Skepticism iFokus

Skepticism

Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 7454 ggr
-SIC-
11

Religiösa ritualer

Hej!

Jag jobbar inom vården och har råkat ut för  ett etiskt dilemma.

När en människa dör brukar vi göra i ordning den avlidne innan anhöriga kommer. Jag har då och då råkat ut för kollegor som öppnar fönstret även om det är -20 och det inte finns någon anledning pga lukt. Första gången jag råkade ut för detta tittade jag frågande på min kollega som då sa att man måste släppa ut anden genom fönstret.

Jag känner mig väldigt obekväm med att människor utför sina religiösa ritualer utan att veta eller ens bry sig om den avlidnes vilja.

Jag känner mig också kränkt vid tanken på att när jag dör kan någon tvinga sin religion på mig.

Frågan känslig eftersom de som utför denna ritual inte anser sig göra något fel för de har ju "rätt", de inser inte att det är en religiös ritual de utför. De anser att religion är något påhittat som utförs i kyrkor och moskeér medan deras andevärld är en absolut sanning som de inte behöver motivera eller tänka till om.

Är jag för känslig och ska släppa frågan?

Har jag fel i att de utför religiös ritual?

olaka
3

Intressanta frågor!

Riskerar den här ritualen att stå i konflikt med någon annan religion? Finns det några som absolut inte vill "släppa ut anden" eller liknande? I såna fall så är det mer allvarligt kan jag tycka. Vissa religiösa riter står ju i klar konflikt till andra religioner, typ att ge sista smörjelsen till en muslim eller så. Frågan är dock om detta gäller alla riter, det är jag för oreligiös för att kunna avgöra.

Har jag fel i att de utför religiös ritual?

Det beror nog på hur man definierar religion/religiös. En ritual skulle jag säga att det definitivt är.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
5

Jag har varit med om exakt samma sak och blev förvånad första gången jag hörde det men jag tänker på ett annat sätt nu.

Efter många år i vården så ser jag det snarare som en "vårdtradition" än en religiös handling.

Sedan kan jag tycka att det är ganska befriande att öppna ett fönster till en instängd sjuksal när någon dött. Personen ska tvättas och göras i ordning och en död kropp kan lämna ifrån sig innehåll från alla kroppsöppningar så att öppna ett fönster blir snarare en nödvändighet.

/Maria

piotrr
5

Det är visserligen inte OK att utföra religiösa ritualer på någon som är ovillig, men om det dessutom rensar luften lite grand - bokstavligt talat - så är det ju dessutom sakligt motiverat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
5

Frågan är ju också om man kan kalla det för "ritual" när någon öppnar ett fönster?

Det är ju inte så att man utför andra handlingar samtidigt eller mumlar någon ramsa eller liknande.

Så oavsett vad den personen har i åtanke som vädrar i en sjuksal där någon dött så kan man knappast ha några synpunkter för det blir ju svårt att "bevisa".

Tänka fritt har ju alla rätt till.

/Maria

-SIC-
1

Tacj för svaren.

#1, 2, 4

Att öppna fönstret pga av lukt är helt ok och nödvändigt enligt mig. Men jag har inte erfarenhet av att det brukar lukta efter man gjort rent den avlidne om de inte legat i avföring och urin i flera timmar, vilket inte är det vanliga bland våra vårdtagare. Brukar ni vädra rutinmässigt även när ni tvättat övriga vårdtagare?

Jag förstår värdet av en tradition men traditioner som utförs pga personens tro på vad som händer efter döden är väl en religiös ritual?

Som bumbleboo själv skriver blev även du förvånad över ritualen, så hur allmängiltig är den egentligen? Och vart går gränsen för vad vi kan göra utan att kränka en annan människas tro?

Det som gör mig upprörd är att någon utan att tveka kan kränka min och andras personliga tro och önskan. Det känns som att de andetroende ser ner på min och andras tro som mindre värd och därför kan strunta i den och göra det de vet är "sant" och "riktigt".

Maria
3

#5 Jag blev förvånad över förklaringen som jag hörde en sköterska säga en gång men jag tycker ändå det är att gå för lång till att kalla det för "ritual"

Ja, där jag arbetade så vädrade vi rutinmässigt när vårdtagare tvättats.

