Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 2435 ggr
[intenågon]
2013-05-06 08:53
38

Andlighet

Har läst några dagar på olika forum och nu känns det moget att dela mina tankar kring andlighet.

Först vill jag rikta ett tack till er som vågar ifrågasätta, som vågar kräva bevis. Det gör ni med all rätt eftersom dagens andliga Sverige ser ut som det gör med mycket skoj och fusk.

Jag blir bedrövad när jag ser vad som står i olika forum och framför allt när dom som säger sig vara andlig tar plats och slår ner på varandra och överdriver andevärld till något den inte är.

När pengar växlas för tjänster man inte kan ge bevis för då kallas det för oärlighet, när man inte kan ge bevis som håller bör man ta steget tillbaka och inte utge sig för att vara något man inte är.

Jag är andligt troende och lämnade för många år sedan andliga kretsar där jag såg hur avund och strid tog form, där man gärna visade upp sig som den som kan mest och sitter på den enda rätta sanningen.

För mig är andlighet enkelt den är okomplicerad och behöver inte skrytas upp, mina egna erfarenheter är för mig personligen och inget jag behöver visa upp för andra och jag bär fullaste förståelse för er som är skeptiska att ni ifrågasätter och det hoppas jag ni fortsätter att göra för andliga Sverige behöver saneras med tanke på allt skräp som florerar där ute.

Min andlighet är för mig högst personlig och inget jag behöver visa upp eller övertyga andra om, för mig handlar det om att leva med det som övertygat mig. Behovet finns inte att visa upp mitt det är istället en naturlig del av vem jag är i min egen vardag.

Min önskan är att andlighet ska få vara naturlig inte som den används idag där man med all makt och kraft vill krossa andra andliga i sin väg,där personlig vägledning kostar tusenlappar då har man förstått andlighet fel.

Vi lever i ett materialistiskt samhälle där förtjänst går före omsorg, där man aktivt skapar ett begär när det handlar om något så naturligt för alla att ta del av som så önskar.

Som skeptiker reagerar är fullt naturligt och ni gör alldeles rätt i som ifrågasätter, fortsätt med det för det krävs en stor sanering inom många alternativa områden.

En gång i tiden för längesedan fick människor syner och upplevelser men det stannade där som egen erfarenhet,  idag har det enbart blivit en affärsidé där man glömmer den mänskliga faktorn och den sorg som många bär på där man genom penningbegär istället utnyttjar än att verkligen hjälpa andra människor.

Det börjar bli farligt när man i andlighetens namn avråder vård i olika former, andevärlden vill vi ska må bra dom förnekar oss inte att söka den hjälp vi behöver sånt är enbart människans egen galna idé för att verka större än man är, man utger sig för att sitta med andlig kunskap och snart växer stora orosmoln fram där man med skrämsel vill propagera för allt som sägs vara skadligt när det istället kan hjälpa många till ett friskt liv.

Sund andlighet är att leva med omtanke, inte äventyra andras hälsa med skrämseltaktik eller utnyttja människor i stor sorg och förlust.

Ytterst få besitter verklig andlig kunskap och förmåga, det är dom som inte syns och dom lever sin vardag naturligt med sin tro och förmåga, dom har vett att inte utnyttja andra och dom behöver inte visa upp sig för att göda sina egna egon och det är dom människorna vi andra andliga borde ta efter inte leva högt på andras bekostnad.

Fortsätt granska, fortsätt ifrågasätt på så vis saneras oärlighet ut medan den med äkta avsikter  handlar i det fördolda utan att behöva vinna på det själv.

Min tanke är inte diskussion, vill enbart dela mina erfarenheter och tankar för jag ser ni gör en stor insats där mycket behöver rensas bort, något många troende tycks vara oerhört blinda för och det är endast deras eget försvar för att kunna fortsätta sin oärliga verksamhet och sånt måste stoppas när man ser hur många som tar skada i en framfart där all respekt tycks vara avsaknad för människors välmående.

Tack för ordet !

Vänligen // Mattias.

piotrr
2013-05-06 09:29
3

Tack för dina tankar, Mattias.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
2013-05-06 10:15
4

Tack för det du skriver. Tyvärr slutade påfåglarna läsa vid andra stycket men vi andra uppskattar det du skriver.

Denna kommentar har tagits bort.
Pheme
2013-05-06 14:15
3

Tack för att du delade med dig. Även om jag är tveksam till att den andliga världen finns alls så spelar det ingen roll, tro får alla göra och det har jag också gjort en gång i tiden och det är det många som gör, på alla möjliga saker. Håller med dig fullständigt och hoppas några "spök-troende" också gör det. Det är inte tron som är problemet utan vad man gör med den.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

[Litenklen]
2013-05-06 14:31
6

Prova att citera texten på dina favoritsidor här på iFokus & kolla hur länge det får stå kvar…..

JoHo
2013-05-08 07:07
0

Ooops, #3 borta. Varför?

piotrr
2013-05-08 18:45
3

Bortröstat. Med tanke på att AnnikaIIIs inlägg #3 verkade utgöras helt av ett förminskande personangrepp ser jag inte varför det bör läggas tillbaka heller. 

Jag säger verkade, för jag kan ju ha läst det helt fel.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Litenklen]
2013-05-08 18:56
0

Nja du har säkert rätt…

Illusion
2013-05-09 17:19
6

Detta var en mycket bra text och jag håller helt med! Det är nyttigt att ifrågasätta även om man är troende. Ni skeptiker som inte håller på med personangrepp och göra troende till åtlöjen, er respekterar jag verkligen.

☮ and ❤ among each other ✿

Loris M
2013-05-09 18:04
16

#9 Vad roligt att träffa på dig här. 🙂 Har skrivit ett par inlägg om Sylvia Browne här och tänkte lämna forumet nu, då utbyte av tankar verkar inte ske på en inteligent nivå. Håller med dig i det du skriver. Har läst inlägget och att vara skeptisk är bara sunt även om man är troende. En del av skeptiker har stil och verkligen vill diskutera, men det är väldigt många som blir mer roade av språkliga analyser och personangrepp än av utvecklande och produktiva diskussioner.

#2 Tyvärr slutade påfåglarna läsa vid andra stycket

Nej, det gjorde de inte! Läste hela inlägget, tycker att det är bra skrivet och det är mycket jag håller med om. Tryckte dessutom på Bra inlägg.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi