Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 6859 ggr
Zidizen
16

Kolloidalt Silver #3

Tack vare piotrr, Starman och jag (i rätt ordning) kom vi in på diskussionen Silver och Kolloidalt silver i allmänhet i en annan tråd - Hur man får harmlösa saker att låta livsfarligt.

Inledningsvis nämnde Starman, i samband med Auyrveda med t.ex. påståendet -"När de hävdar att stora doser tungmetaller är bra för dig…"

Detta var något jag inte kunde bekräfta och tydligen kunde Starman inte det heller men fick låta mig få skulden för att ha en hjärnblödning för att ha tolkat Starman fel, där Starman sedan förtydligar med vad han borde ha skrivit -"När de hävdar att preparat innehållandes stora doser tungmetaller är bra för dig..."

Men inte ens detta kan Starman bekräfta med belägg.
Från ingenstans kom piotrr in i bilden genom att att skriva inlägg med den här texten:

• "Tja, det finns till exempel folk som både säljer och försvarar försäljningen av silver som ett kosttillskott, trots att det är en tungmetall som förgiftar djur på samma sätt som alla andra tungmetaller, genom att förstöra cellväggarna.

Du och jag har ju redan pratat JÄTTEMYCKET om det under 2012, det kan du väl inte ha glömt bort bara sådär? "

Mitt svar till piotrr om detta blev raderad, inte konstigt nog.

Flera inlägg senare skrev jag detta:

• Eftersom piotrr drog upp silver i denna tråden kom jag nu på att även här med silver fick man låta harmlösa saker att låta livsfarliga. Skräckpropagandan löd att silver som användes i kläder tex skulle vara miljöfarligt och även orsaka silverresistenta bakterier. Detta gällde förmodligen automatiskt även för kosttillskottet.

piotrr kladdade i mitt och samma inlägg med detta falska påstående:

• [I själva verket var det Zidizen som ställde frågan om "Vilka exakt hävdar att stora doser tungmetaller faktiskt är bra som säljer sådana perapat med vetenskaplig jargong?" och mitt egentliga svar är: Det har du själv gjort, Zidizen. Du har gjort det, på den här sajten, med tungmetallen silver. Kommer du inte ihåg det? / Per]

Det jag däremot har ifrågasatt är på vilka grunder piotrr med flera anser att silver är skadligt för miljön

Men Starman tycker också Kolloidalt Silver (KS) är giftigt med hänvisning till Paul Karason, mannen som blev blå av silvret, och det spelar ingen roll varifrån silver kommer ifrån.

• _#46 skrivet av Starman #45

Vad spelar det för roll var Paul fick sitt silver ifrån? Ingen.

Paul är inte mer skadad (vad vi vet) av silvret annat än att det gjorde honom helt blå.

Det finns ingenting som pekar på att silver skulle vara nödvändigt för människor att inta._

Starman har tydligen ingen aning hur Paul Karasson har fått sitt silver och den riktiga anledningen till varför Paul blev Blå, som därför också tycker all Kolloidalt Silver är hälsofarligt/skadligt.

Jag ställde jag en motsvarande fråga om mediciner.
Varpå Starman svarade så här:

• "Men det där följer ju inte. Att påpeka sanningen i att silverätande leder till argyri är inte synonymt med att hävda att det inte spelar någon roll varifrån man får sin medicin. Det spelar ingen roll att Paul trodde KS hade medicinska fördelar. Det du hävdar när du påstår att jag inte tycker det spelar någon roll varifrån man får sina mediciner är falskt."

Då var jag tvungen att motivera hur jag likställde min motfråga om mediciner att det då heller inte skulle spela någon roll varifrån man får tag på detta:

• "Så när jag gör ett hopkok av ingredienser som finns likt i ett läkemedel, kallar mitt hopkok för samma namn, får livshotande biverkningar efter månaders intag av detta som är mycket mer farligare än den originella läkemedlet… Med den här likställande jämförelsen är den originella läkemedlet mycket farligt eftersom mitt hopkok var det  för det visar ju sanningen hur farligt den originella läkemedlet är."

Tyvärr kunde Starman inte förstå denna liknelsen men tyckte istället min förenklade version av Super Size Me och hamburgarätandet var rakt igenom en korkad liknelse. Visst var den inte helt korrekt men Starman kunde ju inte förstå min första liknelse som var mer korrekt… nåja

Vidare påstår Starman -"för varje dag du intar KS ökar risken att utveckla argyri, alltså en irreversibel förändring av din hudfärg…"

Starman tyckte också att blå hud är en skadeverkning. Inget jag direkt kan hålla med om, men biverkning är det däremot som innebär en kosmetisk förändring.

Piotrr påstår vidare också med detta - "du har själv påstått att tungmetaller skulle vara nyttiga som kosttillskott, vilket resulterar i en dos långt över det rekommenderade säkra intaget då silver saknar positiva funktioner i människokroppen."

Både Starman och piott verkar väldigt säkra i sina påståenden. Vad har Starman för belägg om sina påståenden och angående piotrrs uttalande… kan jag verkligen inte minnas att jag har påstått KS skulle vara nyttigt som hälsokost.
Dessutom verkar piotrr vara väldigt dåligt införstådd över dosrekomendationerna för KS produkter och/eller generellt vilka doser som är säkra för att inte kunna utveckla argyria.

Starman själv postade en video där Paul Karason med egna ord förklarar i intervjun var han fick tag i sitt silver intervjuas och önskade Starman sammanfatta Pauls ord. Dock vägrade Starman detta.

Så, har Starman och piotrr något nytt att komma med tro?

[Starman]
14

Jag rekommenderar att ingen svarar Zidizen eftersom att Zidizen är ett troll som liksom klipper sönder pusselbitarna och klistrar ihop dem igen på ett sätt som gör att grundbilden går helt förlorad.

Om vi beslutar oss för att ignorera det här trollet så kommer det att krypa tillbaka till under den bro varifrån det kom. Det får vara slut med trolltygen nu.

Zidizen
17

Starman

Har du redan glömt?

Varsågod, skåda din återblick:

• 2013-02-27 22:47 #79 skrivet av Starman[

#78](http://skepticism.ifokus.se/discussions/51212c2488f4723c920405f4-hur-man-far-harmlosa-saker-att-lata-livsfarliga?discussions-2#78)
    Zidizen, starta gärna en ny tråd om KS och argyri om du vill fortsätta påstå att det är harmlöst och/eller nyttigt trots att du blivit motbevisad flertalet gånger. Så kan vi fortsätta i en tråd för det ämnet.

Den här trådens poäng var att belysa att retorik kan få harmlösa saker (eller saker vars nytta åtminstone långt överstiger dess risker) att låta livsfarliga. (Så vitt jag kan se har ingen försökt få KS att låta livsfarligt, men däremot har du påstått att det är harmlöst och att intag är skadeverkningsfritt, vilket du blivit motbevisad på ett flertal gånger redan).

Så… en ny tråd startad och kan fortfarande inte se mig motbevisad, inte ens en gång.

Jag kan heller inte se var någonstans jag har skrivit att silver är harmlöst. Du får gärna förfriska mitt minne så jag får se min egna text. Däremot ifrågasätter jag ert tyckanden på att vilja blåsa upp farligheten kring silvret.

Du börjar bli aningen tröttsam med dina trollanklagelser. Kan du eller kan du inte föra en debatt/diskussion?

Zidizen
11

Kanske lite oklar text Cirka i mitten av startinlägget skrev jag så här: "Starman har tydligen ingen aning hur Paul Karasson har fått sitt silver och den riktiga anledningen till varför Paul blev Blå, som därför också tycker all Kolloidalt Silver är hälsofarligt/skadligt. " Här menar jag i slutet på paragrafen att det är Starman som därför också tycker all KS är hälsofarligt/skadligt. Inte att Paul tycker det, ifall någon skulle tycka det var lite oklart.

ru4real
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast om man bortser från just Paul (som tillverkat sitt eget KS, hur har jag inte hittat ngn trovärdig källa på, men han säger det i den intervjun som jag länkat till tidigare) så är det klarlagt att KS och eller intaget silver lagras i kroppen och till slut blir den blå/grå. Det har vi diskuterat tidigare i en annan lång och söndertjafsad tråd…

Så, varför orka dra upp det igen, annat än för att krama ur de sista små skvättarna trolltaktik här igen…

Men eftersom vi diskuterar silver/KS så hittade jag denna produkt i en affär på Kungsholmen. Har ingen aning om sanningshalten eller funktionaliteten, men den passar i sammanhanget tycker jag.

Zidizen
14

#4 ru4real

"så är det klarlagt att KS och eller intaget silver lagras i kroppen och till slut blir den blå/grå. Det har vi diskuterat tidigare i en annan lång och söndertjafsad tråd…"

Det påståendet är bara hittepå att intag av KS kommer lagras i kroppen för att slutligen få huden till att bli blå/grå. På dig låter det som något definitivt och detta har jag ifrågasatt och varken du eller "ni" med flera i den söndertjaffsade tråden har kommit med övertygande bevis på det påståendet. Trots efter upprepande frågor om detta och jag ifrågasätter även nu om ni verkligen förstår doseringsrekommendationerna samt vad som anses vara gränsvärdet för icke biverkningsframkallande och även skillnaderna på kvalitén.
Ni verkar blanda ihop dessa utan att tänka på just sanningshalten.

Det bästa ni kunde komma med var Åsa Melhus som anses vara mycket subjektiv i sina uttalanden angående silverfrågor.

Dessutom är Pauls egna ord i de intervjuerna en bra källa nog till varför det blev som det blev och var påstår han egentligen att han blev blå genom att bara dricka sitt hemmabryggda silvervatten?

Här började jag tråden med Starmans och piotrrs uttalanden om silvrets farlighet och här kommer du sedan med en deoderantbild som du är tveksam till sanningshalten och dess funkionalitet.
Mycket vagt vad du ville få fram

olaka
6

Det bästa ni kunde komma med var Åsa Melhus som anses vara mycket subjektiv i sina uttalanden angående silverfrågor.

1. Råkar du mot förmodan ha en källa på ditt personagrepp på en överläkare och docent?

2. Det var inte bara uttalanden, hennes uttalanden beläggs av minst en publicerad artikel, vad har du för argument för att resultaten från den publikationen inte stämmer?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zidizen
10

#6 Olaka

1. Åsa Melhus kan inte anses vara objektiv då hon har en patenterande produkt som konkurrerar silverförband.
Dessutom klankar hon ner silverförbandet som faktiskt Astrid Lindgrens sjukhus känner sig jätte nöjda med som visar mycket bra resultat

2. Var det inte en sådan publicerad artikel jag efterfrågade om var jag kunde läsa den?
Dessutom frågade jag er om ni själva förstår de publicerade studierna och om det skulle finnas några svagheter i den studien.
Kan ej minnas att ni faktiskt har motiverat en enda länk som ska vara överens med era påståenden samt vilka eventuella svagheter artikeln/källan/studien kan anses ha.
Det såg bara nämligen ut som att ni bara kastar länkar som jag ska granska åt er och då är jag osäker om ni ens förstår dem själva.

Oj oj vänta,,, kom på ett svar jag måste skriva i tråden Hyckleri bland Skeptiker

olaka
10

Cui bono, alltså? Det är ditt motargument?

Dessutom argumenterar du mot en halmgubbe, källhänvisningen var till för att visa att SILVERRESISTENTA BAKTERIER EXISTERAR, inget annat. Det finns flera publikationer i Pub Med som bekräftar detta faktum, ÄVEN från de som förespråkar silveromslag i sjukvården(resistansen är ju som mycket annat en dosfråga).

Här är en som konstaterar att det existerar, men man tror inte att det kommer hota användingen av silverbeslag:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18382046

Här är en artikel som varnar för onödig använding, PÅ GRUND av existensen av silverresistenta bakterier:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15823649

Din halmgubbe är total faktiskt, det finns ingen som har hävdat att silveromslag inte funkar?! Eller att silver i vissa former inte är antibakteriellt?! Att hävda att resistens existerar är att hävda att silver ÄR antibakteriellt. Har du nån källa på att silverresistenta bakterier inte existerar?

Utan att vara hundra procent insatt så verkar det vara så att silverbeslag är effektivt, just därför är det viktigt att man inte puttar in lägre doser silver i allt möjigt trams, typ roll on-deos eller vatten, för då missbrukar man silver precis på samma sätt man missbrukar antibiotika. Om antibiotika användes på rätt sätt så skulle antibiotikaresistens att vara ett så stort problem det faktiskt är.

I dag är risken liten för att siverresistensen äventyrar möjligheten att långsiktigt använda silveromslag. Men i en miljö med förhöjda doser (onödigt)silver kommer silverresistenta bakteriestammar oundvikligen att dyka upp och då kommer möjligheten att använda silverbeslag att försämras.

Åter igen:

Har du nån källa på att silverresistenta bakterier inte existerar?

Jag har visat motsatsen.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
6

Nu har jag gått tillbaka och skimmat båda de tidigare trådarna, och det finns ju en springande punkt som du/ni effektivt lyckas att undvika; vad ska man sörpla silver för?!

Det finns en massa andra frågor också, men vi kan ju börja med den.

gant
6

#3 Z: Kanske lite oklar text

Du har helt rätt.

Skulle du kunna vara snäll att - så vi andra slipper gå igenom hundratals tidigare inlägg i en massa andra trådar - att sammafatta din ståndpunkt i en eller två korta meningar?  Vad är det du vill säga som diu inte tidigare sagt?

Zidizen
8

#8 Olaka

Men hur var studien utförd och vad för typ av silverlösning var det? Kolloidalt silver säljs främst som silverjon lösning och silver förenade med salter eller proteiner är inte lika effektiva,

Detta är inte att flytta på målstolparna som du säkert kommer antyda. Detta är för att visa att kolloidalt silver inte är detsamma som olika silverföreningar. Även om vi riktar oss nu in på silveresistens i överlag så tolkar ni ändå de olika typerna vara samma som kolloidalt silver. 

Jag citera denna PDF dokument

• Over the past two decades, multiple studies with differing designs and speciations of silverbased drugs have indicated that certain bacterial species and strains have physiological mechanisms that circumnavigate silver’s toxicity.
    These mechanisms are essentially either plasmid based or
    chromosomal based;the latter expressing as ATPase translocating mechanisms.
    In neither case did investigators employ nanoscalar oligodynamic silver. Instead, the experimental designs typically utilized silver salt compounds, which deliver poor amounts of bioactive silver. Another most common problem of these experimental designs was the inadvertent culture contamination with various salts, something which will reduce silver efficacy.

Nota det jag fetmarkerade och framförallt det sista understrukna.
Silversalter t.ex. är inte så effektiva som silver i nanopartikel storlek.
När studier tenderar på att visa silverresistens så kan det mycket väl vara så att de använder olika mindre effektiva silverföreningar. Detta påverkar silvrets möjligheter att ta kål på bakterien för att silvret var uppenbarligen för svag.

Jag har också efterfrågat vad för typ av silver vi ska diskutera om. Är det kolloidalt silver med nanopartiklar/silverjoner eller silversalter som finns i silverförband t.ex. Detta har jag påpekat redan i förra tråden

Så tillbaks till dina två länkade studier…

Den första studien är ungefär så som du kort sammanfattade.
Två silverresistenta bakterier var identifierade. Detta var då in-vitro. Men vilken typ av silverlösning var det? Var det silversalter så kanske det bara var mindre effektivt, inte att bakterien är resistent i sig, tåligare kanske men resistent tror jag inte. Även om de två bakterierna faktiskt är silverresistenta så förekommer de sällan i kroniska sår.
De avslutar med att silverresistenta bakterier i sår bör noga övervakas.
Men ok, jag köper att de två bakterierna är silverresistenta, bra jobbat Olaka med att hitta dem  ;)
Fast jag ser fortfarande inget hot med silverresistenta bakterier för det.

Men då ställer jag mig lite undrande…. före antibiotikans tid så användes det silveromläggning på sår väldigt flitigt och borde det inte redan då uppkommit silverresistenta bakterier som skulle göra den inträdande antibiotikan mer eller mindre värdelös?
Silverförband har använts i svenska sjukhus i över 10 år… var är alla silverresistenta bakterier?
Det är det som gör mig lite förbryllad hur det faktiskt ser ut i verkligheten och vad vissa påstår

Den andra studien verkar bara mest diskutera om hur situationen uppfattas vara för närvarande (2005) och att de ska vidare undersöka möjligheter för spridning av silverresistenta bakterier i samband med ökad användning inom vården.
Så den studien verkar alltså inte visa något nytt utan bara konstaterar oron och att det ska undersökas vidare.

Förresten, vad betyder denna mening?:

• "The risks of antibacterial resistance developing from the use of biocides may well have been overstated."

Är det generella biocider eller gäller det även silver som biocid (silver)resistenta bakterier kan väl ha varit överskattade?
Lite svårt att tolka den med resten av texten….

Olaka skriver:

Din halmgubbe är total faktiskt, det finns ingen som har hävdat att silveromslag inte funkar?!

Detta har jag inte påstått. Var är halmgubben då?

Förresten, detta är lite lustigt…

Varför använder sjukvården silverförband över huvud taget? Ska det inte finnas enbart vetenskapliga evidensbaserade vårdprodukter inom sjukvården? Varför gjorde de ett sådant undantag under en så pass lång tid som över 10 år?

• _Den vetenskapliga dokumentationen är undermålig och kunskapen om effekter och bieffekter är begränsad, trots att vi använt silverförband i vården i tio år, säger överläkare Åsa Melhus

_

"Har du nån källa på att silverresistenta bakterier inte existerar?"

Men Olaka, så fungerar det ju faktiskt inte. Jag ifrågasätter era påståenden om att silverresistenta bakterier är ett hot idag. Okej , du kanske har hittat två silverresistenta bakterier, vilket jag kommenterade om här ovan. Är det ett hot? Nej.

Men jag kan säga så här…

Ok, jag kan erkänna att det kan möjligen existera äkta silverresistenta bakterier enligt evolutionens lära. Men det är inget hot idag och det kommer inte vara något hot en lång tid framöver heller.

Varken då silver överanvändes före antibiotikans tid och inte heller nu när folk använder Kolloidalt Silver. Eller produkter som använder silvrets egenskaper.

"Utan att vara hundra procent insatt så verkar det vara så att silverbeslag är effektivt, just därför är det viktigt att man inte puttar in lägre doser silver i allt möjigt trams, typ roll on-deos eller vatten, för då missbrukar man silver precis på samma sätt man missbrukar antibiotika. "

Jag kan tyvärr inte likställa silvrets egenskaper med egenskaper från antibiotikan. Antibiotikan är inte så värst nedbrytbart i naturen som därför fortfarande kan orsaka resistenta bakterier. Däremot förlorar silverjoner/nanopartiklar sin antiseptiska förmåga ute i naturliga miljön t,ex, när de lämnar produkten/kroppen genom avfall eller liknande. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli. Ingen risk för silverresistens.

Hade det verkligen varit så farligt som du menar så hade vi sett en mängd hot om silverresistenta bakterier redan då silver inom medicinskt bruk nästan överanvändes före antibiotikans tid. Även i modern tid då silverförband används i sjukhus.

"I dag är risken liten för att siverresistensen äventyrar möjligheten att långsiktigt använda silveromslag. Men i en miljö med förhöjda doser (onödigt)silver kommer silverresistenta bakteriestammar oundvikligen att dyka upp och då kommer möjligheten att använda silverbeslag att försämras."

Resten efter den första meningen är precis vad jag ifrågasätter. Det finns inget bevis för det, bara påståenden. Det pågår kampanjer från t.ex. Friends of Earth (med en lustig förkortning FoE = fiende) om silvrets farlighet. Det är en ren propaganda som vill förbjuda silver för antiseptisk användning från marknaden helt och hållet.

Det är inte vetenskap, det är tro inbäddad i skrämseltaktik. Tycker du det är rätt att göra så?

Zidizen
10

#9 skrivet av olaka

_"Nu har jag gått tillbaka och skimmat båda de tidigare trådarna, och det finns ju en springande punkt som du/ni effektivt lyckas att undvika; vad ska man sörpla silver för?!
_

Det finns en massa andra frågor också, men vi kan ju börja med den."

Jag vet att ni gärna vill vända på bordet och belasta mig med frågor som eventuellt ska bevisa för er om silvrets positiva egenskaper."

Men det är inte det jag är ute efter. Det är jag som ifrågasätter era påståenden om silvrets farlighet. Nu senast skrev Starman att man blir blå av silverkonsumtion. På honom låter det som om det är oundvikligt att inte bli blå.

Piotrr skrev att silver förgiftar djur på samma sätt som alla andra tungmetaller, genom att förstöra cellväggarna

Dessa är falska påståenden, rena hittepå - skrämselpropaganda som har svalts utan den minsta kritik

Dessa senaste uttalanden var också därför jag skapade denna tråden

Zidizen
6

#10 skrivet av gant

"Skulle du kunna vara snäll att - så vi andra slipper gå igenom hundratals tidigare inlägg i en massa andra trådar - att sammafatta din ståndpunkt i en eller två korta meningar?  Vad är det du vill säga som diu inte tidigare sagt?"

Det är inte jag, utan det är dem två senaste, Starman och piotrr som tydligen har något nytt att säga. Läs mitt förra inlägg #12

ru4real
5

Och återigen undviker du att svara på direkta frågor…

Jag säger som gant; sammanfatta det hela i två (!) korta (!!) meningar.

Denna kommentar har tagits bort.
gant
6

Allvarligt talat, Zidizen. Kan du inte tala om vad det är du menar. Du har dragit igång denna tråd efter att tre andra trådar har diskuterat samma ämne. Jag kan inte någonstans se att du, över huvud taget, i allt ditt skrivande, någon enda gång har sagt vad du egentligen menar. Det enda du ägnat dig åt, är att avsiktligt missförstå, misstolka och misstänkliggöra allt som skrivits. 

#15 Vilka frågor har jag nu undvikit. 

Vad sägs om #10 i ditt #13. Jag frågade inte vad Starman eller piottr tycker. Jag frågade efter vad du tycker.  

Men du kanske har otur när du läser, så låt mig förtydliga frågeställningen: 

Skulle du kunna vara snäll att - så vi andra slipper gå igenom hundratals tidigare inlägg i en massa andra trådar - att sammafatta din ståndpunkt i en eller två korta meningar?  Vad är det du vill säga som du inte tidigare sagt?

Zidizen
11

#16 Gant

Läs nu mitt svar och läs det väldigt noga

Det är vad Starman och piottr har för något nytt säga till om.
Läs den sista raden i mitt startinlägg. Jag citerar den här åt dig så du slipper anstränga dig

• "Så, har Starman och piotrr något nytt att komma med tro?"

De hade ett par hutlösa påståenden vilka jag kortfattat nämnde i #12. Starman bad mig att skapa en ny tråd och så det gjorde jag. Vilket han tydligen glömde med tanke på hans inlägg #1

Förstår du inte detta så är det du som har otur, inte jag.

gant
8

#17 Läs nu mitt svar och läs det väldigt noga

Det går inte. Det är inte ett svar, nämligen. 

Detta är fjärde tråden där KS diskuteras. Jag skrev tydligt att jag inte i någon av dessa fyra trådar kunnat läsa vad DU tycker. Jag har bara sett en massa tramsande från din sida. 

Det var ingen svår fråga jag ställde. Jag bad dig sammanfatta vad du egentligen är ute efter. 

Det har du nu tre gånger undvikit att svara på. Det säger nog tyvärr ganska mycket om dig och din agenda.

Zidizen
12

#18 Gant

Är det inte tydligt vad jag är ute efter?

Likt när ni ifrågasätter de som påstår silvrets positiva effekter mot diverse sjukdomar så ifrågasätter jag era påståenden om silvrets farlighet. Gillar du inte detta så är det inte mitt fel. Även om du försöker få det låta som det.

piotrr med flera har försökt vända på bordet genom att anklaga mig för en försäljare och ska behöva bevisa dess påstådda effekter. Genom din envishet får jag en känsla att du försöker göra likadant, om än utdraget.

Men räcker det om jag skriver att mina synpunkter är att jag inte tycker silver med dess egenskaper utgör något hot om silverresistens och att det inte heller förstör cellvägar hos levande djur?
Blir du nöjd nu tro? Om i så fall, var det inte en självklarhet redan?

Om jag frågar dig om du håller med Starmans och piotrrs senaste påståenden. Skulle du svara då? Jag frågar dem det men du vill istället fråga om mina synpunkter och gissa min agenda.

gant
10

#19 Zidizen: Är det inte tydligt vad jag är ute efter?

Jo, tyvärr.

Likt när ni ifrågasätter de som påstår silvrets positiva effekter mot diverse sjukdomar så ifrågasätter jag era påståenden om silvrets farlighet. Gillar du inte detta så är det inte mitt fel. Även om du försöker få det låta som det.

Ditt syfte är alltså att ifrågasätta? 

Du kräver och efrterfrågar källor och bevis stup i kvarten, men när du får dem så ignorerar, "glömmer" eller förkastar du dem. 

Men ditt "svar" förklarar ju saken. 

Du är inte intresserad av om det ligger något i de svar, källor och argument som du får - gång på gång i tråd2 -om varför silver skulle kunna vara skadligt ur hälso- eller miljösynpunkt. Du är bara intresserad av att ifrågasätta.  

Du är inte heller intresserad av om det gör egentligen gör någon nytta att sörpla silver. Du vill bara ifrågasätta.

Strunt i fakta. Strunt i argumenten. Det är själva ifrågasättandet som får dig att gå igång. 

Och sedan undrar du varför folk kallar dig ett troll?

gant
9

#21 Zidizen: Du plockar ur enskilda meningar och ord ur dess sammanhang och skapar nya tolkningar av det.

Du har nu fyra gånger fått en rak fråga om dina synpunkter på KS. Det enda som liknar ett svar var det du skrev ovan. Att ditt syfte var att ifrågasätta

zidizen: Du gillar väl bara att tjaffsa tydligen märker jag tydligt nu.

Den här tråden var skapad och är riktad till ändamålet för Starmans och piotrrs senaste påståenden som jag beskrev kortfattat i mitt inlägg#12

Oh, irony ..

Du skapar en tråd vars syfte du inte lyckas föklara, förrän elva inlägg senare och passar sedan på att anklaga andra för att tjafsa?

(PS jag vet inte vad det är för fråga du vill ha svar på av mig. Jag förstår inte heller vad det är du vill att piotrr eller Starman ska svara på. Det enda jag förstår är att du inte vill eller kan ta till dig vad de skrivit.

Zidizen
7

#33 Gant

"Du har nu fyra gånger fått en rak fråga om dina synpunkter på KS. Det enda som liknar ett svar var det du skrev ovan. Att ditt syfte var att ifrågasätta. "

Fel!
Har jag skrivit vad mitt syfte är över huvud taget? Igen, det är bra din tolkning.
Du missade tydligen det näst sista paragrafet i inlägget #19 där jag nämnde om mina synpunkter vilket du efterfrågade flera gånger. När jag väl gjorde det så hittar du på ett nytt syfte till mig.
Men undvika att svara på de frågorna kan du minsann.

_"Oh, irony ..
_

Du skapar en tråd vars syfte du inte lyckas föklara, förrän elva inlägg senare och passar sedan på att anklaga andra för att tjafsa?"

Fel!
Om du inte kan läsa mitt startinlägg så står det tydligt redan vid slutet. Det var detta som jag sedan skrev kortfattat om i inlägget #12 eftersom ni verkar vara så otroligt tröga.

"(PS jag vet inte vad det är för fråga du vill ha svar på av mig. Jag förstår inte heller vad det är du vill att piotrr eller Starman ska svara på. Det enda jag förstår är att du inte vill eller kan ta till dig vad de skrivit. "

Jag frågade om du höll med Starmans och piotrrs senaste påståenden. Förstår du inte vad deras påståenden innebär så är det bra att du som nu meddelar det. Då är det heller inte konstigt att du inte förstår vad Starman och piotrr ska förväntas svara.

Jag förstår mycket väl och tar in väldigt väl vad de har skrivit. Men både dem och du vägrar ta in att de påståenden som har skrivits inte är sanningsenliga och de litar blint på de beläggen/källor vilka de har visat helt utan källkritik.

Vill du, Gant, att jag bara ska underkasta mig deras påståenden eftersom de har visat bristfälliga belägg och källor?

Vad är det du vill egentligen? Varför får jag känslan att du bara försvarar dem och vill trasa sönder denna tråden genom att tjaffsa om oväsentliga saker? Låt nu piotrr och Starman tala sitt istället om du nu faktiskt inte förstår.
Svarar de inte så får jag tolka det som att deras påståenden är inget mer än bara tro utan några tecken på verklighetsförankring.

olaka
5

Trams om joner vs salter.

Salt vs fria joner har jag redan besvarat här, och du visat återigen att du struntar i vad andra skriver, redan i din kommentar nr. 150.

Silverresistens

Bra att du erkänner att det finns, för det var det jag ville visa med min länk, INGET ANNAT. För det var EXAKT det du efterfrågade.

Däremot förlorar silverjoner/nanopartiklar sin antiseptiska förmåga ute i naturliga miljön t,ex, när de lämnar produkten/kroppen genom avfall eller liknande. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli. Ingen risk för silverresistens.

Förlorar? Källa på det? VETENSKAPLIG KÄLLA alltså, inte silversörplarpropaganda.

Jag är på kort sikt inte rädd för silverresistens, precis som jag skrev. Däremot är det enormt kontrafaktiskt att påstå att silver skulle vara helt ofarligt i naturen. Alla som har varit hobbyfotografer innan övergången till digitalfoto vet detta, du förnekar detta.

ru4real
3

Och fortfarande har du inte åstadkommit det gant efterfrågade.

Du har fortfarande inte lyckats klargöra din ståndpunkt i frågan i 2 korta meningar, trots idoga påståenden. Du hänvisar till tidigare svar, men svara istället en gång för alla. Kan det vara så otroligt svårt?

Zidizen
5

#24 skrivet av olaka

"Trams om joner vs salter.

Salt vs fria joner har jag redan besvarat här, och du visat återigen att du struntar i vad andra skriver, redan i din kommentar nr. 150."

Vilket jag har besvarat med mitt inlägg #101 i samma tråd.

Silverresistens

Bra att du erkänner att det finns, för det var det jag ville visa med min länk, INGET ANNAT. För det var EXAKT det du efterfrågade."

Men du missade tydligen allt det andra jag skrev, att silverlösningen kunde helt enkelt vara för svagt, för svag att döda bakterien.

"Förlorar? Källa på det? VETENSKAPLIG KÄLLA alltså, inte silversörplarpropaganda."

Har du ens kollat in PDF dokumentet jag länkade till? De artiklar som ni också har länkat till, vilka ni verkar vara nöjda med, så borde även denna vara acceptabel.

Jag är på kort sikt inte rädd för silverresistens, precis som jag skrev. Däremot är det enormt kontrafaktiskt att påstå att silver skulle vara helt ofarligt i naturen. Alla som har varit hobbyfotografer innan övergången till digitalfoto vet detta, du förnekar detta.

Inser du att du jämför med stora mängder industriavfall ?
Inget som vanliga konsumenter med silverprodukter kan åstadkomma

Zidizen
5

#25 skrivet av ru4real

"Och fortfarande har du inte åstadkommit det gant efterfrågade.

Du har fortfarande inte lyckats klargöra din ståndpunkt i frågan i 2 korta meningar, trots idoga påståenden. Du hänvisar till tidigare svar, men svara istället en gång för alla. Kan det vara så otroligt svårt?"

Och du vet fortfarande inte varför… tragiskt.
Däremot har jag erbjudit mina synpunkter med ganska få ord. Borde var lättläst även för dig. Men de tillhörande frågorna har Gant ignorerat svara på

Det räcker förresten att Gant tjatar, det gör inte saken bättre när du ocks bara tjatar utan att formulera eller ens hänvisa. Du bara vill vill vill, men missar det öppenbara

Joppo
11

Jag tycker det är ganska så komiskt att Zilvertrollet lägger ner väldigt mycket tid på att ifrågasätta effekten av Gardasil, medan han försvarar KS.

I fallet med Gardasil har det gjorts ett flertal kliniska studier som gett positiva resultat. I fallet med KS har det mig veterligen inte gjorts en enda studie på människor. Det förefaller då aningen hycklande att försvara KS när man samtidigt man närmast förkastar all forskning som gjorts om Gardasail.

Nu fick du lite mer trollgodis Z. Hoppas det smakar gott såhär på fredagskvällen 🍸

ru4real
1

Nej, jag vet inte. Eftersom du aldrig klargör din ståndpunkt i 2 korta enkla meningar.

Det är det enda jag vill vill vill i denna tråd.

Geru
11

Alltså, jag börjar bli less på nivån av ordvrängeri som pågår av Zidizen nu. Det är i alla trådar, och 99% av inläggen är ordbajsning, och det lilla som är åsikter eller så saknar helt fakta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

olaka
5

Joner

Men om det är fria joner(Ag+) kommer de ju reagera direkt med magsyrans klorjoner(Cl-)?!

PDFen

Är det "MICROBIAL MULTI-DRUG RESISTANCE (MDR) AND
OLIGODYNAMIC SILVER" du menar? Var i den står det att silverjoner/nanopartiklar förlorar sin antiseptiska förmåga ute i naturliga miljön?

**stora mängder industriavfall
**

Jag skrev HOBBYfotografer, per definintion inte industri.

gant
7

#23 zidizen: Om du inte kan läsa mitt startinlägg så står det tydligt redan vid slutet. […]eftersom ni verkar vara så otroligt tröga.

Du menar inlägget som du själv beskrev (#3) som varandes med "Kanke lite oklar text"? 

I slutet läser jag "Så, har Starman och piotrr något nytt att komma med tro?" Är det den frågan du hoppas jag ska svar på?

#23 Har jag skrivit vad mitt syfte är över huvud taget? Igen, det är bra din tolkning.

Jag frågade vad du ville få fram. Du svarade att du ville ifrågasätta. Vad är det för fel på tolkningen?

#21 z: Du har också undvikit en av mina frågor. 

#23 z: Jag frågade om du höll med Starmans och piotrrs senaste påståenden.

Du har säkert skrivit ett 100-tal frågor och påståenden bara i denna tråd. Men just den frågan har du faktist inte ställt. Du skrev i #19: "Om jag frågar dig om du håller med Starmans och piotrrs senaste påståenden. Skulle du svara då?"

Jag uppfattade det som en retorisk fråga. Men du kan ju prova att fråga.

Men efetrsom jag inte vill missförstå den där 'kanke lite oklara texten' så kanske du skulel kunna sammanfatta vad du uppfattar som 'Starmans och piotrrs senaste påstenden'? Gärna lite kort, typ en eller två meningar eller så. 

Ta gärna med ordentliga länkar där de sagt det du påstår. Det är lite svårt att hitta rätt bland de otaliga trådar där frågan varit uppe.

Zidizen
4

#31 skrivet av olaka

"Men om det är fria joner(Ag+) kommer de ju reagera direkt med magsyrans klorjoner(Cl-)?!"

Hur vet du det? p.g.a. in vitro studier? Kej ej tänka mig att samma förhållanden sker i kroppen som i ett provrör**.
**

"Är det "MICROBIAL MULTI-DRUG RESISTANCE (MDR) AND OLIGODYNAMIC SILVER" du menar? Var i den står det att silverjoner/nanopartiklar förlorar sin antiseptiska förmåga ute i naturliga miljön?"

Det har du rätt i, just om det stod det inget sådantMen här vi källa ett och två. Det första är författaren rådgivare åt silvercolloids, räknas det också som silversörplarpropaganda?

"Jag skrev HOBBYfotografer, per definintion inte industri."

Ok, fel av mig, men å andra sidan så skrev jag inte heller att silver är helt ofarligt i naturen. Däremot är konsumering av produkter med silver inget hot mot naturen**.
**

Zidizen
6

#32 Gant

Nu vet jag att du verkligen trollar

För du fortsätter att vara oseriös i dina debatter, rycker loss mina citat från dess sammanhang och tolkar dem som något helt annat för att skapa nya argument.

#28 Joppo

zilvertrollet? Z?

Om du menar mig så….

Ingenting av det du skriver i det inlägget stämmer in över huvud taget in på verkligheten. Så du måste helt enkelt mena någon annan.

Och ni klagar på min debattstil, helt otroligt 🤪

olaka
10

Hur vet du det? p.g.a. in vitro studier? Kej ej tänka mig att samma förhållanden sker i kroppen som i ett provrör.

Nej, på grund av kunskaper i högstadiekemi?! Kemi är inte magi, det följer vissa regler, oavsett plats. Och att positiv joner gillar negativa joner är en sån regel.

Joppo
6

#34 Zilvertrollet,

På vilket sätt menar du då att mitt inlägg inte stämmer med verkligheten?

Faktum är ju att du kraftigt ifrågasatt effekten av Gardasil trots dess positiva evidens, samtidigt som du försvarat bruket av KS som totalt saknar evidens för att det har någon positiv effekt när man dricker det. Tycker du inte att det gör att du framstår som en hycklare?

Zidizen
6

#35 skrivet av olaka

"Nej, på grund av kunskaper i högstadiekemi?! Kemi är inte magi, det följer vissa regler, oavsett plats. Och att positiv joner gillar negativa joner är en sån regel."

Bara för att du kan lite om plus och minus betyder inte att du kan hur allt förhåller sig inuti kroppen rent praktiskt.

#36 skrivet av Joppo

_"På vilket sätt menar du då att mitt inlägg inte stämmer med verkligheten?

Faktum är ju att du kraftigt ifrågasatt effekten av Gardasil trots dess positiva evidens, samtidigt som du försvarat bruket av KS som totalt saknar evidens för att det har någon positiv effekt när man dricker det. Tycker du inte att det gör att du framstår som en hycklare?"_

Löjligt att jag måste förklara detta för dig, men nåja.

För du hittar på det mesta och tror det är relaterat till verkligheten.
Jag är mest emot beslutet och massvaccineringen av detta vaccin inom i-länder, så som här i Sverige.
Det finns inga långtidsstudier som bevisar att Gardasil faktiskt kommer påverka antal incidenter av livmoderhalscancer. För vaccinet har helt enkelt inte funnits såpass länge. Det med också risk för flera biverkningar.

Det andra

Jag försvarar inte KS jag ifrågasätter er vilda påståenden om dess farliga effekter som ni har absolut NOLL självkritik på.
Det är en stor skillnad. Däremot ser jag hur ni försvarar alla lobbyister som propagerar hur farligt silveranvändningen är.

Joppo
6

@Zilvertrollet

Du vet mycket väl att Gardasil är dokumenterat effektivt mot de vanligaste virusstammarna som bevisligen orsakar livmoderhalscancer, vilket i förlängningen med mycket hög sannolikhet kommer att leda till färre cancerfall. Det finns också dokumenterad god effekt av vaccinet efter 8,5 år. Nu vet jag inte riktigt hur du definierar en långtidsstudie, men jag tycker 8,5 år är ganska lång tid…

Ska jag tolka ditt sista stycke som att du anser att bruket av KS är kvacksalveri? Skulle du förresten i korta ordalag*(-+3 rader typ) kunna redogöra vad du själv anser om KS och vad denna åsikt bygger på för evidens? Finns det någon som helst poäng med att använda den som medicin?

* Jag har förstått att du tycker att det är väldigt svårt att uttrycka dig kortfattat, men du kan väl göra ett försök?

Zidizen
9

#38 Joppe

Ska du vara lika trög som Gant?

Jag ifrågasätter farligheten kring silver som flera utav er påstår helt utan självkritik. Flera ut av er håller med de som propagerar att silver i vanligt bruk är skadligt eller farligt för miljön.

Varför vill du också vända på bordet till att jag ska svara på era frågor om silvrets påstådda positiva effekt?

Som inledningen till denna tråden lyder, som i förstahand var ställd till Starman och piotrr…

Vad anser du Joppe om att silver i oavsedd kvalité och doser kan: 
 - oundvikligen orsaka argyria på personer som brukar det?
 - förgiftar djur genom att förstöra cellerväggarna
… dessutom att intag av KS resulterar i en dos långt över det rekommenderade säkra intaget

Detta är vad som har påståtts av både Starman och piotrr ganska nyligen. Hur förhåller du dig till dessa påståenden? Håller du med vad dem säger och tycker?

Joppo
6

#39 Jag anser att det är viktigt att först lägga fram evidens för att KS har någon som helst effekt innan det blir aktuellt att diskutera dess eventuella biverkningar och miljöeffekter. Det är liksom den vettiga änden att börja i. Att förespråka att använda KS som en medicin utan några som helst belägg är ju bara dumt. Nu förstår jag inte riktigt varför jag ska svara på Piotrrs och Starmans frågor, men det kan jag väl göra om det nu är så viktigt. Dock förväntar jag mig då att du kommer svara på mina tidigare frågor efter att jag gjort detta. 

- oundvikligen orsaka argyria på personer som brukar det? Nej, det tror jag inte.
 - förgiftar djur genom att förstöra cellerväggarna: I tillräckligt hög dos, ja.
… dessutom att intag av KS resulterar i en dos långt över det rekommenderade säkra intaget: Nej, det tror jag inte. Det beror såklart på mängden KS man hinkar i sig. Poängteras bör dock att det inte finns något RDI för silver, eftersom metallen i sig inte tycks fylla nån funktion i kroppen.

------

Ok mina lilla zilversnuttis, nu är det din tur att svara på mina tidigare frågor. Du verkar ju vara mån om att inte framstå som en hycklare, så det är nog bäst du svarar på dem 😃:

"Skulle du förresten i korta ordalag*(-+3 rader typ) kunna redogöra vad du själv anser om KS och vad denna åsikt bygger på för evidens? Finns det någon som helst poäng med att använda den som medicin?"

gant
11

#32 zidizen:

Nu vet jag att du verkligen trollar. För du fortsätter att vara oseriös i dina debatter, rycker loss mina citat från dess sammanhang och tolkar dem som något helt annat för att skapa nya argument.

Jag citerar det du själv skriver. Länkarna finns där till hela dina inlägg. Då kan nog alla som läser själva bedöma om de är tagna ur sitt sammanhang eller inte. 

Du beskyller mig för att trolla, och för att vara trög (#39), då jag gång på gång tjatar om att jag faktiiskt vill förstå vad fasiken du egentligen menar. 

Jag fattar fortfrande inte vad det är du menar med #0. Jag vet inte vad det är du vill få fram. Och jag tror faktiskt inte det beror på att jag är trög. 

Men dina långa ordkrevader blandat med diverse allmänna påhopp till höger och vänster, gör faktiskt att det är svårt att förstå din poäng, om där nu finns någon. 

Därför har jag ju bett, gång på gång på gång, att i några korta och tydliga drag (Jag är ju så trög, du vet) redogöra för vari din poäng består.

Men du vägrar ju. Du skriver en massa annat. Och när jag då försöker beskriva det jag tror du menar, så svarar du med plumpa personangrepp och hävdar att du inte menade det du skrev. 

Det är ju inte så att du direkt höjer din trovärdighet med ett sådant agerande.

olaka
10

Bara för att du kan lite om plus och minus betyder inte att du kan hur allt förhåller sig inuti kroppen rent praktiskt.

Men kära du, det är som sagt inte magi, det är kemiska grundregler. Hävda att naturens grundregler omkullkastas i magen kan man ju göra, men då får du ju visa det också.

Jag skulle vilja hävda att det krävs extraordinära evidens, eftersom det minst sagt är en extraordinärt påstående.

herj
4

Är det verkligen så svårt att bara svara på frågorna då han ärligt undrar vad du menar? Varför försöker du slingra dig istället för att helt enkelt svara på frågan Gant ställer?

Neutralis
5

Det är väl ganska uppenbart att Z inte kan säga att han tror på KS och dess påstådda effekt, då faller hans chans att trolla.

Hade han inte varit en förespråkare för KS så hade han givetvis skrivit det, då det inte förloras något med det… Men eftersom han vägrar svara så innebär det uppenbarligen att han själv tror på KS och dess evidenslösa effekt. Komiskt värre.

piotrr
4

#7, Zidizen,

> "1. Åsa Melhus kan inte anses vara objektiv då hon har en patenterande produkt som konkurrerar silverförband."

Ooh, stjärnstopp. Detta är ju jättepraktiskt. Alla som påstår att silverförband fungerar kan inte anses vara objektiva då de har en produkt som är silverförband.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
3

Zidizen #15 togs bort. Innehöll personangrepp. Innehöll inget annat relevant för tråden. 

Zidizen #21 av Zidizen togs bort. Innehöll personangrepp. Innehöll inget annat relevant för tråden. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
2

Som sagt, ang resistens och penicllin. Desto större anledning att inte skapa fler saker som vi kan bli resistenta emot; http://www.bbc.co.uk/news/health-21737844

piotrr
1

(Det är inte vi som blir resistenta.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
0

Nej så klart inte, syftningsfel… My bad!

piotrr
1

Lugnt. Du är inte den förste som gör det misstaget. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Zidizen
4

Jag förstår inte här vad piotrr försöker säga med sitt inlägg #45 som svar på mitt #7. För mig verkar det vara ett oseriöst inlägg.

• #45 skrivet av piotrr

• #7, Zidizen,
    > "1. Åsa Melhus kan inte anses vara objektiv då hon har en patenterande produkt som konkurrerar silverförband."

• Ooh, stjärnstopp. Detta är ju jättepraktiskt. Alla som påstår att silverförband fungerar kan inte anses vara objektiva då de har en produkt som är silverförband.

#47skrivet av ru4real är icke relevant

#44 skrivet av Neutralis har fått det felaktigt och spinner vidare på fel spår vilket inte har med ämnet att göra

• #43 skrivet av herj
  • #34 Är det verkligen så svårt att bara svara på frågorna då han ärligt undrar vad du menar? Varför försöker du slingra dig istället för att helt enkelt svara på frågan Gant ställer?

Svar: För det är tydligt hur den personen är oärlig med sina frågor. Personen är välkommen att ställa en ny och saklig fråga. Mitt första svar #12 gäller fortfarande som jag även förtydligade i #17 samt #19 etc etc

Joppo
2

Hehe… Jag undrade faktiskt häromdagen när du tänkt göra comeback igen Zillertrollet. Du kan ju börja med att svara på den fråga som ställde i #40:

"Skulle du förresten i korta ordalag*(-+3 rader typ) kunna redogöra vad du själv anser om KS och vad denna åsikt bygger på för evidens? Finns det någon som helst poäng med att använda den som medicin?"

Zidizen
3

Olaka

Du skriver först i #33 att "Kemi är inte magi, det följer vissa regler, oavsett plats. Och att positiv joner gillar negativa joner är en sån regel."

Hade det varit så enkelt som du vill antyda att kemi följer vissa regler oavsett plats så skulle det inte vara någon skillnad på in vivo och in vitro sudier. Eller misstolkar jag dig fel här?

Jag tror nämligen inte att ett ämnes kemiska egenskaper fungerar på precis likadant sätt utanför som inne i kroppen eftersom det råder helt skilda miljöer. Men det tycker du kanske?

För du påstår att det bildas silverklorider i magen när man intar silverjoner oralt genom en vätska. Det jag bara inte riktigt förstår är vad du egentligen vill få fram med detta… Menar du att det är farligt och att man därför inte ska oralt inta något sådant?

[Litenklen]
2

Undrar om affärerna börjar gå dåligt så att lite reklam behövs??

Får vi se Sidan göra en comeback på FB också?? 😂

piotrr
1

#51, Zidizen, 

Anser du alltså att någon av inläggen du anmärker på bryter mot någon av forumets regler? I så fall föreslår jag att du anmäler dem, eller att du redogör för vilken regel du tror är bruten och varför jag bör ta bort eller redigera inlägget. 

Jag tror att det är tydligt nog vad som avses med #45, och det är ett konstaterande att ditt avfärdande av Åsa Melhus är spuriöst och logiskt inkonsekvent. 

Det är uppfattat att du tycker att det är svårt att svara på frågorna, för att du anser att de är ohederliga. Du redogör dock inte för vad problemet skulle vara, men du använder det ändå som orsak för att undvika frågan. 

Det är som att säga "Ditt inlägg är fel" utan att förklara vad felet är.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Zidizen
3

Vidare önskar jag i denna tråden diskutera och få fler kommenterar på både Starman och piotrr yttrande som jag sammanfattar här nedan.

starman

_-Vad spelar det för roll var Paul fick sitt silver ifrån? Ingen. Paul är inte mer skadad (vad vi vet) av silvret annat än att det gjorde honom helt blå.
_(Min kommentar: Det spelar en stor roll om du nu visste var han ens fick det ifrån. Paul är inte skadad, han känner sig däremot mer frisk än någonsin trots hans kosmetiska handikapp… om han ens ser det som en sådan)

_-KS är TYDLIGEN skadligt. Så påtagligt skadligt som det bara kan bli, vill jag hävda.
_(Min kommentar: Tydligen skadligt som det kan bli, hur då exakt? Att man blir blå? Men hur exakt blev han blå och har det något med de produkter man saluförs?

-För Paul's smurfblå hud spelar det ingen roll vart han fick sitt silver ifrån. Poängen är att han har blivit blå till följd av att äta silver. (Min kommentar: Det här vill jag verkligen ha en mer insikt om. Spelar det verkligen ingen roll alls var man får sitt silver ifrån och poängen är så enkel att resultatet är densamma oavsett?

piotrr

_Tja, det finns till exempel folk som både säljer och försvarar försäljningen av silver som ett kosttillskott, trots att det är en tungmetall som förgiftar djur på samma sätt som alla andra tungmetaller, genom att förstöra cellväggarna.
(Min kommentar: Hur och varför är du så säker på att silver förgiftar djur på samma sätt som alla andra tungmetaller, genom att förstöra cellväggarna? Är det någon speciell silver jag inte har hört talas om eller är det likvärdig med de KS-produkter som saluförs?)
_

piotrr
7

Skulle det alltså handla om någon slags magiskt supersilver som inte har samma kemiska egenskaper som silver i övrigt? Det kanske inte ens är silver. Det kanske är snabbare, någon slags kvicksilver liksom? 

Pfft. Du kan argumentera hur mycket du vill med människor och sätta upp regler för hur folk får kommentera det du skriver, men du kan inte hitta på egna kemiska regler. Silver är en giftig tungmetall och den som säger något annat har bevisbördan, inte tvärt om. 

KS är inte en speciell form av silver. Det är inte en speciell förening. Det är bara rent silver suspenderat i små bitar i vatten. Alla silvers kemiska egenskaper så som de är kända för den moderna vetenskapen gäller för kolloidalt silver i alla högsta grad, eftersom det är silver. 

Om det inte är silver, ja vad är det då du pladdrar om?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
9

#53 skrivet av Zidizen
Hade det varit så enkelt som du vill antyda att kemi följer vissa regler oavsett plats så skulle det inte vara någon skillnad på in vivo och in vitro sudier. Eller misstolkar jag dig fel här?

Ja. Du försöker få KS till något det inte är; enkel kemi. Man skiljer på in vivo och in vitrostudier då man har en MYCKET högre komplexitet i skedena, i det här fallet vet vi vad som händer när syra och joner träffas.

Jag tror nämligen inte att ett ämnes kemiska egenskaper fungerar på precis likadant sätt utanför som inne i kroppen eftersom det råder helt skilda miljöer. Men det tycker du kanske?

Du får tro vad du vill men om din tro är rena tramset som säger emot allt vad högstadiekemi säger så får du ge evidens för att din tro har nån bäring i verkligheten. "I kroppen" här när handlar alltså om magsyra som är en väldigt stark syra, och när en väldigt stark syra träffar fria metalljoner så vet vi vad som händer.

För du påstår att det bildas silverklorider i magen när man intar silverjoner oralt genom en vätska. Det jag bara inte riktigt förstår är vad du egentligen vill få fram med detta… Menar du att det är farligt och att man därför inte ska oralt inta något sådant?

Din grundtes är att det är en grundläggande skillnad på KS och silversalter(till exempel här: #11 , #26). Denna grundtes är rent nonsens tills du kan visa att universums grundvalar upphävs mellan svaljet och röven.

Zidizen
3

piotrr

"Skulle det alltså handla om någon slags magiskt supersilver som inte har samma kemiska egenskaper som silver i övrigt? Det kanske inte ens är silver. Det kanske är snabbare, någon slags kvicksilver liksom? "

Ja säg mig det du, är det någon slags kvicksilver du hela tiden har förväxlat dig med?

"Silver är en giftig tungmetall och den som säger något annat har bevisbördan, inte tvärt om. "

Varför ska du komma undan med bevisbördan när det ändå är du som lägger ett påstående? Hur skulle silver vara giftigt för djur, likt alla andra tungmetaller , genom att förstöra cellväggarna?

Att jag skulle sätta upp några regler som du påstår är icke relevant

gant
8

#51 Zidizen (Om mig): Svar: För det är tydligt hur den personen är oärlig med sina frågor. Personen är välkommen att ställa en ny och saklig fråga. 

Så vänligt av dig…

Jag avstår nog att ställa nya frågor, så länge så länge du undviker de gamla. 

Men eftersom du inte vill svara på mina gamla frågor (typ #10, #16, #18, #22, #32, #41), så kanske du kan svara på den andra frågan som upprepats många gånger och som Olaka sammanfattade redan i #9: "Varför ska man sörpla silver?"

Gärna ett kortfattat, tydligt och hövligt svar utan personangrepp.

Zidizen
2

olaka

Även om det kan bildas silverklorider i magsäcken vid oralt intag av t.ex. en KS produkt vid rekommenderade doser så tror jag det är ytterst marginellt och handlar om obetydliga mängder, om ens det.

Jag tror därför att silverjoner inte hinner nå magsyran och bilda silverklorider när det tas i rekommenderade mängder. Det är nog också en skillnad på tom och en full mage.

ru4real
4

Funderar på om inte universums grundvalar upphävs mellan röven och hårfästet på vissa personer ibland, alternativt att det är ett statiskt tillstånd…😂

Zidizen
1

#60 gant

Jag avstår nog att ställa nya frågor, så länge så länge du undviker de gamla. 

Men eftersom du inte vill svara på mina gamla frågor (typ #10, #16, #18, #22, #32, #41), så kanske du kan svara på den andra frågan som upprepats många gånger och som Olaka sammanfattade redan i #9: "Varför ska man sörpla silver?" 

Jag hänvisar dig bara helt enkelt till mitt inlägg #51 där jag också förklarade för användaren herj.
Jag skrev tyvärr fel siffra där jag skrev "mitt första svar" till dig Det ska vara inlägg #13 och inte #12 som jag råkade skriva om någon skulle anmärka sig på det.

Din fråga som du brinner över att få svar på är en mycket märklig sådan som verkar vara av yttersta högsta prioritet för mig att svara på:
?Varför ska man sörpla silver?
Jag vet inte. Vissa tycker väl att det ger vissa hälsofördelar tydligen.

Var det tillräckligt kortfattat för dig? 

Nu vill jag (återigen) återgå till de påståenden ni har om silvrets farlighet.
piotrr försökte svara på mitt inlägg #56 [och det har Zidizen inte svarat på. Låt bli personangreppen annars kastar jag ut dig. / Per]

[Litenklen]
3

Citat från Wiki: 

Alternative medicine

Since about 1990, there has been a resurgence of the promotion of colloidal silver as a dietary supplement or homeopathic remedy, marketed with claims of it being an essential mineral supplement, or that it can prevent or treat numerous diseases, such as cancerdiabetesHIV/AIDS, herpes,[9] and tuberculosis.[12][53][54] No medical evidence supports the effectiveness of colloidal silver for any of these claimed indications.[11][12][55] Silver is not an essential mineral in humans; there is no dietary requirement for silver, and no such thing as a silver "deficiency".[12] There is no evidence that colloidal silver treats or prevents any medical condition, and it can cause serious and potentially irreversible side effects such as argyria.[12] In August 1999, the U.S. FDA banned colloidal silver sellers from claiming any therapeutic or preventive value for the product,[11] although silver-containing products continue to be promoted as dietary supplements in the U.S. under the looser regulatory standards applied to supplements.[11] The FDA has issued numerous Warning Letters to Internet sites that have continued to promote colloidal silver as an antibiotic or for other medical purposes.[56][57][58]

In 2002, the Australian Therapeutic Goods Administration (TGA) found there were no legitimate medical uses for colloidal silver and no evidence to support its marketing claims.[59]The U.S. National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM) warns that marketing claims about colloidal silver are scientifically unsupported, that the silver content of marketed supplements varies widely, and that colloidal silver products can have serious side effects such as argyria.[12]

In 2009, the USFDA issued a "Consumer Advisory" warning about the potential adverse effects of colloidal silver, and said that "…there are no legally marketed prescription or over-the-counter (OTC) drugs containing silver that are taken by mouth."[60] Quackwatch states that colloidal silver dietary supplements have not been found safe or effective for the treatment of any condition.[61] Consumer Reports lists colloidal silver as a "supplement to avoid", describing it as "likely unsafe".[62] The Los Angeles Times stated that "colloidal silver as a cure-all is a fraud with a long history, with quacks claiming it could cure cancer, AIDS, tuberculosis, diabetes and numerous other diseases."[63]

Men det är säääkert jättenyttigt??

😂

olaka
5

Man kan räkna på ämnens benägenhet att reagera på varandra, så istället för att tro så rekommenderar jag att du tar kontakt med en gymnasielärare. Kunskap väger tyngre än tro, varje gång. Speciellt om du ska övertyga andra.

piotrr
4

#59, Zidizen,

> "Hur skulle silver vara giftigt för djur, likt alla andra tungmetaller , genom att förstöra cellväggarna?"

Varför skulle jag tro att du läser källmaterialet den här gången när du aldrig gjort det förut. Låt oss försöka det här: 

Du känner uppenbarligen till att silver är dödligt för mikroorganismer  men du vill inte kännas vid - och  kräver mig på bevis för - att silver bryter ner cellväggar även hos större organismer?

Varför tror du det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5

> "Även om det kan bildas silverklorider i magsäcken vid oralt intag av t.ex. en KS produkt vid rekommenderade doser så tror jag det är ytterst marginellt och handlar om obetydliga mängder, om ens det."

Oh ja. Så små mängder att det omöjligt kan ha någon fördelaktig effekt på kroppen också.

> "Jag tror därför att silverjoner inte hinner nå magsyran och bilda silverklorider när det tas i rekommenderade mängder. Det är nog också en skillnad på tom och en full mage."

Vaddå "därför"? Därför att du tror det första så tror du detta andra?

Tror du att silver tas upp av munnens slemhinnor, andas in ur aerosol, löses upp av enzymerna i saliven eller på något sätt tas upp genom strupen innan kolloiden når magen? Eller vad tror du egentligen? För det allra största upptaget av näringsämnen och mineraler sker just i magen och tarmen. Det måste du väl ändå vara medveten om.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5

#63, Zidizen,

> "Jag hänvisar dig bara helt enkelt till mitt inlägg #51 där jag också förklarade för användaren herj.

Det var fel svar, på grund av se alla mina tidigare inlägg.

Ditt inlägg #51 till herj svarar inte på frågan som ställdes. Frågan var  "Varför ska man sörpla silver?" och den del av #51 som vänder sig till herj är "För det är tydligt hur den personen är oärlig med sina frågor. Personen är välkommen att ställa en ny och saklig fråga. Mitt första svar #12 gäller fortfarande som jag även förtydligade i #17 samt #19 etc etc"

Som alla kan se hänger svaret inte ihop med frågan. Du väljer senare att skriva att det finns folk som kanske tror att det kanske finns hälsofördelar.

Det är inte heller ett svar på frågan "Varför ska man sörpla silver". Att det finns folk som gör konstiga saker för att de tror konstiga saker är knappast ett motiverande skäl för någon annan att göra det.

"Prova detta, det finns andra som håller på med det".

Inte jätteövertygande.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
4

**#63 har modererats. Vid nästa personangrepp ger jag dig skrivförbud i en vecka genom att anmäla alla inlägg som du redan gjort personangrepp i. **

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

gant
6

#58 Olaka
Denna grundtes är rent nonsens tills du kan visa att universums grundvalar upphävs mellan svaljet och röven.

🏆

herj
6

Alltså jag är verkligen imponerad av folk som fortfarande orkar svara på zidizens slingrande inlägg…

Zidizen
4

Och jag är imponerad att det bara postas inlägg om hur imponerande det är av folk som orkar.
Istället för att försöka vara saklig om man nu måste posta ett inlägg.

Sådana här inlägg fyller absolut ingen funktion

Zidizen
3

#69 piotrr

Vad sägs om du faktiskt belägger dina påståenden istället för att radera min text där jag skriver om hur låga förväntningar jag har på dig att faktiskt visa dem

ru4real
4

Och det är imponerande att du orkar dra igång en flera veckor avsomnad tråd igen, bara för att fortsätta gnälla och känna dig orättvist behandlad. Kom med sakliga argument som styrker dina påståenden eller strunta i att skriva en massa text som säkerligen ingen annan än du orkar traggla sig igenom.

Zidizen
5

ru4real

Sakliga argument är precis det jag eftersöker från er men som tyvärr må jag säga är kolsvart av sin frånvaro.

Ska du verkligen fortsätta gnälla i denna tråden som du gjorde i den föregående…. (detta är ingen fråga)

piotrr
6

#73, Zidizen, 

Eftersom du redan accepterar att silver har en negativ effekt på mikroorganismer finns det inget skäl för mig att styrka detta för dig. Eller hur? 

Att du inte vet hur denna effekt orsakas, eller att samma effekt påverkar även större organismer, är ditt problem.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
5

#75, det är flera personer som väntar på svar på sina frågor från dig. Börja där istället för att flytta debatten ngn annanstans. Men, det är ju så du brukar agera.

Och nej, du har inte kommit med sakliga argument, det kanske finns om man klipper ihop utvalda delar ur dina textmassor, men det orkar nog ingen.

Och nu skall jag inte "gnälla" mer i denna, om du med gnäll menar att jag tyckte att du skall ta dina vendettor med siteadmins i pm? Annars ser inte jag ngt gnäll i det jag skrev, däremot ett sakligt konstaterande, att 1) jag tycker verkligen att det är imponerande, 2) att du ordbajsar en massa utan substans och 3) att du inte har kommit med sakliga argument. Påvisa dem först och främst som sagt.

[KosmosBill]
4

Silverjoner är ett gammalt naturmedel som är väl beprövat.

Tillverkar mitt eget KS.

Använder det både utvärtes mot fästingbett och invärtes och att andas in från en nebulisator.

Bra mot bakterier och virus. Bättre än influensavacciner.

olaka
5

QED

herj
3

Då får du gärna visa på att det skulle vara bättre än vacciner med nån typ av källa.

Zidizen
5

#76 skrivet av piotrr

"Eftersom du redan accepterar att silver har en negativ effekt på mikroorganismer finns det inget skäl för mig att styrka detta för dig. Eller hur? 

_Att du inte vet hur denna effekt orsakas, eller att samma effekt påverkar även större organismer, är ditt problem. "

_

Att silver har en negativ effekt mot mikroorganismer betyder inte automatiskt att det har en negativ effekt mot celler hos djur.

Det är ditt påstående och det är ditt problem att påstå något sådant. Därför borde du också belägga det med bevis som överensstämmer med ditt påstående och hur det hör ihop med KS produkter

Zidizen
5

Nu börjar han igen…. 

#77 ru4real

"det är flera personer som väntar på svar på sina frågor från dig. "
VAR -  är det relaterat?

"Börja där istället för att flytta debatten ngn annanstans. "
VAR - vilken debatt och vart?

"Men, det är ju så du brukar agera."
Jaså du?

"Och nej, du har inte kommit med sakliga argument, "
(*)Jaså inte? Bortsett från de villospår som "ni" planterar ut.
Det jag ifrågasätter era påståenden är mycket sakliga, har du missat detta måste du ha haft väldigt otur.

"det kanske finns om man klipper ihop utvalda delar ur dina textmassor, men det orkar nog ingen."
Vad du eller vem du tror inte orkar läsa är icke relevant.

"Och nu skall jag inte "gnälla" mer i denna,"
 Det finns ett hopp trots allt!

_"om du med gnäll menar att jag tyckte att du skall ta dina vendettor med siteadmins i pm? Annars ser inte jag ngt gnäll i det jag skrev,"
_… och där försvann hoppet.
Det du nämner var en första-gångs-grej där någon skrev personangreppstrams till mig i PM. Allt annat gnäll förbiser du så klart_.
_

_
"däremot ett sakligt konstaterande, att 1) jag tycker verkligen att det är imponerande, 2) att du ordbajsar en massa utan substans och 3) att du inte har kommit med sakliga argument. Påvisa dem först och främst som sagt."_

Ditt 1) är inte sakligt. Det är ett känslomässigt uttryck på när du tycker (och håller med annan som också tycker) att det finns folk som orkar diskutera med mig. Icke relevant, osakligt samt icke intressant för ämnet över huvud taget.
Ditt 2) är personangrepp, ett mycket felaktigt påstående samt väldigt subjektivt.
Ditt 3) är felaktigt se (*) högre upp i detta inlägg

Varken ditt eller mitt svar på ditt inlägg berör ämnet -
Är det så här du vill debattera?
Inser du inte hur löjligt det är?
Jag inser det verkligen.
Och varje gång frågar jag dig… VISA… men vad gör du istället?
Jo, Du väljer att gnälla osakligt.

ru4real
5

Orkar inte debattera m dig, Z, det är verkningslöst för du tolkar saker som fan läser bibeln. Men, en sak: Att ngn har skickat privata saker till dig i pm är j*vligt ointressant för alla andra. Och, ditt gnäll på Piottr har du haft otaliga inlägg om. Vilket inte heller intresserar ngn. Om jag har fel i detta (du är undantagen) så räck upp en hand om ni tycker Z's gnäll på Piottr's (i mitt tycke) högst sakliga och vettiga modereringar.

Och även jag har fått en del inlägg modererade, av olika anledningar. Dock har siteadmins alltid informerat mig om varför el vad och jag godtar deras argument, för de har alltid varit sakliga och riktiga, även om kritik inte alltid är kul att ta emot. MEN, jag gnäller fan inte om det offentligt, som du gör.

Och nej, om ngn skall inse det löjliga, så torde det vara du, som i flera trådar flyttar målstolpar, vägrar konsekvent svara på frågor och tramsar i största allmänhet. Det är inte jag som ligger i farozonen för att få skrivförbud, det är du. Det borde kanske ge dig en vink om hur läget är? Men det är väl att hoppas förmycket…

Mina inlägg må tangera ämnet ibland, även en del off-topic, men dina… De är fan knappt med på diskussionskartan ibland.

Och mitt tyckande i 1 ovanför är i allra högsta grad sakligt just i detta fallet. Och du om ngn kan knappast be folk hålla sig till tråden. Och i 2) ovanför är knappast ett personangrepp. Att du ordbajsar är mitt intryck av dig, och jag tror (det retar dig verkar det som, så det får vara med här igen) att det är flera som tycker (kan till och med leta upp det, men inte just nu), samt 3) där du refererar till att "vi" (obekant vilka "vi" är, men jag antar att det är alla som inte håller med dig?) planterar ut villospår är f*n skrattretande för att komma från dig.

Så att jag "börjar" igen, är det nog fler än jag som tycker samma om dig.

Vill du debattera, gärna. Men, det torde innebära att du svarar på ställda frågor, att målstolparna finns på samma plats och att du inte kommer med osakliga argument. 

Annars kanske en sådan här med t ex aluminiumfoder passar? http://bit.ly/ZPzJ4L

[Litenklen]
3

Räcker upp handen & bekräftar att  det var jag som skrev PM:et till zIDDan…😃

Skäms inte ett dugg, han kör samma svammel/mupp inlägg på FB…

Tror att silvervattenaffärerna har stagnerat så det behövs lite reklam, oavsett om den är positiv eller inte.

All reklam är bra reklam..

Maria
3

#78 Haha.

Jag känner instinktivt att rekommendationer från dig får helt motsatt effekt😃

/Maria

[Litenklen]
4

You nonbeliver, shame on you!!

Självklart har KosmosBill rätt i allt hon påstår, silver botar allt.

Eller är det bara jag som är korkad? 😊

Zidizen
2

Ok, då är det ingen hemlig längre vem det är som håller på att trakassera mig i PM, som Litenklen markerar.

Låt mig poängtera  - Bland 6 tätt intill postade inlägg här i tråden Kolloidalt Silver #3 håller Litenklen och Joppo på att diskutera kopplingar mellan olika användarnamn och ru4real, exalterad som han är, hänger på i den osakliga strömmen och postar en länk till ett annat forum, om ett helt annat ämne och antyder någon vara ägd.

