Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 1235 ggr
padragan
0

Politisk hemvist?

En sak som jag grunnat över och absolut inte har några hårda belägg för är det där med politisk hemvist för folk som tror på paranormala fenomen och/eller diverse konspirationsteorier. Jag tycker mig genom åren ha noterat en överepresentation av följande tre grupper:

- Folk ute på vänsterkanten, motsvarande att rösta på (v) eller ett hack eller fem längre vänsterut i sektvänsterlandet.

- Miljömuppar, alltså inte bara att man gärna röstar på (mp) utan drar det ett par steg till åt det mer extrema hållet

- Den brunare delen av högern

Jag hoppas att ni inte fäster för stor vikt vid mina etiketter, jag vill bara vara tydlig. Eftersom jag själv i grund och botten sympatiserar med vänstern så stör det mig att många para/konspirationstroende verkar höra hemma där som ni säkert förstår.

Jag finner ändå frågan intressant, och vill återigen vara tydlig med att det här bara är min känsla, jag saknar helt ett statistiskt underlag. Min frågeställning är därför dels om ni andra delar min observation eller upplever att fördelningen ser annorlunda ut. Följdfrågan blir givetvis om ni har några idéer eller tankar om varför det skulle kunna vara den fördelning som det är?

JonasDuregard
7

Jag tror det är lönt att tänka tvärt om: Tänk dig att du är övertygad konspirationsnisse med allt vad det innebär och du står inför valet av politisk tillhörighet. Skulle du nöja dig med något "mitten-alternativ" eller skulle du söka dig till mer extrema samhällsomvälvande alternativ?

Gambit
0

Jag skulle vilja säga så här: Vänstern: 9/11, chemtrails och annat anti-USA-woo Miljöpartiet: Alternativmedicin och liknande Högern (ekonomiska liberaler och liknande): klimatskepticism Brunhögern: judisk new world order, eurabia Spöktro är kanske svårare att placera in, skulle jag tippa så är det kanske mer åt vänster. Det woo man väljer att tro på är alltså det som gynnar ens politiska ideologi.

JonasDuregard
4

"Det woo man väljer att tro på är alltså det som gynnar ens politiska ideologi."

Bland de mer extrema övertygelserna så är det nog lika vanligt att det är tvärt om, att man väljer den politiska hemvist som man hoppas ska gynna det man tror på.

Jag har svårt att se till exempel att miljöpartiets ideologi gynnas av antroposofisk medicin, men däremot så har antroposoferna en del att vinna på att infiltrera miljöpartiet.

Gambit
0

Ja, ok. Så också då :P