Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3538 ggr
Verum
23

Paranormalisternas ansvar?

På paranormalisternas forum dyker det ibland upp människor som uppenbarligen inte mår bra. Vilken normal människa som helst skulle rekommendera dessa att söka hjälp. Men istället uppmuntras deras vanföreställningar av sajtvärdar och forum-medlemmar. Det är otroligt upprörande att leka med människoliv på detta sätt. Har paranormalisterna någon gräns? Var går den isådanafall?

Verum
13

Jag skrev ett inlägg i en tråd på Öif om just detta, men det togs bort. Undrar om paranormalisterna överhuvudtaget förstår vilket ansvar de har i dessa situationer. Det kan verkligen handla om liv eller död.

olaka
12

Gränsen finns ju i relaterade frågor, men den är ju väldigt vid. Kolani gick ju klart över gränsen även för(de allra flesta) paranormalister, men då krävdes det ju att hon förutspråkade pedofili och tidelag. Att hon redan innan pratade om helt barocka demonutdrivningar problematiserades inte på dessa sajter, bara här på SiF.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Pheme
8

#0 Det glädjer mig att du tar upp detta. Hade det inte varit för det samt pengarna så hade jag gärna låtit dem hållas. I kläm hamnar de som sörjer, är svaga, lättlurade som söker någon slags bekräftelse. Och de uppenbart sjuka människorna som behöver vård och inte uppmuntra sina vanföreställningar osv. Jag tycker man ha sett mer än en gång att man uppmuntrat fel personer. Jag vet inte hur man ska lösa det men du gjorde rätt i att försöka. Kanske de läser det här och tänker till lite? Den mest optimala forumsparonormalisten kunde vara en med hjärntumör som ser auror och andra syner, hör röster osv men man sätter de paranormala förklaringarna i förstå hand. Särskilt unga tjejer med tydliga depressiva drag oroar mig.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

JoHo
10

Detta är ju ett stort problem.

Det de gör är egentligen en form av "samtalsterapi". Problemet är ju att de inte hart utbildning i detta utan bara "utbildning" med ett certifikat utskrivet från Word att de "kan prata med andar".

I Skeptikerpodden tog vi upp detta flera gånger. Bl a på dessa alterativmässor där Maria vid flera tillfällen frågade flera påstådda medium om en uppdiktad historia om en syster som hade självmordstankar. Dessa bedragare såg pengarna i ögonen och sa at de "absolut kunde tala med henne om detta". 

En del kunde heala cancer med healing.

Inte nog med att man förlänger sorgearbetet hos efterlevande, det är direkt fara att hålla på med samtalsterapi utan att ha utbildning i ömhet.

Vidrigt.

Finns inspelningar på Skeptikerpodden om detta.

http://skeptikerpodden.se

Pheme
3

#4 Den här måste du menat Harmoniexpo och trollstavar
Jag har lyssnat på det nu och rekommenderar andra att göra det också.

Lilla spöket Pheme 

JoHo
4

#5 Bland annat. Finns fler liknande. Men vad tyckte du om hon som sålde Zero Gravitystavar för healing som jag ringde upp? "Svarta hål"…. Tänk om du verkligen är sjuk och råkar ut för en sådan kvacksalvare…

Pheme
6

#6 Var väldigt underhållande då hon tyckte att du verkade oseriös för att du ställde frågor. Sammanfattar den här branschen ganska bra. Man ska bara svälja allt.
Nu vet jag att man pratat om detta på spif och att det finns även paranormalister som är tveksamma till detta men faktum är att det finns de som tror på det. 
Nyfiken på det svarta hålet, aldrig hört det tidigare 😃

Lilla spöket Pheme 

[Starman]
11

Ja, man blir ju mörkrädd. Dessa kretsar normaliserar psykossjukas vanföreställningar, tipsar dem om att gå till charlataner och hindrar dem från den vård de egentligen skulle behöva.

Och om man påpekar att det kanske vore lämpligt att gå till vårdcentralen så får man skrivförbud.

Sekteristiskt så det skriker om det.

Pheme
3

#8 Har du testat? Att skriva det alltså och blivit avstängd? 😮Som att svära i kyrkan ungefär…. komma och påstå att det inte är paranormala grejer.

Lilla spöket Pheme 

Pheme
3

Lilla spöket Pheme 

[Starman]
3

Oh ja! Fick skrivförbud från Övernaturligt iFokus under ett annat nick just av den anledningen. Det var en uppenbart sjuk person med grova vanföreställningar, och jag rådde i all välmening personen att söka vård, utan att på något sätt säga det på ett otrevligt sätt. Det gillades inte av ledningen och jag fick skrivförbud med motiveringen "Vi ifrågasätter inte människors mentala hälsa på det här forumet!". Med andra ord, oavsett hur uppenbart sjuk en människa är, så ska man inte få påpeka det för denne utan det är enbart tillåtet att bekräfta vanföreställningarna.

