En natt i ett spökhus?
Snart sommar, och lite kul vill man väl ha, och vad vore roligare än att träffa på en ande eller ett spöke? Kanske någon skeptiker kan anordna en övernattning i ett riktigt välkänt spökhus eller om det finns någon glänta där det alltid händer skumma saker?
Givetvis i kombination med samkväm och annat trevligt.
Någon som har förslag på plats och vad man ska göra, eller som rent av har lust att arrangera något?
Kul idé. Och det borde vara lätt att hitta en plats. Finns det i vårt land överhuvudtaget någon herrgård (eller annan äldre byggnad) med övernattningsmöjligheter som inte kan förknippas med några spökhistorier?
Det lät kul! Finns nog sk hemsökta platser i varenda stad men varför inte ett ställe där Det okända har varit? Det har väl varit med ett antal ställen där man kan hyra rum?
Man kan ju kolla upp om aktiviteten har upphört och har den inte det kan vi skeptiker få stopp på det eftersom det räcker med att vi visar oss där;)
Tänk OM något hände som man kunde dokumentera. Tänk om det med hjälp av en skeptisk hjärna gick att ge det en naturlig förklaring.
Man kunde tex konstatera att den tungandade källaren beror på ökad luftfuktighet eftersom det är en källare och inte för att det är mycket aktiviteter där. Jag kan lätt se hur mycket man skulle kunna slå hål på om man utgår från att det som berättas i tv-programmen stämmer. Tveksam dock att jag skulle kunna delta men jag vill gärna veta hur det går om ni förverkligar det :)
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala
Det finns någon form av "spökvandring" i Stockholm, gamla stan tror jag, men det är väl bara en promenad med guide och inte något som man kan ligga och stirra i taket och undra över om man verkligen upplevde på riktigt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Från 01:05 här finns en spännande historia om ett "spökavslöjande" (det skulle verkligen vara kul att göra något liknande): http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3226467.mp3
Tittade in här för att se om det var trevligare än sist, men fortfarande diskuteras bara mobbing och det är mest prat om hur stygga alla är.
Hej då på ett tag igen!
Såg du tråden om antivaccinationsrörelsens framsteg i Storbrittanien? Eller frågan om religionsfrihet? Eller om man kan veta ifall "aliens" finns?
Delta där du är sugen, shoppa över resten. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Imiterar du SpIFs medlemmar? :)
Det är väl precis den nivån jag vill undvika.
Att jag öppnar upp för något trevligt är oviktigt, bättre att tjaffsa och gnälla. Skit i mig, jag ser till att skeptikerhajken blir riktigt bra, men inte mer.
En natt i ett spökhus var inte så spännande, så självklar skiter vi i det.
Kanske inte så många som har möjlighet med barn och familj att planera spökhusvistelser? Ingen aning om ålderssnittet här.. Alla är väl lite utspridda i landet kan jag tro. Och vill inte avslöja vart de bor med tanke på identitetsjakten som pågår, bara en tanke.
Hoppas du får ett ihop ett gäng. Det vore spännande att få höra hur det var. Förresten, har du funderat på att göra EVP och sånt för att göra det ordentligt?
Följer denna tråden med intresse 🙂
Skall ni åka till spökhus och spela in EVP, så gör allt rätt då *tips*
"Kanske inte så många som har möjlighet med barn och familj att planera spökhusvistelser?"
Om man inte har tid att ta hand om sig själv och göra saker man vill, så kanske man ska fundera på vad meningen med livet är.
För övrigt borde även partner och barn kunna hänga på, men om man hellre vill åka till Ullared, då ska man givetvis göra det.
#12 Nja, man kanske har andra saker planerade som ger livet mening och pengar, geografiska avstånd har också betydelse. Spökhus är nog inget för barn, inte mitt i alla fall. Hoppas iaf att tråden kommer igång :)
Jag sov i Spökhus i Borgvattnets Prästgård en gång i tiden, med tre eller fyra bekanta från en sajt som hette Shortcut. Det var en bra bit att köra, sedan sov vi över och åkte tillbaka. Det var lite aktiviteter där också av någon anledning, vi fick gå med slagruta och lyssna på historier om vad som "hade hänt" där. Inte för att jag minns vad det skulle ha varit. Att sova där var som att sova i vilket annat knarrigt gammalt hus som helst, och RIKTIGT tjocka mjuka sängkläder var det. Jag sov som en bebis. :) Nej! Som en katt. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det handlar ju inte enbart att åka till ett spökställe och tro att man kan fånga hur mkt EVP som helst. Vill man ha utdelning så förelättar det att ha nån med som kan öppna upp (nu menar jag inte ytterdören).
