Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 3062 ggr
Pheme
9

"Sassersson-massakern"

Torbjörn Sassersson - jag hatar inte dig

Tycker det har varit tyst om honom nu ett tag så missa det här!
Missa för guds skull inte inlägget innan och framförallt kommentarsfältet: Torbjörn Sassersson TV-mediumkarriären
Kan bli årets höjdpunkt faktiskt! För dem som dras med en släng av Sasserperatt-beroende. Nu väntar vi tålmodigt på att Tobbe ska förklara det här och ännu heller visa belägg, det borde inte vara så svårt? Eller jättesvårt kanske?

Tack Gesus. Även en "ohederlig anonym bloggare" kan och inte är det något ohederligt heller, bara sant men den sanning som inte svider, säg den…. Vore det lögner skulle det redan finns ett gäng kommentarer av TS vid det här laget men se det finns det inte!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

padragan
6

Torbjörn Sassersson verkar som vanligt ha försvunnit på något mystiskt sätt när folk började fråga efter belägg på alla hans påståenden om näthatande skeptiker.

Det är ju inte första gången det händer, så jag är inte så förvånad. Tänk vad jobbigt det kan vara att debattera när man inte har full kontroll över vad som får postas och inte… Jag tror inte att Torbjörn Sassersson är så van vid öppna forum där han inte själv kan gå loss med saxen i kommentarsfälten.

ru4real
4

Är ngn förvånad? Men han kanske försöker astralskriva kommentarerna?

Pheme
3

Jag tror att han faktiskt försökte att bättra på sitt rykte men att det inte gick som han tänkt. Han vet nu att om paranormalister googlar sig fram till informationen så kommer de läsa som sasser själv och bara se vilken öppen och fin man han är som försöker bemöta skeptikerna. Han kan ju det där med rykteshantering. Sedan undviker han att gå i hård debatt. Skeptikerna står där med sina frågor utan svar för att de var dumma mot honom. Han tror det fungerar så och det gör det, för de som redan är lättlurade så han både vann och förlorade men skapade mest nya tillfällen att skriva mer om honom och det var nog inte vad som stod överst på önskelistan. Så tokigt det kan bli. Bättre han tar fram sopkvast och börjar ringa arbetsgivare igen. Vem vet, någon kanske kopplat upp sig på mobilen när de var på dass och skrivet en kommentar någonstans. Vilken arbetsgivare vill inte vad deras arbetstagare gör på muggen liksom?

Lilla spöket Pheme 

JoHo
6

> Torbjörn Sassersson verkar som vanligt ha försvunnit på något mystiskt sätt när folk började fråga efter belägg på alla hans påståenden om näthatande skeptiker.

Detta förfarande är ju inte unik. ALLA paranormalister (i synnerhet här kan man se massor av liknande förfaranden) kör den där tråkiga debattstilen: In, veva, kasta ur några ogrundade påhopp utan belägg, pip iväg.

Hade man varit konspiratoriskt lagd hade man väl trott att de alla går en kurs hos Terry Evans för att lära sig just denna teknik. Undrar vad det egentligen är som gör att paranormalister beter sig på detta viset?

Klass
7

Jag undrar lite varför han envist vill kalla sig för skeptiker egentligen, när han uppenbart inte är det. Vem försöker han lura? Eller han kanske har en egen definition på det ordet, liksom han verkar ha på andra ord (t.ex. trakasseri, näthat, journalist, belägg, m.m.).

padragan
6

Extra intressant är att han säger att han själv kört med schysst debattstil och sen varken ber om ursäkt för sina påståenden eller lägger fram belägg för dessa. Jag vet inte hur många gånger jag frågat efter belägg på att inläggen på Terry Evans vänner skulle vara organiserade eller vad av det som skrevs där som skulle vara näthat.

Han är helt oförmögen att ta fram belägg för någonting alls. Uppdrag granskning eller Kalla fakta skulle kunna få till ett ytterst intressant program om de granskade paranormalist-röreslen och de metoder som används för att tysta skeptiker. Det är trots allt mycket pengar i omlopp om man tittar på storseanssvängen, och denna granskningsallergi torde vara intressant även ur journalistiskt perspektiv. Jag menar då alltså riktiga journalister, inte som herrarna Sassersson och Peratt som försöker använda journalistiken som skydd för att kunna trakassera folk.

JoHo
5

Stora frågan är egentligen om Torbjörn Sassersson står för eller håller med i Börje Peratts senaste utspel där Börje peratt outar en HELT OSKYLDIG ENSAM MUSIKER. 

Notera att Börje Peratt är ordförande  och Torbjörn Sassersson vice ordförande i Humansim & Kunskap. Står Torbjörn och resten av medlemmarna verkligen bakom Börje Peratts förtalande och näthatande? Det är den stora frågan just nu.

Här en kopia av Börjes senaste förtal på sin blogg:

http://www.webcitation.org/6H4Ugbh9E

JoHo
4

Återigen uppmanar jag alla att INTE gå till Börje Peratts blogg och diskutera i kommentarsfältet. 

Börjes ohederlighet gör att han modererar varje inlägg, släpper bara igenom de som stödjer hans tes. 

All kritik vaskas bort och bara de kommentarer från skeptiker som han kan använda emot skeptiker (genom "putsning" eller dylikt) kommer tas med. Han diskuterar ohederligt så ge honom inte den uppmärksamheten!

ru4real
6

Men en polisanmälan på det han skriver som du webcite-länkade till vore på sin plats. Om det inte är nätförföljelse så vet jag inte. Han gör ju precis det han beskyller sina meningsmotståndare (alla som inte håller med antagligen) att göra.

Vad säger de i humanism och kunskap? Ngn som orkat maila dem? Att ha en styrelseordförande som verkligen ägnar sig åt ryktesspridning, förtal med mera ser ju inte så speciellt bra ut.

JonasDuregard
3

#9 "Vad säger de i humanism och kunskap?"

Peratt är H&K.

Det är möjligt att det finns några andra medlemmar men de är nog ännu mer extrema i så fall och har säkert inte några invändningar mot Peratt.

JoHo
2

Ja, så är det. De har en handfull medlemmar. De som insett at H&K:s ordförande är tveksam har redan hoppat av. De som kritiserat honom har åkt ut.

Tror någon (kanske Gesus) försökte skriva om detta på H&K:s FB-sida men det raderades på ett par sekunder.

Som med alla farliga och otrevkliga sekter så finns en ledare som kontrollerar informationen och låter bara "blommorna gå fram" till medlemmarna. Allt annat filtreras bort så att sektledaren kan bygga sitt imperium med följare.

Nu har ju, tack och lov, Börje Peratt och H&K bara en handfull medlemmar. De består av bittra paranormalister, påstådda medium och alternativtramsare som hatar allt ifrågasättande av sin verksamhet. Klart de står bakom sin ledare…

Men det FARLIGA i detta är ju att Börje Peratt (garanterat tillsammans med Torbjörn Sassersson, men vi får se om Torbjörn tar sin hand från sin ordförande annars håller han med och är medskyldig) kommit fram till att Gesus är en en ensam musiker och som är helt oskyldig. Peratts näthat förtalar denna stackars unga man.

Är det rätt att göra så?

Pheme
3

#12 Det var inte ok första gången. Knappast inte andra heller. Jag trodde faktiskt inte att det var riktigt så illa ställt. Sassersson framstår som värsta skolpojken. Vad ser han hos Peratt för antigen är han rädd för honom eller ser upp till honom. Kan inte finnas alternativ för då hade han tagit avstånd från det här fort som tusan. Det hade vilken normalt funtad människa som helst gjort.

Lilla spöket Pheme 

[Litenklen]
2

Om man får vara liiite elak så är varken Sasser eller Peratt  riktigt navlade…

Pheme
1

#14 Vem vet. Det kanske bottnar i någon slags personlig tragik, psykisk ohälsa eller förvärvad galenskap? Jag tror inte Börje lär låta oss veta vad felet är men det förhindrar ju inte att man faktiskt undrar.

Lilla spöket Pheme 

JoHo
6

Lägg inte ut diagnoser. Det är sådant Peratt m fl lever på och samlar på sig genom att ta på sig en offerkofta och kunna visa upp "hur elaka skeptiker är" osv. Att de kör med samma metoder och är vidrigare spelar ingen roll. De ser bara inte bjälken i sina egna ögon. vad det beror på kan man bara spekulera om.

Ignorera honom bara. Han lever på uppmärksamheten och han får mest uppmärksamhet bland skeptiker. INGA andra vet vem han är och har du inte läst skeptiska forum skulle du aldrig ha en aning om vem Börje Peratt är. Eller Sassersson.

Men det är bra att vi noterar dem så vi vet deras taktik och fula spel. Men de vill gå i diskussion på sina egna forum. Ge dem inte den möjligheten.

Pheme
3

#16 Jag vet inte en enda människa utanför intresseområdet skepticism som vet vilka det är. Det som sker i de här sammanhangen intresserar förmodligen bara en liten klick med människor. Det är ju faktiskt en "tröst" får jag säga. 

Edit. Inte ens de paranormalister jag känner vet vilka det är!

Lilla spöket Pheme 

chik
0

En tanke här. Vet denne Man [redigerat /Jonas] om att han är med på denna Blogg??

Lena.P är jag i verkliga livet.

JoHo
3

#18 Ja, det vet han. Det var ett tag aktuellt att jag och han skulle göra en gemensam polisanmälan mot Peratt.

JonasDuregard
3

Låt oss undvika att exponera namnet på den utpekade här. Det är kanske osannolikt att Peratt tar bort det från sin blogg men vi kan i alla fall se till att inte göra skadan mot hen värre (jag tänker vad man får för sökresultat på hans namn och så vidare).

blombuketten
12

Vilken obehaglig människa denne Peratt verkar vara. Vad har han för problem? Jag hoppas verkligen det blir en polisanmälan för nu är väl ändå gränsen nådd?

JoHo
2

Tror faktiskt att Peratt skulle önska en polisanmälan. Då får han ännu mer uppmärksamhet och han kan skrika att "Titta vad förtryckt och trakasserad jag är". 

En sådan här typ av människa som Börje Peratt är kan göra allt han kan för uppmärksamhet och för hämnd.

Men polisanmälan är kanske inte fel. Norges svar på Börje Peratt - näthataren Rolf Erik Hansen - blev polisanmäld och dömd för sina trakasserier (som är lindrigare än de som Peratt uppvisar).

Läs artikeln och se hur lika Börje Peratt och Rolf Erik Hansen är. De båda har kört med anonyma nics för att kunna hata skeptikern bland mycket annat: http://tjomlid.com/2012/11/12/rolf-erik-hanssen-norges-verste-nettmobber/