Jag tycker det är helt naturligt att vädra på sjuksalar oavsett om det luktar eller inte. Oavsett om någon har dött eller inte. Där jag jobbat så har det ingått i de vanliga rutinerna att man vädrat med jämna mellanrum.

/Maria

piotrr
1

Det är också möjligt att olika personer har olika förklaringar till samma beteende, men beteendet kan vara praktiskt ändå. 

så länge de inte får för sig att vädra ut rum som skulle ta skada av att vädras, om nu det är möjligt - om ACn är på eller om någon i rummet är känslig för drag kanske?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
4

Där jag arbetat har ingen AC funnits.

Sjukhusfönster är ofta gjorda så att det bara går att öppna "vädringsdelen" som en säkerhetsåtgärd. Problemen kan snarare vara att det kan bli på tok för varmt om solen ligger på.

Ursäkta jag hamnat OT men jag tror ändå detta inte är något som helst problem. Att någon kallar det för "att släppa ut anden/själen" kan man knappast ens härleda till någon specifik religion. Möjligtvis att det är stötande för en ateist men som personal så säger man ju ALDRIG något liknande till sörjande anhöriga.

/Maria

-SIC-
0

Ni har kanske ett annorlunda ventilationssystem än de hade på de sjukhus jag jobbat på. Vi vädrade om vårdtagaren ville det eller om salen var tom.

Jag undrar om en del smyger in sina religiösa ritualer och sedan skyller på vädring för att komma undan frågor.

Hur tänker du/ni om saken? Öppnar du/ni fönstret för att vädra eller för att släppa ut själen/anden? Om en vårdtagare avlider och det inte finns någon lukt, skulle du öppna för att släppa ut anden ändå?

skrivet

Maria
5

Jag har varit med vid åtskilliga dödsfall och även gjort i ordning kroppar efteråt. Jag har personligen inte funderat i de banorna.

Många gånger så är anhöriga med den döde och de öppnar själva fönstret. Oavsett lukt så kan man behöva frisk luft vi ett sådant tillfälle.

När man sedan tvättar och gör i ordning en död kropp så känns det naturligt att vädra även om det inte luktar.

Jag tror du drar lite för stora växlar på detta fakstiskt

Hygienaspekten brukar vara hög på sjukhus och vädring tillhör de dagliga rutinerna..

/Maria

-SIC-
0

Jag förstår vad du menar. 

Första gången jag råkade ut för ritualen var det ju kallt ute och anhöriga var på väg och då kändes dumt att de skulle behöva gå in i ett iskallt rum för ett sista avsked. Jag tycker i efterhand att jag gjorde fel som lät min kollegas personliga tro gå före vad som jag ansåg vara bäst för den avlidnes anhöriga.

Det jag tycker är intressant med denna ritual är att det ibland är oklart om det är religiös eller en praktisk/hygienisk företeelse. 

Jag kom ihåg händelsen efter att ha lyssnat på övernaturligt i P1 (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/56627?programid=4122). Där personal i Bräcke kommun tog hem en spökutdrivare till en brukares hem utan att fråga brukaren om lov. Det exemplet är enligt mig ett klart övertramp från vårdarnas sida. Mitt exempel är diffusare och därför tycker jag det är intressant. Vart går gränsen?

Pheme
4

#0 SIC
Om en personal uttrycker att de öppnar fönstret för att släppa ut anden och det inte finns några andra anledningar. Då kan jag tänka att om jag trodde att anden kunde flyga ut genom fönstret att jag som anhörig själv skulle vilja öppna fönstret.  Särskilt om jag redan var i krokarna. Andar går väl dessutom genom väggar enligt vad jag hört så känns som att man överarbetar lite.

Kan inte tro att det skulle gå att likna det vid en religionsbunden rit men frågan är om det verkligen är ok att göra det för att man själv tror det utan hänsyn till kollegor och den avlidne. Låg där en ateist kan man tycka att det vore en slags kränkning mot personens icketro. Denne kommer inte veta att det sker naturligtvis men ändå.

Behövs det vädras så behövs det men finns det ingen annan anledning än att släppa ut andarna så borde det överlåtas till de anhöriga eller säger man: "Här ligger nu lilla Bertil så fridfullt" men jag har släppt iväg hans ande så den är redan borta. Ni får titta ut genom fönstret om ni vill den något.

Om då anhöriga vill eller tror att de kan känna personens närvaro i rummet, då finns det inte där? Nu tror ju inte jag på andar eller om den fanns att det behövde ta vägen genom fönstret direkt.

Förstår din fråga men tror inte svaret är helt enkelt. Ska man göra det kan man åtminstone skylla på något annat så blir det inte en påtvingad handling för någon. Kanske blev rörigt men hoppas det någon hängde med.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

walter
8

Jag har flera funderingar kring det hela.

TS vet du att de som öppnar fönstren verkligen tror på andevärlden eller är det bara vad du tror att dom gör bara för att dom sagt på det sättet.

Vet du vad de avlidna trodde på eller vad den avlidnes anhöriga tror på?

Du skriver också att du varit med om det flera gånger att fönstret öppnats. Har du frågat alla de sköterskorna varför de öppnar fönstret eller har du bara utgått från att de öppnar fönstret av samma anledning som den du fick svar ifrån. Kan ju vara att just den du fick svar öppnade fönstret av den anledningen, medan de andra bara öppnar just för att få in frisk luft.

När det gäller just de exakta orden som sägs så kan jag tänka mig att ursprunget kommer från ett tillfälle när det faktiskt luktat illa i rummet och anhöriga funnits med där. Att då den sköterska som öppnade fönstret sa orden istället för att säga tex "vi ska vädra ut s***lukten" och sen att orden bara följt med genom åren.

Sen inte heller glömma av att sjukhus har en speciell lukt så kan vara skönt att få in frisk luft tills anhöriga kommer så att det sista man kommer ihåg inte är sjukhuslukt. Även komma ihåg att om den avlidna först har legat på sjukhus under flera dagar så har det nog blivit väldigt instängt så skönt för anhöriga att det känns friskt när man kommer in och ska ta ett sista adjö.

Jag tror likt #10 att du drar för stora växlar på det hela.

hej

-SIC-
0

Det är kanske inte är en religiös rit utan mer är skrock med en praktisk funktion som att inte gå under en stege. 

Jag känner som dig, vädra vid behov, låt den avlidne eller dennes anhöriga själva få välja hur de vill ta farväl. 

=13

Något skäl att öppna fönstret pga lukt fanns inte i mitt exempel snarare fanns det skäl att inte öppna fönstret, den som krävde att fönstret fönstret öppnades menade vad den sa det är jag säker på. Jag tyckte det kändes kallt och avvisande när vi vädrat i vinterkylan. En kall sjukhussal påminner mer om det kylrummet där liken förvaras i väntan på begravning än ett lämpligt ställe för ett sista farväl.

Att säga till en kollega att det luktar illa är inget tabu inom vården, det är snarare en nödvändighet för att kunna utföra ett bra arbete

Jag trodde det var en engångsföreteelse men har sedan hört fler säga att de tycker att man ska öppna ett fönstret av rituella skäl. Men jag har inte hört talas ritualen utanför vården. Jag vet inte hur vanligt förekommande detta är. Kanske ett ämne för ett examensarbete :-)

Nej jag visste inte hur en avlidne ville ha det och inte heller min kollega visste det. Finns det instruktioner från anhöriga eller vårdtagaren så följer jag dessa.  

Vad anhöriga gör runt den avlidne utgår jag ifrån är i enlighet med den avlidnes vilja och därmed inget jag har synpunkter på.

Sjukhuslukt kan ju finnas det tänkte jag inte på när jag jobbade på sjukhus. Numera är jag i hemsjukvården.

Min erfarenhet av döden och avlidna är att de de sista dagarna i livet har en personal hemma hos sig, ett vak, dygnet runt och då får hjälp med hygien oftare än innan. De sista dygnen brukar de vara okontaktbara och kan inte äta eller dricka något och mängden avföring och urin blir därefter. Det är därför jag undrar hur ofta det faktiskt luktar?

Jag tycker helt ärligt att det känns olustigt att utföra en handling som är rituell utan att veta eller ens ta hänsyn till vad den avlidna eller dennes anhöriga vill.

-SIC-
0

Det skulle vara intressant om någon som öppnar det där fönstret för att släppa ut anden kan berätta hur de tänker, även de som öppnar både för att vädra och släppa ut anden.

Maria
5

#14 På sjukhus så finns det inga resurser till vak numera. Däremot tittar man till patienten ofta och givetvis finns någon där så mycket som möjligt i mån av tid.

Ofta brukar det finnas anhöriga vid sidan.

När någon legat döende i flera dygn så är det för mig obegripligt att INTE vädra oavsett om det inte luktar av kroppsvätskor. Det blir ju instängt.

Vädra gör man väl överallt. Hemma också även om det är kallt ute. Fönstret behöver ju inte bli ståendes öppet.

Jag förstår fortfarande inte hur du kan kalla det för ritual? Däremot tycker jag att du är inne på rätt spår när du säger skrock. Så kanske det ligger till. Man gör en handling av bara farten utan att lägga större värde i det.

/Maria

piotrr
1

Ordet ande och ordet atmos kommer från samma grund, andedräkten. Hos den som är död har andedräkten slutat, anden har slutat. Då är det ju helt lämpligt att vädra ut den, för andedräkten passerar inte genom några väggar. Jag undrar om det kanske till och med var så att "ande" en gång i tiden som begrepp inte var det minsta woo-woo* utan helt enkelt ett ord för att man fortfarande andas.

* Obs: Ordet används här inte om en person, utan om att beteende, om en förklaringsmodell som saknar verklighetsförankring.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
1

#17 Andedräkten hos en sjuk döende människa brukar inte lukta smultron precis.

/Maria

walter
5

Skriva ur två perspektiv. Anhörig och troende på det paranormala.

Att säga till en kollega att det luktar illa, att göra det är ok, men inte i ett rum där det ligger en patient oavsett om den lever eller inte för man vet inte det kan precis råka dyka upp en anhörig som kan höra det och hur kul är det för en anhörig att höra. Även om man är säker på att det bara är den avlidna där så tycker jag att man kan uttrycka sig på ett fint sätt eller vad jag ska kalla det. För det var trots allt en levande person till bara för en stund sen.

Jag har hittills haft tur att jag sluppit ta farväl på sjukhus, men jag vet att den dagen kommer komma. Då hoppas jag verkligen att personal har sett till att vädra ordentligt oavsett hur kallt det är ute för att få in frisk luft/syre. För flera personer i ett litet rum plus ev levande ljus då tar syre slut fort. För min del (beroende på årstid) så får fönstret gärna stå lite på glänt under tiden så man kan vara kvar så länge man vill.

När det gäller att tro på paranormala. Jag har vid några tillfällen sett att personer sagt att dom hört sköterskor säga på det sättet att öppna fönstret för att släppa iväg anden. Dock har jag under alla år aldrig hört en troende i något annat sammanhang säga att man måste öppna ett fönster för anden när en person avlidit. De som är lite intresserad har säkert sett något program av det okända och inte en enda gång har något sådant sagts. Så jag tror att uttryckssättet har ett helt annat ursprung. 

Så för min del, om det inte redan är rutin på sjukhus att öppna fönster så borde det införas överallt.

hej

Maria
2

Jag har varit patient på olika avdelningar en del de sista två åren och det vädras friskt oavsett om man vill eller inte😉

/Maria

-SIC-
0

Vädra när det behövs varken mer eller mindre. Men i fortsättning kan du väl tänka på de som likt mig inte vill vara en del av detta skrock. Ta det som min personliga sista önskan, vädra gärna skiten ur rummet så länge jag lever men stäng det när jag drar mitt sista andetag, det är min personliga tro som jag vill att andra respekterar.

walter
6

#21 Nu var det inte mig du riktade dig till.

Om jag fattat det hela rätt så har en enda person sagt detta så du hört det. Hur vet du att alla andra som öppnar fönstret gör det av samma orsak. Jag tror de flesta öppnar fönstren just för att vädra och få in frisk luft.

Sen krasst sett den dagen du är borta så är det mer dina anhöriga som ska tas om hand på bästa sätt.

Vill du inte att det vädras efter du avlidit så se till att det skrivs in i din journal annars är jag rätt säker på att det kommer ske.

hej

Maria
2

#21 Har jag någonstans skrivit att jag öppnar fönstret för att släppa ut en ande? 

Nej, snarare har jag försökt att förklara att det är naturligt att vädra. Vilka funderingar som den som öppnar fönstret har, har jag egentligen inga synpunkter på så länge personen håller det för sig själv.

/Maria

Maria
1

#22 Håller med dig helt.

/Maria

-SIC-
0

Man behöver inte säga att det luktar skit man säger bara tex  "det luktar" eller "känner du" eller rynkar på näsan och sneglar mot fönstret. Det finns även spray för att ta bort odör som används.

Kanske en del säger att de ska släppa ut anden istället för att behöva säga att det luktar illa av hänsyn till anhöriga. Det vet inte jag men jag vet att jag föredrar det neutrala ordet vädra. 

Jag förstår hur ni menar och tänker och jag respekterar era svar.

Förstår ni hur jag ser på det? Vilka nackdelarna är med att öppna fönster? Att släppa in kyla till en redan kall situation. De flesta äldre tycker att det är drag och inte frisk luft som kommer in genom fönstret, jag respekterar den döde genom att inte kyla ner rummet i onödan. Att komma in i ett kallt rum för att ta ett sista farväl av anhöriga är inte välkomnande alls för mig.

Förstår ni att jag numera känner det som en rituell handling jag inte vill ha? Att andra inte ser det så och öppnar fönstret av rutin utan att vilja "släppa ut anden" är inte ok för mig längre. Att jag drar för höga växlar på detta är ok och så kan det mycket väl vara det får jag fundera på. Jag har fått respektera skrock och troende hela mitt liv låt mig slippa det den sista dagen. Se det det som mitt humoristiska slut på jordelivet, jag tvingar andra att respektera min icketro med en dum ritual.

Sen är våra förutsättningar förmodligen annorlunda, på mitt jobb dör människor hemma med sina egna rutiner och vanor på sjukhus finns de rutiner som avdelningen har.

Maria
5

#15  "Att andra inte ser det så och öppnar fönstret av rutin utan att vilja "släppa ut anden" är inte ok för mig längre"

Så du menar om jag, för exempel, har gjort i ordning en död människa inte ska kunna vädra bara för att du eventuellt kan tro att det är en "ritual"

Sedan förstår jag inte heller vad du menar med att säga att det luktar skit. Det är väl ingen normalt funtad människa som uttrycker sig så på en sjuksal (i hemmet) eller inför anhöriga.

Gör du inte för stor affär av detta med vädringen?

/Maria

Maria
6

Om man vänder på det.

Låt säga att de anhöriga är ensamma med den döende människan vilket inte är helt ovanligt både i hemmet och på sjukhus. De vill vara för sig själva och personal finns i närheten.

Blir du lik upprörd om en anhörig vädrar eller släpper ut själen?

/Maria

-SIC-
0

Det där med luktar om språkbruket lukta skit eller illa var ett svar till  walter. Och jag skrev att man inte säger så. 

Nej jag menar att man ska vädra när det behövs inte för något annat. För mig har vädring i samband med bortgång fått en andlig och rituell betydelse och jag vill inte att någon utför den vid min bortgång på ren rutin. Skulle det respekteras? Jag skrev argument mot att kyla ner den avlidnes hem om du tycker de var felaktiga så bemöt dem istället.

Ja jag gör en för stor affär av detta helt medvetet nu. Jag undrar om man kan hänvisa till sin icketro för att få vissa ritualer(stängt fönster) tillgodosedda. Skulle du respektera min sista vilja om jag dör i mitt eget hem?

walter
4

#25 Jag tycker att man tillsammans med en avliden ska bete sig som om personen levde. Det du säger är inte ok för mig. Varför ska man ens tänka tanken att spraya med något, bättre med bara frisk luft om det inte luktar väldigt illa, men då kanske man istället ska överväga att ta den avlidne till ett helt annat rum.

Jag kan inte se några nackdelar med att öppna ett fönster och vädra inte ens om det blir lite kyligt. Hellre lite kyligt och syre än varmt och syrefattigt. Även om det är lite kyligt till en början så brukar det snabbt gå upp då man oftast är flera i rummet. Du skriver drag. Det ska vädras innan anhöriga kommer så något drag kan jag inte se.

Hur du vill ha det den dag du går bort är upp till dig och se till att det skrivs in i journal så kommer det troligen följas och tala om det för dina anhöriga. Däremot som personal ska man göra det som är bäst för den avlidne och anhöriga.

Nej jag kan inte få det till en rituell handling, inte om du bara hört det någon enstaka gång. Hade varit skillnad om du hört det varenda gång någon öppnat ett fönster.

hej

Maria
4

#28 Självklart skulle jag respektera om du utryckligen sagt i från att du inte vill att fönstret ska öppnas efter du dött.

Jag hade förmodligen ställt mig ganska undrande till denna önskan.

Du har ju egentligen två problem eller frågeställningar.

För det fösta så var du ju obekväm med att dina kollegor eventuellt utförde en ritual sedan så handlade det om dina egna önskemål inför döden.

Jag skrev argument mot att kyla ner den avlidnes hem om du tycker de var felaktiga så bemöt dem istället.

Det sitter liksom i märgen det här med hygien och frisk luft när man jobbat i vården i många år. Jag menar givetvis inte att man ska kyla ner någons hem men gamla människor har en förmåga att vara rädda för frisk luft och ett hem där en sjuk människa vårdats och som t.om dött har en tendens att lukta instängt hur hygiensik man än försöker vara. Sjuka kroppar i sig utsöndrar dofter.

På sjukhus så finns det hygienrutiner som är svåra att komma ifrån.

/Maria

walter
2

#28 Nu pratar du om hem, men jag har uppfattat förut att det gällt sjukhus.

När det gäller en persons hem så även då kan man vädra lite, men det brukar inte bli utkylt om man bara vädrar en kort stund.

hej

-SIC-
0

Tack för din åsikt. Jag ska tänka på det du skrivit.

-SIC-
2

Tack för ditt svar. Jag trodde först du försökte undvika svara på frågan om du skulle öppna fönstret mot min vilja, vad fel jag hade.

Och jag har förmodligen min käpphäst när det gäller skrock och liknande, jag är allergisk mot folk som ska tvinga på sin tro på andra om än i smyg. Det är förmodligen därför jag överreagerar. Men nu kan jag öppna fönstret utan att få dåligt samvete.

Maria
1

#33 Ibland blir det missuppfattningar när man skriver😉

/Maria

vallhund
4

Som anhörig skulle jag bli illa berörd om någon sprayat antiluktmedel i en nyligen avlidens rum, tro mig det känns, o det luktar inte gott.

Jag har arbetat många år inom vården o aldrig hört uttrycket "vädra för att släppa ut anden" när någon avlidit.

Ventilationen är olika bra på olika sjukhus, men kan aldrig ersätta känslan av frisk luft.

Jag kan inte förstå hur vädring kan uppfattas som skrock.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

wissan
4

Bara ett litet inlägg i den här "debatten" om att släppa ut anden när någon dött så kan jag garantera att det är förmodligen (men jag vet ju inte) någon hemmasnickrad skock/tro/beteende, med all respekt. 
Men som troende spiritualist, där det är mycket andeprat och studier om detsamma sedan mer än 25 år tillbaka i tiden, så har jag aldrig hört eller varit med om liknande inom spiritualistiska kretsar.
Vi släpper inte ut några andar genom fönstren, underlig uppfattning, undra var den kommer ifrån?
Jobbat själv inom vården sedan många år och aldrig varit med om detta ska fråga lite kollegor, kan ju vara intressant.

Men däremot har vi på jobbet öppnat fönstret av samma anledning som berättas i tråden…"dålig lukt, luft" i rummet.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
2

Kanske inte spiritualister, men det finns väldigt många former av andetro. Om någon av dem är hemmasnickrad skulle jag säga att spiritismen kommer närmast.

Däremot väldigt kul att en spiritualist skulle kalla det "underlig uppfattning" att släppa ut andar genom fönster. :) Allt är relativt, eller hur?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

wissan
2

#38 varför det, "underligt" är väl något/någon som man inte kan relatera till, där man inte har något att förankra sin egen uppfattning i  hur man än bär sig åt, det är underligt, icke förstårbart så att säja. 

Men det har inte med spiritualister att göra, även en spiritualist kan uppfatta saker och ting underliga.
Hemmasnickrat, ja kanske det men det är inget jag hittat i mina studier, utan snarare tvärtom både hos spiritister och spiritualister finns gammal andetro långt tillbaka som stöds av många inte bara en eller några få som mitt uttryck skulle tolkas, så tänkte jag när jag skrev.
Ja, absolut det mesta är relativt även skepticism.

piotrr
2

Fönster har ju inte existerat jättelänge, så jag antar att man innan dess hade rökhål och tältflikar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Ming
2

Det är mkt vanligt att tända ett ljus….detta görs utan att anhöriga blir tillfrågade.