😎
Har du några vetenskapligt vederlagda exempel på citat: nån som öppnar upp?
Finns spöken och gillar de att prata på röstinspelningsapparater så spelar det väl ingen roll om man har med sig ett påstått medium eller inte? Varför skulle det spela roll?
"Finns spöken och gillar de att prata på röstinspelningsapparater så spelar det väl ingen roll om man har med sig ett påstått medium eller inte? Varför skulle det spela roll?"
Spöktroende använder det som argument för att man aldrig funnit något spöke. Lite som när barn försöker förklara varför monstret under sängen är borta när mamma eller pappa tittar.
Jag kan sätta mitt liv på att de som inte tror på spöken får samma resultat med EVP som de som tror. I slutändan är det ändå bara brus som med fantasi blir något mer spännande. Tänker på en dokumentär med Derren Brown och en spökjägare. Derren får testa och ber om respons i form av tystnad. Det gick sådär……såklart. Kanske kom lite utanför ämnet sorry.
I såfall har vi väl ingenstans att åka heller, eller har du några "vetenskapligt vederlagda exempel" på spökplatser?
Det var väl ändå inte det jag frågade efter??🤔
Om vi får ett förslag om att övernatta i ett spökhus, och någon tipsar om hur ev. aktiviteter där bör genomföras så är det väl lite överkurs att kräva vetenskapliga belägg för aktiviteterna som är kopplade till besöket.
Ett besök i ett spökhus med deltagande av skeptiker är väl att betraktas som en rolig grej, och inte en allvarligt menad undersökning?
Själv tycker jag förslaget är bra, och följer gärna med i mån av tid och möjlighet.
Men det var inte själva besöket jag ifrågasatte?
Har inga problem alls med gamla hus & övernattningar där..
Det jag ifrågasatte var citat: Vill man ha utdelning så förelättar det att ha nån med som kan öppna upp (nu menar jag inte ytterdören).
Attnån vill sova över i ett "spökhus" har jag aldrig haft några problem med.
Intressant, vem/hur organiserar mat etc o vad kan det tänkas kosta? Får man ta med sig hunden?
Vad är det tänkt att vi skall göra mer än att övernatta?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är en enorm skillnad på att spela in EVP med eller utan medium (beroende på plats givetvis).
Jag är inte här för att tjafsa för eller emot, utan jag ville bara ge er tips för er som är intresserade av EVP och hur ni skall lyckas på bästa sätt.
🙂
Vi har redan förstått att du tror att det spelar roll. Vad jag (och säkert några fler) undrar är; Varför skulle det spela roll?
ja vad tror du är den mest logiska förklaringen?
"Vad är det tänkt att vi skall göra mer än att övernatta?"
Min tanke var att någon annan än jag skulle fixa, men finns någon bra idé så kan jag lösa även det, jag har fått mer semester i sommar än vad jag någonsin kunnat drömma om.
Sover vi ute på en spökplats kostar det resa och mat, ska vi övernatta i ett hus så tillkommer det. Jag vill inte tjäna något.
Sluta dansa kring gröten och svara på frågan istället. Varför skulle det spela roll? (Tredje gången jag ger dig chansen att svara på frågan, svarar du inte denna gång så får vi dra slutsatsen att du inte har någon anledning att tro att det skulle spela roll.)
[Redigerat /Jonas]
Om du inte förstår mitt svar så skall du nog inte syssla med sånt här 🤔
Till er andra som verkligen är intresserade av EVP mm, så försök få med ett duktigt medium. Ni kommer inte ångra er.
"Om du inte förstår mitt svar så skall du nog inte syssla med sånt här"
Du har inte svarat på (den enda) frågan jag ställde dig. Du har svarat på andra saker, saker som ingen har frågat dig om.
Just nu ser slutsatsen ut att bli; Du har ingen som helst anledning att tro det du tror. Du har ingen anledning att tro att det skulle spela roll om man har med sig ett påstått medium eller inte när man vill spela in EVP.
I#14 berättade piotrr att de hade gått med slagruta. Skulle du tycka att ett försök med slagruta skulle vara lika givande om det leddes av någon som inte visste vad det handlade om, som om det leddes av någon som sade sig vara en erfaren rutgängare?
På samma sätt finner jag det logiskt att ett försök med andekontakt (vilket väl EVP är) blir mer givande om man har hjälp av någon som säger sig vara van vid kontakt med andar.
Om spöken finns, och gillar att lämna meddelanden på röstinspelningsapparater, så spelar det väl ingen roll om man har med sig ett påstått medium eller inte till platsen som påstås husera spöken?
Och om det spelar roll; varför?
Förstår ni frågan som jag ställer till er? Inte illa menat, men det verkar inte som det.
Jag förstår frågan, men min bristande erfarenhet av EVP gör att jag bara kan spekulera.
Om spöken finns, och gillar att lämna meddelanden på röstinspelningsapparater, så skulle det väl finnas många exempel på sådana inspelningar.
Om spöken finns och dom inte lämnar meddelanden på röstinspelningsapparater så skulle det inte finnas några exempel på inspelningar.
Nu påstås det finnas inspelningar, dock inte i överflöd. Av det vill jag dra slutsatsen att de kan övertalas att lämna sådana inspelningar av någon med förmåga att kommunicera med dem. Ett så kallat medium.
Om spöken finns, och gillar att lämna meddelanden på röstinspelningsapparater, så spelar det väl ingen roll om man har med sig ett påstått medium eller inte till platsen som påstås husera spöken?
Både rätt och fel. Det beror ganska mkt på om anden vill prata eller ej. Bara för att det kommer folk till platsen så betyder det inte per automatik att anden/rna vill prata.
Har man då ett bra medium med sig så ökar definitivt chansen till EVP då mediumet kan öppna upp och kan kontakt. Hur fungerar du. -pratar du med alla du ser, eller pratar du med de som kommunicerar med dig?
Man behöver inte ha medium med sig, utan man kan komma väldigt långt på sin medialitet. Visst går det att spela in EVP utan medium eller medialitet, men chansen ökar lavinartat.
Nu har du fått en bra förklaring. Förstår du fortfarande inte, så kan jag inte hjälpa dig. Då måste jag nog citera Ingemar Stenmark "dä ä svårt å förklare för än som int begrip".
Nu lite allmänna frågor.
1. Hur har ni tänkt lägga upp besöket i spökhuset?
2. Vilket sinne kommer ni ta med er?
3. Hur länge kommer ni vara på plats?
4. Vilken utrustning kommer ni ha med er?
5. Hur många kommer ni att vara?
6. Hur rekar ni platsen?
Det finns många mer frågor, men jag nöjer mig med dessa. 🙂
Du menar alltså att det spelar roll samtidigt som det inte spelar roll? Du förstår varför jag inte är nöjd med det svaret, hoppas jag?!
Du har faktiskt heller ÄNNU en gång INTE svarat på den enkla frågan om VARFÖR det skulle spela roll. VAR FÖR, av vilken ANLEDNING, spelar det roll? Varför skulle spöken vara mer sugna på att prata i närheten av ett medium? Vad är anledningen till det, menar du?
Jag kan nämligen tänka mig en anledning: Medium har som jobb att förmedla kontakt, och det vore pinsamt att ta betalt för en tjänst som inte fungerar. Möjligt då det blir fler vantolkningar av inspelat material om medium är med eftersom de gärna vill få sina "kunder" att tro att kontakt upprättats. Vad tror du om den hypotesen?
Hur vet man vilka medium som är duktiga och vilka medium som använder mentalisttekniker? Hur avgör man skillnaden? Måste man testa mediumet innan man tar det med sig eller ska man lita på det påstådda mediumets ord? Du förstår säkert knivigheten här.
Hur vet man att man själv är medial? Och hur avgör man att det inte handlar om inbillning?

Där drar vi streck i all allmän diskussion om spökhus EVP etc.
Den här tråden har ett väldigt specifikt syfte, försök respektera det. Det är lätt att starta en ny tråd om man vill diskutera ett bredare ämne.
Posta gärna en länk här om ni startar en ny tråd men ytterligare diskussion som inte har med förslag och planering av övernattning att göra kommer tas bort.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag tycker det låter som en mycket trevlig idé, och får gärna tips på några "hemsökta" platser/spökhus. Gärna utomhus så man får chansen att bo i tält och komma i stämning om kvällarna, med ficklampor och spökhistorier. Vore ju lite kul att ta reda på vad som sägs ha hänt/vem/vad som går igen på platsen, och spä på lite grann.
Åh, fick en sån fin bild i huvudet av att filma hur skeptiker springer runt i ett hus/i en skog och skriker till vid minsta vindpust (självklart med nightshot). Iof är det svårt att göra parodi på något som redan är en parodi i sig själv, men skam den som ger sig.🤔
_No way! Yes way!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh, fick en sån fin bild i huvudet av att filma hur skeptiker springer runt i ett hus/i en skog och skriker till vid minsta vindpust (självklart med nightshot).
Nej, nej, vi går… Nightvision mode: