Ny medlem
Vill bara sno åt mig en egen liten tråd och hälsa på er alla glad trevliga härinne på sajten. Ska bli riktigt intressant att följa med i era trådar här på sajten. För det finns nog en liten skeptiker i oss alla. Jag har själv den senaste tiden verkligen börja undra om människor och deras tankesätt. Leva som man lär eller är det en evig bluff för sin egen vinning i livet? Det har gjort jag "tappat hakan" flera under veckan som gått.
Trevlig sajt=)
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Välkommen!
Vi borde givetvis ha fler välkommentrådar, flera presentationstrådar, ja fler trådar över huvud taget. :)
Det där med att "leva som man lär" är intressant, för som varje skeptiker vet är det mycket svårt att veta något helt säkert. Det finns alltid en chans, även om den är väldigt liten, att allt man föreställt sig är fel. Därför är det också ofta svårt att säga, helt säkert, att någon annan har fel.
MEN!
Ibland är det också väldigt lätt. Om någon först säger att en viss sak eller ett visst beteende alltid är helt fel och sedan använder samma sak själv, eller beter sig på samma sätt själv så är de åtminstone skyldiga till att ha använt en uppsättning regler för andra, och en annan uppsättning för sig själva, och även om man själv inte tycker att saken eller beteendet är fel, så betyder det att man upptäckt att de inte ens följer sin egen regel - de tycker antingen att den egna regeln är fel och behöver undantag, eller också tycker de att deras eget beteende är fel.
Detta förklaras också till stor del av begreppet "kognitiv dissonans",
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans
- Kognitiv dissonans är en (obehaglig) känsla som uppstår när man har flera motsägelsefulla idéer samtidigt. Teorin om kognitiv dissonans är att människan har en drift att minska sin dissonans genom att ändra sina attityder, åsikter och handlingar. Dissonansen minskar genom att människan motiverar, klandrar och förnekar saker. Kognitiv dissonans är ett av de mest inflytelserika och omfattat undersökta områdena inom socialpsykologi.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#1 Tack. Du gav mig direkt en hel del spännande läsning.
Jag kan "erkänna" jag är en faktanörd och tvekar på mycket om jag inte har klar fakta. Då letar jag och söker efter det som fått mig att fundera..Härligt galen i rymden/universum och slukar det mesta jag kommer över i ämnet, hjärtat klappar extra stort för rymdfarten och Nasa. Är Sajtvärd på astronomi och Sci-fi bland annat här på iFokus.
Nu ska jag läsa det du skrev en gång till och ta en god kopp kaffe. Att jag är förvånad av det jag skrev ovan. Jo det kom sig av att jag läst mycket nu skrivet av en människa som är då medial osv,,Då talas det mycket om ljus och värme. Men ärligt har jag inte sett någon ljus och värme alls skrivet av den personen, utan en stor dos av hånfullhet mot många andra människor i stora mått.. Då lever man inte som man lär utan en fantasi eller lögn. Eller har jag fel?
Mvh medde
Jag håller med, men vi kan ju båda ha fel. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Visst man ha fel också, ingen är ofelbar.
Jag är också ny här. Blivit hitlockad av en fanatiker på annan sajt. Bland det farligaste som finns är fanatism.
Själv är jag sportdiggare - alla sorter av idrott. Det kallas för sportfåne, men det är inte fanatism. Fanatism inom sporten är när man till exempel håller på ett lag och inte kan tolerera eller se verkligenheten när motståndarlaget vinner. Lite enkelt kan man säga att för fanatiken innebär en förlust att det var ojuste eller domarnas eller planens fel. Inte ett ord om att motståndarlaget var bättre. För oss andra är det så att vi inser att vårt lag var dåligt och det andra var bättre.
När det gäller fanatism i religion med mera så ska en fanatiker bara se det som är bra för denne och kan absolut inte ta åt sig något från andra för denne har aldrig fel eller brister. En riktig fanatiker kan gå så långt att den kan trampa på andra för att få igenom sin sak utan hänsyn.
Det är farliga och otäcka saker.
Är också ny här, samma anledning som Medde och KjellL.
Hallå Kjell!
Intressant vinkel med sporten där, jag tror att du har en poäng. Det påminner mig även om de där människorna som "ber till gud" för sitt eget favoritlag och "tackar gud" när laget vinner. Märkligt det där.
God kväll Tassy, välkommen till dig också! Då är vi ganska mycket mer än 344 medlemmar just nu. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag hade inte en tanke på skeptism förrän jag läst och blivit iblandad ien debatt på, som övriga, en annan sajt. Då började jag läsa här inne och kom fram till att mycket stämmer ju med mina tankebanor.
Jag gör som #5 och pratar idrott då det är där jag är mycket engagerad. Jag håller på ett lag och när det är derby kan jag gå ut med att säga att jag tror och hoppas mitt lag vinner. Jag kan ju inte säga att mitt lag vinner, Det vet ju ingen förrän man sett det. Jag kan ju inte enkelspårigt bara titta rakt fram och strunta i alla argument mot mitt. Jag kan inte heller vara hånfull och ha total avsaknad av respekt att andra tycker annat.
Ja så nu är jag här. Hitfört av en som är hånfull och respektlös mot andra åsikter och vars egna åsikter är de sanna och då tycker att man får agera hur som helst.
Ha en bra dag
Sport iFokus
Med sådana fiender behöver man ingen reklamavdelning. :)
Själv är jag inte sportig för fem öre, men jag kan lyssna och försöka förstå ändå.
Men är inte sport lite som religion - att man ärver det lag som gäller där man kommer ifrån?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Välkomna allihop,
Medde(och ni andra också för den delen):
Eftersom du är astronörd så kan jag passa på att speciellt rekommendera den bok som av många anses som en grundbok för skeptiker: The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark av Carl Sagan, om du inte har läst den innan, den är helt underbar.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Den är fantastisk!
Tyvärr verkar den inte finnas på Svenska, men här är min utgåva från Bokus för 119kr: http://www.bokus.com/bok/9780345409461/the-demon-haunted-world-science-as-a-candle-in-the-dark/
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Sen finns den som ljudbok också, om man hellre vill …köpa… den.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
He, he! Just nuffran 344 var det som gjorde att jag äntligen tog steget att bli medlem. (Trots att jag egentligen inte ser mig som en regelrätt skeptiker. Däremot föredrar jag att se på världen omkring mig på ett vetenskapligt sätt så det ligger väl kanske nära till hands att emellanåt vara lite skeptisk.) Ville belysa att en god allegori håller hur länge som helst medan en usel har väldigt kort bäst-före-datum - om ens något alls - och blev medlem 345. 🤓
Är naturaliserad göteborgare men ursprungligen från Norra Halland så det var inte så himla stor skillnad egentligen. Pluggat på universiteten i Uppsala och Göteborg samt IHM. Är alldeles för gammal. Gillar djur, växter, böcker och whisky.
Sedan har jag en eller ett par hemlisar, men håller på dem ett tag till eller för alltid. Vi får se. (Spekulationer undanbedes🤐)😉
Välkomna allihopa!
Inget ont som inte för något gott med sig, eller hur det nu var. Bra utfall måste jag säga.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Kryddis: "Himla" är väl ett himla sydsvenskt uttryck? Själv är jag exilskåning i Stockholm, brukade bo strax söder om Hallandsgränsen. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#10 Tack🌺 Boken ska jag ta och titta på, Tror inte jag har den av C Sagan. Har läst en del av han, minns han sa en gång att han skrev som bäst då han "rökt på" lite😉. Nåja boken ska kollas in och den kommer nog att beställas, så jag kan få läsa den.
Tack vare senare tidens uppmärksamhet är vi nu uppe i…
362 medlemmar
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#17 Tycker jag låter riktigt bra. Har kikat runt under kvällen igår och jag har hittat en massa med spännande trådar och läsa. Så jag verkligen hoppas andra rotar lite i "arkivet" på sajten. Det finns en hel del att läsa. Tänk vad oanad reklam kan göra. Nu är är det inte 344 länge… Attan det måste nog kännas att en stiger och en annan faller. Men så finns det ju ordspråket "Falla på eget grepp"
Ny medlem jag med.
Försökte hjälpa till i ett inlägg på en troendsajt där det ligger en tråd om 344 hundar. Jag tyckte att rubriken kanske skulle ändras till 362, men min hjälp gillades inte utan modererades bort illa kvickt.
Undra vad som är stötande i mitt inlägg?
![]()

2013-04-03 08:39#16skrivet av Aestus
Siffran 344 får ändras eftersom den för närvarande ökat till 362 och det tack vare byrackornas jakt den senaste tiden.
Inte bra att bita sig själv i arslet. Eller hur?
Ha ha ha :D
Vissa hundar jagar efter sin egen svans.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag tror att vi har snubblat på en variant av Streisandeffekten här, lysande!
#19 Trevligt att sed ig här i tråden. Tog det du lade in bort?😮 Snacka om ljus och värme. Ursäkta men jag är så trött på det uttrycket. Då det mesta styr med en järnhand.
#21 Stämmer nog
#19 Jag hade inte läst den tidigare, tack för tipset. Känns som att det kunde varit klippt från min svenska skrivbok från lågstadiet om man ska se till språket och förmågan att få ihop storyn. Någon som vågat sig på en motsvarighet till den? Välkomna ni nya annars. Jag är ganska ny jag också och läser ikapp så mycket trådar jag hinner. Tur man har två ögonbryn man kan lyfta på för det behövs ;)
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala
Nu är jag ju inte ny medlem direkt, men jag kanske skulle presentera mig?
Infödd, dock i diasporan sen späd ålder brukade säga att jag var född i en ryggsäck, mina föräldrar var globetrotters eller något liknande. Efter åratals luffande, varvat med katolska internatskolor o några andra svindyra diplomat/affärs ditos så landade jag i Sverige knappat 15 år fyllda.
Sattes även här i en svindyr internatskola för internationella barn, tur att det fanns engelska o franska lärare där, annars hade det varit kört. Svenskan var inte på topp, tog många år att behärska efter ett liv där man skiftade språk efter samtalsämne. Numera behärskar jag språket, drömmer även på Svenska, även om det tog många år.
Efter att ha drillats i Fransk o Engelsk, för att inte säga Grekisk grammatik så var Svenskan ganska obegriplig.
Nåja jag har funnit mig tillrätta, men det tog ganska många år, visserligen kuskade jag runt i världen väldigt mycket på egen tass efter återflytten. Jag har gjort allt jag kunnat för att min sons ev marginaliseringskonflikter inte skall vara negativa för honom, o det verkar som det har fungerat i det stora hela.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En sak är klar och det är att gud stod i alla fall inte med i laguppställningen.
Att man "ärver" sitt lag ligger det mycket och därför skulle jag aldrig håna eller hata någon som håller på ett annat lag.
Vad gör det om du inte är sportig för fem öre. Det gör dig ju inte till någon lägre stående varelse som man kan vara respektlös mot.
Om du går in på någon av sportsajterna och skriver att du inte vet något om den sporten så tror jag ingen skulle håna eller reta dig. Jag tror de flesta skulle försöka förklara sporten för dig och det utan att tvinga på dig sporten.
Sport är till en del annat i alla fall något man kan ta på och se i verkliga livet och inte bara något man kan läsa och tro på utan att veta att det finns eller ej.
piotrr: Det kanske det är? Har nog inte tänkt på det. :)
Riktig nordhalländska har jag hört i min barndom, men förstod nästan ingenting. Idag är det nog ingen som använder dialekten fast jag vet en handfull som fortfarande kan tala den. Sydhalländskan börjar väl någonstans mellan Varberg och Halmstad ungefär? Inte världens vackraste dialekt kanske, men har sin charm ändå. :)
olaka: "Streisandeffekt" minsann! 😃
Kul att veta enl någon som skrev (ej denna sajt), så blir man medlem här så är man en skeptiker, så enkelt är det bara vare sig man är det eller inte. Samt att är man medlem här är man tydligen inte välkommen in på en annan sajt på nätverket som skriver i en tråd så här" O-tolerans av "skeptiker" och andra internett troll - sidan är till för troende- sökande som vill lära mer inom området Spiritualism" Vidare "våra medlemmar ska känna sig trygga att ventliera sina upplevelser utan påhop och ifrågasättande av personer som verkar se det som sin mission att förstöra så mycket som möjligt - därför har vi stramat åt reglerna för dem som är skeptiker
Men är inte detta rena rappakalja!! Jag kan inte ta det på annat sätt en ren räddsla för skeptikerna. Kan det vara så att sanningen då kommer fram?
Man kan också vara lite elak och säga att
> "våra medlemmar ska känna sig trygga att ventliera sina upplevelser utan påhop och ifrågasättande av personer som verkar se det som sin mission att förstöra så mycket som möjligt"
…även kan uttryckas såhär:
> "våra medlemmar ska känna sig trygga att använda påhop, ifrågasättande _och se det som sin mission att förstöra så mycket som möjligt för personer som_ _ventlierar sina upplevelser" _
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vinkar o önskar alla nya välkomna..

Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag antar att det är Jane Lyzell's sida som dessa regler gäller. Jag besöker den inte så ofta så jag är inte uppdaterad på reglerna, men det här är ju ytterligare ett tecken på att hon är fullt medveten om att det hon sysslar med är bedrägeri. E[tt] genomrutte[tt beteende], helt enkelt.
[Inlägget redigerades för att utgöra kritik mot sak hellre än mot person, eftersom det inte är tillåtet med personangrepp. Tack till den som anmälde inlägget! / Per]
#30😉