Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 4750 ggr
JoHo
3

Varför går påstådda medium i taket?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst är det ganska lustigt att sådana som Jane Lyzell går i taket för att hennes storseans spelades in och sändes i Skeptikerpodden.

Börje Peratt och Torbjörn Sassersson går i taket och trakasserar och förtalar skeptiker för att de har (eller Peratt/Sassersson TROR) att de har spelat in Terry Evans storseans.

ÄNDÅ är det INGA problem för Terry Evans att köra storseans på nätet via sändning från Harmoni-Expo i helgen.

https://vimeo.com/63664262

Riktigt usel storseans dessutom. Jag skulle skämmas av ett så dåligt framförande men det verkar han inte bry sig om. Han försöker inte ens numera, Terry. Samma gamla Barnumuttalanden som han alltid kört med. Han behöver inte ens använda avancerad form av cold reading längre…

Här en annan usel storseans där man ser och upptäcker fiskningarna:

https://vimeo.com/63722822

En sak är att de lurar sina "kunder" som öser pengar över dem, men varför så förbannade om någon skeptiker spelat in deras tidigare storseanser.

Vill ni alla RIKTIGT få ont i tänderna så ska ni titta på filmklippen och intervjuerna från Harmoni-Expo här: https://vimeo.com/thehuman/videos/page:1/sort:date

Gesus Pettersson
5

Ja där visar Terry Evans glasklart att han ÄR en medveten bedragare - den som inte ser det VILL INTE se det!

Jag kan plocka fram hur många klipp somhelst där han använder EXAKT det han använder här - standard "is your papa on the other side?" När papa är det kan spöket direkt snacka och säga saker. Men varför börjar inte spöket med att säga att det är hennes pappa om det nu kan snacka allt annat samma trams som Terrys påhittade spöken alltid kan..?

Det är SÅ J-A DÅLIGT!

#0 Men på tal om spela in - det är väl samma som jag skrev om ***-****** som har forum här. Dom är så kåta på att ragga kunder så det väger över att visa upp sig och ev få kunder än att bli avslöjade - tror tex att Terry tänker att det är mest ***-**** där ändå

Anledningen som det skylls på för att man inte ska få spela in på storseanser sägs vara för integriteten för publiken - men här går det tydligen bra, trots att han tom tar upp dom "på scen", annars sitter dom bara kvar i publiken och hörs.

Och det fåniga med när dom säger att dom inte kan styra vilket spöke som kommer - här kommer hennes pappas spöke flygande till tom Harmonimässan utan problem. Spöket måste ju då vetat i förväg att det skulle vara där och att hon skulle bli framkallad av Terry så det var berett så fort det var dags.

Konstigt då att spöket inte kunde säga till Terry eller hans andeteam att det var just hennes pappa direkt, utan att Terry var tvungen att fråga…

Allvarligt, ni som tror på detta, TÄNK till lite lite bara…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Starman]
11

[Det blev lite långt här så WOT-varning!)

Jösses vad han preppar publiken länge med ursäkter för om andevärlden inte dyker upp innan han försöker sig på en läsning.
Kör med con tricks och lättar upp stämningen och så första bergssäkra tecknet på att han har kontakt; ANDARNA - alltså inte killens sätt att vara på, stå på, tala på…(!?) säger åt Terry att killen han ska läsa av är ganska "blyg".
Han har inte hittat rätt i sin spirituella bana (alltså, han är en sökare som de flesta?).
Han upplevde en svår tid i sin uppväxt, var under känslomässig/psykisk press och det var då som spökena visade sig för honom. Det är vanligare för barn som genomgår känslomässiga svårigheter - skilsmässor, mobbing, dödsfall etc. - att få så kallade sömnparalyser, vilket kan ge hemska hallucinationer som känns väldigt verkliga. Barn skapar ibland fantasivärldar när de genomgår känslomässigt påfrestande stunder.

