Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: skepticism
Läst 2962 ggr
JoHo
6

Nytt "spöke" som kommer oroa paranormalister?

http://phemeblog.wordpress.com/ Och; NEJ, det är INTE jag då jag alltid skriver under mitt riktiga namn. Jag behöver inte alias/nic som t ex Sassersson och Peratt använder sig av då jag står för det jag skriver.

Pheme
9

Kör ett litet Hej först. Hej!

Det är Pheme bakom bloggen. Jag är kvinna så jag hoppas verkligen inte någon förväxlar oss. Det skulle nog kännas jobbigt för oss båda 😃

Hade inte alls tänkt hänga i något forum men var tvungen att omvärdera eftersom nyfikenheten tog över. 

Jag är bara ett mycket litet spöke men liksom alla fantasifoster kommer jag förmodligen att växa.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

herj
1

Välkommen! Det mest intressanta är nog att du faktiskt inte är det första "Spöket" som funnits här! :)

Pheme
5

Tack :)

Spöken är inte direkt unika men har fördelen att de får ha ett lakan över huvudet ;)

Lilla spöket Pheme 

JoHo
13

#3 > Spöken är inte direkt unika men har fördelen att de får ha > ett lakan över huvudet ;) Det är nog en bra idé i långa loppet. Det finns ju typer som bl a Börje Peratt och Torbjörn Sassersson som - i "humanismens namn" - vill stoppa den demokrati och frihet vi har genom att försöka stoppa min och andras rätt att i tal och text ifrågasätta och syna t ex påstådda medium som vill påstå att de kan prata med döda (och de döda pratar tillbaka). Att du är anonym gör att du kan tala fritt i demokratins namn och slippa bli trakasserad och förtalad för din åsikt… Men det kommer nig inte ta så lång tid innan dessa herrar försöker ta reda på din tiktiga identitet så var försiktig.

olaka
2

[#4 Anmält en gång(i skrivande stund), men jag ser inte att något regelbrott skett så jag låter det vara. /Medhjälpar-Ola]

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JoHo
3

Fascinerande att paranormalister vill hålla upp sina skygglappar och inte se sanningen…

[mia-38]
9

Undrar en liten sak över Rubriken.

Nytt "spöke" som kommer oroa paranormalister?

Vadå "oroa"?

gant
1

#7 Mia-38:
Vadå "oroa"? 

Om bloggen bara roar, så är väl alla nöjda?

[mia-38]
5

Men det låter som om paranormalister ska typ vara rädda eller ängsliga  för det nya spöket.  Varför?

Bloggen har jag inte ens läst.

Pheme
9

Jag tror inte jag kommer att "oroa", inte heller min avsikt men det blir ju alltid ett "orosmoment" när man försöker belysa motsatsen till att tro på spöken. Då är det inte att kritisera eller att ifrågasätta utan att kränka och förtala enligt somliga.

Lilla spöket Pheme 

Magi-cat
6

#10 Var inte orolig, spöket, vi är inte oroliga för dig.👻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pheme
5

#11 Nej precis, spöken är inte så mycket att fästa någon vikt vid..

Lilla spöket Pheme 

Magi-cat
3

#12 När de kommunicerar är det ju alltid lite trevligt. 👻

db-2
7

#13 Problemet är ju att "riktiga" spöken inte gör det. Bara sådana spöken som Pheme och gesus är kapabla till kommunikation.

olaka
5

spöken är inte så mycket att fästa någon vikt vid..

Om det inte är en sån där kulvikt med en kedja.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Ming
5

#12  Nej precis, spöken är inte så mycket att fästa någon vikt vid..

Men vi kanske får anledning att fästa vikt vid det du levererar…trots att du är ett spöke 😇

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
9

#14 Problemet är ju att "riktiga" spöken inte gör det. Bara sådana spöken som Pheme och gesus är kapabla till kommunikation.

Vilka är "riktiga" spöken? 😮

olaka
7

Exellent! Welcome to the dark side, we have cookies.

JonasDuregard
5

#0 Välkommen till sidan!

Jag ser att du redan stiftat bekantskap med några representater från våra (ahem) "systersidor" övernaturligt i fokus med flera 😃

Oförklarliga fenomen kan vara värd att presentera sig på, den hette tidigare spökfoton vill jag minnas (?) så du passar nog in fint 🙂

Sedan finns det minst ett dussin spökrelaterade sidor men alla vill inte ha påhälsningar från just din sorts spöken.

/Jonas

Jin Ling
9

mia-38 verkar redan oroad för vad hon kan bli oroad av!

JoHo
4

#21 Och hon har inte ens läst bloggen… Visst är det fascinerande. Hon kanske kan skicka Börje Peratt att kolla upp det. Han är ju skyldig mia en "gentjänst". ;-) Med "oroa" menar jag ju att ni paranormalister blir oroliga så fort en ny skeptiker börjar skriva och visa kritiskt tänkande. Först oro och sedan känner ni er "trakasserade och förföljda". Oh, we all know the drill you do….

Pheme
5

#20 Antar att det är jag som är #0?

Tack!

Menar du att jag inte skulle vara välkommen överallt? Haha, det kan jag inte tänka mig. Det finns så mycket ljus och kärlek att det nog ska räcka till mig också……. ;)

Lilla spöket Pheme 

[mia-38]
2

Hahahha….jag är inte ett dugg orolig. Undrade bara över ordvalet. 😎

JoHo
8

#24 Med tanke på hur Gesus upprört er så tror jag att varje litet "spöke" oroar "skuggfolket"….

herj
4

Inte vet jag väl. Din bundis Peratt verkar ju då vara ordentligt upprörd över det andra "Spöket". Så kan säkerligen bli likadant med det nya spöket :P

Magi-cat
5

# 25 "Spöken" trivs bland "skuggfolk"! (ny etikett? 🤔) Det är därför de dras till oss.

#23 Säkert är du välkommen överallt, eftersom du själv sänder ut ljus och kärlek i ditt nystrukna vita lakan!

(Men var lite försiktig med OF: Värden där lär vara j-t knepig och oresonlig har jag hört sägas!🤫)

piotrr
0

**OP anmäldes 1 gång. Jag förstår inte varför, inget regelbrott förekommer i inlägget vad jag kan se. Ingen åtgärd. **

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pheme
1

#28 Det måste bekräfta frågeställningen i rubriken då 👻 För OP betyder Original Poster va? Jag är inte så hemma på det här med forum….

Lilla spöket Pheme 

JoHo
5

#28 Desperation visar det på. Det lilla spöket oroar…

Pheme
0

#30 Oj, oj, då är det känsligare än jag trodde, om det inte var någon som slant med fingret förstås.Vilket jag hoppas för allt annat vore väldigt fånigt. Jag är ju inget riktigt spöke ;)

Lilla spöket Pheme 

olaka
0

Det förekommer tyvärr en hel del felanmälningar åt alla håll, Magi-Cats #18 är till exempel anmält, tillsammans med flertalet poster.

Ming
1

#31  Jag är ju inget riktigt spöke ;)

Va!! Finns det riktiga spöken också 😇

Tycker du är riktigt sööt

Det är alltid trevligt att kunna roa såväl som oroa.

piotrr
0

#29, Pheme,

Hehe, jag minns faktiskt inte ens om det är "OP" som brukar användas, men jag hade svårt att stava till "ursprungsinlägget". :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pheme
0

#33 Va!! Finns det riktiga spöken också

Kunde du tolka in det i den meningen så har du väldigt god fantasi.

**Det är alltid trevligt att kunna roa såväl som oroa.
**Jag tror nog jag i huvudsak kommer att roa och de som inte ser det så kan ju alltid undvika att läsa ;)

#34 Jag fick googla fram det. Så mycket jobb för något så självklart. Själv har jag stora problem med att stava till spiritualism, en på 10 att det blir rätt (fick dubbelkolla nu).

[Editerade inläggssiffra/Ola]

Lilla spöket Pheme 

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
0

Pheme,

Jag förstod. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Ming
2

#35 Kunde du tolka in det i den meningen så har du väldigt god fantasi.

Du sa det själv "inget riktigt spöke"…..

Jag tror nog jag i huvudsak kommer att roa och de som inte ser det så kan ju alltid undvika att läsa ;)

Det tror jag också även om det OP

JoHo
3

> Det tror jag också även om det OP 

Möjligt att du skulle anse detta men vissa personer "från er sida" kommer nog kämpa för att få tag i det lilla spökets identitet. Om inte annat för att smutskasta, förtala, kontakta upp arbetsgivare etc. Du vet; sådant som ingår i psuedohumanistiska föreningar som en del förestår.

När det gäller paranormalistbranschen så välkomnas knappast ifrågasättande så jag är ganska säker på att du är oerhört ensam om din åsikt, Ming, av er paranormalister.

Pheme
4

#38  Så det är så det funkar här, man läser mellan rader och inte i raderna? 

Enligt mig om det var en fråga och inte ett påstående så är mitt svar nej, det finns inga riktiga spöken. 

Jag lovar att jag skriver det tydligt den dagen jag är omvänd, det lär inte stå mellan raderna. Dock är jag redan omvänd en gång fast åt andra hållet men med bevis så tar jag gärna en vända till. 

#39 Om de skulle försöka få tag i lilla spökets identitet så betyder det bara att jag kommit för nära sanningen. Det måste vara ett bra sign i så fall.

Lilla spöket Pheme 

Ming
2

#39 Vad du inte förstår är att det handlar om HUR man diskuterar/kommenterar,debatterar.

Gör jag/du vi/ni det på ett sakligt rent och enkelt sätt skapas en mkt högre nivå i kommentarerna….ja det kan faktiskt bli lärande för oss alla.

Nu handlar det mest om att kasta skit och det trappas upp och blir rena rama kriget…

Ming
0

#40  Så det är så det funkar här, man läser mellan rader och inte i raderna?

Det var det jag gjorde….tog dig på orden….men jag förstår ju egentligen hur du menade 🙂

Pheme
3

#42 Går ju an i det här sammanhanget men får en känsla av (syftar inte på dig nu) att det är sånt som skapar en hel del problem i såna här forum. Man läser inte vad som skrivs utan vad som inte skrivs och det skapar sällan bra diskussioner.

Lilla spöket Pheme 

Ming
2

#43 ja…kommunikation är inte så enkelt alla ggr….speciellt inte så här utan tonfall gester ansiktsuttryck etc.och speciellt inte om det blir en "tävlan" i att "vinna"

Men visst såg du min 😇efter kommentaren i #33? Jag såg din ;)

JoHo
4

> Om de skulle försöka få tag i lilla spökets identitet så betyder det bara att jag kommit för nära sanningen. Det måste vara ett bra sign i så fall.

Precis så är det. Ju mer sanning du ger ut, desto mer finns det folk som vill tysta dig.

Läs här så förstår du: http://humanistbloggen.blogspot.se/2012/03/borje-peratts-trovardighet.html

Pheme
1

#44 Jodå, jag såg men hade jag INTE svarat hade någon säkert hängt upp sig på det och istället tolkat min tystnad lite hur som helst. Jag tror inte det är fel att vara övertydlig och det tycker jag förekommer en hel del bara att det inte tycks hjälpa.  Tävlan handlar det väl inte om utan att komma fram till något? Vilket verkar fungera sådär eftersom frågorna hänger i luften utan några svar. Inte just här men i andra trådar… Det är min uppfattning av det hela men jag har inte läst allt ska tilläggas.

Lilla spöket Pheme 

JoHo
4

> Gör jag/du vi/ni det på ett sakligt rent och enkelt sätt skapas en mkt högre nivå i kommentarerna….ja det kan faktiskt bli lärande för oss alla.

Precis. Problemet är att du inte ser hur skeptiker försöker hålla en normal debatt. De/vi blir ofta påhoppade med alolsköns påhitt om "hur vi är". Ta bara denna debatt på Spiritualism som typexempel

> Nu handlar det mest om att kasta skit och det trappas upp och blir rena rama kriget…

Men då kan både du och dina meningsfränder kanske SLUTA med att kasta skit. Att ifrågasätta påståenden är INTE "att kasta skit".

Läs gärna denna bloggpost så KANSKE du förstår (om duy behagar läsa den objektivt): http://gesusbloggen.wordpress.com/2013/03/23/gesus-aro/

Ming
0

#46 Ja du vet…politik ,tro och religion skapar en massa känslor

JoHo
4

> Ja du vet…politik ,tro och religion skapar en massa känslor

Ja, men det förklarar ju inte att detta med påstådda medium som påstår sig kunna prata med döda (och de döda pratar tillbaka).

ÅTERIGEN: Förväxla inte din "tro på vidskepelse" med tro som i religioner. Skilj, återigen, på "faith" och "belief".

Ming
4

#49 Läxar du upp mig JH?. Med rätta anser du säkert 😉och eftersom jag har svårt för intellektuella diskussioner skickar du nog snart upp mig på läktaren 😃

JoHo
5

#50 Inte alls. Försöker bara hjälpa dig med svårigheterna att förstå. Din kommentar här visar ju på vilken attityd och nivå du vill ligga på. Sorgligt.

Pheme
9

Ska man diskutera och komma fram till något så får man allt lägga känslorna åt sidan. Ger man sig in i leken får man leken tåla, om inte kanske man ska hålla sig i utkanten. Kan man inte svara så kan man ju helt enkelt säga det och inte påstå att man gett ett svar som man inte har?

Det är riktat helt allmänt och inte mot dig Ming. Bara det att du ledde in på tankarna.

Det Peratt sysslar med är väl ett bevis om något på att känslorna tagit över fullständigt? På ett mycket osunt vis….

Lilla spöket Pheme 

ru4real
9

Fascinerande läsning där i tråden som Houdi länkade till. Och som vanligt blir alla som ifrågasätter, ställer frågor och är nyfikna klassificerade som skeptiker.

Och JL's eviga tjat om att hon har i 10-års tid blivit mobbad och inte orkar förklara saker igen, men så är det ju, det kommer nya personer hela tiden som är nyfikna… Man kan kanske dra paralellen till en utbildning, där lärare får dra samma saker om och om igen, eftersom eleverna är nya hela tiden.

Och detta evinnerliga ihopblandande av ifrågasättande och näthat/mobbning. Det är en skillnad! Lär er den först innan ni kastar orden omkring er (mest riktat till Evans och anhang, men passar det får gärna fler ta till sig det!).

Ming
0

#51 Mmmm att höja ribban kan vara klokt….helt klart.

Ming
2

#52 Kan man inte svara så kan man ju helt enkelt säga det och inte påstå att man gett ett svar som man inte har?

Ligger mkt i detta!! Ibland är det omöjligt att ge ett (logiskt) svar och just DET har satt igång känslostyrda kommentarer som bara leder till att taggarna växer ut ännu mer.