Är det inte varning och/eller skrivförbud på sådant här agerande?

Och då är jag den som är osaklig i deras tycke. Mycket märkligt verkligen

ru4real
4

Nej, du är osaklig i de flestas tycke. Att jag postade en länk t flashback ber jag om ursäkt för (till siten) om det inte är tillåtet. Men den illustrerar det de flesta försöker tala om för dig, nämligen att du har fel, allt som oftast.

Du hajjar inte när folk motbevisar dig och dina teorier gång på gång. Och om jag är exalterad eller inte är också ointressant. Men du verkar hakat upp dig på hur jag känner mig, underligt. Men du kan väl fråga istället för att sitta och spekulera? Men, det är du ju bra på å andra sidan… Och här menar jag då du blivat motbevisad om hur ph't i kroppen funkar kontra dina egna teorier hur det kan vara.

Zidizen
3

#93 ru4real

What was what?? Ursäkta? Vad var det du gjorde alldeles nyss?

Jämför du ärligt den tråden du postade, på annan/andra användare i ett annat forum där det diskuteras om ett HELT annat ämne… som ett belägg för att jag är motbevisad om hur ph't(?) i kroppen fungerar… kontra mina egna teorier hur det kan vara?

Snacka om gripa halmstrå och bygga upp en gigantisk halmgubbe… verkligen 🤔

Vilken pinsam retorik

Joppo
3

#92 Jag trodde du skulle bli glad över att Litenklen fiskat upp dina trådar på Flashback. Då får du ju mer publicitet för de produkter du säljer. Du borde snarare tacka honom för att han gjort detta.

För övrigt undrar jag vilken regel du menar att jag bryter mot? Vet du förresten om att det är mot reglerna att _"Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande."?

_Även fast du inte explicit skriver att du är en silverförsäljare, så framgår det tydligt att du skriver här för att framställa KS i bättre dager. Räknar man dessutom in mängden arbete du lägger ner på dina skriverier så blir det än mer tydligt.

ru4real
4

Har inte petat på ngt halmstrå alls. Det är du som tillskriver mig det, helt felaktigt dessutom.

Men du säger ju inte att du inte det nic'et på flashback, så då funkar det ju att visa på hur du debatterar och tvärvägrar se faktum trots att folk faktiskt ägnar säkerligen en hel del åt att punktera dina ballonger.

Och jag pekade på den tråden för att bevisa din retorik. Att det där diskuterades vatten är fullt jämförbart med ditt sätt att "diskutera" KS här. Olika "produkter", samma tillvägagångssätt.

Så, klättra ner från din egenskapade halmgubbe och sluta tillskriva mig saker som enbart är fiktioner i din egen och säkerligen helt udda värld.

Zidizen
5

Joppo och ru4real

Seriöst skämtar ni med mig nu på allvar? 🤪
Inte nog ska ni hela tiden insinuera på att jag är en försäljare när det jag håller på med är att ifrågasätta era vilda påståenden, nu ska ni också insinuera att jag är en annan användare på flashback som snackar om vatten? Vilka fler användarnamn vill ni försöka koppla mig till, kanske har ni några paranormalister i åtanken?

Hur lågt kan man sjunka egentligen?

Läs och läs det här noga:

zidizen är inte siddan/ziddan/zilvertrollet/zilkverzurfarn/silverförsäljarn/zitizen
… det sistnämnda kom jag faktiskt på dagen efter registreringen att vilja ha istället.. men men

Så, är det några fler namnkallelser jag har glömt (förutom troll och kanske påfågel) som ni har kallat mig för vilka jag ska behöva avskriva mig från? 

Jag har skrivit det här förut - jag är ingen försäljare, varken av flytande eller fast form.

Det är pinsamt löjligt att behöva avskriva sig en massa saker bara för att försöka föra en saklig diskussion med er där ni saknar all kritiskt tänk på era vilda påståenden.

---------------

Joppo > "Även fast du inte explicit skriver att du är en silverförsäljare, så framgår det tydligt att du skriver här för att framställa KS i bättre dager. Räknar man dessutom in mängden arbete du lägger ner på dina skriverier så blir det än mer tydligt."

Framgår det tydligt? Jag ifrågasätter era vilda påståenden som inte passar överens med verkligheten och som ni inte kan backa upp. Hur ska jag beskriva ert starka motstånd till silver?
Kanske så här med lite av din hjälp :

Även fast ni inte explicit skriver att ni är en försäljare/representant/lobbare åt vissa bolag och myndigheter, så framgår det tydligt att ni skriver här för att framställa KS i sämre dager. Räknar man dessutom in mängden arbete ni lägger ned på era skriverier så blir det än mer tydligt.

ru4real > "Har inte petat på ngt halmstrå alls."
Jo det gör du verkligen, speciellt när du försöker koppla mig till en annan användare om ett helt annat ämne och drar slutsatser om mig från det. Det är att greppa efter osynliga halmstrån för att bygga en osynlig halmgubbe.

Jag trodde allvarligt att jag har upplevt det mesta från era argumenttekniker men detta var astronomiskt på hur ni saknar verklighetsförankring och det med helt utan belägg. Ni har bara en Litenklen med en tok för stor fantasi som Joppo och ru4real har svalt rent av med både hull och hår.

Ska moderatorerna godkänna sådana här fasoner som dessutom inte alls berör ämnet?

ru4real
4

Sluta gnäll på moderatorerna, de gör ett mycket bra jobb här. Att du t ex inte fått skrivförbud eller så är ett bevis på det.

Att vi saknar verklighetsförankring är dock bevis på stor humor från din sida, sånt är alltid uppskattat. 

Och om jag försökt koppla dig till ett annat ämne/tråd/fora, så där kan jag be om ursäkt. Men stilen & beteendet kändes igen…

Och ingen här har väl försökt att få KS att framstå i dålig dager? Vi har flera ggr pekat på att det är verkningslöst för den uppgiften som det säger sig ha, och i allra värsta fall rent ut sagt farligt. Det är du (ideligen motbevisad) som propagerar för att det är bra, och vi har helt enkelt bett dig komma med adekvat bevisning för att det är det. Vilket du inte har lyckats med hittils. Däremot har du försökt tysta alla med dina massiva textväggar som få orkar läsa igenom.

Så, nytt försök, varför skall man dricka silver, då det bevisligen (*) inte har ngn nytta. Kan du bevisa det?

*=riktig bevisning, länkar till t ex publicerade artiklar av seriösa forskare, inga anekdotiska sagor eller annat trams.

Neutralis
2

#Silvermannen

I länken nedan kan du läsa om hur någon som skriver exakt som dig, och blir direkt slaktad av sakliga argument… Läs den från början, så kanske du lär dig något om dig själv. Bättre så, för det är ju absolut inte du.😮

https://www.flashback.org/t1216850

piotrr
2

#81, Zidizen,

> "Att silver har en negativ effekt mot mikroorganismer betyder inte automatiskt att det har en negativ effekt mot celler hos djur." 

Accepterar du alltså nu att det är skillnad mellan in vivo och in vitro?

Frågan du ställde var "Hur skulle silver vara giftigt för djur, likt alla andra tungmetaller , genom att förstöra cellväggarna?" och den är besvarad genom att du accepterar effekten som silver har på mikroorganismer. Giftighet är en fråga om halt.

> "Det är ditt påstående och det är ditt problem att påstå något sådant."

Det verkar för mig som att det är du som säger att silvers negativa effekter skulle vara olika för mikroorganismer och större djur. Du har inte anfört varför du tror detta.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

#97, Zidizen,

> "Seriöst skämtar ni med mig nu på allvar?"

Bra fråga. Bra fråga.

Seriöst? Skämtar ni med mig? Nu på allvar?

Det är snabba svängar. Mycket snabba svängar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
2

Undra om Zidizen faktiskt tror att naturen skulle må bättre av färre mikroorganismer? Eller för den delen att naturen inte innefattar(mestadels) mikroorganismer…

[KosmosBill]
3

#100 "Giftighet är en fråga om halt. 

Det verkar inte så.

Tänk på de som dricker så mycket KS att de blir blå. De borde rimligtvis bli sjuka om det vore toxiskt.

Nu är det inte så, så att de utgör istället ett slags bevis för att KS inte alls är toxiskt.

#85 "#78 Haha.

Jag känner instinktivt att rekommendationer från dig får helt motsatt effekt

Vi vet hur det går till hos dig på HälsaiFokus Maria, där du låter skrivförbud finnas till bara för att man postar info som är kritisk till skolmedicinen. Du går i läkemedelsindustrins koppel. Du har valt sida.

Maria
6

#103 Det är medlemmarna som röstat bort dina inlägg och då har det blivit skrivförbud i en vecka.

Kritiska inlägg är inga problem. Det är när du hävdar att ovetenskapliga metoder/produkter hjälper mot specifika sjukdomar eller varnar för vaccinationer som bevisligen räddar människoliv i mängd som folk reagerar.

Det gäller inte bara dig utan alla medlemmar.

/Maria

piotrr
7

#103, Kosmosbill,

> #100 "Giftighet är en fråga om halt. "

> "Det verkar inte så."

Det är ändå så.

> "Tänk på de som dricker så mycket KS att de blir blå. De borde rimligtvis bli sjuka om det vore toxiskt."

Att bli blå är inte friskt till att börja med.

> "Nu är det inte så, så att de utgör istället ett slags bevis för att KS inte alls är toxiskt."

I bizarro-land kanske.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[KosmosBill]
3

#104 "Det är medlemmarna som röstat bort dina inlägg och då har det blivit skrivförbud i en vecka.

Varför är då skrivförbudet kvar 1 månad senare ?

#105 "Att bli blå är inte friskt till att börja med. 

Det är inte sjukt heller. Tänk om du åt 10 kg morötter om dagen och blev lite gul. Inte konstigare än så.

Maria
7

#106 Dina problem med mig hör inte hemma härinne. Ta det på Hälsa eller via PM.

/Maria

piotrr
7

#106, Kosmosbill,

> "Det är inte sjukt heller. Tänk om du åt 10 kg morötter om dagen och blev lite gul. Inte konstigare än så."

Det är inte heller nyttigt. Vad tror du att ordet "symtom" betyder?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[KosmosBill]
2

Om det vore toxiskt så skulle nog de blå vara sjuka eller döda.

piotrr
7

Gifter måste inte leda till döden, och att få blå hud kan absolut kallas för en sjukdom.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Joppo
10

Det skulle vara kul om KosmosBill fick testa på att ha blå hud i en vecka eller två. Därefter skulle det vara intressant att höra om han anser denna skada är så harmlös som han vill påskina.

Huruvida man kan betänka det som en sjukdom eller inte är kanske lite av en definitionsfråga. Jag skulle nog mer benämna det som en förgiftning. Oavsett vad man kallar denna smurfåkomma, så anser nog 99.99 % av jordens befolkning att en dylik biverkning är väldigt allvarlig.

Som ett tankeexperiment skulle det för övrigt vara intressant att höra vad Kosmos skulle anse om ett riktigt läkemedel hade som biverkan att det kunde göra folk blåa. Jag törs påstå med en väldigt hög sannolikhet att det skulle vara ett helt annat ljud i skällan då.

[KosmosBill]
2

Visst är det en form av förgiftning. Men en ofarlig sådan.

Jag tycker att han är knäpp som dricker så mycket KS…eller det var väl en annan variant….men, verkar lite rubbat att ta så mycket. Han måste ha missförstått något.