En del klamrar sig fast vid fantasier (sorry, no offense men verkligen. Gud, det här trädet har en själ, det bor älvor i skogen, om natten kommer maran, det bor monster under jorden verkligen alla sorts fantasier!) till vuxen ålder. En del finner nya fantasier att klamra sig fast vid.

Ett fåtal finner tillbaka till verkligheten och inser att de blivit utnyttjade. Det finns mycket för en som trott länge att förlora om de skulle besluta sig för att kliva ur förnekelsebubblan.

Att gissa på att en överviktig kvinna (no offense!) 60+ har haft problem med ryggen och med något av knäna är väl inte skäl nog att tro att mannen har kontakt med döda? Hennes pappa är på andesidan. Var det svårt att gissa, en kvinna 60+ alltså med säkerhet född någonstans på 50-talet eller kanske tidigare? Alltså med en far som föddes på 1920-1930talen någon gång…? "Du hade rätt och jag hade fel! Det finns ett liv efter döden!" sa tydligen spöket "Men det pratade vi aldrig om!" svarade hon då. Han ville säga det, eftersom det är beviset för andevärldens existens. Beviset hon väntat på. Men hon visste redan att spöken finns. Och så skulle hon  bli förvånad att han vågade säga det inför så många människor "Jag älskar dig.". Nämen. En man som bodde i Sverige, född på 1920-1930talen hade svårt att visa känslor? Svårgissat, det är ju solklar spökkontakt det handlar om.

Pah! Humbug! Och det är så rysligt uppenbart.

Det kan vara tufft att bryta dåliga mönster, och resultatet av att bryta den här typen av dåliga mönster är kanske jobbigare att handskas med, i det att man riskerar att förlora vänner och kanske inkomst. Men det är ju bedrägeriverksamhet, det som håller uppe hela den här alternativa världsuppfattningen. Människor som inte drar sig från att utnyttja sina medmänniskor och spela på deras psykologiska begränsningar.

De använder exakt samma tekniker som mentalister, med enda skillnad att de inte kallar sig mentalister utan andekontaktsförmedlare. Och tar betalt för sina tjänster, de tar betalt av människor i sorg. Människor under psykisk press. Människor som har sköra sinnen, i likhet med alla människor bristfälliga sinnen. Som sörjer, och tycker sig förnimma den de sörjer.

Som så gärna vill ha tillbaka den de sörjer att de kan känna dennes doft om de önskar tillräckligt starkt.

Sådana här uppträdanden som Terry och andra charlataner ger, ger en väldigt bitter smak i munnen. Istället för att tillåtas sörja klart, så riskerar sådan här verksamhet att sätta sörjande personer i en beroendesits. Det finns människor som går alldeles för ofta till medium, som har givit alla sina pengar till påstådda medium för att de "varit besatta av orena andar" och aldrig fått se dem igen. Det är en sjuk bransch, fylld av sjuka och känslokalla antihumanister som inte drar sig från att skriva hotfulla mail eller meddelanden till människor som opponerar sig mot deras bluffverksamhet.

De som verkligen går i taket är förmodligen de som är helt på det klara med att det de gör är bedrägeri. Andra kan självklart vara helt övertygade och använda sig av mentalisttekniker omedvetet.

JoHo
4

#2 Bra skrivet. Undrar vad påfåglarna har att säga om detta? Givetvis har du rätt: de sektparanormalister som skriker högst är ju de som vet att det de gör är bedrägeri och gör allt de kan för att skydda sig eller någon annan. Få, mycket få, av dem går enbart på självbedrägeri. De vet men försöker inbilla sig att de "kan se". Lite som kejsarens nya kläder, du vet. För annars hade de väl aldrig tvekat en sekund att testa sig? Jag skulle göra det direkt om jag var övertygad jag hade denna unika kraft som ingen annan visat sig ha ännu.

[Starman]
8

Tack. Kände att jag behövde få ur mig det. :)

"För annars hade de väl aldrig tvekat en sekund att testa sig? Jag skulle göra det direkt om jag var övertygad jag hade denna unika kraft som ingen annan visat sig ha ännu.!"