Pheme
2

#11 Oj! Vad trist att det inte bara är så att man missförstått allt. Jag kan förstå med tanke på hur de resonerar och tänker att de inte ser eller förstår allvaret. Det gör det dock inte mer förlåtligt. I första hand när någon ser syner eller hör oförklarliga ljud måste man utesluta sånt man kan förklara. De tänker så bakvänt!

Lilla spöket Pheme 

olaka
11

På omvägar såg jag att det finns en parallelltråd om denna tråd på SpiF och jag har två kommentarer till den tråden, eftersom jag vet att åtminstone en av dem följer den här tråden.

1. Dr Phil är en dålig förebild att ha, Yikes!

2. Ingen här vill att paranormalister ska ta ansvar för hur folk som kommer till dem mår i största allmänhet, vi säger att man inte utan adekvat utbildning bör ge uppenbart mentalt sjuka människor råd i livet. Ännu värre är när man som Starman vittnar om, hindrar att någon annan råder dem till att söka adekvat vård.

Jag förstår att en människa som hör röster utifrån ert sätt att se på saken kan ha kontakt med spöken, men jag hoppas att ni inser att detta inte är den ENDA förklaringen till att människor hör röster utan det kan vara en människa som har allvarliga psykiska störningar. OM man skickar en misstänkt sjuk till en psykiatriker och hen inte är sjuk så har ingen skada skett, om man å andra sidan uppmuntrar en psyksjuk att lyssna till sina inre röster så kan det gå VÄLDIGT fel.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

db-2
4

#13 Bra försök. Kommer dock inte hjälpa ett spår eftersom de två aktivaste i den tråden hittills inte lyckats förstå något i några diskussioner.😃

JoHo
9

#10 Ja, "konstigt" att de inte vill ta debatt hör utan att de gömmer sig under sin censurpenna…. Vidrigt att lösa t ex Illusions post "Jag är dr filmjölk :) höhö nej men vi kommer ju bara med råd och tips.. Det kan ju inte skada om man kommer ihåg att säga till personen att det är bara råd, inte ett måste." Fruktansvärd syn på detta men det förklarar så mycket hur dessa påfåglar sprider ut sina stjörtfjädrar för att. Visa sig "viktiga" inför andr. För helvete: LÄMNA samtalsterapi till de som är utbildade (t om präster är utbildade i detta). Lek för fan inte samtalasterapeut själva under förespeglingen "vi ger ju bara råd och tips". Är man svag eller mår dåligt är sådana "råd och tips" ofta något man tror på och följer. Då vill man ju fråga illusion om vad denne tycker om t ex Maria på Skeptikerpoddens frågor om självmordsbenägen syster och varför så många ville ge "råd och tips"? Jo, för pengarna och för att kunna putsa sina påfågelsfjädrar. Inget annat.

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
5

TS,

Det är verkligen beklämmande och allvarligt, jag håller helt med. Jag tänker på en kund jag har (jag reparerar datorer och hjälper till med program och sånt) som skriver en massa böcker om UFOn. Killen är helt uppenbart - på sina läkarbesök, på sin terapeut, på sina mediciner - allvarligt psykiskt sjuk. Han FÅR hjälp. Men ändå är det människor som köper hans böcker som om de vore dokumentära.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Timmorn
8

Jag kan hålla med om att det på hela iFokus faktiskt, på de allra flesta sajterna både de paranormala, relationer och kvinna,hälsa, tonåringar iFokus mm. Har många människor som mår psykiskt dåligt. Det tycker jag inte är svårt att se.. Kan handla om att man ser personen vara väldigt upp och ner i inläggen och kommentarerna, i humöret alltså. 
Det är väl något som många forum får lov att dras med eftersom att internet är öppet. 

Jag tror att många är lite rädda för att vara förolämpande om man skriver att du kanske ska söka hjälp. Eller att göra fel, har sett en del som säger det att jag har den här diagnosen, låter väldigt likt det jag har, är det att leka doktor? Sett många som även skrivit på förolämpande vis att det där är ju bara skitsnack, du är ju sjuk i huvudet, sök vård, på otrevliga sätt, vilket är fel. 

Det är viktigt att poängtera att har man haft huvudvärk en bra tid så bör man gå till vårdcentralen och inte bara ta emot healing osv. Att man bör göra både och. Sedan är det såklart upp till det personliga ansvaret. 

Personligen tror jag inte på allting som skrivs, utan man får ju tycka och tänka lite själv- det personliga ansvaret. MEN de personerna som mår dåligt kan oftast inte göra det. De tar in all information, köper den tror den och tycker att de själva är värdelösa om det inte fungerar, eller om den anhöriga som de vill ha kontakt med inte kommer till dem eller om de inte ser rätt saker osv. Vilket gör att de mår ännu sämre. Det är ingenting man bör skämta om enligt mig, det är ett allvarligt problem på hela internet. 

De personerna som jag personligen har tolkat som människor som inte mår så bra. Jag sätter mig själv lite i en position då att jag jag har rätt utbildning att säga det, vilket jag inte har annat än på gymnasial nivå. Vilket ni kanske inte heller har, men jag tycker inte att det är svårt att se när människor mår dåligt.
Men de fortsätter ofta att skriva om och om igen - eftersom att de mår dåligt och söker och söker svar.  I början är det inte alltid så lätt att se att personen mår dåligt, så då är det klart att många svarar och ger tips och råd precis som vanligt.  Senare så kan man se att personen mår dåligt och då börjar man bör man tydliggöra med vad man tycker är rätt och fel och att man kanske ska söka hjälp privat också. Nu har jag inte varit med på de exemplen som ni har gett längre upp som låter riktigt sjuka.. Har bara varit medlem på iFokus sedan årsskiftet ungefär. 

Det kan vara svårt att se vad som är rätt eller fel och något man får anpassa efter enskilt fall. För man vill ju inte leka doktor, samtidigt som man vill hjälpa.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

skycap
0

1#

Fick du någon motivering för varför ditt inlägg togs bort?

Maria
6

#18 Vill bara påpeka att på Hälsa iFokus så försöker vi moderera bort alla tvivelkaktiga påståenden och alltid rekommendera att söka vård i första hand.

/Maria

Timmorn
4

#20 De inläggen jag har sätt både de olika iFokus sidorna har jag sett att folk har sagt att man bör prata med någon vuxen eller söka vård eftersom att det är viktigt. På hälsa har det som jag sett gällt ätstörningsproblematik. 
Jag är inte moderator, men där skulle jag nog säga att man har gjort så  mycket som man kan. Så det var ingen pik mot någon enskild ifokusforum :)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Maria
0

#21 Så bra🙂

/Maria

piotrr
2

#18 Timmorn,

Fantastiskt bra inlägg. Stort tack! 

Frågan om utbildning kom upp även på ÖiF, men jag menar att man inte behöver ha någon psykiatrisk utbildning för att uppmana någon att söka professionell hjälp. Det vore ju helt omöjligt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Verum
4

Hej allesammans! Vilken diskussion det blev, speciellt på andra ställen. Mitt inlägg har faktiskt återpublicerats i redigerad form. Tråden i fråga är denna: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/516eabc28e0e747a34004655-vad-ar-des-elders?discussions-2 Jag skriver inte ut mina tankar ännu, utan låter er andra dra era egna slutsatser först. Jag tänker inte gå in i tråden på Spif. Jag blir för upprörd och kommer inte att kunna låta bli att visa det.

JoHo
2

#18 Håller med Piotrr: väldigt bra post

Gesus Pettersson
6

Kommer att tänka på ett tillfälle på någon av "dom siterna" - en som mådde dåligt, tror det var h*ns pappa som gått bort, och drömde om honom.

Jag påpekade att det var absolut inget konstigt att drömma om någon nära avliden.

Men det fick inte vara kvar och min kommentar togs bort, för det skulle vinklas till att h*ns pappa nu besökte henom som ande och att det var det det handlade om..!

Inte bra…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

JoHo
5

Håller med. Med censur och kontroll kan de fortsätta "hjärntvätta" sina egna så att de köper kurser och sittningar eller köper biljetter till storseanser.

Välkommen tillbaka Gesus, förresten. Du behövs här. Vet att nu när jag skriver så tät inpå dig så kommer påfåglarna skrika upp om att jag är du, och Pheme, och Piotrr, och Garvarn och Randi och…

padragan
4

# 27

och MIG! Jag vill OCKSÅ vara John Houdi. Tittar man på våra respektive facebooksidor så har vi en gemensam bekant, hur mycket mer bevis krävs det egentligen?

Pheme
2

#27 Det är din kvinnliga sida jag representanterar JH. Förneka inte mig ;) #24 Jag känner som du. Jag läser lite med handen lite för ögonen och håller händerna bakom ryggen. Jag blir bara förbannad och skulle ryka på två röda.

Lilla spöket Pheme 

Gesus Pettersson
1

#27 Tackar…

Jamen jag är ju en MP souleye nuförtiden - men det är väl inte så noga i woo-wooland, där ändrar man allt eftersom det passar in på vad dom hittar på aktuellt för dagen :-]

JoHo
1

För att återgå till trådens ämne så är det intressant att läsa vad påfåglarna skriver i den här tråden gällande diskussion om just denna tråd.

Härlig tråd där 20 poster är hat mot skeptiker och sedan följer en massa försvarande av bedrägeriverksamheter. 

Mysigt…

ru4real
8

Fascinerande läsning i den tråd som Verum länkade till i #24… Ingenstans rekommenderas det professionell hjälp. Man pratar mer om healing, guider och annat trams. 

För mig, som lekman med endast gymnasiepsykologi och egna erfarenheter i bagaget känns det ju väldigt som att många dels vill uppleva ngt och tolkar in vad f*n som helst i ingenting, dels säkerligen har ngn form av diagnos i lättare eller svårare form och som säkerligen skulle må bra av hjälp av behörig och utbildad person. Men detta skulle aldrig ngn säga på en paranormalistisk sajt. Nej där pratas det om healing och annat mystiscistisk (trams).

Att folk vill tro, är deras ensak, men när personer uppenbart behöver riktigt hjälp så tycker iaf jag det är allvarligt att skicka dem vidare till kvacksalvare som tar duktigt betalt. I jämförelse med att en privat psykolog tar runt en 800, får man det via landstinget är det vanlig patientavgift. Å andra sidan, har man bestämt sig för att "BIg pharma" är inblandade och farliga är väl loppet redan kört. Tyvärr.

Verum
2

Jag ska försöka förklara varför jag reagerade på tråden. TS inleder med en fråga om ngt slags expert-råd på den andra sidan. Efter det eskalerar det snabbt. TS har haft möten med dem, och börjar spekulera i att hon är utvald till att bli medlem i rådet. Det sista hon skrev, och som fick mig att posta, var följande: "Iaf, den 10 feb, som jag inte kom ihåg något ifrån, det ända jag minns är att de sa "kröning" "gudinna" "överprästinna" "kidagakash" "vishetens ängel" och så även "din tid är kommen". Det var helt sjukt fantastiskt att vara med om något som detta!" Jag kan inte vara ensam om att tycka att detta känns obehagligt.

ru4real
2

#34 otroligt moget inlägg.

Gesus Pettersson
4

WolfHeike eller vad hon kallar sig nuförtiden..?

Maria
5

#34,37 Ett nick skapat för en stund sedan med detta enda inlägg.

Stå upp för dina åsikter istället fegis.

/Maria

herj
3

Verkar vara svårt för vissa att stå för vad dem tycker.

herj
4

Nu behöver vi en Medarbetare här.

Verum
4

Usch vilket nät-hat. Jag borde skriva en dikt.

[Litenklen]
1

Tryck på RP knappen…

piotrr
4

Herj,

var så goda. :) 

_Flera inläggs tog bort av mig genom det automatiska modereringssystemet eftersom de antingen innehöll personangrepp eller inte innehöll något annat än tomma provokationer. _

Andra inlägg togs också bort för att de hade svarat på dessa låga provokationer.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
5

Missade. Ingen som har detta samlat?

Gesus Pettersson
6

Nej - varför togs det bort? Var det inte bra att visa upp var nivån är..?

piotrr
2

Vill ni allts ha tillbaka kopior av användare [woowoo]s trollande för att spara och ha till fint någon gång? Nej, de hörde inte till ämnet för tråden. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
2

Trodde det skulle läggas i slasktråden.

Kan vara bra att ha kvar för att visa upp hur påfåglar kan bete sig som svin. De de ALLTID säger att skeptiker gör.

[Surfkrille]
8

# 36 Ni är ute efter fel medlem det var jag som såg rött och skrev detta vilket jag nu ber om ursäkt för och det ska inte upprepas.

Tappade fattning och har inte mött dessa stridigheter mellan skeptiker och troende tidigare och en ursäkt är på sin plats.

mvh Christer.

Verum
2

Ny tråd på Öif av samma TS som jag reagerade på förut. Mycket bättre hanterat av vissa där inne. Hoppas de inte tar illa upp för att jag säger det.

Pheme
1

#52, Nu börjar det börjar likna något….. Fantastiskt om ditt budskap nått fram till iaf några få. Det var mer än man vågade hoppas på.

Lilla spöket Pheme