Testa min "övernaturliga" gåva
Jag tänkte ta Padragen på orden (inlägg Kristallskåda för mig själv, #19)
[…] Om du känner att du har förmågor utöver vad som är normalt. Testa dem! Jag är säker på att folk här inne kan hjälpa till […]
Jag tänkte ta upp något som jag har skrivit på en av mina bloggar! Så får ni här utreda vad Ni tycker!
Haft en vision om stockholms slott 9 mars 2013
javascript:nicTemp(); 10 mars 2012
En framtidssyn kan ha slagit in 12 mars 2013
Jag själv är alldeles omskakad och tycker att detta är extremt obehagligt!
Samtidigt som jag vet att min vision INTE är en klockren beskrivning av en konkret händelse som skedde i framtiden exakt!!!
Jag vet också att detta har INTE testats under vetenskapliga former!
Vad tycker ni?
Jag önskar man kunde radera sina meddelanden.. Jag ville inget speciellt.
☮ and ❤ among each other ✿
#1 Ja, du missar poängen!
Jag har rätt att få sakliga åsikter på mina upplevelser. Dessutom är detta en följd inlägg på ett tidigare inlägg jag gjorde som heter Kristallskåda för mig själv!
Som jag uppfattar dig så har jag alltså ingen rätt att testa min "gåva" på folk som är skeptiska, ifrågasättande och samtidigt respekterar att något mer kan finnas som går bortom vanlig förmåga!?
Vad jag har lärt mig på iFokus med mina tidigare nickar - att man ska följa tråden! Det tycker inte jag att du har gjort!
Jag kan säga att jag är också skeptiker och ifrågasätter. Jag känner inte någon tillhörighet till det andliga/mediala/healers/spiritister eller världsreligionerna!
Det jag inte vill ha och som jag hela tiden får i den alternativa världen är bekräftelse på att jag har en gåva, att jag är en storhet och som ska hjälpa världen - sedan är det kö utanför min dörr med folk som vill må dåligt, vill affirmera sina problem, vill idissla lidandet och vill att jag ska kunna avläsa hela deras liv, dåtid, framtid, tidigare liv, kommande liv, omvärldens mentala, känslomässiga och verklighet, sätta datum på när relationer bildas osv och de blir rosenrasande för att jag tackar nej till den formen av yrkesutövning!!! Jag tycker inte det har något med min verklighet att göra!
Jag vill ha respekt - då vänder jag mig till skeptiker! Jag tror inte på allt jag får till mig! Därför är jag också skeptiker! Jag känner ingen tillhörighet till andliga, mediala, healers eller spiritister!
Jahaa då förstår jag :-) jag har för bråttom ibland att skriva inlägg, och som du ser nu så tog jag bort mitt första inlägga för jag fördrogs att det var nått jag hade missat. Men tack för förklaringen

#0 Roligt att du vill testas, inte så ofta någon ställer upp på det 🙂.
Angående exemplet du postar, som du påpekar har det inget direkt vetenskapligt värde, eftersom det är svårt att avgöra hur osannolikt det är att ske av en slump. Det grundläggande argumentet för att du skulle sett framtiden är ju att det är osannolikt att du skrev om slottet och dagen efter dör en prinsessa - men då räknar man inte med hur många andra händelser som också kunde räknas som en "träff", och inte heller hur många andra visioner du haft.
Angående själva testet, det finns vissa saker som är väldigt enkla att testa (typ telepati) och andra saker som är svåra. Det här ser ut som en ganska svår sak att testa eftersom det är svårt att ens beskriva exakt vad du anser att du kan göra.
Första steget mot något slags test är nog att du beskriver så tydligt som möjligt vad du anser att du kan göra, i vilken grad du kan styra det etc.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Tack för ditt inlägg och jag håller med dig! Detta är extremt svårt att testa, med tanke på att jag inser att det mentala har många betydelser som det inte finns ord att förklara det på! Därför är jag själv väldigt skeptisk mot detta själv!
Samtidigt som jag vill poängtera att dessa "visioner" pågår i mindre än 30 sekunder, beskriver en specifik plats, situation eller person. Sedan är det borta! Efteråt ligger jag till sängs i flera timmar och även en hel dag!
Jag blir också glad över att du Jonas Duregard tycker som du gör: Att jag vill testa mig och att mitt exempel blir mottaget med positiv respons från Skeptiker och intresse för vetenskap!
Tack för ditt råd för fortsatta testande!!! Det är mycket nytt för mig. Tack ska du ha Jonas! Det måste bara få sjunka in!
#3 Vad fint! 😃
Förlåt att jag var hård mot dig! Det kanske inte är så lätt att veta vad jag menar. Du är ingen tankeläsare!!!
tack för att du tog min förklaring på ett bra sätt! Det uppskattas mycket 🌈☀️
Mvh Kristallskådare
#6 äh det är lugnt alltså du har ju en poäng, jag borde lära mig att förklara saker bättre faktiskt det kan låta väldigt konstigt ibland. Jag tycker du gör rätt i att testa dig. Jag har med förmågan att tex avläsa folk.. Jag kan se hur dom är och vad dom gillar och såg tom en gång hur många barn en främling hade.. Men jag är så tveksam på allt.. Om jag är medial eller om min hjärna bara lurar mig, går fram och tillbaka hela tiden så detta kan bli spännande att läsa :-)
Det man framförallt vill göra genom att sätta upp ett testprotokoll är att eliminera felkällor och på bästa sätt gallra bort felträffar från riktiga träffar.
Det innebär att man på något sätt måste försöka kvantifiera resultatet man får, och man måste också ha ett sätt att räkna missarna. Det största problemet med exemplet som du inleder med är att det redan inträffat, och utan att det var med i en formaliserad testrunda, därför blir det bara en anekdot. Observera att det mycket väl kan stämma för det, jag säger inte att resultatet av det inträffade är fel, bara att det inte går att använda resultatet. Vi vet exempelvis inte hur många andra visioner du fått och hur rätt eller fel de var. Är du med på problemet?
Bekymret med just din förmåga är att tolka vad som är en träff och vad som är en miss, och att räkna ut hur sannolikt det är att träffa om man bara använder rena gissningar (alltså slumpen). För att kunna dra slutsatsen att du har en förmåga så måste den ju kunna göra bättre ifrån sig än ren slump.
Jag tror att det finns andra här med mer erfarenhet av att sätta upp testprotokoll än vad jag har, jag vill bara förklara orsakerna bakom.
Och självklart tycker vi att det är tufft med någon som vill testa sina förmågor. Och skulle testerna inte visa något så kan jag lova dig att vi fortfarande har all respekt för dig.
Jag tycker också att det är roligt att du vill testas, men tänk på att det är en förutsättning att tåla konstruktiv kritik. Det kan med andra ord upplevas som hårt och rakt om man inte riktigt har koll på sin "förmåga"… Ett varningens finger utifrån erfarenhet(utan lagstöd😉).
Ts,0..Vad tycker ni? Jag tycker att låt det var som det är en Dröm..Om jag nu skall tycka..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 skönt att du tog det så
#8 tack du är så klok
#9 jag kan ta kritik, men jag har däremot väldigt svårt att ta krav att jag tvingas redogöra min åskådning till främmande människor som jag inte känner.
#4 i så fall en dagdröm ;)

#13 Kristallåskådare
Om din "övernaturliga gåva" ska testas så förutsätts det nog att du redogör för vad det är för övernaturlig gåva som ska testas, och där finns det risk att din "åskådning" ingår.
Fattar inte varför du skall testa dig.Det var ju bara något som någon annan tyckte..
'Du känner vad du känner..
Sen måste jag fråga?? völvan…. känner du henne???
Aha, Völvan… Det ringer en klocka
Varför skulle man INTE vilja testa sig? Om man inte har någon förmåga så vill man väl veta det snarare än gå omkring och lura sig själv. Om man HAR en förmåga så vill man väl få lite handfasta belägg för det.
Och i förlängningen, om man blir den förste som faktiskt kan bevisa att man har en paranormal förmåga på riktigt så kommer man att bidra enormt mycket till det mänskliga vetandet (och man kan casha in en miljon dollar som man antingen kan sätta sprätt på själv eller skänka till valfri välgörenhet).
De enda skälen jag kan tänka mig är om man är osäker på om man har en förmåga men vill fortsätta tro det fast man tror att man skulle misslyckas i testerna (alltså, man vill kunna känna sig lite utvald och vill inte riskera det) eller att man VET att man inte har någon förmåga och inte vill förstöra sin egen affärsidé.
Jag har en miljon gånger mer respekt för de slagruteutövare i Australien som lät sig testas av Randi än vad jag har för Terry Evans eller Sylvia Brown.
Jag noterar att trådskaparen verkar ha lämnat forumet. Om du fortfarande läser här så vill jag bara önska dig lycka till i framtiden och hoppas att du står på dig och inte låter andra påverka vad du ska göra och inte göra.
TS tog upp det på eget initiativ, och jag var noga med att innan skriva att man bara ska testa sig om man känner sig redo för det.
Jag får lov att erkänna att jag inte kan se skillnad på folk som på allvar påstår att de har övernaturliga förmågor av en eller annan sort, eller har haft en övernaturlig upplevelse av något slag, och någon som bara driver med mig.
Idag har jag sett en tråd av någon som påstår sig tro på tomtar. Jag kan inte bestämma mig för om det är på låtsas eller ärligt menat, för när man väl kommer bortom den egna trovärdighetens gräns, hur skall man då själv kunna avgöra vad en sådan person skulle tycka var trovärdigt?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#23 Det går inte avgöra vad som är rent hittepå och vad någon tycker sig upplevt. Tar man det ena på allvar måste man nästan göra det med det andra. Med risk för att man verkar dum om man "tar någon på allvar" som bara driver. Jag trodde ett tag att de flesta drev men så var inte fallet så hur avgör man vad i allt det man själv anser orimligt och omöjligt att tro på , faktiskt är någons tro på riktigt?
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala
I sådana situationer brukar jag skilja på två saker:
Trovärdighet, alltså tror personen själv att de talar sanning? Detta kan vara ja eller nej eller kanske, för att det saknas tillräckligt mycket information för att avgöra det.
Tillförlitlighet, alltså kan det som personen beskriver verkligen stämma? Detta kan också vara ja, nej eller kanske, för att det saknas tillräckligt mycket information för att avgöra det.
Det går att lita till 100% på att någon tror att de talar sanning, och samtidigt vara 100% säker på att de har fel. Det betyder inte att de ljuger, utan att vad de berättar inte kan vara sant, eller åtminstone saknar tillräckliga bevis* för att vara sannolikt.
Sedan tycker inte jag att det är fel att vara godtrogen. Om man blir lurad är det inte ens eget fel att man blev lurad, det är den som lurades fel.
* Egentligen evidens, argument eller indicier, bevis är sällsynta.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
För mig är trovärdigheten betydligt mindre än tripple zero.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Efter som jag är En som tror på det jag upplever o ser o har min åsikt om vad som händer efter döden..
Så känner jag det som lite jobbigt när någon har dubbla budskap..
Eller så är det mitt huvud som spökar.🤪