Där har vi ju tyvärr ytterligare ett problem, med människor som är så djupt inne i sin inbillning att de går med på att testa sig, men vid ett negativt utfall hittar på en ofta dålig bortförklaring till varför det inte funkade just den här gången, just för att de så väldigt gärna vill att de har de krafter som de påstår sig ha. Eller så ogärna vill ta steget ifrån fantasivärlden och den förmodade trygghet den ändå måste skänka dem på något sätt (beklagligen) mot den mer naturalistiska, ändliga synen på livet.

Pheme
7

Lite w**w**-varning på mig nu men
Jävligt bra formulerat Starman! Jag ser verkligen fram emot att någon paranormalist ska kontra detta. Det kan bara bli personliga påhopp för några motargument finns inte. Omöjligt eftersom det är så tydligt det kan bli!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

JoHo
4

#4 Helt rätt igen. Trodde faktiskt att danska Connie Sonne skulle ta sin miss på sin sända test på rätt sätt. Som vanligt ändrade hon sig och kom med någon fantastisk bortförklaring inom de sedvanliga fyra dagarna efter misslyckat test. Sorgligt…

Gesus Pettersson
4

Har bara kollat lite snabbt på klippet med Terry hittills

Men är det inte så att Terry säger att han ska visa hur hans påstådda andeteam gör när DOM läser av en person?

Terry förklarar hur andarna gör 08:18 och säger sen 09:15 typ - "If I were your guide, and I looked at you…

Och så börjar han med - "han är blyg" + Barnum direkt på det, "men väldigt envis, på ett sätt" osv…

Alltså, han säger att han ska visa hur hans "ANDAR" gör, och gör sen exakt som han själv alltid gör när han bluffar - men här ska det alltså vara att han VISAR HUR andarna gör det, eller..?

Visar inte Terry här precis hur han gör -  att han läser av folk, och alltså avslöjar sig själv?

Pheme
5

Jag kunde inte titta klart på riktigt hela. Det blev för plågsamt!
Det var lite som att få vatten på sin kvarn fast man inte hade lust att snurra runt mer idag. Inte ens en wo…påf…paranormalist kan väl köpa det där?

Lilla spöket Pheme 

[julatopp7018]
4

Kan man beskriva dom som en sekt? Ju mer dom tycks säga sig känna andar och liknande ju mer hyllas dom av andra människor som tror på det, men även lura människor som inte mår bra. Är det inget annat än bluff och båg som medium sysslar med. Och vill för allt i världen inte bli granskade för att dom inte vill bli avslöjade som bedragare.

Gesus Pettersson
4

#9 Jag tror det är mycket tiden som hunnit ifatt bedragarna nu + religionen

Nu kan dom inte gömma sig i skuggan omotsagda med sina lögner och påståenden längre - nu med internet youtube med mera så syns vad dom håller på med och dom kan inte snacka bort det

En intressant grej där är ju också att det oftast är "följarna" som rabiat försvarar sina "sektledare" med tanke på vad du tar upp - sällan bedragaren själv. (se här på iFokus bara)

Undantag nu med Terry Evans som gått ut med en stor motoffensiv för att smutskasta dom som ifrågasätter honom

Men han biter sig själv i rumpan - han bara visar upp vilken bluff han är och det är nog bara mer bränsle till dom som ifrågasätter honom - särskilt eftersom han gör det ohederligt, fegt utan dialog och med rena lögner och förtal…

Att han blandat in pellejönsarna Peratt och Sassersson var nog hans största miss- han skulle hållit sig undan och inte svarat som han gjort i så många år innan

[julatopp7018]
3

#9 Tack, finner det lite märkligt att media inte granskar dom mer. Deras forum träff i maj är ett exempel jag hajade till på när man skall betala halva "träffen" på plats kontant. Undrar om deltagarna ens får ett kvitto.

JoHo
7

Spif har ju blivit en ren och skär reklamkanal för Jane Lyzell och hennes kursgård. Klart hon inte vill ha någon som ifrågasätter henne så hon förlorar pengar på folks vidskepelser….

piotrr
2

Här vill jag försvara industrin. När vi bad Pär Trollsveden om ett kvitto så tog han faktiskt ut ett helt nytt kvittohäfte ur plasten, drog fram stämplar och penna och frågade vilket datum det var. Så det går att få kvitto även på Harmoni-Expo.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var så goda, här kommer bevis för att inte alla leverantörer i troendebranschen alltid fuskar med kassalagen och inkomstskatten:

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5

Bilden är visserligen photoshoppad, så det går kanske inte att lita på ändå. Den där ettan uppe i hörnet, alltså kvittonumret, skulle ju ha kunnat vara en sjua egentligen. Eller så var vi första kunden någonsin, och de andra tio-tjugo deltagarna på föredraget får sina kvitton hemskickade. Han kan säkert hitta deras adresser på något sätt. Och deras namn.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
3

Vad är det där för kvitto? Vilket momsregnummer är det? Ser ut som personnummer? Vilken momssats är det? Det är ju biljetter? 12% moms. 6% moms eller 25% moms? Det ska stå.

Kollade Pehr Trollsveden på Allabolag men han verkar inte ha något registrerat bolag vilket man måste ha för momsplikten…

Härlig bransch det där. Skönt att höra att det går rätt till och att de gör rätt för sig i samhället gällande skatter och avgifter i alla fall……………

piotrr
2

#16, JohnHoudi,

Detta var för några år sedan. 10-05-02 skall nog utläsas den andra maj 2010. Jag och två andra medlemmar ur VoF gick till Harmoni-Expo för att spana underlag till artiklar. De andra två gick på ett föredrag av Trollsveden. Efteråt frågade de efter kvitto. Detta är vad de fick. 

Kanske hade PT firma då? Den borde stå med som avregistrerad i så fall.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
1

Ah, då förstår jag. 

Men det är lite konstigt…. Går man in på Trollsvedens hemsida verkar han ha fullt upp att göra. Konstigt att han inte verkar ha något företag för jag ser ju att han inte jobbar gratis, direkt? Eller så är han bara anställd i någon närståendes företag.

Konstigt ändå… För t om Terry Evans två aktiebolag finns med på Allabolag. Kanske håvar Terry in avsevärt mer deg än Trollsveden?

Heder till Terry som lägger ALLT han tjänar i sina bolag så han gör rätt för sig till staten i alla fall.

piotrr
2

Biljetter till event, räknas de som kvitton?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pheme
3

Jag har ALDRIG fått kvitto när jag gått på seans 😮 Det är väl konstigt? 200 papp per skalle rakt ner i fickan. Det blir fina pengar på en kväll det. Inte har jag fått prata med någon gammal vän eller anhörig heller utan bara en massa stereotyper som snåla gamla gubbar och bullbakande tanter…..som jag aldrig känt.

Senast blev jag förbannad och sugen på att reklamera men lät bli för stämningen blev sådär när inte alla var jätteimponerade. Ingen kan säga att jag inte har försökt men nu blev jag nästan sugen igen bara för att få chansen att be om ett kvitto ;)

Lilla spöket Pheme 

JoHo
2

#19 Ja, om det står allt på biljetten som krävs.

Gesus Pettersson
7

Jag var ju ute efter att reklamera Terrys storseans jag var på - men eftersom han totalvägrar säga vad han sålt till mig, en biljett till underhållning eller något som ska vara på riktigt så, tja…

Men jag har sett att han kommer till mina trakter snart igen - och DÅ, då är jag förberedd ;-]

[Litenklen]
2

Happy hunting!!

Pheme
3

#22 Säg inte så. Han kommer bli paranoid stackarn och bli tvungen att enbart hotreada hela seansen 😃Kanske även de som kommer efter och före eftersom ingen kan veta exakt vart gubben i lådan dyker upp.

Lilla spöket Pheme 

groblad
2

#13, piotrr

"Här vill jag försvara industrin. När vi bad Pär Trollsveden om ett kvitto så tog han faktiskt ut ett helt nytt kvittohäfte ur plasten, drog fram stämplar och penna och frågade vilket datum det var. Så det går att få kvitto även på Harmoni-Expo. "

Först vill jag säga att jag inte har en aning om ifall medium är värre än andra på skattefusk.

Sedan, piotrr. Du måste skoja med oss. Att göra som du beskrivit är väl det mest optimala om man vill skattefuska med biljettintäkterna.
Självklart har man ett kvittoblock i de fall någon vill ha ett kvitto.

Hur många vill ha ett kvitto som man behöver redovisa? Att kvittoblocket var helt nytt tyder väl på att de är få.

Gesus Pettersson
2

#25 Jag tog för givet att det handlade om ironi - vem som helst kan ju köpa ett sådant kvittoblock och skriva…

Men en intressant fråga i sammanhanget är kanske hur många som har kassaregister enligt kassaregisterlagen?

[julatopp7018]
3

Jag tycker det är märkligt att man vill ha halva summan kontant. Måste ju vara enklare att be deltagarna sätta in hela summan på engång om man nu är en seriös företagare.

JoHo
1

Nja, handpenningsprincipen är ganska vanlig. Ofta handlar det om att man ska försäkra sig från de som inte dyker upp och man står med tomma platser. Med handpenning får man lite tillbaka på sådant återbud (beroende på avtal; med handpenning kan man ingå ett avtal att betala till 100% ändå även vid frånvaro).

Man förutsätter, givetvis,  att pengarna på plats antingen slås in i ett kassaregister eller att varje deltagare får ett kvitto på betalningen…

[julatopp7018]
1

#28 Jo fast halva summan är endå väldigt mycket, sällan jag ser någon som kräver halva beloppet som handpening det brukar ligga betydligt lägre som 100-200kr.

groblad
2

"Men en intressant fråga i sammanhanget är kanske hur många som har kassaregister enligt kassaregisterlagen?"

Här finns Skattemyndighetens undantagsregler: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/kassaregister/vembehoverintehakassaregister.4.6efe6285127ab4f1d2580005105.html

Jag vet inte vad där som kan göra att mediumshower kan slippa, möjligen punkten "Verksamhet med kontantförsäljning av obetydlig omfattning", men nog måste medium med anställda och så välbesökta event omsätta mer än så.
Eller är det så att det räknas som "kyrklig verksamhet"?

JoHo
1

Tror at det jämställs med någon typ av show eller uppträdande. Dels för att få 6% moms på biletter och inte 25%.. OM de nu är momspliktiga förståss. Evans t ex med sin omsättning borde vara momspliktig.

Gesus Pettersson
3

#30 Ja jag vet att det finns undantag och det ska var över en viss summa osv Men det måste vara många av dom som berörs av kassaregisterlagen - undrar tex om Jane slår in i kassa och ger kvitto vid detta tillfälle. Du kan väl upplysa oss Jane.

Och det måste väl gälla hela deras verksamhet, inkomst per år, inte bara tex enskilda shower och så..?

Eller skulle man kunna tex sälja böcker, ha kurser, ha sittningar och ha storseanser och ta det som olika inkomster till företaget?

Har även sett att Jane Lyzell marknadsför sina kurser mm som GRATIS - men sen måste du betala för kost och logi. Den kostnaden är också högre då mot vad den är för kost och logi i vanliga fall.

Detta är inte OK enligt reglerna - tänk på Al Capone ;-]

piotrr
1

#25, Groblad, 

Jag är faktiskt osäker, eftersom jag snurrat in mig själv i ironi. Det jag har skrivit är dock en korrekt redovisning av vad som hände när vi begärde kvitto och bilden är ett fotografi av kvittot vi fick fast med mottagarens namn utsuddat på mottagarens begäran. Det som kan vara felaktigt är min redogörelse för huruvida jag försvarar branschen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism