Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkonspirationer
Läst 2926 ggr
Joppo
0

Amerikansk undersökning om konspirationsteorier

http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2011/PPP_Release_National_ConspiracyTheories_040213.pdf

Denna undersökning dök precis upp på FB i gruppen "I fucking love science". Jag måste säga att jag blev lite förvånad över resultaten. Vad sägs till exempel om?:

• 37 % av de tillfrågade tror att den globala uppvärmningen är en bluff
  • 13 % tror att Obama är "antikrist"
  • 28 %(!) tror att New World Order existerar
  • 20 % tror att det finns en korrelation mellan autism och vaccin
  • 9 % tror att myndigheterna tillsätter fluor i dricksvattnet med ett ont syfte
  • 11 % tror att 9/11 skedde med regeringens vetskap

Nu kanske man dock ska ta vissa svar med en nypa salt*, men resultaten är ändå anmärkningsvärda. Jag undrar varför det blivit såhär? Kan det bero på att amerikanerna hyser väldigt lite förtroende för sina ledare? Är deras skolsystem helt i spillror?

* Jag har till exempel svårt att tro att 13 % på allvar tror att Obama är Djävulen.

JonasDuregard
4

4% tror på rymdödle-hypotesen. Om det är representativt betyder det att det finns flera miljoner människor i USA som tror att jorden styrs av förklädda ödlor från yttre rymden 😭.

JonasDuregard
2

Hmm. 5% av de som uppger att de röstat på Obama uppger även att de tror att han är antikrist 🤔. 8% av dem svarar dessutom att de inte är säkra.

Joppo
0

Som sagt så ska man nog ta vissa svar med en nypa salt😃Att man medveten skulle rösta in "Antikrist" som president verkar inte speciellt rimligt 😃 Själv tyckte jag nog att NWO-frågan var den mest uppseendeväckande. Enligt mätningen anser nästan en tredjedel av amerikanerna att världens styrs av en hemlig elit med synnerligen ond agenda. Episkt galet.

JonasDuregard
2

Chemtrails var förvånansvärt lågt. Kanske inte är trendigt just i USA nu? Månlandningen var också låg, men Roswell var hög.

JonasDuregard
0

Grymt intressant länk BTW 🙂

Zidizen
2

Joppo skriver:

* Jag har till exempel svårt att tro att 13 % på allvar tror att Obama är Djävulen.

Jag har också svårt att tro att de menar att antikrist är djävulen över huvud taget

JonasDuregard
5

#6 De har antagligen inte gjort någon djupare teologisk analys.

Har du inga tankar om själva undersökningen? Tror du på någon av konspirationsteorierna som nämns?

Joppo
1

#6 Det är möjligt. Jag är inte så insatt i kristen termologi. Jag trodde (möjligtvis felaktigt), att antikrist och Djävulen var samma mytologiska figur.

kamera0710
5

Ett litet citat: 

"Det som hänt är faktiskt rätt häpnadsväckande. Det har gjorts en massa kulturövergripande studier av vad forskarna kallar ’religiös fanatism’ – inte personer som bara tror på Gud eller går i kyrkan utan de som verkligen är fanatiska, med en form av religiös hängivenhet som genomsyrar hela livet. Och vad de studierna visar är att detta är ett typiskt drag hos förindustriella samhällen – det korrelerar faktiskt mycket bra med industrialisering: när industrialiseringen ökar så minskar den typen av religiös fanatism. Nu finns det två länder som i princip avviker. Ett är Kanada, som har ett större fundamentalistiskt engagemang än man skulle vänta sig med tanke på industrialiseringsgraden. Det andra är USA som avviker helt, vi påminner om ett splittrat bondesamhälle. Den senaste studien jag såg om det var från omkring 1980: USA låg på Bangladesh nivå och mycket nära Iran. Åttio procent av amerikanerna tror bokstavligen på religiösa underverk. Halva befolkningen tror att världen skapades för några tusen år sedan och att fossiler har placerats ut för att vilseleda människor eller så – halva befolkningen! Man finner inget liknande i något annat industrisamhälle.

Nu har en massa samhällsforskare och andra försökt komma på varför den avvikelsen existerar. Detta är ett av många avseenden där USA är unikt, så man vill se om det hänger samman med andra saker – och det finns andra. USA har till exempel en ovanligt svag arbetarrörelse, det har ett ovanligt snävt politiskt system. Betänk att det inte finns något annat industrialiserat västland som saknar ett arbetarbaserat politiskt parti och som inte har haft något sedan populisterna på 1890-talet. Därför har vi en mycket avpolitiserad befolkning (…)."

Ur Att förstå makten av Noam Chomsky.

Joppo
0

#9 Det där låter som en intressant bok. Jag har hört Chomsky nämnas tidigare i diverse sammanhang, men jag har aldrig tagit mig för att läsa något han skrivit. Tycker du att boken i övrigt är bra?

kamera0710
0

#10 Den är bland det mest intressanta jag läst. Källhänvisningar finns för övrigt via länken. Den totala textmassan där är längre än boken.

http://www.understandingpower.com/

Klass
0

Man skulle ju för det första vilja veta hur frågorna de svarade på ser ut, och vilka val de hade.

JonasDuregard
0

#12 Precis vad jag tänkte, sedan klickade jag på länken i #0, där står alla frågor och svar tydligt 😉 (sid 2 & 3)

Till exempel gäller frågan om 9/11 klart och tydligt mer än att de känt till risken men viftat bort det. Frågan var "Do you believe the United States government knowingly allowed the attacks on September 11th, 2001, to happen, or not?". "knowingly allowed" är ju något starkare än "kände till", snarare "gav tillåtelse till".

JonasDuregard
0

En skrämmande tanke: urvalet är ur "registered voters" det vill säga de smartaste två tredjedelarna av befolkningen. Kanske skulle det vara ännu värre om man inkluderade den fjärdedel av befolkningen som inte bemödar att registrera sig eller den ca. åttondel som inte ens får rösta (ofta för att de sitter i fängelse, men också för att de saknar medborgarskap).

Om man köper rymdödle-teorin är man kanske inte främst i kön för en sådan registrering till exempel.

Klass
0

😊