Jag använder det bara när jag behöver. Vilket inte är ofta.

groblad
7

"Jag tycker att han är knäpp som dricker så mycket KS…eller det var väl en annan variant….men, verkar lite rubbat att ta så mycket. Han måste ha missförstått något."

Kan det kanske vara en bieffekt, att man blir rubbad?

"Jag använder det bara när jag behöver. Vilket inte är ofta."

Du tycker inte att mängden spelar någon roll, så det kan nog vara en biverkan på dig också.

[Olaf]
3

#113 Du tycker inte du övertolkar effekterna av silvervattnet nu? Förövrigt, han som blev blå hade framställt det själv och inte gjort det på rätt sätt. Med tanke på hur vanligt det är att folk tar kollodialt silver så borde vi se blå människor lite varstans. 

Jag har inte silvervatten hemma nu men jag ska köpa in vid tillfälle. Alltid bra att ha. Perfekt vid förkylning.

Joppo
6

#114 Är du medveten om att det inte gjorts någon klinisk studie på människor för att säkerställa att KS har någon effekt överhuvudtaget? Är du även medveten om att detta innebär att man inte undersökt vilka biverkningar KS har? Känner du till att KS endast för säljas som en vattenrenare i Sverige?

[Olaf]
3

#115 Du jag skulle kunna dra det i långbänk sju varv till med er. Men jag tycker Zidizen har försökt förklara det här för er så länge att det får räcka för det här året…och lite till…

Under tiden kan ni som inte vill sörpla silvervatten vaccinera er och käka alvedon och hostmedicin och annat smått och gott bäst ni vill.

Kram❤️

Joppo
7

Ok, jag förstår om du inte vill diskutera mera om vattenreningsprodukten eftersom ämnet är ganska söndertjatat.  

Dock skulle jag vilja veta vad du menar att Zidizen förklarat för oss? Mig veterligen har han inte producerat några belägg för att KS fungerar utan istället försökt att framställa KS som ofarligt för konsumtion och för miljön. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att detta är en konstig ände att börja i, eftersom det vore betydligt mer logiskt att börja med att undersöka om KS har någon effekt överhuvudtaget och därefter undersöka eventuella biverkningar och miljöpåverkan.

PS. Det saknas evidens för att merparten av hostmedicinerna fungerar, så jag tror inte att vi skeptier konsumerar några mängder av dessa preparat 😛

groblad
0

"PS. Det saknas evidens för att merparten av hostmedicinerna fungerar, så jag tror inte att vi skeptier konsumerar några mängder av dessa preparat"

Narkotin fungerar bra mot resthosta, i övrigt så köper jag inga hostmediciner. Är ganska sällan sjuk faktiskt, trots osunt leverne.

Joppo
1

Det kan ju vara bra att veta. Nu är det ytterst sällan jag blir sjuk också, så jag vet inte om jag kommer att behöva använda detta medel. Detta trots att jag inte dricker vattenrenare, äter kosttillskott eller knaprar vattnade sockerpiller. Jag måste vara något slags medicinskt under.

groblad
2

"Detta trots att jag inte dricker vattenrenare, äter kosttillskott eller knaprar vattnade sockerpiller. Jag måste vara något slags medicinskt under."

Kan det vara så att vi som inte proppar i oss massor konstiga naturläkemedel och kosttillskott helt enkelt är friskare?

Ska erkänna att jag köpte E-vitamin i höstas, men burken är nästan lika full nu som då, jag har helt enkelt glömt bort att ta.

Pheme
4

Någon som i grunden är frisk och redan mår bra kan omöjligt märka av någon skillnad av vare sig silvervatten eller sockerpiller. Är man kroniskt sjuk på ett eller annat sätt är det ganska sannolikt att ett eller annat symptom har psykosomatiska orsaker. Dem kan man bota med tron hur enkelt som helst. Spelar ingen roll om det är förpackat i silver- eller sockerform.

Jag har testat homeopatika. Effekten höll i sig ända tills jag insåg att jag bara inbillade mig att jag mådde bättre, då blev jag jättesjuk istället och anledningen till det var att just de besvären inte hade psyosomatiska orsaker utan genetiska.

Bara en som aldrig levt med smärta, sett andra lida av det (i svår form) eller sett/upplevt någon som lever tack vara de läkemedel som finns kan uttrycka sig så jävla dumt som Olaf #116

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

piotrr
5

#116, Olaf,

> "#115 Du jag skulle kunna dra det i långbänk sju varv till med er. Men jag tycker Zidizen har försökt förklara det här för er så länge att det får räcka för det här året…och lite till…"

Jag kan hålla med om att Zidizen försökt förklara. Problemet är att Zidizen upprepar samma förklaringar, att förklaringarna säger emot varandra och att de är långt ifrån tillräckliga i vilket fall som helst.

Att han upprepar sig är väl ingen annans fel än hans eget. Man kan inte begära att andra skall hålla inne med sin kritik för att han väljer att upprepa något som fått samma kritik tidigare.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

#117, Joppo,

> "PS. Det saknas evidens för att merparten av hostmedicinerna fungerar, så jag tror inte att vi skeptier konsumerar några mängder av dessa preparat"

Själv tycker jag om Fünf Kreuter. De får mig att minnas barndomen. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Zidizen
8

ru4real - Det här var verkligen en riktig höjdare från din sida som jag nyligen upptäckte och som jag inte kunde undgå från att kommentera….

Inte nog skriver du att jag har blivit motbevisad om hur ph i kroppen fungerar kontra mina egna teorier hur det kan vara..Vilket inte ens var mina egna teorier till att börja med utan det var från en helt annan användare från ett helt annat forum.

visar det sig från en annan tråd att du, ru4real, har noll koll på själva ph skalan, där du trodde rent vatten har ph 0 som du utgick från att vara starten för neutralt vatten. Gapskrattar

Skalan är oerhört basic och därför oerhört pinsamt när du gör sådana uttalanden som du gjorde här i inlägget #93

Zidizen
9

Appropå…

#117 Joppo

"Dock skulle jag vilja veta vad du menar att Zidizen förklarat för oss? Mig veterligen har han inte producerat några belägg för att KS fungerar utan istället försökt att framställa KS som ofarligt för konsumtion och för miljön. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att detta är en konstig ände att börja i, eftersom det vore betydligt mer logiskt att börja med att undersöka om KS har någon effekt överhuvudtaget och därefter undersöka eventuella biverkningar och miljöpåverkan."

Vet du, joppo, vad NOAEL betyder?

Varför ska jag producera belägg om vad som fungerar när jag ifrågasätter påståenden på att silver ska vara farligt att inta och att det samtidigt ska ha en negativ påverkan på miljön?

Om du nu faktiskt tycker att det är en konstig ände att börja på så borde du också tycka det var en konstig ände att börja på när ett förbud mot silver genomfördes som innehåll i kosttillskott och att det finns lobbyister som vill ha bort KS samt övriga silverinpregnerade saker helt från marknaden.

Det är en konstig ände att börja på.

gant
9

#124 #125

Innan du skriver en massa mer osammanhängande trams, kanske du skulle kunna svar på de frågor du fått tidigare:

Men eftersom du inte vill svara på mina gamla frågor (typ #10#16,#18#22#32#41), så kanske du kan svara på den andra frågan som upprepats många gånger och som Olaka sammanfattade redan i #9:"Varför ska man sörpla silver?" 

Och nej. Du har som framgår av #68 inte svarat.

_Z: Vet du, joppo, vad NOAEL betyder?
_

Vet du, zidizen, när termen används?
Det är när man provar medel som har någon bevisad effekt. Har KS det?

Z: Varför ska jag producera belägg om vad som fungerar när jag ifrågasätter påståenden på att silver ska vara farligt att inta och att det samtidigt ska ha en negativ påverkan på miljön?

Därför att du har upprepade gånger genom fyra trådar överbevisats om att: 
- silver kan vara farligt att inta
- silver är skadligt för miljön
- silversörplande kan leda till silverresistenta bakterier, vilket är illa i de sammanhang där silver används för dess antibakteriella egenskaper.

Du struntar i argumenten och beläggen, och fortsätter babbla om att det inte finns några skadeverkningar. 

Det enda du lyckats visa är att du i helt saknar av grundläggande kemikunskaper och att du är jäkligt dålig på att maskera dina alias.

Zidizen
15

Gant

Jag har svarat på dina frågor med #13, 17, 19, 23, 34,

Framförallt #19 skrev jag tydligt vad jag tycker vilket du efterfrågade, som du sedan förvränger i ditt inlägg #20 med nya ledande frågor och tydliga misstolkningar.
Igen i ditt #32 tolkar du helt fel och det kan inte vara en fråga om otur längre.

I mitt #34 var jag trött på dina missledande tolkningar. Vill du inte ens försöka förstå så är det lite svårt för mig att förklara till dig så du kan faktiskt förstå.
Än så länge är du inte så övertygande på att du faktiskt vill förstå, som du påstår dig vilja försöka göra.

Vidare är det intressant att du verkar hålla med det som starman och piotrr påstår eftersom du inte ens vänder dina funderingar mot deras påståenden som är bl.a.

• Att Paul (som blev blå) inte spelar någon roll vart han fick silvret ifrån.
  • Att KS är TYDLIGEN skadligt. Så påtagligt skadligt som det bara kan bli, vill jag (här:starman) hävda.
  • Att silver förgiftar djur på samma sätt som alla andra tungmetaller genom att förstöra cellväggar.

Det är främst dessa tre påståenden jag ifrågasätter i den här skapade tråden. Har du någon minsta lilla kritiska tänk till dessa påståenden?
Så lägg ner nu att försöka vända på bordet likt flera andra försöker göra som vill att jag istället ska bevisa silvrets förträffliga positiva effekter.
Att även du ska dra in mitt nick i samröre med andra nickar är bara alldeles för lågt, även för dig.

Gant frågar:

"Vet du, zidizen, när termen används? Det är när man provar medel som har någon bevisad effekt. Har KS det?"

Jag vet när termen används.
Definiera här vad du exakt menar med att den termen används när man provar medel som har någon bevisad effekt.
För det känns som att du inte vet det, så motivera här gärna först innan jag riskerar att misstolka dig.

Gant skriver vidare:

"Därför att du har upprepade gånger genom fyra trådar överbevisats om att:  - silver kan vara farligt att inta - silver är skadligt för miljön - silversörplande kan leda till silverresistenta bakterier, vilket är illa i de sammanhang där silver används för dess antibakteriella egenskaper."

Överbevisats? Det tycker inte jag. Däremot nyligen har t.ex. starman bevisat att han har ingen aning om vare sig om KS eller om hur Paul blev blå och anledningen till det, som han tror sig tycka veta.
Likaså verkar piotrr även inte kunna skilja mellan faktisk användning av silver och hur man eventuellt kan använda det samt vad effekten blir när det används.

Så med andra ord alla de påståenden du radar upp här ovan är inte alls bevisade och det har definitivt inte alls visats ute i verkligheten och framförallt det sista påståendet är bara hittepå.

Hur kommer det sig att du, Gant, har lyckats bli övertygad om dessa falska påståenden? Vad fick dig att bli det och varför så enkelt? Kanske kan du i så fall visa vilka belägg/källor det var som faktiskt övertygade dig?

ru4real
9

Zidizen, kan du inte bara lägga ner? Ditt ordkräkandes i varje tråd är extremt tröttsamt. Du svarar aldrig på direkta frågor och är mest intresserad av att trasa och tramsa sönder trådar.

Skaffa dig ett eget forum om du vill trolla istället.

piotrr
0

Eftersom inget inlägg anmälts läste jag inte heller något av dem och har därför inte bedömt om något av dem går emot reglerna.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.