Skeptisk om spöken på radio P3
Lyssnar på detta just nu efter att ha blivit tipsad. Tänkte dela med mig ifall någon har missat det.
Adam skrattar åt spökhistorier (P3) Morgonpasset
Edit. Finns fler klipp när ni lyssnat på länken såg jag. Bara att fortsätta med andra ord.
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Diverse spökhistorier verkar välla in bland kommentarerna …
Ja, det är fascinerande vad lika alla stories är. Man märker också att de är "skarvade" både medvetet, men i de flesta fall, omedvetet. Dessutom alla dessa "förklara det hör då" som dels visar att de gärna vill ha en övernaturlig förklaring och dels att de förmodligen "skarvar" enligt det jag beskrev ovan. Vi människor är nämligen riktigt usla vittnen till händelser. Det är svårt att "förklara det här då" då man för det första skulle behöva själv vara på plats. Han som utger sig för att vara skeptiker är hyfsat bra men det märks att han håller sig på defensiven och ibland (vojne) öppnar upp för en övernaturlig förklaring… Men kommentarerna. Märk hur förvånad han blev att så många var så elaka mot honom (ljus och kärlek, ni vet). Positivt att det finns NÅGON som tänker lite rationellt i radio och är med som en motpol. I alla övriga (massor) av program så sker det inget rationellt tänk alls.
Jag hörde delar av det på väg hem från jobbet, igår morse?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Kommentarerna? Jag är verkligen helt blid, hur kunde jag missa dem….
#3 Ja, det var igår morse. Lite käbbligt tycker jag men ibland är de bra roliga och det här fick pluspoäng på pga ämnesvalet som kändes helt rätt med tanke på senaste pratat om P4 Radio P4 dalarna.
Gesus granskning där sveriges radio står inför frågan huruvida det går emot reglerna eller ej att sända oemotsagda medier som är outbildade för ge människor råd utan att tala om att det är påstådda förmågor, inget som säger att det är sant.
Ja det går emot public service egna regler. Hela historian är intressant. Svaren drar ut på tiden bara. Det här kändes i alla fall som ett litet sundare och mer humoristiskt alternativ.
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala
Inom asylrätten är det alltid svårt att veta vad som är sant och osant, subjektivt och objektivt, tillförlitligt eller otillförlitligt. Det är ännu svårare att ha någon slags knep för att avgöra det ena från det andra, men ett sådant är upptrappning: Om en berättelse trappas upp från utsaga till utsaga, om den bättras på, är den kanske inte så tillförlitlig. Något kan ha hänt som startade berättelsen, men hur allvarlig var den? Var den allvarlig nog för att användas som underlag, eller var den trivial?
Fast i förvaltningsrätten är det på allvar. När folk berättar spökhistorier är det förhoppningsvis inte på allvar… men jag tror att det finns folk som blandar ihop nöjet med nytta, den putsade historien med verkligheten.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism