Hjälper påstådda medium någon?
Jag skulle vilja höra lite tankar och åsikter om att "alla" påstådda medium säger att dom "hjälper" folk.
Jag har sjukt svårt för när bedragarna står och ljuger sörjande, gråtande föräldrar rakt upp i ansiktet att deras avlidna barn pratar med dom.
Men dom föräldrar som tror på det, vissa säger att dom får tröst med mera av det. (och det kan jag på ett sätt förstå osv)
Men, kan det vara "bra" att må bra av att bli/vara lurad, eller det är bättre att veta sanningen att det är slut, (jallafall inte något tillstånd där man som död snackar med vissa människor som tar betalt för det) och "acceptera det".
Jag tror/tycker det är bättre att inse att det är slut, och att så är det, och typ "gå vidare" men med minnen med mera… Förlänger eller stannar man inte i sorgen/sörjandet också, annars?
Och t.ex hur mår man när/om man sen förstår att man blivit lurad bara?
Tja, ni förstår hur jag mernar va..?
Tror väl lite att det är folk som så gärna vill tro på ngt utöver det vanliga vi har runt oss dagligen. Oftast kvinnor (inte menat som generalisering, men i min vänskapskrets är det fler kvinnor som "tror" än män) som kanske bejakar den mjuka sidan hos sig mer än vi män. Den biologiska skillnaden finns ju faktiskt.
Men om man har mist ngn nära och kär kanske man vill "veta"/lura sig själv att tro att de har det bra av ngn anledning. Personligen tycker jag (om man har) att minnen borde räcka (men kan förstå) om man tänker annorlunda.
Men, steget från det till att ta kontakt med ngn pajas som svamlar (vad kallar man kvinnliga dylika?) om energier och annat, passerade andar och så. Det tror jag inte på, tror kanske inte att det är skadligt, beroende på vilken nivå man vill lura sig själv (för det gör man, jag tror att man alltsom oftast dessutom på en medvetandenivå är medveten om att man lurar sig själv). Hur mycket man vill bortförklara saker som kanske är alltför mundana och värdsligt tråkigt.
Folk i allmänhet tröstar väl varandra med "De är på ett bättre ställe nu" eller "Nu slipper de lida" och andra plattityder när de inte vet vad de skall säga annars. Och det kanske är OK? Jag vet inte.
Den stora, stora skillnaden är att mediumet faktiskt tror på allt pladdret och säljer det som en tjänst.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag tvivlar på att tex Terry Evans "tror" på det själv.
Han är en så uppenbar bedragare så det kan han absolut inte. Han säger bara samma saker hela tiden.
Det är också exakt samma saker som många andra bedragare kör med just när det gäller avlidna barn, att ingen (föräldrarna) kunde gjort hågot och att dom såklart har det bra nu…
Han vågar inte heller svara på om det är på riktigt eller inte ju ;-]
Bra. Här skadar det åtminstone ingen, men annonsen kostar dem ändå pengar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag vet inte om dom betalar för klick..?
Förmodligen både visningar och klick.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag blev vägledd av en jätte snäll dam på övernaturligt, hon hade allt rätt även fast hon inte känner mig och jag var ny på forumet och hade knappt skrivit nått. Jag har blivit spådd många gånger förr men dom har aldrig haft rätt. Så det både chockade mig och hjälpte mig. Och ja jag vet att det kan vara bluff och båg men att hon inte hade ett enda fel och hon var inte direkt otydlig heller… Men vem vet? Sålänge jag känner att det hjälpte mig så är väll det gott nog?
☮ and ❤ among each other ✿
Du får gärna förklara en sak:
Du skriver å ena sidan att hon "inte hade ett enda fel", som jag tolkar som att du upplevde att hon kunde beskriva dig och saker i ditt liv med hög träffäkerhet, å andra sidan att det hjälpte dig, vilket jag tolkar som att hon hjälpte dig med hur du skulle hantera saker i fortsättningen.
Har jag rätt i mina tolkningar?
Och i såna fall; vad har det ena med det andra att göra?
Låt oss säga att jag varit övervakad av SÄPO en längre tid. De skulle veta väldigt mycket om mig, men jag skulle ogärna vilja ha livsvalsråd från dem…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Ja men Säpo hade jag inte heller velat fått råd av kan jag ju säga dig :) men ja jag vet tyvärr inte hur jag ska förklara så det låter bra så det får räcka med min tolkning, jag tyckte det stämde och jag tyckte det hjälpte. Sen orkar jag inte gå in på det ämnet mer. Inte just nu iaf.
Det brukar bero på att man inte minns de sakerna som inte var rätt för att de var inte jättefel, och att man minns jättetydligt att det fanns flera saker som lät helt rätt, trots att de bara var ganska rätt.
Som med horoskopet.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag behöver inte minnas det för jag har det nerskrivet i ett mail och allt stämmer fortfarande.

#12 Problemet är att det är helt oblindat och att du läst det med facit i hand.
Hade du till exempel med säkerhet kunnat peka ut det som var ditt bland flera andra texter om andra personer så hade det varit imponerande. Att bara kolla på det och säga "ja, det stämmer" säger inget om ifall det är resultatet av en övernaturlig förmåga.
Prova om du vill att ta varje stycke/mening i texten och lägg till ett par snarlika men distinkta och ett par motsatta alternativ och se om någon som känner dig väl kan avgöra vilken av alternativen för varje stycke som gäller just dig. Det är inte ett helt vattentätt sätt att testa det, men det är bättre än att bara läsa och hålla med.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag läste faktiskt upp det för min mor som är skeptiker… Och hon tyckte det stämde med. Jag skulle gärna lagt upp hela mailet här men det känns lite väl privat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle rekommendera dig att se följande korta klipp. Det kan vara till din hjälp i framtiden.

Mycket informativt. Tack för klippet!
Men, min gissning är att någon som redan är djupt insyltad i sin tro inte kan ta till sig av detta.
Det kan röra sig om att "jamen sådär gick det inte till när jag gjorde det - jag sa ingenting alls men mediumet visste ändå att jag hade gjort abort.", t.ex.

#14 "Jag läste faktiskt upp det för min mor som är skeptiker… Och hon tyckte det stämde med."
Det var inte precis det jag föreslog eller hur. Frågan är ju om det stämmer bättre än en läsning utförd på någon helt annan, eller om det stämmer bättre på dig än på vem som helst. Och om det gör det, är det utanför slumpens ramar? Förslaget om att dela upp det i stycket och se hur många man gissar rätt i ett blindat försök är en metod för att avgöra det.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#17 Jaha då får jag be om ursäkt för min misstolkning. Jag ska inte försöka övertala er, jag ville vara säga att det hjälpte mig även om det bara var en slump :)
Jag rekommenderar dig att se på klippet i #15. Med de kunskaperna du får genom det korta klippet är du i framtiden immun mot falska medium.
Ja jag skulle vilja se det men jag har så dålig uppkoppling på min mobil att det inte skulle gå. Har inte tillgång till dator heller just nu dessvärre. Så det får bli en annan dag :)
Hjälper påstådda medium någon?
Vid ett tillfälle(av många)var jag på storseans med Terry.
Han nappade på mig och han sa massor av klockrena händelser och kommande(visade det sig).
Bl a sa han: En i familjen ska åka till USA. Jag bestred och skakade på huvudet men han upprepade detta.
Jag är mkt skeptisk och känner väl till begrepp som bias önsketänkande efterhandskonstruktioner mm
8 månader efteråt kommer min man hem och säger: Pappa ska åka till USA.
Vid den tidpunkten var det exakt det jag behövde höra dvs jag blev hjälpt.
Ser det dock inte som vetenskapligt bevis men för mig tog det rätt i ❤️
Jag är en tvivlare och vill verkligen ha bevis men jag förstår att det är upp till var och en att finna SINA egna övertygelser…. dessutom är inte mänskligheten redo/mogen ,tror jag, för vetenskapliga bevis att Gud finns liv efter döden andar som kan ta kontakt med oss att Gud hör bön etc etc
Tills dess får de som känner för det övertyga varandra om "rätt el fel"
Jag väljer dock att avstå då jag inte VET enl nuvarande vetenskapliga normer dvs krav.

#21. "….dessutom är inte mänskligheten redo/mogen ,tror jag, för vetenskapliga bevis att Gud finns liv efter döden andar som kan ta kontakt med oss att Gud hör bön etc etc"
Varför skulle mänskligheten inte redo, tror du, för vetenskapliga bevis om det? Själv tror jag att det är ett bra sätt att ta sig ur själva faktumet att det BEHÖVER bevisas.
#22 "Varför skulle mänskligheten inte redo, tror du, för vetenskapliga bevis om det?"
Jag baserar det enbart på vad jag tror nämligen att det skulle omkullkasta oss och skapa bl a psykiska besvär,vår plats i universum mm. Det är eviga frågor som vi fortfarande inte fått vetenskapliga svar på. Det är upp till var och en att finna på sitt sätt.
"Själv tror jag att det är ett bra sätt att ta sig ur själva faktumet att det BEHÖVER bevisas."
Det är svårt att förklara egentligen och jag har inte de rätta logiska instrumenten då det för mig handlar mer om hjärta än hjärna.
Jag har blivit bönhörd men kan inte bevisa det för någon….men också "svaret" fick mig "på fötter" i rådande situation….kort sagt är jag inte i behov av vetenskapliga bevis när det handlar om att bli bönhörd
Jag tycker också att det där resonemanget är skumt. Varför går andarna med på att figurera i t.ex "Det Okända" men inte i ett vetenskapligt test? Varför hjälper inte andarna till med vettiga saker som att lösa mord istället för att snacka strunt om USA-resor, smutsiga kalsonger och gardiner? Andarna är allt bra skumma filurer…
#24 Mm visst är det märkligt…totalt ologiskt som sagt var….men högst personligt
Kort sagt har mina möten med Terry varit mkt intressanta och givande minst sagt ☀️
På vilket sätt har dessa varit givande för dig? :)
#27 Hm…svårt att förklara med jag gör ett ologiskt försök:
När livet visar sina värsta sidor och hoppet lyser med sin frånvaro…vilket det gjorde den gången när jag fick veta om resan till USA fick jag hoppet tillbaka…dvs med mitt sätt att tänka på förstod jag någonstans i djupet inom mig att allt har en mening.
Om ngn annan skulle säga detta till mig skulle jag,mot bättre vetande,tycka att det är höjden av flum….vad jag vill försöka få fram är att det för mig och många andra handlar om personliga upplevelser…en del högst privata dvs inte något jag delar ens med mina bästa vänner.
Ovanstående exempel är ett av flera ljusglimtar i mötet med TE.
Ett annat gäller mitt arbete då han sa: När den rätta tiden är inne kommer du att placeras på rätt ställe i rätt tid och det kommer bli bra.
Jag trodde honom inte så klart men det visade sig att han hade rätt och det blev toppenbra.
Jag väljer att inte dumförklara eller göra "påfåglar" av de som delar med sig om sina upplevelser….det är just bara….dumt.

#21 Ming
På vilket sätt hjälpte det Terry Evans sa dig?
#31 Jag fick hoppet och tron på alltings mening tillbaka….flummigt värre kanske du tycker men för mig var det just den insikten jag behövde just då.
Ang jobbet var jag trött på det men det visade sig lösas till det bästa.
Hur han kunde "veta" det är av mindre vikt för mig…"he just did it"🙂

#31 Ming
OK, då förstår jag att du anser att han hjälpte dig.
Vad är det som gör att du tror att han hjälpte dig tack vare de övernaturliga förmågor han påstår sig besitta?
Sa han något som inte vilken psykolog som helst skulle kunna ha sagt till dig?
#32 Jag tror inte han hjälpte mig jag bara vet det. Det du och andra anser om det är av liten betydelse för mig. Jag kan dessvärre inte förklara de psykologiska el själsliga aspekterna på vilket sätt hur och varför.
Terry har alltså inte lurat mig ...jag förstår att den tanken finns….det gör jag på grundval av det som kommenterats om honom.
Jag har under min resa genom livet varit hos både psykolog kurator och psykoterapeut vilket gagnat min personliga utveckling…ingen av dem har dock siat.
Så du är helt dogmatisk i den frågan? Alltså att du vet att det är så och därför är det så?
Antagligen har dem professionella inte siat i din framtid då det skulle vara högst oetiskt.
#34 Så du är helt dogmatisk i den frågan?
Det jag delgivit här vet jag…tvärsäker undrar du: Svar ja.
Kan jag bevisa det för dig kanske du undrar: Nej
Alltså att du vet att det är så och därför är det så.
Om du med "så" avser det jag delgivit här så är svaret ja.
Antagligen har dem professionella inte siat i din framtid
Svar:nej
då det skulle vara högst oetiskt.
Svar:ja….. men som du kanske vet hjälper de till att hitta pusselbitarna för att kunna skönja mönstret.

#33 Ming
Jag ifrågasätter inte att han hjälpte dig - jag ifrågasätter din tolkning av hur han gjorde det.
Jag undrar varför du tror att det är hans påstådda övernaturliga förmågor som hjälpte dig.
Anser du att det är helt uteslutet att det kan ha varit hans människokännedom som gjorde det?
#36 Jag ifrågasätter inte att han hjälpte dig
Ok
jag ifrågasätter din tolkning av hur han gjorde det.
Ang USA så sa han det… fanns inte utrymme att skapa en egen tolkning för det solklara beskedet. Hur han gjorde det: Vet ej men jag en gissning är att han såg "Stars and Stripes" inom sig och därmed tolkade han det som han sa.
Jag undrar varför du tror att det är hans påstådda övernaturliga förmågor som hjälpte dig.
Jag tror att vi människor har förmågor utöver det vi förstår med vårt logiska sinne och att Terry och andra medium utvecklat dem.
Anser du att det är helt uteslutet att det kan ha varit hans människokännedom som gjorde det?
Om han kunde "känna in" det bara genom att se mig eller höra i form av tankar kan jag inte svara på….tyvärr.
Jag förstår Illusion vill jag tillägga
Hehe och jag förstår dig ming :-)
"Jag tror att vi människor har förmågor utöver det vi förstår med vårt logiska sinne och att Terry och andra medium utvecklat dem."
Vår hjärna är en mycket komplex apparat och den går ganska lätt att lura. Det som brukar utmärka de flesta bondfångare är att de är otroligt bra på att manipulera folk.
En annan sak som utmärker den mänskliga hjärnan är att vi inte gillar att bli lurade, så vi konstruerar gärna ganska fantasifulla byggverk för att dölja att så är fallet, typ personen som mjölkas på pengar via "Nigeriabrev" som inte vill tro att han/hon är grundlurad.
#38 🙂
#39 Vår hjärna är en mycket komplex apparat och den går ganska lätt att lura.
Ja den är verkligen komplex och lättlurad… så… det gäller att ha plogat ända fram
Det som brukar utmärka de flesta bondfångare är att de är otroligt bra på att manipulera folk.
Mm så sant så
En annan sak som utmärker den mänskliga hjärnan är att vi inte gillar att bli lurade, så vi konstruerar gärna ganska fantasifulla byggverk för att dölja att så är fallet, typ personen som mjölkas på pengar via "Nigeriabrev" som inte vill tro att han/hon är grundlurad.
Nej för katten det vill man ju verkligen inte bli men när/om man blivit grundlurad så faller man inte så lätt i gropen. Någon av er kanske minns pyramidspelet som figurerade på -80 talet? Det var många som nappade på bullshiten.
Ming:
Orkar du får du gärna besvara min SÄPO-fråga i #9, den är inte menad som hånfull utan jag är bara nyfiken.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Hej Olaka det gör jag gärna.
Frågan löd: Låt oss säga att jag varit övervakad av SÄPO en längre tid. De skulle veta väldigt mycket om mig, men jag skulle ogärna vilja ha livsvalsråd från dem
Inte jag heller. Ett seriöst medium ska inte ge råd.Det finns ingen annan än vi själva som vet bäst.
Tillägg: Terry var mkt bestämd med det: Don´t let anyone tell You that their way is The right for You!!
Ok, men varför ger bekräftelse om att han hade rätt om något en trygghet?
Det är en svår fråga som jag inte vet hur jag logiskt kan bemöta…men…jag kan säga såpass att den situationen jag befann mig i just då(när min man kom hem och berättade det Terry sagt 8 mån tidigare) gav mig styrka att få näsan över vattenytan.
Jag vet att det låter märkligt men det var precis den känslan och kraften jag erfor. Kan ha att göra med "fröet"inom som gärna vill ha bekräftelse….
Hur som haver blev jag hjälpt…vilket tråden handlar om.
> 8 månader efteråt kommer min man hem och säger: Pappa ska åka till USA.
Var går gränsen för hur länge efter och vem det är som ska resa? Hur lång tid gäller ett sådant uttalande från ett medium, för evigt? Vilka gäller det som ska resa, kusiner o.s.v hur stor är kretsen?
Om Terry vetat detta, varför sa han inte att din svärfar kommer åka till USA om 8 månader?
Jag kan till exempel tala om för dig att någon ska åka till Thailand. Kolla om ett år eller två om inte det stämde!
Det är ett mycket vanligt Barnum-uttalande som i stort sett alla medium använder med resor.
#46 För mig betydde det mkt och jag ville gärna delge detta som svar på frågan.
Vi kan ju testa, hur många passar uttalandet "En i familjen ska åka till USA" in på i skrivande stund?
Min pappas sambo och eventuellt min pappa ska till USA i sommar. Min bonusbror åker dit ett par/tre gånger om året i jobbet.
#48 Precis olaka det är ju väldigt vanligt nuförtiden att vi drar över Atlanten….men hur många blir "hjälpta" av det på samma vis som jag?
Du blev alltså hjälpt av ett godtyckligt påstående som med stor sannolikhet stämmer in på en stor del av den närvarande publiken? Hade du blivit lika hjälpt om din publikgranne berättat det för dig? Eller är det kanske så att terry har en karismatisk personlighet som hjälper honom att lura sina medmänniskor?
Medium ser ju in i framtiden jun ling så det är inte konstigt att han sa att nån ska till USA och det tar så långtid. Ert medium jag träffade berättade en gång tex om 2 pojkvänner jag kommer ha i framtiden… Nu tänker jag endast på tidsbegreppet när jag svarar.
#48, 49 För mig hade ett sådant uttalande varit helt meningslöst.
Det sägs alltid att mediers utsagor är så allmänna att de passar in på alla, medan de som får meddelandena mycket väl förstår det specifika i vad som sägs.
Vad bra att du blev hjälpt Ming! 🌺
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När jag har vart hos spådamer så har inte jag blivit hjälpt. Jag har fått höra att jag ska få en massa pengar så jag klarar mej gott. Men det har inte stämt…hahaha..
Men det är kul för andra som blivit hjälpta.
Du blev alltså hjälpt av ett godtyckligt påstående som med stor sannolikhet stämmer in på en stor del av den närvarande publiken?
Svar: Ja av det lilla enkla budskapet…..
Hade du blivit lika hjälpt om din publikgranne berättat det för dig?
Svar: Vet ej eftersom jag inte upplevt det och därmed inte fått smaka på det jag erfor.
Eller är det kanske så att terry har en karismatisk personlighet som hjälper honom att lura sina medmänniskor?
Svar: Han är karismatisk men det viktiga är vad han levererar
#52 Tack för det Magi-cat…rent och enkelt sätter du ord på hur "det är"🌺
#53 När jag har vart hos spådamer så har inte jag blivit hjälpt. Jag har fått höra att jag ska få en massa pengar så jag klarar mej gott. Men det har inte stämt…hahaha.
Säg inte det vem vet vad du har att vänta dig….förutom spådamerna då 😉
Nä det är sant Ming. 😃
Men detta är så länge sen så jag tror inte det stämmer…
#48 jag känner ingen som ska till USA inom en snar framtid just nu…
Illusion,
"Medium ser ju in i framtiden"
Nu tror jag varken att medium kan prata med andar eller se in i framtiden, men mitt intryck är snarare att många medium inte anser ser kunna se in i framtiden. De påstår sig väl "bara" kunna kommunicera med de döda, dvs agera som ett medium mellan oss fysiska människor och andevärlden. Det finns ju liksom inget som säger att andarna (om de existerade), skulle kunna se in i framtiden.
#47 Så du kunde blivit lika "hjälpt" av ett meddelande i en Kinesisk lyckokaka som sa samma sak då.
Men det är det tråden handlar om, att bli "hjälpt" av att bli lurad, så du ger en bra poäng och visar det här!
Av det jag har läst på så säger dom att dom kan det, alltså se framtiden för folk. Medium kan så mycket mera än bara komminucera med andar :-)
#61 Du menar medium säger sig kunna så mycket mer
Det enda ett dessa medium inte kan är tydligen att visa att dem kan vad dem påstår!
#60 Så du kunde blivit lika "hjälpt" av ett meddelande i en Kinesisk lyckokaka som sa samma sak då.
Mmm kanske det….det finns olika sätt vi kan bli hjälpta på
Apropå….en av mina gamla vänner jobbade på ett läkemedelsbolag….tjänade multum men mådde inte så himla bra blodtrycket var högt bl a….ja han var rejält stressad.
En dag i den täta trafiken såg han att bilen framför honom hade en dekal på bakrutan: "Du får inget med dig dit du går"
För honom blev det en insikt och var startskottet att säga upp sig och ta ett mindre belastande jobb.Nu mår han tippentoppen😃
Han var på rätt ställe i rätt tid och fick till sig det han behövde just då för att bryta mönstret.
Fiffigt eller hur??
Men det är det tråden handlar om, att bli "hjälpt" av att bli lurad, så du ger en bra poäng och visar det här!
Tråden handlar om:Hjälper "påstådda" medium någon?
Glad att jag kunde delge den hjälp jag fick 🙂
Glad att jag kunde delge den hjälp jag fick
Glad att du upplevde dig bli hjälpt, glad att du delgav. Kan inte säga att jag fick nån insikt direkt, men vi kan ju inte förstå varann varje gång.
#64 Glad att du upplevde dig bli hjälpt, glad att du delgav.
Tack för dina ord! 🌺
Kan inte säga att jag fick nån insikt direkt,
Nej och det är fullt förståeligt eftersom det var riktat till moi
men vi kan ju inte förstå varann varje gång.
Nej vi kan inte det Olaka.
Någon du känner kommer att bli allvarligt sjuk snart, men de kanske inte berättar det för dig.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Någonting säger mig att du kan ha rätt i det….men tiden får utvisa när
I nuläget är jag praktikant på ett svenskt produktionsbolag. Där det håller på att göras en show som kommer att visas i höst förmodligen.
Där träffade vi en läkare som hanterar just cancerpatienter, ALS osv. i livets slutskede. Och han fick berätta om hur de hanterar det, anhöriga osv.
