Sjukvården söker alternativa vägar...
..för att öka kvaliteten av vården om dom sjuka.
Hur skeptisk skall man vara mot detta?
http://sv.mediyoga.com/forskning/svensk-forskning/
X=0🤐
Var är alla Yogisar?
Kanske ett tråkigt ämne men jag kan se likheter med medicinsk yoga och KBT.
X=0

Jag tror du får fler svar om du formulerar din frågeställning lite tydligare. Vad exakt är det du undrar om? Forskning på effekter av Yoga? Användningen av det inom primärvården?
Om du sammanfattar med ett par meningar vad du anser att din länk handlar om så blir det enklare att diskutera det.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Inte en chans att jag kommer orka läsa de där rapporterna 🤐
Men jag tycker inte att det låter orimligt att yoga skulle vara positivt för hälsan. Om inte annat verkar det hjälpa människor att koppla bort stressen i vardagen och varva ner. Tillåta både kroppen och själen att vila. Tror inte det är något "magiskt" med det. Sen finns det ju många andra avslappningsövningar än just yoga som också har fungerat. Mindfulness brukar ju nämnas i dessa sammanhang.
Psyket och kroppen påverkar varandra, så det känns ganska relevant att också undersöka vilka effekter yoga kan ha på fysiska sjukdomar.
Tack Jonas för ditt råd.
Har kollat upp hur intressant detta ämne är inom den så kallade "skeptiska" rörelsen, fanns en tråd 2009 på vof och det är ingen fråga som prioriteras.
(se länk nedan)
Så jag förstår att det inte är av vikt, men för den som vill följa med tidens förändring och ändrade föreställningar till verkligheten kan det vara viktigt.
Nu vet vi att förändra sina invanda föreställningar/beteenden förblir svårt även när nya fakta framförs.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=17&t=10616
X=0

#4 Bortsett från dina insinuationer om att skeptiker saknar intresse för ämnet, har du något av substans som du vill diskutera?
En ny svensk studie vid hjärtintensiven på Danderyds sjukhus visade tydligt att Medicinsk Yoga minskar risken för hjärtinfarkt.
Danderyds sjukhus forskar sedan 2007 fortlöpande på MediYoga för olika hjärtproblem (hjärtinfarkt, förmaksflimmer, stroke mm). Den forskningen har lett till att sjukhuset sedan januari 2010 använder MediYoga som en reguljär del av rehabiliteringen av sina hjärtpatienter. KI fortsätter att forska på yoga för ryggen. Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge forskar på Medicinsk Yoga mot hjärtsvikt och både KS och Danderyd planerar nya större studier på förmaksflimmer.
Denna substans används i sjukvården och har väl en ljus framtid 🙂
X=0

Det låter jättebra. Vad är det du vill diskutera?
Visst är det fantastiskt att se hur positivt yogan påverkar hälsan.🙂
Vi får hoppas att mediyogas vision kan glädja fler.
Vår vision är att yoga ska finnas tillgängligt överallt, för alla som är intresserade, på sjukhus, kliniker, dagis, skolor, arbetsplatser, fängelser och inom äldrevården. Tanken är att yoga, utan att förlora något av sin kärna, ska upplevas lika enkelt och vanligt som att ta en huvudvärkstablett.
X=0

Det är jättebra om/att yoga påverkar hälsan positivt. De flesta fysiska aktiviteter gör det.
Vad är det du vill diskutera?

#10 Det får väl var och en avgöra. Jag tycker det finns goda anledningar att söka andra källor till hur fantastiskt det är än ett företag som säljer det. En del av det de säger är säkert överdrivet, kanske ligger det något i det och det vore ju bra (som Klass skriver).
Deras vision håller jag inte riktigt med om, eller rättare sagt jag tycker inte att skattebetalarna ska betala notan för ett så stort projekt bara för att de misstänker att det vore bra.
"Dvs.. att yoga används inom sjukvården som just komplement och alternativ för dom som söker sjukvård."
Vad menar du med "komplement och alternativ"? Jag trodde tanken var att det skulle vara en del av själva vården? 🤔
Streching (Yoga) är ju bara skönt och bra för kroppen.
det kurerar dock inte cancer eller låter dig prata med döda (och de döda pratar tillbaka)
Jag är inte skeptisk, bara irriterad på att man krånglar till allt, komplicerade rörelser som skall göras i en sekvens, sen ska man komma ihåg allt, och inte göra fel. Bara onödigt.