Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 3807 ggr
blombuketten
4

Adam och Eva

En liten fundering…….varför avbildas Adam och Eva med navlar?

olaka
1

Gud kanske petade dem i magen när de väcktes: Sicken blås!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

blombuketten
0

Haha, ja så kanske det var.

Morphogenesis
0

Hålfixering?

[Starman]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ju inte skylla konstnärer för att vara Bibeln trogna. Exempelvis beskrivs ju Gud aldrig som en gubbe med långt skägg på ett moln, ändå är det ett populärt motiv.

Maria
0

Haha, vilken fråga. Är det sånt du ligger och funderar på om nätternaSkrattande?

Jesus lär väl inte varit blond och blåögd heller men han hade i alla fall en navel även om han enligt vissa inte var rätt navladFlört (läs avlad)

/Maria

blombuketten
0

#5. Inte jag, men väl min yngsta dotter Glad. Den här tanken slog henne och jag måste ju erkänna att jag aldrig funderat över det. För, som hon sa, Adam och Eva föddes ju inte och då behövde de ju inga navelsträngar.

Jesus blev väl ändå född av Maria och då behövde han ju navelsträngen.

piotrr
0

Designmiss.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Morphogenesis
0

En sådan gåta florerade bland eleverna när jag gick i mellanstadiet "Hur hittar man Adam & Eva i ett hav av nakna människor? Man letar efter de två som inte har navel".

olaka
0

Om jag gick i mellanstadiet och hamnade i ett hav av nakna människor vore nog leta efter karaktärer från gamla testamentet det absolut sista jag skulle göra, men vi är alla olika antar jag.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Gesus]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intellegent design :-]

Adam skapades väl först, varför fick han bröstvårtor?

Och sen alla män efter det, det/dom har väl ingen funktion på mannen?

Morphogenesis
0

#10 Bra platser att sätta överblivna klädnypor?

Mona22
0

#10 män kan också amma om ni missat detFlört. det anses inte normalt här men i vissa andra länder ammar männen barnen.

#11 fick upp en väldigt rolig bild i huvudet av ditt inlägg Skrattande

Maria
0

#12 Vilka länder då? Vilket syfte? Är det rituellt? Kan ju knappast vara någon näring i den ev. mjölk som bildas.

NyfikenFlört

/Maria

Mona22
0

hittar inte den bästa länken jag tänker på, har tappat bort den,ska leta vidare.

men här är en om en stam som gör det.
http://www.guardian.co.uk/society/2005/jun/15/childrensservices.familyandrelationships

http://www.unassistedchildbirth.com/miscarticles/milkmen.html

Sedan är det någon som testat i sverige med men vet ej resultat. Men både män och kvinnor har mjölkkörtlar så omöjligt är det inte.

Söker man på male lactation på google hittar man ganska mycket. Anledning till att det görs vet jag inte, kanska bara för att de kan Tungan ute

[Gesus]
0

#12 Jo jag har hört talas om ammande män, men vet inte om det funkar

Menar du att den intelligenta designern gav män bröstvårtor för att dom SKA amma då?

Jag trodde män hade det för att fostrets bröstvårtor bildas innan könet bestäms… Under dom sex första veckorna, före den manliga kromosomen läggs till.

Maria
0

#12 Det är med andra ord små populationer av stammar där detta förekommer och inte i "andra länder"Flört

/Maria

[TristanChi]
0

I Sverige, alltså?

Jag trodde bara det var britterna som höll på med sånt snusk.

Maria
0

#17 HahaSkrattande

/Maria

epithet
0

#15 "Jag trodde män hade det för att fostrets bröstvårtor bildas innan könet bestäms… Under dom sex första veckorna, före den manliga kromosomen läggs till."

Nej men, så där går det ju inte till. :)

Den manliga y-kromosomen har "lagts till" redan när spermien befruktar ägget. Den finns i spermien. Vad som sen händer är att de könsbestämmande generna (SRY) i y-kromosomen aktiveras efter sex veckor (tror jag, orkar inte slå upp den exakta tiden) och då utvecklas fostret vidare till man. Innan dess utvecklas blivande mans- och kvinnofoster lika. Om det saknas y-kromosom eller om de könsbestämmande generna på y-kromosomen är skadade, då blir det en kvinna. Könet är alltså bestämt från början.

Så, nu kan jag gå och lägga mig.

[Gesus]
0

#19 Tackar för infon då vet jag Så har man lärt sig ngt nytt idag med Men jag var inte helt fel på det…

Supinesophie
0

Men gud hade väl inte direkt planerat att Adam skulle få en kvinna att göra barn med? Så varför sätta mjölkmaskiner på Adam?