Han uttryckte sig ungefär så att, de allra flesta som känner rädsla inför döden så är det övervägande många som i livets slutskede sista dagen/sista veckan som börjar tro på en fortsättning. De kan ha haft en otrolig ångest innan och dödsrädsla inför att allt tar slut, de ska skiljas från sina älskade och allt tar slut.
För honom var det inte så viktigt ifall det var på riktigt eller inte för som han sa ingen som har dött har ju kommit tillbaka och berättat vad som händer. (ja det är ju ungefär det medium gör, men glöm det för en stund) Det viktiga är att det ger de anhöriga och de själva vid dödsögonblicket känner frid och lugn.
Han blev frågad om det inte bara var bättre att acceptera att allt tar slut, men han tryckte på just det att de ger dem tröst och därför är det viktigt. Det är ju väldigt lätt för oss som är mitt i livet att äsch det är bara att acceptera. Men är man där vid dödsbädden så är det viktiga att känna lugn.
Jag tror på andar, jag har upplevt saker - ja. Det innebär inte att man inte ska vara kritisk till sina upplevelser och inte gå och säga vad som helst till människor. Vi har alla vår egen tro på vad som händer och jag tycker att det ska vara OK att ha sin egen tro. Jag har accepterat att min inte riktigt går att bevisa. Kanske går det i framtiden.
Och jag säger att det finns en del medium eller snarare skojare som utnyttjar människor som är i sorg, depression etc. vilket inte är OK.
Och jag vette tusan vad jag tycker om att man kan ha certifikat på medium…
Men jag håller med läkaren att den trösten är den viktiga, både för den döende, och för de anhöriga även om de inte ska behöva känna att de blir lurade. Många tror ju på det hela utan att ha gått till medium, för att det blir lättare att hantera sorgen/ de har upplevt saker.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Det finns ju gott om människor som kan vara trygga i sin ateism även i dödsögonblicket, så riktigt så enkelt som att det objektivt är tryggare med en andevärld är det ju inte.
Hur avgör man vilka medium som är skojare?
Han tog upp ateister också där han beskrev att en stor del av dem inför dödsögonblicket sa just det att jag tror inte på gud eller så, men någon fortsättning finns det nog.. Även om såklart en liten del inte tog del av den trösten. En del var då kollugna med att det bara tog slut, andra fick svår ångest eftersom att det fanns ju ingen fortsättning.
Jag tror att det är svårt för oss att förstå människor som är döende, och hur de löser sin dödsrädsla. Av de erfarenheter han hade haft, och de studier han tog upp ( nej jag kommer inte ihåg dem) så var det överlag så, självklart är det inte så att alla tycker det. Och jag tror inte att han nämnde specifikt andevärld, men de flesta anser att det finns någon form av fortsättning. En del trodde att man kom tillbaka till det riktiga livet som man hade innan födseln och efter döden, ja jag vet inte de döende hade massvis med olika teorier till tröst.
Jag skulle säga att de som är skojare är de som frågar under tiden du gör en läggning eller vad det nu kan vara, har du pojkvän? Visst har du någon som ska… De som fortsätter att ställa frågor och kör cold readings på det som kommer fram.
Enkelt sagt alltså.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Allt kanske går i framtiden. Det kanske går att göra vin av vatten. Det är inte problemet att det skulle kunna gå att göra i framtiden, problemet är när det finns skojare som påstår att just de kan göra det redan idag.
Någon fortsättning FINNS det: Världen finns kvar, och allt det man gjort, om det nu var något alls.
På temat vad folk tror innan de dör finns det en väldigt känd person som innan döden utbrast "MIN GUD! MIN GUD! VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG!"
Om man skall tala om tro, alltså. Lustigt att han glömde att det var farsan han talade till just då.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
**På temat vad folk tror innan de dör finns det en väldigt känd person som innan döden utbrast "MIN GUD! MIN GUD! VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG!"
**
Om man skall tala om tro, alltså. Lustigt att han glömde att det var farsan han talade till just då.
Ja du ser….det är inte bergfast ens för sonen