Hur ser ni på det? Religiös ritual?

(Viktigt att de olika religionernas sedvänjor respekteras vid dödsfall.)

wissan
0

#40 ja säkerligen annars hade det varit outhärdigt att vistas i ett rum utan tillgång till att kunna avleda t.ex rök. 

De äldsta daterade fynden av glasrutor härrör från Pompeji som begravdes 79 e. Kr men innan dess fanns det säker andra anordningar. 
Men om dessa öppnades för att släppa ut några andar, ja det vill jag ha osagt tills jag läst mer om den andetro som fanns i den specifika kulturen. Innan dess kan man knappast stabilisera påståendet.

olaka
2

Nja, religiös skulle jag inte kalla det. Jag tror att det är en ganska allmängiltig gest, möjligen kan den anses vara diskriminerande mot stearinallergiker…

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
1

Senaste gången jag var med om ett dödsfall under sådana omständigheter fick vi ett litet LED-ljus, såg ut som ett värmeljus men var elektriskt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
0

Där jag har arbetat tidigare så har vi heller inte fått använda levande ljus.

/Maria

vallhund
0

kl

När Fäihunden skulle vandra vidare så hade de gjort i ordning ett rum med en vacker orkidé o två värmeljus. jag reflekterade aldrig över att det skulle kunna vara kränkande för honom, o andra sidan sa han ingenting om det, så det var nog helt OK, han förstod nog att de nog var där för min skull.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[NeferNefer]
7

Till trådskaparen har jag en nyfiken fråga: är det möjligen så att din kollega och du någon gång har diskuterat andliga frågor och kommit fram till att hen är andligt troende och du är väldigt emot det? Om det är så: är din kollega möjligen lite skämtsam av sig?

Under min utbildning till undersköterska för många år sen fick vi lära oss att ta hand om avlidna: byta rent i sängen, tvätta, byta blöja, och vädra. Gärna sätta lite blommor i handen ifall anhöriga kommer, och så fick någon syrra binda upp käken så den avlidna inte såg så otäck ut. Så fick jag lära mig i alla fall, och så arbetade jag under alla år. Vi fick också lära oss att om den avlidna är av judisk tro ska alla speglar i rummet täckas över. Med andra ord: vårdpersonalen agerar efter patientens eventuella tro, eller annars enligt metodboken.

Sen tycker jag alltid generellt att det är väldigt tråkigt när en hel grupp människor (kvinnor/ invandrare/ hundägare/ vad som helst) döms efter vad en enda person gör eller säger.

piotrr
1

Ja det vore ju tråkigt om någon gjorde det, men jag tror inte att TS försökte döma hela sin egen yrkeskår efter vad några ur den kåren gör.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

-SIC-
0

Tack för era svar.

Jag vill gärna dela med mig av min senaste erfarenhet på detta område. En av mina vårdtagare hade avlidit och jag gjorde de undersökningar som man ska för att konstatera dödsfall. Jag hade en kollega med mig för vi brukar hjälpas åt om det behövs.

Jag går sedan in på kontoret för att kontakta anhöriga och undersköterskorna gör då i ordning den avlidna. När jag sitter och ringer kommer min kollega in och blänger på mig. Jag känner mig illa till mods av blickarna och tror först jag sagt något olämpligt till de anhöriga utan att veta om det.

När vi sedan pratar med undersköterskorna igen säger min kollega specifikt åt dem att öppna och stänga fönstret(nej inte vädra och undersköterskorna fattar själva hur de ska göra i ordning en avliden).

Resten av arbetspasset är kollegan tystlåten, jag känner mig utsatt för en härskarteknik för att jag inte vill utöva deras ritualer på en avliden person i dennes hem utan att det var dennes vilja. Jag känner mig verkligen illa till mods med detta. Om de absolut vill göra så mot de avlidna är det deras ensak men jag vill inte bli inblandad, varför kan inte människor respektera detta?

Hur kan man lösa detta?

olaka
5

Då tycker jag det är något helt annat. Det är ju en sak att de utför en harmlös men tramsig ritual, men att på något sätt anta att du ska göra samma sak är ju inte alls okej.