Frågor till Bigpharma
Hej!
För att underlätta så skapar jag hör en ny tråd för de frrågor vi diskuterade. i tråden "skeptisk aktivism".
Jag upprepar frågorna här:
Hur definierar du hälsa?
Hur definierar du sjukdom?
Vilken är din syn på sjukdomsorsaker?
Jag tar hhär tillfället att påpeka att det var du som tog upp dessa frågeställningar! Mina enkla förklaringar imponerade uppenbarligen inte på dig, så jag förutsätter att du har något väldigt mycket bättre att komma med.
Jag ser fram emot ditt svar här, så att vi kan jämföra.
Är nyfilen på ditt svar.
Vänligen,
VeVeN
Spännande. Jag är också nyfiken
/Maria
Du ska få svar så fort jag har en liten lucka på praktiken!!
Eftersom du Bigpharma, anser att "vi" tycker fel när vi anser att de studier om homeopati du hänvisar till är undermåliga, vill jag att du berättar hur man ska göra för att bedöma en studie enligt dig.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Jag har också en fråga. Varför tycker du, Rune/Bigpharma, att följande är bevis för homeopati:
- studier som säger att homeopati inte funkar, eller
- studier som inte visar på någon effekt, eller
- studier som säger att det saknas belägg för att homeopati fungerar.
Detta framgick med pinsam tydlighet bland annat här.
Men för all del, svara gärna på VeVens frågor först.
Rune har redan gett er flera vetenskapliga homeopatiska studier,förstod ni inte dom,så kan nog inte jag heller hjälpa er med det.
Tar här och gör en ny lista på frågor till Bigpharma, med tillägg från den senaste debatten i tråden "Vad är en mänsklig varelse?"
Hur definierar du hälsa?
Hur definierar du sjukdom?
Vilken är din syn på sjukdomsorsaker?
Vilken är din syn på läkningssprocessen?
Kan du utveckla litet vad du menar med "exakt kunskap om vad en människa är"?
Kan du utveckla litet vad du menar med "meningen med sjukdom"?
Det är svårt att undgå att lägga märke till att du har en väldigt mästrande ton, och jag utgår därför från att du själv har något väldigt intressant att komma med här.
Vänligen,
VeVeN
- "Rune har redan gett er flera vetenskapliga homeopatiska studier,förstod ni inte dom,så kan nog inte jag heller hjälpa er med det."
Att du länkar till en vetenskaplig studie är inte samma sak som att den studien är bra eller ens acceptabel. Hur tycker DU att man ska bedöma kvaliteten på en vetenskaplig studie? Vad tycker du om de studier rune länkat till, exempelvis den på smågrisar - tycker du att den otvetydigt visar att homeopati fungerar och att det fungerar på det sätt som du som homeopat lärt dig och anser?
Alltså, problemet är inte att "vi" inte förstår studierna.

Du svarade inte på frågan i #4 i alla fall.
#5 Va f*n, det här blir ju löjligt att prata om Rune i "andraperson".
Ska du skriva något i denna tråden så kan du väl börja med att svara på frågorna som ställs.
/Maria
Ni får skriva i min tråd,vill inte bli varnad igen!! Eftersom ni skjuter från höften med alla möjliga frågor,så kommer det att vara omöjligt att följa tråden,vilket slutligen kan resulterar att Big Pharma åker ut!!
Förstår du varför du blivit varnad? Tror du att det beror på att du svarar på frågor eller att en del trådar kan bli röriga?
Ja,jag förstår varför och det gör nog du oxå. För att jag är rätt så obekväm för en skeptiker!
Jag förstår att det är kul att läsa allt tok som rune/bigpharma/vildehilde (och gud vet hur många andra figurer hon använder) skriver men måste vi verkligen mata trollet så kopiöst?
Det är ju precis det dom vill; matas med uppmärksamhet.
Nä, svält dom till tystnad tycker jag!
#2, Bigpharma,
- Du ska få svar så fort jag har en liten lucka på praktiken!!
Det behöver du säkert inte vänta på. Du har tillräckligt många luckor för att skriva här hela dagarna, du kan säkert ta dig tid att istället för att skriva ännu ett inlägg om hur lite du vet om antibiotika och istället svara på några frågor.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
- Ja,jag förstår varför och det gör nog du oxå. För att jag är rätt så obekväm för en skeptiker!
Det har du inte blivit varnad för. Det har du blivit häcklad för. Du har blivti varnad för (upprepade) personangrepp och (upprepade) gånger som du valt att medvetet gå ifrån ämnet för tråden. Detta är också den förklaring du har fått. Om du inte accepterar det kan du inte heller följa reglerna, och nästa gång du bryter mot reglerna vet jag att du aldrig kommer att förbättra dig, och jag kommer att bli tvungen att utesluta dig igen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag är väldigt nyfiken på vad Bigpharma har att komma med när det gäller:
1) syftet med smärtan,lidandet.
2) dess orsak.
3) Konsekvenserna.
(Frågorna ovan direkt koperade ur Bigpharmas inlägg.)
Jag är särskilt nyfilen på vad Bigpharma har att säga om fråga 1).
Väntar spänt på svar
#16 Det roliga med dig Veven är att du inte svarar på mina frågor,utan ställer dem sedan till mig?
#17, Bigpharma
När du nu på eget initiativ väljer att ta ujpp dessa frågor, måste jag anta att du, med din otroligt mästrande ton, har något väsentligt att komma med här.
Det här är en debatt. Det är inte ett förhör, med dig som förhörsledare. Tanken med debatter är att vi alla är med på samma villkor.
På det sätt du uppför dig här på forumet, utan att på ens det allra minsta sätt bidra med någonting över huvud taget.
Jag uppmanar dig därför:
Ta i alla fall och försök bidra med något konstruktvt för en gång skull.
Visa oss nu att du faktiskt kan ta och själv försöka formulera något kring de frågor du själv slungar ut.
BigPharma:
Runes länkar visade ju på flera undersökningar som sa att Homeopati INTE fungerade. Så dum är han, att han tror det bevisar tvärtom.
Du verkar också tycka att hans undersökningar var övertygande. Varför?