Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 3426 ggr
ru4real
2

Gemensamma mål (tråden fortsätter här)

Eftersom förra tråden, (http://skepticism.ifokus.se/discussions/506c6bcad4ebea7e590084dc-gemensamma-mal?discussions-1) blev för lång, trehundra inlägg tycker jag vi fortsätter för den blev intressant på slutet.

http://skepticism.ifokus.se/discussions/506c6bcad4ebea7e590084dc-gemensamma-mal?discussions-1#299; , med den inställningen (vetenskapens heliga ritualer) visar du ju att du inte riktg har förstått hur vetenskapen arbetar. Där om ngnstans finns det verkligen inga "heliga" ritualer, däremot ett gemensamt synsätt som ändras hela tiden, om hur man skall arbeta för att få fram reproducerbara resultat. Detta för att kunna göra om varandras experiment, så man hela tiden kommer till samma slutsats (eller inte, vilket är lika bra det).

http://skepticism.ifokus.se/discussions/506c6bcad4ebea7e590084dc-gemensamma-mal?discussions-1#300 Jag tror ju att vetenskapen har mer att ge än den "andra sidan", så tillvida att vetenskapen inte är till för att göra ngn lycklig, utan bara för att försöka besvara frågor. Vilket jag personligen tycker räcker? Eller?

olaka
5

Magi-Cat:

Vad i den vetenskapliga metoden är det du tycker inte håller? Vad i den vetenskapliga metoden är det du kallar för en ritual?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
13

Magi-cat: "I och med kvantfysiken ställs mycket på huvudet och jag tror inte metoden för all framtid är synkad mellan den "gamla" materiella verkligheten och de nya kunskaperna. Sorry."

Kan du berätta hur kvantfysiken påverkar vetenskaplig metod?

Jag frågar dels eftersom det ju är den vetenskapliga metoden som gett oss kvantmekaniken (så metoden borde ju inte omkullkastas av den, snarare bekräftar det metodens värde) och dels för att jag inte får intrycket att du vet särskilt mycket om vare sig vetenskaplig metod eller kvantfysik. Jag misstänker att du pratar strunt helt enkelt.

piotrr
8

Jag gillade någon av de saker som skrevs i slutet av förra tråden:

Om man vill att vetenskap och tro skall samarbeta så kan man inte kräva att vetenskapen skall förändras först. Då är det ju inte vetenskap man vill samarbeta med.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
0

Verkar inte som personen som ställde de sista frågorna kan/vill/"orkar" svara på sina inlägg? Oväntat?

JonasDuregard
1

#4 Kan bero på att de som lästa förra tråden inte fick något "meddelande" om att tråden fortsätter, eftersom Magi-cat la beslag på sista inlägget.

Jag drar iväg ett PM till Magi-cat.

Magi-cat
11

Några tankar runt frågeställningen "gemensamma mål"…(OBS inte ett debattinlägg. Det är icke-konfrontativt. Bäst att säga det från början.Glad)

Finns det gemensamma mål? Eller är frågan fel ställd? Finns det alls ett svar?

Finns det ett mål över huvud taget? Ett mål indikerar något man kommer fram till, ett "mål", en slutstation, en pinne i protokollet, hurrarop och fait accompli.

Nej, det finns inga sådana mål i det stora. De finns bara i längd, bredd och djup. Genom att ställa upp ett "mål" är man fast i tid och rum. Är man fast i tid och rum lyfter man inte frågan och blicken mot vad som definierar oss, den materiella formen och vad som finns bortanför den.

Så snart man kommer till ett "mål" viker verkligheten ut sig till ännu en oanad vy och ännu en och ännu en…

Hur skulle vi kunna se "målet" med vår begränsade blick, våra anpassade ( men fantastiskt ändamålsenliga för sin uppgift) sinnesintryck och rudimentära mätmetoder som vi håller så högt? Ändå är det där vi är som är det vackra, ändå måste vi göra så gott vi kan, tillfoga pusselbit efter pusselbit, se, lära och förundras med stora ögon, som barn som inte sett eller satt begränsningarna.

Inte genom att banka in sina postulat i betongen och omvända de otrogna, utan att ställa frågorna, och se vart de leder.

Målet är intet, vägen allt, sägs det. Men vägen - är den allt? Är det alls en väg? Då är vi fortfarande i tid och rum. Ändå måste vi hantera en väg för att komma någonstans. Men någonstans, då är vi i vadan och varthän igen.

Naturligtvis är det både och. Både vågen och partikeln, finns och ofinns. Betraktaren gör sitt jobb med målet och vägen, vägen och målet. Samtidigt finns de ännu outvikta dimensionerna där, väntande. Fast inte väntande. :-)

Finns det ett syfte? Är det syftet som är målet eller målet syftet? Eller är den frågan också fel ställd? Är det syftet som är gåtan, gömd i materia?

Det är själva resan som är det roliga, den som gör mödan, den tunga materian, värd besväret, det som innebär lust och glädje. Att ställa frågorna, att lyfta blicken……Boken, livets bok, universums bok skrivs hela tiden. Den är inte färdig, vi är med och skriver den och läser den samtidigt. I ödmjukhet blir den mer läsvärd.

Andlighet och vetenskap, två sidor av samma mynt. Inte antingen eller, båda. Båda betraktar det ofattbara, onåbara utifrån sina perspektiv. Det ena utan det andra hindrar och förslår inte långt. Ett mynt med en sida förlorar en dimension.

Vad är liv? Vad är medvetende? Vad är meningen? Finns det ett syfte? Utvecklingen - finns det ett inbakat syfte i den, som fyllningen i kakan? Vart leder den? Då är vi inne på vägen igen.

Betraktar betraktaren omvärlden eller betraktar den oss?

Vad är vår roll i det hela?

Jo, dualismen finns, i vår dimension av 3 D.

Låt mig låna ett citat av en som utrycker det vackert:

"Naturen är dualistisk. Vågor är partiklar och partiklar är vågor, och den form de tar tycks bero på hur man iakttar föremålet i fråga.

Åtminstone i vissa av sina aspekter tycks verkligheten vara beroende av iakttagaren.

Materia och energi kan samtidigt vara här och där, vara och icke vara."

Dualismen, som Naturen tycker om att bygga med, har fått oss hit. Den kan vara utvecklande, inspirerande och uppenbarligen kreativ, men också destruktiv och förgörande. Kanske är det också två sidor av ett annat mynt, eller samma. Materia och antimateria. Kom sig Big Bang ur ett antimateria-universum?

Den retar, den triggar, dualismen. Den drar, den attraherar. Den kliar, den frusterar, oj vad den frusterar. :-) Ändå är vi alla ETT, brukar man säga. Jag har inte fått ihop det där riktigt ännu. Både och, inte antingen eller. :-) Men det är svårt. Både och…..men varför?

Finns det EN sanning? En sanning, som fröet i jorden, som ska växa, gro och utvecklas, blomma, bära frukt och dö? Det är ett tid-rum-perspektiv. Liv och död i ett kontinuum av utveckling, som andningen, in- och ut. Livet viks ut i döden och döden viks ut i livet. Två sidor av ETT. Inte antingen eller. Båda. Båda leder till något annat, bortanför.

Är sanningen en personlig strategi för att försöka förstå? I så fall förändras sanningen - när vi förändras, förändras den med oss. Kan man då tala om Sanningen som Ett?

Vi kan ställa frågorna, de stora frågorna. Ju mer vi vet desto mer ödmjukhet är på sin plats. Vi får inte svaren, vi får fler frågor. Det är det som är det roliga.

Kanske är detta "strunt" i arla morgonstunden. Det sitter i betraktarens öga. Men det är mitt strunt, här och nu.

Imorgon är en annan dag.Glad

(citat från Janna Levin: Hur universum fick sina fläckar)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Dina tankar är mina tankar också kära katten <3 Men du har den förmågan att få dem att lyft högt upp i skyn och drilla som vackra och fria fåglar. Tack!

Orkar inte att debattera härinne, men kollar ibland läget men ser att ingenting har ändrat sig sen sist, nu heller… ;

Med en liten bild-hälsning tackar jag för mig denna gången :)

Magi-cat
1

#7 Tack för den fina responsen, Gahella!Kyss

Fin bild!Glad

Gahella
4

Tack själv vännen Kyss

Framför allt är den väldigt talande, tycker jag…;

Gahella
7

Hittade den här som är till dig Magi-cat och din förmåga att formulera så vackra och stora tankar som är få förunnade…

I respekt och kärlek till dig vännen <3

[Starman]
11

Med reservation för baksätesmoderering.

Om ni vill skicka bilder till varandra kan ni göra det via gästböckerna. Tramsa inte sönder tråden med massa blajbilder och privatsnack.

JonasDuregard
9

#11 Starman, du är en oändlig källa av stor kosmisk visdom Glad. Du har bestämt en förmåga att få mina tankar att "drilla som vackra och fria fåglar" Skrattande.

piotrr
2

Man är inte mer "fast i rymden" eller vad du nu sa för att man har satt upp ett mål för sig själv.

Det är väl snarare om man inte har något mål, utan nöjer sig med platsen man sitter på nu,  som man sitter mest fast.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
6

För att tycka till lite i här, så har det svävats ut väldigt mycket, alldeles för mycket flum och så.

Om man vill prata andlighet, vågors dualism och liknande utsvävande andligt brus, kan man göra det i andra trådar. Den här var till för att diskutera om skeptiker och och paranormalister kan hitta gemensamma punkter att arbeta på, vilket hittils inget har besvarat.

Och jag håller med Starman, bilder som inte har ngt m tråden att göra tycker jag man kan ha i pm eller andra ställen, inte här, Tack.

Magi-cat
3

#14 bara en kort kommentar för att inte störa ännu mer:

Ni får gärna ta bort hela mitt inlägg om ni så vill.

Men angående "vågors dualism" och liknande, ru4real, tänk efter en gång till innan du kallar det "andligt brus" Glad.

(Ni får ta bort den här kommentaren också.)

ru4real
4

Varför skall jag det? Och förresten, här tas sällan bort trådar, om det inte är stötande ller så (du tänker nog på ngt annat forum).

För mig är det brus, för dig ngt annat antagligen? Men du får tycka vad du vill och det får jag med. Sådant som inte tillför mig ngt är brus och andlighet är en av de största blufferna som finns (tyvärr). Roten till så otroligt mycket ondska och förstörelse, lidande och död som orsakats av relgion får man leta motsvarighet till länge.

Och nu riskerar vi få en galning som ledare i det rikaste och kraftigaste landet på det norra halvklotet, vilket jag ser som skrämmande och en läskig utveckling.

olaka
5

Magi-Cat:

Med vågors dualism, menar du då att elektromagnetisk strålning beter sig som vågor såväl som partiklar?!

I såna fall blandar äpplen och päron hej friskt. Vad har detta med andlighet och en själs existens att göra, förutom att man kan använda ordet dualism för båda företeelser.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2

Olaka, det var ru4real i #14 som använde uttrycket "vågors dualism". Jag citerade honom i #15.

olaka
4

Ah, uttrycket ser jag nu att det kommer från honom ja. Men du skriver en hel del om Våg-partikeldualiteten i ditt inlägg. Så min fråga kvarstår:

Vad har detta att göra med nånting utöver detta?

Jag inser att ditt låna inlägg ovan inte ska ses som annat än lite fria tankar men jag vill ändå veta, tycker du att denna form av dualitet pekar på att Decartes dualism är sann eller hur menar du?

Magi-cat
8

Vet inte riktigt vad jag ska göra, faktiskt!

Jag inser att jag lade beslag på mycket utrymme (olaka påpekar att det var långt, vilket är sant). Ru4real pekar på "brus", andligt sådant, och att det "svävats ut". Fel sagt (eller ointressant), i fel tråd ungefär.

Utsvävningarna har heller inte gett många reaktioner, ja väldigt få, varav ett par raljanta. Jag erbjöd er att stryka mitt inlägg, vilket inte heller föll i god jord.

Så - skriver jag mer finns överhängande risk för brus och andliga utsvävningar. Givetvis kan jag inte göra anspråk på det utrymmet om det är ointressant. Kanske andra vill fortsätta.

Tack ni som tog er tid att läsa i alla fall…

Slutar med en bild Flört

Ming
3

Som Gahella skrev i #10 till dig Magi-cat och din förmåga att

formulera så vackra och stora tankar som är få förunnade..

Skriver jag under på med glädje!!

(såg denna tråd idag och eftersom jag inte varit härinne på ett tag)

Tack för att DU finns!!🌺

Magi-cat
2

#22 TACK Ming! (du anar nog inte hur glad jag blir över dina vänliga ord!)

Tack själv, för att DU är där! 🌺🌈

olaka
2

Jävla oskick med små bilder mitt i text! Jag får enhörningsutslag på hela kroppen!

Med hopp om bättring/Kapten Stofil

Magi-cat
2

Förlåt. (Tog bort den rodnande lilla bilden, tänk dit den.)

Har gjort bättring/Tant Katt