Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketterskepticismhälsohumbug
Läst 292 ggr
Pyttelite
2021-11-22 12:56
1

Hälsohumbug alltid populärt

På nätet finns en aldrig sinande mängd av vilseledande, felaktig och till och med skadlig information beträffande hälsa. Hälsohumbug når oss från alla håll: den florerar på de sociala medierna, opinionsbildare delar med sig av sina åsikter och vi nås via de traditionella medierna.

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/01/logndetektorn-halsohumbug-blomstrar-pa-natet-sa-har-kanner-du-igen-skronorna

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Niklas
2021-11-22 15:06
0

”En tumregel är att hälsonyheter som snabbt sprids på de sociala medierna ofta är vilseledande:

Enligt ett färskt expertutlåtande var endast tre av de populäraste hälsonyheterna år 2018 vetenskapligt hållbara.”

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-11-22 15:06 av Niklas
Maria
2021-11-22 15:22
0

Jag jobbade i hälsokostbutik på 80-talet och minns alla hälsotrender. Då var det dessutom inte så lätt att söka källa bakom alla uttalanden och reklam.

/Maria

NiklasTyreso
2022-12-09 02:07
1

Jo, det går att leta vetenskapliga studier idag.
Jag brukar söka på den medicinska databasen PUBMED.

Vissa vetenskapligt sinnade vill ändå inte tro på vetenskapliga studier, de är för små och för få brukar de säga.
Läkemedelsbolagen forskar inte på hälsosamma födoämnen, för de går inte att ta patent på så större studier kommer inte.

Kinesiska och Indiska forskare gör en hel del vetenskapliga studier från deras traditionella naturmediciner.
I europa tror jag Tyskar och Polacker publicerar flest studier om naturmediciner.

Vissa vill inte tro på forskning om naturmedicin, för de gillar att raljera över hur dumma folk som tror på sådan humbug är.

I andra änden av spektrumet är de som tror extremt mycket på naturmediciner, ofta blandat med andliga trosföreställningar. De hävdar bestämt både att vissa saker är nyttiga, utan bevis, och att annat är onyttigt.
Exempelvis anser vissa hinduiska grenar att lök är onyttigt. Det är en trosuppfattning, men vetenskapen säger att lök är nyttigt.

Det har funnits ett problem inom naturmedicinens med folk som lurar folk med verkningslösa ämnen eller ibland farliga ämnen, men det är långt ifrån det vanliga. Sådana måste stoppas.

Dagens lagstiftning är utformad så att alla naturmediciner som säljs med hälsoargument måste uppvisa vetenskapliga studier, men de får bara säljas i så låga doser att de absolut inte ger biverkningar.
Men i så låga doser som är tillåtna har naturmedicinerna ofta inte särskilt mycket positiv effekt.

Ställde man samma krav på apotekens skolmediciner, att de bara får säljas i så låga doser att de aldrig ger biverningar, då skulle ibuprofen och alvedon bara få säljas i verkningslösa doser. Helgalet.
Men så ser reglerna ut för naturmedicin.

Jag odlar egna naturmediciner och plockar vissa i naturen så jag vet att jag får äkta vara i rätt doser, men jag läser helst om effekterna på Pubmed.

• Redigerat 2022-12-09 02:09 av NiklasTyreso