Violett vatten
Har en intressant diskussion på g på http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/515ad02bce12c4306b000d12-violett-vatten. Men behöver gärna mer källor för att debunka myten.
Tycker du sköter dig bra!
Problemet med att ha källor för att debunka/motbevisa sånt här är att det troligen finns få eller inga seriösa forskare som skulle komma på tanken att ens kolla om det låg nåt i påståendet att det går att "ladda" vatten med lila ljus.
Det är svårt att komma med argument utan ett gemensamt språk och här är det väldigt tydligt, begrepp som frekvens, energi etc. har inte samma betydelse där.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Det är inte heller som att de verkar använda orden särskilt konsekvent.
Tydligen är vibrationer, frekvenser och energier ord som är helt utbytbara sinsemellan.
Pah, att de inte ser själva hur korkat det ser ut. Och alla bara fortsätter lalla vidare som om de förstår vad de snackar om.
Tröttmösa på. Min diskussion m den personen är som att, hmm, färga vatten kanske? Meningslöst.
Felpost,
Jo, den diskussionen är meningslös eftersom det inte går att övertyga eller överbevisa de som är medialt känsliga om att det inte finns energier omkring oss som vetenskapen ännu inte förstår sig på.
Det enda som sker är att medlemmar blir frustrerade för att det inte går att diskutera om ämnet när trådar utmynnar i diskussioner som inte är intressanta för någon annan än en skeptiker. Och dessutom så blir även du ru4real frustrerad eller åtminstone trött ? på att det inte går att förklara för mig hur dumt det är att tro på något som du vet är fel.
Avfärda inte då utan föreslå ett blindtest: Två flaskor med vanligt kranvatten. En laddas med violatten(tm) av A. A lämnar rummet. B kommer in och känner vilket vatten som är laddat. Upprepas 20 ggr utan att A och B har kontakt.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
"Tycker det ser ut som #5 inte är intresserad av om det fungerar eller inte. "
Och det är här "problemet" uppstår.
Som skeptiker kan man metoder för att bedöma om något fungerar eller inte, och försöker ideligen förklara hur personerna som anser sig mediala (eller som tror på violett vatten, eller vad som) ska göra för att få fram en enkel, objektiv studie.
Som den som tror har man nog egentligen inga problem med att förstå, men man kommer aldrig dit för man vill inte veta. Varför man inte vill veta kan ha flera olika anledningar, eller vara en kombination av dessa.
Tron på det där spännande är nog en väldigt stor del av ens liv, och livet är nog ofta trevligt, speciellt när man träffar andra med samma övertygelse, och inte vill man riskera att förstöra det.
Sedan kan det finnas ekonomiska aspekter, man har lagt mycket pengar på diverse utbildningar, kanske varit mäkta stolt och talat mycket gott om olika läromästare, ska man nu _erkänna_ att man haft fel och dessutom inse att man kastat pengar i sjön?
Och såklart de som tjänar något på sin övertygelse, det behöver inte bara vara pengar, det kan även vara respekt. För många kan det vara så illa att kunskapen om änglar och violett vatten, vilket man är otroligt kunnig inom, faktiskt är det enda man kan. Vad är man när man medger att allt man kunde var påhitt?
Fast det går ju inte att programmera vatten… Det är enkel fysik. Svårare än så är det ju inte.
Och här är mer galna ideer; http://monabaumann.blogspot.se/2010/05/violett-vatten.html. Hur tänker man när man hittar på sådant här? Hur har man mätt fram den violetta frekvensen? Det hittar jag ingen information om. Det finns väl enbart 2 saker på den sidan som är sanna, och det är att man kan vattna blommor med det och man kan skölja grönsaker med det. Resten är snömos…
"Hur har man mätt fram den violetta frekvensen?"
Man tittar på Wikipedia: Violett, 789,5–714,5 THz http://sv.wikipedia.org/wiki/Synligt_ljus
Oj, råkade klicka "bra inlägg" på mitt eget. Sorry.

#12 Är det bra så är det 🙂
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Apropå hur man bestämt sig för violett våglängd…
Hur kom man fram till att just pålar av rosenträ håller kvar vampyrer i graven? Jag kan tänka mig försöksserien i Transylvaniens medeltid: Granstör genom levern - fungerade inte
Furustör genom njuren - fungerade inte
Ekstolpe genom hjärtat - halvdant
Rosenträ! Äntligen ro om nätterna i byn!
Men nu är det så att ljus i olika färger har olika våglängder, och det innebär att även färger har det. Målar du ett staket rött reflekteras bara rött osv.
Man kan till och med mäta temperatur på avstånd genom att använda sig av färgernas frekvenser, riktigt tufft.
Jag måste erkänna att utan att vara överdrivet matematiskt kunnig annat än grundskola och gymnasiet upp till matte b. Så kan jag för min värld inte förstå hur man kan mäta vattnets aura och se att det har en viss radie. Någon som vet?
Nog för att jag köper att vattnet har olika bra ämnen i sig. Exempelvis så smakar kommunalt vatten enligt mig oftast lite klorin/parfym och tycker att vårt egna brunnsvatten smakar godare. Hos andra där det är för mycket järn smakar det i stället blod så inte så gott osv.
Och att vattenkvalitén är mjuk eller hård har jag ju hört talas om även om jag inte förstår mig på hur man mäter det.
Jag tror att det är vitamin well som nu säljer ett svart vatten som ska vara jättenyttigt ;) Ser inte så naturligt, fräscht eller gott ut enligt mig, men vad vet jag.
Var nyfiken på snöns aura så jag tog en bunke med snö, som jag lät smälta.
Det gav en radie av snöns aura på 30 meter!
Det är alltså fint, rent vatten vi får från ovan.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
"Var nyfiken på snöns aura så jag tog en bunke med snö, som jag lät smälta.
Det gav en radie av snöns aura på 30 meter!
Det är alltså fint, rent vatten vi får från ovan."
Totalpsykos. Nej, totalt snömos, menar jag såklart.
Var nyfiken på snöns aura så jag tog en bunke med snö, som jag lät smälta. Det gav en radie av snöns aura på 30 meter! Det är alltså fint, rent vatten vi får från ovan.
Spännande att du säger det, det är ju också testbart. Tror du att du skulle se skillnaden mellan smältvatten och kranvatten i ett kontrollerat test?
olaka,
Jag tror att #16 Timmorn bara hade lite otur när hen länkade och citerade. Det som står om snöns radie är ett citat från bloggen Timmorn länkar till ovanför det om snömos - förlåt snöradien.
Aha, då massuppfittade jag alltihop…
Så länge första och sista bokstaven sitter på rätt plats, så.
haha ja jag var lite snabb och glömde citattecken.
Men ja jag lyckades klicka mig vidare till den bloggen (http://bibiarud.blogg.se/) med gallimatias. Här verkar det stå om hennes "vetenskapliga metod" blogginlägg från 2010
"Var den 10 augusti nere i Malmö och besökte en vetenskapsman. Jag hade med mig 3 vattenprov , violett vatten, Roxenvatten och regnvatten från Berg. Dessa undersöktes med en teknik kallad optisk bioemission. Resultaten visar att min mätning med pekare är ok."
Nu måste jag googla optisk bioemission…
Och om det här inte är placeboeffekten så det skriker om det…Men väldans smidigt mot värk! ;)
"Allt har sin frekvens och det gäller att tala om för vattnet vad du vill ha. Glädje har sin frekvens, avslappning har sin, värktabletter har sin osv. Det gäller att veta vad du vill ha.
Hur gör du då? Jag tar en glasburk och skriver en lapp på burkens utsida med texten vänd in mot det violetta vattnet jag fyllt glasburken med. Vad jag skriver bestämmer jag själv. Jag har t.ex en burk med texten paraflex comp, en värktablett. Den ger mej hjälp i 3 timmar, sedan får jag dricka mer vatten om värken återkommer. När vattnet i glasburken tar slut är det bara att fylla på mer violett vatten, det programmeras inom ett par sekunder. Allt går fort. Testa! Lycka till! "
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
(Oj då! råkade trycka på "publicera kommentar" av misstag. Sorry!)