Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettmedicin
Läst 14946 ggr
Klass
0

Vaccin - bra eller dåligt?

Eftersom det verkar finnas ett antal välviljande människor som tror att vaccin generellt är sänt från djävulen (symboliskt talat), så verkar det finnas behov av en diskussion när det gäller detta.

Vissa hänvisar till sajten vaccin.me och anser den vara en trovärdig källa. Andra kanske hänvisar till http://vaccininfo.wordpress.com/

Men vilka källor är egentligen trovärdiga?

ru4real
1

Jag tror ju mer på vaccininfo än vaccin.me.

Mestadels eftersom jag har bott i ett land där vaccinationer var ett tvång för att överhuvudtaget få bo där och jag har sett baksidan med att inte vaccinera mot sjukdomar som vi kan bekämpa.

Klass
4

Det sorgliga i detta är att dessa sajter i bland ställs mot varandra som likvärdiga, som om det vore någon slags åsiktsfråga.

ru4real
4

Det blir ju väldigt udda, eftersom den ena mest hanterar tyckande och den andra är baserad på evidens och fakta.

[Gesus]
1

Vaccinerade mig förra veckan. Säg inget till Sassersson…

[Lich Queen]
5

Vaccin är väldigt bra.

Att vara emot vaccin är en lyx, det är något som de i Sverige kan vara, där vi inte har dessa sjukdomar på grund av vaccination. Det är lite sorgligt, då de enbart tänker på sig själva och utgår från sin egen situation.

JonasDuregard
16

Att vaccin är bra på så vis att det historiskt sätt varit ett ovärderligt verkytyg för människans hälsa är det ingen tvekan om.

Men om frågan är om vaccin alltid är bra så röstar jag nog blankt. Givetvis bör man bedömma varje vaccin utifrån dess effekt, hur allvarlig den behandlade sjukdomen är, samhällskostnad och så vidare.

Jag tycker det skulle vara intressant med en sansad diskussion om begränsningarna för vad man kan åstadkomma med vaccin och vad som är ekonomiskt försvarbart att inkludera i vaccinprogrammet. Tyvärr drunknar ju alla sådana försök omedelbart i ett bottenlöst träsk av hysteriska konspirationsteorier Rynkar på näsan.

Zidizen
2

#4 skrivet av Gesus

Vaccinerade mig förra veckan. Säg inget till Sassersson…

Vad menar du med detta egentligen? [personangrepp raderades / Per]

MrX
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

500 fick vaccin i Chad.

40 av dem är nu paralyserade.

ru4real
7

En video från YT är ju en föga tillförlitlig källa… Kom med mer information om händelsen så man får veta mer om det.

Edit:
Vem är t ex "avsändaren" av videon, organisation och annat.

Letade lite mer info, om händelsen är omdebatterad. MEN, det är inte klarlagt om det är vaccinets "fel", om förlamningen var av bestående art, om de ens fick ett verksamt vaccin osv.

Så, filmen du länkar till är ren och skär propaganda och jag tar den inte ens med en nypa salt…

http://lizditz.typepad.com/i_speak_of_dreams/2013/01/is-it-true-that-a-meningitis-vaccine-paralyzed-many-children-in-chad.html

olaka
7

Någon som tycker att "Video Proof" på YouTube är en bättre källa än PubMed är det svårt att ens börja ta på allvar…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zidizen
8

ru4real

Är du på allvar? Såg du ens videoklippet eller avfärdar du det på engång bara för att det är uppladdat på Youtube?

YT klippet är bara ett sammanfattat reportage som ser ut att komma från Vactruth.  I videon hänvisar dem till tidningen La Voix som de också översätter relevant text från artikeln.

De lägger fram ett namn: Primärministern Emmanuel Nadingar som besökte platsen i fråga och blev filmad av den lokala tv bolaget Teletchad. Även här medföljer en översättning om vad som sades

Organisationen som ansvarade över vaccineringen var Meningitis Vaccine Project som nu har en utredningsgrupp på plats för att undersöka händelsen.

Så vilka mer källor söker du för att förstå att flertalet av de vaccinerade barnen blev paralyserade? Vad är förresten fel på innehållet av videon som du inte kan verifiera? Har du ens försökt?

edit: Såg efter att jag postade mitt inlägg att du har skrivit mer

Men vad får dig att tycka den sidan du länkade till är mer tillförlitlig än kommentarerna samt YT videon?
På den webbsidan du länkade till bekräftar den intervjuade att det är 34 drabbade. Men hur ofta har du sett organisationer ta på sig skulden vid ett så tidigt skeende?

JonasDuregard
5

#7 "Låter som om du känner dig skyldig på något sätt…"

Det var nog avsikten, fast jag tror inte det är hans riktiga känsla.

Så varför ge sken av det undrar du kanske då? Det är svårt att förklara för någon som inte inser det själv och långt utanför ämnet för tråden. Nöj dig med att det är ett slags skämt.

ru4real
4

#11 Vi har haft en diskussion tidigare om tillförlitligheten på video's på YT. Och nej, jag anser fortfarande inte att det är en tillförlitlig källa, eftersom vemsomhelst kan ladda upp vadsom helst där, så länge det inte är upphovsrättskyddat.

Och om nu en organisation vill framföra sina sunpunkter, tror jag inte att de väljer att göra det på YT utan på sin egen hemsida med tydlig avsändare av informationen.

Jag skummade igenom filmen, av ren nyfikenhet, men inget i den fick mig att tro på vad de säger. De artiklar som finns refererar i stort sett enbart till Voix-artikeln, så det är svårt m oberoende källor.

Det är dock mycket möjligt att folk blev förlamade av vaccinet, men det är inte klartlagt, det talas om att man brutit kylkedjan när det gäller förvaringen av vaccinet och liknande.

[Gesus]
5

Som sagt, jag var och vaccinerade mig, mot influensan, vilket jag gjort nog varje år sedan 25 år då vi på hotell/restaurang ville undvika att få en massa sjukskrivna och borta från jobbet…

Reser och har rest ganska mycket och vaccinerat mig då också, jag har aldrig haft något problem med detta. Har inte hört någon som haft/fått det heller

Vad, är och kan vara "farligt" med att vaccinera sig?

#7 Ja Sasserssongrejen är lite internt…

Zidizen
3

Jonas, Gesus

Dåligt försök til skämt annars då Sasserson uppenbarligen inte bryr sig om personer som faktiskt söker sig till vaccinering trots att de är medvetna om påstådda faror.

Det är snarare till dem som är omedvetna om de påstådda farorna som hans information riktar sig till för att sedan den snart-att-vaccinera-sig kunna göra en egen bedömning.

Men ja, det är nog bara ett internt skämt som bara passar somliga få

Zidizen
7

ru4real

Organisationen har inte framfört sina åsikter på YT. De har de redan gjort på sin egna webbsida

Ett tips till dig ru4real är att även läsa kommentarerna på de sidor du främst länkar till. Även om flertalet bara är egna åsikter så kan det även finnas någon/några som ger hänvisningar.
En hänvisning som ges bland kommentarerna är en länk till rapporten från den lokala tv bolaget på sitt originala språk

Du kan väl annars själv fråga premiärministern om oberoende kommentarer om händelsen om det ska vara så viktigt för dig ;)

Du skriver att det talas om att man brutit kylkedjan. Hur kan du veta om det vore det sanna om nu organisationen själva påstår det. Och varför riskerar de att bryta kylkedjan i över huvud taget? För att spara pengar kanske? Är det värt att riskera hälsan på vaccinerade människor bara för att spara pengar?

På dig låter det som en godtagbar ursäkt men för mig är det helt vansinnigt och väldigt idiotiskt brist på kompetens att få lov utföra sådana här vitala uppdrag.

ru4real
3

Om du hade läst den text jag länkade till har du en förklaring till varför kylkedjan bryts.

Kommentarerna ger jag inte ngt för

Det är inte en godtagbar ursäkt, vilket jag heller aldrig har antytt eller påstått, det kan vara en förklaring till det som följde sen.

[Gesus]
8

#15 "Dåligt försök till skämt" - Tja det kan du inte veta eftersom du ju inte har en susning om just det "interna" i det.

Så att kalla det dåligt när du inte vet vad det betyder/handlar om. Hmmm, hade du lite otur när du tänkte där, om du tänkte..?

Och ja är inte "interna" skämt just riktat sig till några få, dom "interna"..?

Verkar känsligt med pajasen Sassersson för dig, uppfattar jag det rätt?

Zidizen
4

Gesus

Jag vet mycket väl vad ditt så kallade skämt handlar om men då undrar jag hur du tänker vad bra skämt är. Det fanns ju inte ett endaste korrelation mellan du som blev vaccinerad till vad Sassersson förespråkar.

Och bara för att jag reagerar på dåliga skämt som förlöjligar andra personer vilket inte ens baserar på någon tydlig grund betyder inte jag är känslig för personen i fråga.
Däremot verkar du vara känslig för Sasserssons kampanj även om det är fritt för dig att vaccinera hur mycket du vill.

Zidizen
2

ru4real

"Om du hade läst den text jag länkade till har du en förklaring till varför kylkedjan bryts."

sammanfatta gärna så jag vet att vi talar om samma sak.
Om du refererar till vad den "experten" säger i sitt uttalande så undrar jag vad för relation han har till programmet där för att kunna yttra sig om sådana felaktigheter som bedrivs. Har han varit på plats och i så fall varför har han inte rapporterat detta till WHO så de kunde dra in tillståndet för organisationen?

"Kommentarerna ger jag inte ngt för"

Inte ens om du där hittar en länk som leder till den lokala tv bolagets webbsida som rapporterar om fallet?

Ser nu förresten den sidan jag kollade på var en dag nyare än din som var fr 9:e jan.

[Gesus]
7

#19 Tja du visar ju klart och tydligt här att du INTE greppar skämtet.

Vem och på vilket vis förlöjligar jag någon med det?

Även om du hade förstått det, så vad är det som gör dig till någon expert på vad bra eller dåliga skämt är..?

Sen, nej jag är inte särskilt känslig för Sasserssons kampanj, eftersom jag inte har läst den (mer än att jag vet att han är mot vaccin, som såååå mycket annat), för är det Sassersson som skriver det så är det bara lögner och påhitt och då endast slöseri med tid och totalt meningslöst…

Zidizen
4

Gesus

Du kanske inte inser att det inte finns något att greppa med ditt skämt eftersom det helt saknar förankring. Hade Sassersson förespråkat att internetanvändare som förespråkar vaccin INTE ska vaccinera sig - då hade jag förstått det som ett skämt.

Du tycker det är slöseri och totalt meningslöst att läsa någonting som kommer från Sassersson men ändå tycker du det är nödvändigt och finner mening med att skriva eller rikta "skämt" mot Sassersson.
- Mycket lustigt

MrX
8

Flyttar detta inlägg från en annan tråd här på SiF där det inte riktigt passade.

Finns inga som helst bevis för att hp-viruset skulle orsaka livmoderhalscancer.

Att ge Gardasil till småflickor för att hejda en sjukdom som inte brukar uppkomma föränns i 40-50-årsåldern är ju konstigt.

Tar man med i beräkningen de farliga biverkningarna som visat sig så är det ren dårskap att ta detta vaccin.

Regeringen har köpt Gardasil för 252 miljoner. Nu visar det sig att läkemedelsbolagen satt med som "experter" till socialstyrelsen och fick dem att fatta detta tokiga beslut. Korruption på hög nivå.

Vaccinet är dessutom bara ev. verksamt mot några få varianter av de 100-tal hp-virus som finns.

[Gesus]
5

#23 Som sagt, som sagt, du greppar INTE..!

Sluta nu gör bort dig mer + böla för att jag skojar om Sassersson

walter
13

Jag börjar bli rejält less på diskussionen om gardasil.

Först om man är över 50 ska man då inte fått en chans att slippa cancer när nu möjligheten faktiskt finns? Eller är mentaliteten verkligen så att har man blivit 50 så får man räkna med cancer. Har man levt färdigt sitt liv då? Det är ovanligt att kvinnor under 25 år får, men det händer även det.

Sen har du Mr X fel. Medelåldern för kvinnor ligger på 55 år. Nu är jag kass på matte så har jag fel så får någon gärna rätta mig. För mig säger det att ca 225 kvinnor är yngre än 55 och ca 225 kvinnor är äldre.

Du och andra som är emot gardasil kan ju ta och läsa dessa inlägg som finns på cancerfondens forum där kvinnor i lite olika åldrar skriver om sin cancer.

Livmoderhalscancer är 25.
33 + livmoderhalscancer.
Orken vad används när den försvinner.
Livmoderhalscancer.

Om ni inte läser någon av ovastående så läs denna från nerikes allehanda om cancersjuka Emma. En tjej fick livmoderhalscancer när hon var 25. Hon har fått återfall då hon fått metastaser så hon blivit opererad flera gånger och gått igenom behandling. Läser man sen hennes egen blogg. Det första man möts av i dagens läge att hon fått en dödsdom av läkarna. Om det stämmer vet jag inte, vet inte heller om hon fortfarande lever. Det inlägget är från den 12 nov förra året. Går man in på rubriken cancerhistoria så får man en kort sammanfattning.

Alla dessa kvinnor som dör varje år är någons dotter. Många av dom är själva föräldrar en del av dom har rätt små barn som mister sin mamma.

Dom ovanstående är berättelser från kvinnor som (jag uppfattar det) fortfarande lever.

hej

Denna kommentar har tagits bort.
piotrr
2

#26, walter,

> "Först om man är över 50 ska man då inte fått en chans att slippa cancer när nu möjligheten faktiskt finns?"

Vaccinationen hjälper ju bara om man börrar ta den som ung, och ju yngre desto bättre. Efter 30 är skillnaden väldigt liten. Efter 50 finns det ingen klarlagd effekt alls.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2

#24, Mr X,

> "Att ge Gardasil till småflickor för att hejda en sjukdom som inte brukar uppkomma föränns i 40-50-årsåldern är ju konstigt."

Vad är det som är så "konstigt" med det? Det är då det hjälper. Är det svårt för att det är lång tid imellan?

Ja, man tar med risken för biverkningar, det är ett annat skäl att inte ge vaccinet till äldre människor: Nyttan blir mindre eller obefintlig, samtidigt som risken för biverkningar finns kvar även vid högre ålder. Så om man tar vaccinet vid 40+ så har man nästan bara riskerna, och det vore ingen bra plan.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
3

piotrr det var lite av min poäng. Att man måste ta vaccinet i förebyggande syfte innan man smittats för att ha en chans att slippa få. Så jag som var otydlig då jag trodde att MrX var medveten om det.

--

En sak som jag glömde ta upp i mitt. Det som vi i sverige troligen kommer märka störst förändring på är kvinnor som får cellförändringar och dessa kan dyka upp i rätt ung ålder. Den gruppen glömmer dom som är emot vaccinet helt bort.

hej

ru4real
1

Men alla vaccin tas ju i förebyggande syfte, det är liksom det som är iden med vaccin.

Eller förstår jag inte hur du tänker här? #30

walter
0

#31 Verkar som det blir något missförstånd här.

Det piotrr skriver i #28 (som är riktat till mig), är självklart för mig så jag blev bara lite förvirrad/frågande över det.

hej

MrX
5

Men om nu hp-virus inte har med livmoderhalscancer att göra…varför då vaccinera med detta farliga gift?

walter
4

#33 Om man läser om livmoderhalscancer så på alla sidor jag hittar så uppges HPV-viruset vara den vanligaste orsaken till livmoderhalscancer. Detta är bara en sida där det står. Enligt wiki. Så vart du fått ifrån att det inte har med det att göra vet jag inte.

Farligt gift. Ja kanske det, men finns även i annat som vi får i oss dagligen som tex mat. Polysorbate80 som finns i vaccinet får vi i oss ca 100 mg varje dag tack vare maten vi äter. Främst finns det i glass, det är det ämne som gör att glass inte smälter direkt man tar den ur frysen.

När det gäller natriumborat-borax. Jag såg en sak för inte så länge sen. Det kan tydligen även finnas i tillverkade vitaminer, kan man tänka sig i något så nyttigt. Scrollar man ner i listan till other uses så står det. "Is found in some commercial vitamin supplements" Klickar man då på den länken så kommer man till multivitaminer.

Så de ämnen som finns i vaccinet får vi i oss i alla fall i olika mängd. Ja förutom själva viruset.

hej

epithet
1

#33 Var har du fått det ifrån? Du verkar felinformerad.

Zidizen
1

Walter Säg till när folket börjar injicera sig glass, då kan vi kanske börja jämföra det med innehållet i vaccinet. ;)

epithet
4

#36 Injicera? Hur är det skillnad? Tas det om hand annorlunda i kroppen menar du, om man äter det respektive får det injicerat muskulärt?

walter
5

#36 Du som inte ser det.

Vi får i oss bra mycket mer av dessa ämnen per dag hela livet än vi får i oss via vaccinet. Gardasil är på tre doser sammanlagt 1,5 ml. Detta ges då (förhoppningsvis) bara en gång i livet.

Du nämnde inget om vitaminerna, vilket jag kan förstå för vitaminer är ju såååå nyttiga. Dessutom är det något vi faktiskt behöver för att må bra.

hej

JonasDuregard
0

#37 Det kan väl vara skillnad? Framför allt i dosering så klart men jag tror även på mer subtila sätt.

epithet
2

#39 Det är naturligtvis möjligt att det kan vara skillnad. Men då kan ju Zidizen berätta mer om de skillnaderna när det gäller just polysorbate-80, istället för att raljera om att folk inte injicerar glass. Det tas upp av kroppen, men är det någon skillnad i hur och hur mycket? Injicera intramuskulärt innebär ju inte att man injicerar direkt i blodet, då kan jag tänka mig att det blir en mer påtaglig skillnad eftersom ämnet då når kroppens alla organ snabbt.

Men jag spekulerar bara egentligen. Zidizen, har du någon relevant information eller var det mer av ett känsloargument du kom med i #36.

MrX
8

# 35  Läkemedelsverket : Hpv är inte tillräcklig orsak till cervixcancer. Andra bidragande faktorer krävs också. Långtidsanvändning av hormonell antikonception (p-medel), många graviditeter, tobaksrökning och samtidig infektion med HIV har identifierats som etablerade co-faktorer, medan immunsuppression (immunförsvarsdämpande medicin) och samtidig infektion med klamydia och herpesvirus är andra möjliga bidragande faktorer. Genetiska faktorer har också visats associerade med ökad cancerrisk.

http://vaccin.me/2012/01/21/vart-att-veta-om-gardasil-och-livmoderhalscancer/

Vansinnigt att ge ett vaccin man inte har en aning om om det fungerar.

Gardasils framfart kantas av döda och skadade flickor.

walter
15

#41 Nu är det inte till mig du riktade ditt svar, men jag svarar ändå.

Du är lite lustig. Du skriver om läkemedlesverket, men länkar till vaccin.me. Hade varit bättre med länk till just läkemedelsverket.

Hade också varit bra om du hade tagit med hela meningen som ditt inlägg börjar med istället för att klippa av den i början. "HPV är en nödvändig, men inte tillräcklig orsak…" vilket faktiskt också står på den sidan du länkar till.

Det stämmer med de flesta cancersorter att det finns flera bidragande orsaker till att man får cancer gäller också livmoderhalscancer, men plocka bort en nödvändig del så minskar risken för att få cancern. Visst det kommer ändå finnas kvinnor som får livmoderhalscancer då det finns med den sorten som andra att det finns varianter.

Tittar man på din länk så står det en direkt felaktig sak. Att ingen som går på cellprovskontroll dör i lvmoderhalscancer vilket är fel. Landsting har olika tidperioder man kallar kvinnor. En del har 2 år, men de flesta har så man kallas vart 5:e år. På 5 år så hinner man få cancer som inte går att bota. Så jo även de som går på kontroller dör av livmoderhalscancer.

Sen skriver du sist att gardasils framfart kantas av döda och skadade flickor. Jag antar att du menar de som inrapporterats till VEARS. Har du läst det? Jag tror inte det för då hade du sett att de inrapporterade inte är fastslaget att dom dött till följs av gardasil.

Vi kan ju låtsas och leka med tanken att de som är inrapporterade verkligen har avlidit på grund av gardasil. Nu kommer jag inte ihåg exakt siffra, men ligger lite över 100 st.

Tittar man bara på sverige och då per år så får ca 450 kvinnor cancer av dessa så dör ca 150 kvinnor.

Nu har vaccinet funnits i vad är det 6 eller 7 år. Så bara i sverige har det på samma tid som vaccinet funnits ca 2700 kvinnor fått cancer och ca 900 kvinnor dött. Då gäller detta bara sverige.

På dessa 6 år så har ca 48 000 kvinnor i sverige fått genomgå behandling för att de fått cellförändringar. (ca 8000 per år)

Då de inrapporterade fallen till VEARS främst gäller andra delar av världen så tar även dom siffrorna. I världen som helhet dör det 1 kvinna varannan minut vilket blir ca 260 000 kvinnor per år. Du kan själv räkna ut hur många det blir på 6 år. Jag läste en siffra förut (hittar tyvärr inte sidan nu) där det står att över 400 000 kvinnor i världen får livmoderhalscancer. Ta och gånga även den med 6 så får du de antal kvinnor som fått cancer på samma tid som gardasil funnits.

Det finns säkert kvinnor som har dött som följd av vaccinet om inte annat så finns det nog dom som fått anafylaktsk chock, men det är inte så att vaccinet kantas av dödsfall.

hej

epithet
8

#41 Du har gått från att skriva:

"Men om nu hp-virus inte har med livmoderhalscancer att göra" (#33)

till:

"Hpv är inte tillräcklig orsak till cervixcancer. Andra bidragande faktorer krävs också." (#44)

Och du fick det från Läkemedelsverket, skriver du. Fast du citerat dem felaktigt, som walter redan påpekat. Jag tycker du ska läsa på lite mer, och fundera på vad walter skrivit i #42. (Tack walter!)

Om jag ska tilläga något till #42 så skulle det vara att man inte ska glömma alla kvinnor som kommer att slippa få cellförändringar, även de förändringar som sen inte utvecklas till cancer. Jag har inga siffror på hur många de är, men jag känner själv flera som har haft cellförändringar som upptäckts vid screening. Man får då gå på regelbunden provtagning där man tar en liten bit vävnad. Detta är för vissa mycket smärtsamt! En kompis till mig beskrev det som att det kändes som om man klippte av ett finger. Utan bedövning. Lägg sen till oron över att cellförändringarna ska utvecklas till cancer när som helst. Inte trivialt att råka ut för.

Silvestris
5

Jag är på  JonasDuregards sida. I stort och historiskt sett har vaccin varit väldigt bra och gjort att vi minskat förekomsten, tom. utrotat, vissa sjukdomar.

Det betyder inte att alla vacciner är odelat positiva för alla och att vi bör vaccinera oss mot allt. Man måste alltid väga nytta mot risk.

När det gäller det nationella vaccinationsprogrammet börjar jag nog se en fara i att det utökas i rätt hög grad. Vi bör ha ett nationellt vaccinationsprogram, men frågan är ju vilka vacciner som ska inkluderas. Det går ju bra att kombinera ett nationellt vaccinationsprogram med information om andra vaccin som finns att tillgå (men som man får bekosta själv). Det går att informera i samband med besök på BVC. Just Gardasil är jag väl sådär lite tveksam till är ett vaccin som bör ingå i det nationella vaccinationsprogrammet.

Jag tycker att informationen om de vaccin som finns utanför vaccinationsprogrammet är alldeles för dålig (i mitt fall obefintlig). Jag skulle önska att tex. BVC kunde informera mer.

MrX
4

Finns inget som talar för att Gardasil på något sätt skulle hjälpa mot någonting.

Att flickor dött och blivit svårt skadade för resten av livet av Gardasil finns det gott om info om.

walter
7

#45 Gardasil är framtaget mot HPV-virus och det har haft effekt på det. Hur effektivt det kommer vara mot cancer eller cellförändringar det svaret får vi vänta några år till på.

När det gäller dödsfall. Om det nu finns gott om info om det så kan du väl ta fram säg 10 st flickor där det går att läsa att efter obduktion fastslås att det är gardasil som är orsaken.

Som jag sa så finns det säkert dödsfall och varje dödsfall är sorgligt, men det är lika sorgligt att så många kvinnor dör av livmoderhalscancer varje år. Dom kvinnor som dör av cancer verkar åtminstone inte du bry dig om.

hej

MrX
4

Varför eliminerar man inte orsakerna till cancer i stället?

Finns massor med bot hos produkter från naturen och annat.

Cancerindustrin är oerhört lönsam.

Varför sprutar man gift på maten men ser inte det självklara sambandet.

Hur är det skeptiker….ser ni inte skogen för alla träd eller ?

http://newsvoice.se/2013/01/04/glaxosmithkline-och-public-affairs-chefen-johan-thor-lag-bakom-hpv-vaccinet-i-sverige/

walter
5

#47 Du får gärna förklara hur man utrotar virus på för vis. För det är ju det gardasil vaccinerar emot, ett virus.

En del av de bidragande orsakerna går inte heller att få bort då tex andra virus eller många graviditeter kan bidra. Så hur tar du bort dom delarna.

hej

ru4real
10

#47 Om det ändå vore så enkelt att det bara var att eliminera orsakerna till cancer som du skriver. Vissa saker är i dagens samhäller otroligt svåra att "eliminera", vi måste ju bo ngnstans och där utsätts vi för cancerrisker, vilket inte bo i tält eller annat inte garanterar det (radongas från mark och byggmaterial).

Eller så kan vi bo i en grotta, nej just det, det går ju inte (se ovan), men om det gick, för att undvika solen

Den "enklaste" åtgärden torde vara att sluta röka och leva "sunt".

Kom gärna med förslag på "bot från naturen" som du skriver, och gärna medicinsk evidens på att det funkar och botar cancer. Annars har iaf jag svårt att ta dig på allvar.

Och vissa saker kan vi helt enkelt inte undvika, även om det inte kan bli cellförändringar som sen leder till cancer. Men att undvika det helt, tror jag inte på.

Och Newsvoice är inte den trovärdigaste av källor, tyvärr.

olaka
9

Lögner, från dig efter från de du får informationen av.

HPV är en orsak till cancer, vaccinet föregygger HPV, ergo sum eliminerar gardasil cancer.

Kan du ge exempel på produkter från naturen som eliminerar cancer?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

ru4real
3

Om man nu vill läsa mer om Gardasil för egen skull, kan jag rekommendera bl a denna länk: http://www.emea.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/human/000703/WC500021146.pdf

Och om man nu vill gräva ner sig i faktiska inrapporterade fall, så kan man gräva här; man får ange HPV4 (gardasil) som vaccin. Dock har jag ännu inte hittat antal vaccinerade totalt, men det går att utläsa att det är 32 fall i hela världen inrapporterade i samband med vaccination (inte klarlagt i alla fall att det är just vaccinet som orsakat det).

http://www.medalerts.org/vaersdb/index.php

Det finns även mer länkar här, om man orkar; http://www.cdc.gov/vaccinesafety/Vaccines/HPV/Index.html

MrX
5

#48 "Du får gärna förklara hur man utrotar virus på för vis. För det är ju det gardasil vaccinerar emot, ett virus."

Gardasil är ev. verksamt mot en bråkdel av de hp-virus som finns. Att då chansa med något som kan inträffa 40 år senare verkar inte vettigt då biverkningarna är så skadliga.

Man kanske inte behöver utrota dessa virus. Har man en sund livsstil så kan kroppen tackla dylika problem. Tyvärr så har inte många alls en sund livsstil. En kropp som bl.a. fått sitt immunförsvar försvagat av div. vacciner är en annan orsak.

#49 "Vissa saker är i dagens samhäller otroligt svåra att "eliminera"

Borde inte alls vara svårt att sluta spruta gift på födan. Verkar inte finnas några gränser för hur korkad och korrupt flertalet av befolkningen är som accepterar detta.

Aprikoskärnor, vitamin B17 har man ju kriminaliserat import av t.ex.

Cancer trivs inte i en basisk miljö.

Lite om olika cancerbot  http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gWLrfNJICeM

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zSobxKv4Umk

Silvestris
7

Allt kan inte förebyggas eller botas av en "sund livsstil". Dessutom finns det människor på denna jord som FÖDS med försvagat immunförsvar pga. medfödda sjukdomar/syndrom.

Joppo
9

#52 "Mr X",

"Aprikoskärnor, vitamin B17 har man ju kriminaliserat import av t.ex."

Det finns en fullständigt rimlig förklaring till varför man förbjudit importen av detta ämne. Dels finns det enligt Cochrane ingen evidens för att ämnet är verksamt mot cancer och dessutom så finns det risk att drabbas av cyanidförgiftning om man intar det oralt. Varför försöker du få oss att tro att detta skulle hjälpa mot cancer? Är du helt från vettet pöjk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Amygdalin

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22071824

PS. Enligt Wikipedia är det felaktigt att kalla ämnet för vitamin: "Though it is sometimes sold as "Vitamin B17", it is not a vitamin. Amygdalin/laetrile was claimed to be a vitamin by chemist Ernst T. Krebs in the hope that if classified as a nutritional supplement it would escape the federal legislation regarding the marketing of drugs. He could also capitalise on the public fad for vitamins at that time."

walter
9

#52 Du verkar ha missat att de två 16 och 18 som ingår i gardasil anses vara bidragande till 70% av cancerfallen. Så visst är det bara några få, men som det verkar de viktigaste.

Sen förstår jag inte varför du fortsätter med ålder. Läste du inte det jag skrev längre upp. Det finns även yngre som får livmoderhalscancer. I diagrammet på den sidan du själv länkade till istället för läkemedelsverket så finns 20-29 år med som grupp. Ska inte heller dessa få chansen till skydd menar du?

Sen dina filmer. Jag är på iFokus på min fritid för att diskutera ämnen. Att sitta och titta på filmer som är 1.30 resp 1.50 långa det gör jag inte. Du kan ge en sammanfattning av det som är viktigt och se till att även uppge på ett ungefär vart i filmerna det finns. Ett alternativ att du länkar till sidor det finns text man kan läsa.

hej

ru4real
3

Tror ju sällan att filmer på YT är "på riktigt". Oftast saknas källor och annan viktig information för att jag skall kunna bedöma om avsändaren är trovärdig eller bara ytterliggare en "stolle" som propagerar för ngt som oftast är humbug och ibland farligt humbug.

OBS: Nu har jag inte sett dessa filmer, utan detta funkar som brasklapp till alla/många YT-klipp. Och eftersom walter tacknämligt nämner att filmerna är över en timme långa så orkar jag inte heller se dem (idag).

Läste lite mer, och en person som nämns i filmen är betitlad miljöentrepreneur eller ngt liknande. Hyfsat insatt i ämnet verkar det som… 
http://www.amazon.com/Ken-Ausubel/e/B000APCHUQ

MrX
5

#54 "Varför försöker du få oss att tro att detta skulle hjälpa mot cancer? Är du helt från vettet pöjk?

Därför att det botat folk från cancer. Vad trodde du?

Här kan man läsa om en 18-årig flicka som tagit gardasil. Något hon ångrar idag.

Fram till den 14 november 2011 hade databasen för vaccinskador VAERS(Vaccine Adverse Event Reporting System) erhållit nästan 23 000 biverkningsrapporter varav 103 dödsfall till följd av Gardasil. Det handlar till stor del om unga tonårstjejer som fått sina liv förstörda. (och nu är jag en utav dem)

Den biverkningen jag fått utav gadasil-vaccinet är att jag har skakningar i händer, ben och fötter. Alltså skakar mina händer konstant mer eller mindre och går knappt att kontrollerna när jag varit ansträngd eller när jag är hungrig. Men ben och fötter skakar så fort jag står stilla eller har på min klackskor, och detta går inte att kontrollera över huvud taget. Händerna har jag lärt mig kontrollera korta stunder men aldrig i flera minuter – har dessutom fått betablockerare (som egentligen är  hjärtmedicin plus att de ges till kvinnor som fått sammandragningar förtidigt i graviditeten) utskrivit till mig pga. av skakningarna, dessa hjälper som tur är om det går överstyr. DOCK vill jag inte äta hjärtmediciner när det inte är ngt fel på mitt hjärta, plus att jag inte är gravid?!

http://jaquelinelindstrom.wordpress.com/gardasil/

Är inte här så ofta eftersom jag inte prioriterar SiF, så det kan dröja med ev. svar , om de överhuvudtaget kommer.

olaka
7

Vilka evidens har du för att aprikoskärnor botar eller ens förebygger livmoderhalscancer?

Vet du skillnaden mellan inrapporterade biverkningar och konstaterade? Vet du skillnaden mellan korrelation och kausalitet?

Silvestris
4

Det vore ju helt fantastiskt om aprikoskärnor kan bota cancer. Mer semlor åt folket (upptäckte att min köpte semla inte innehöll mandelmassa utan en massa gjord på aprikoskärnor)!Skrattande

JonasDuregard
11

Vem behöver bevis när man har karismatiska ledare som Jason Vale Rynkar på näsan

Amygdalin är ett av de värsta exemplen på kvacksalveri jag någonson sett. Att kalla det "vitamin B17" visar på stor okunskap eftersom det inte alls är ett vitamin.

Jag kommer ihåg att det diskuterades en del inne på konspirationsteorier i fokus, och det är där det hör hemma. MrX: har du inga seriösa argument för att undvika vaccin, eller varför greppar du efter sådana här halmstrån?

pinku
0

Betablockerare används väl till en mängd olika saker, om jag inte minns fel kan man få det utskrivet för scenskräck… Hm, måste googla på det sen.

olaka
2
chik
1

MRx. Lider med dig…Aldrig roligt o bli drabbad.

cancer. o man går under behandling. ja då är det många som äter Grape.Förstärker effekten av medicinerna….

Sen det nya vaccinet mot livmodercancer.*.*

Drömmen är tydligen att vi skall odödliga….O vaccinera oss till hälsa..

Jag för min del försöker o se till o äta så bra som det går..O det är inte lätt…Bra mat växer inte på träd…

Vaccin Bra eller Dåligt???

Ja det är frågan det…

Jag har de gamla vaccinerna som polio stelkramp.Rödhund..

Sen det andra får vara för min del…

Lena.P är jag i verkliga livet.

MrX
3

#63 "MRx. Lider med dig…Aldrig roligt o bli drabbad."

Ingen fara chik, jag är inte drabbad. Du har missförstått något.

Intressant att ni inte kommenterade Jaqueline Lindströms erfarenheter av Gardasil. Hur kommer det sig ?

Jason Vale ville förmedla denna kunskap och hjälp till flera. Det fick han fängelse för.

Jason hade obotlig cancer men blev av med tumörerna med hjälp av aprikoskärnor. Nu får han inte tillgång till aprikoskärnorna i fängelset så tumörerna har kommit tillbaka.

http://www.youtube.com/watch?v=yXt1ubKvTCI

En annan bot är c-vitamin som injiceras i höga doser

Kolla detta:

Alan Smith ligger i koma när han flygs in till sjukhus. Hans lungor har kollapsat på grund av svininfluensa. Läkarna dömer honom till döden och vill koppla ifrån de livsuppehållande maskinerna när det visat sig att han även lider av leukemi – men han räddas till livet av C-vitamin, tack vare de anhörigas kamp.

Alan Smith kommer in på Aucklands sjukhus, Nya Zeeland, den 1 juli 2009. Hans tillstånd är mycket allvarligt. Han ligger i koma och lider av white-out pneumonia; komplikationer efter svininfluensa som slagit ut hans lungor helt. Han måste kopplas till livsuppehållande maskiner. Alan blir sämre och när familjen tror att det inte kan bli värre får de beskedet att läkargruppen är enig om att Alan ska kopplas ifrån maskinerna och tillåtas att dö, eftersom man funnit att han även lider av leukemi.

Man gör bedömningen att leukemin hade varit behandlingsbar om den var enda sjukdomen, men med den allvarliga lungsjukdomen i botten skulle Alans liv inte kunna räddas. Döden är oundviklig.

Familjen föreslår då att man kunde prova höga doser C-vitamin i injektionsform istället. Tipset hade de fått från en alternativ klinik, men får nej av sjukhusledningen med motiveringen att det är mot beprövad erfarenhet.

På ett möte tisdagen den 21 juli bestäms det att Alan ska kopplas ifrån tre dagar senare. Familjen ber än en gång att man ska prova C-vitamin först. Alla läkare i teamet säger nej, utom en som anser att man kan prova. Man beslutar då att ge C-vitamin fram till fredagen och märks ingen skillnad vid det laget släcks maskinerna och därmed även Alans liv.

Alan får 25 gram C-vitamin på tisdagsnatten och sedan 25 gram även på onsdagsmorgonen. Senare på eftermiddagen gör man en lungröntgen som visar att lungorna – som förut varit så vätskefyllda att de inte ens syntes på röntgen – börjat återhämta sig. En stor förbättring! Stora delar av lungorna tecknar sig nu tydligt.

Fortsättning här…:

http://vaccin.me/2012/02/06/c-vitamin-botade-svininfluensa-och-leukemi/

olaka
9

Intressant att ni inte kommenterade Jaqueline Lindströms erfarenheter av Gardasil. Hur kommer det sig ?

Jag gjorde ju det, men du kanske inte förstod det. Jag kan ta det igen:

"Vet du skillnaden mellan inrapporterade biverkningar och konstaterade? Vet du skillnaden mellan korrelation och kausalitet?"

Den andra meingen kan för övrigt vara en av kommentarerna till ditt trams om aprikoskärnor och c-vitamin också.

Jag tar min första fråga från #58 igen också för säkerhets skull, så att du inte missar något:

Vilka evidens har du för att aprikoskärnor botar eller ens förebygger livmoderhalscancer?

ru4real
7

Som kommentar till MrX, så borde det ju räckt för personen Alan att äta en apelsin (ca 60 mg c-vitamin), men det kanske inte kommer ut i blodet tillräckligt fort.

Dock, c-vitamin tvivlar jag på att det har cancerdödande egenskaper, annat än att då tillföra c-vitamin och annat som kroppens immunförsvar behöver. https://www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Kan-man-overdosera-C-vitaminer/

Och, för den vetgirige pekar jag återigen på min post i #51 ang VAERS och inrapporterade fall i samband med gardasilvaccinet (men, det är i alla fall inte klarlagt om det är just vaccinet eller ngt annat som är orsaken till rapporteringen http://www.medalerts.org/vaersdb/index.php).

och #63, chik, hur gör du om du reser utomlands, till länder där man kräver vaccination för att ens få komma in?

JonasDuregard
7

#64 "Jason Vale ville förmedla denna kunskap och hjälp till flera. Det fick han fängelse för."

Och sedan gick han på vatten och om han mot förmodan någonsin skulle dör är jag säker på att han återuppstår på tredje dagen.

Kan vi försöka återgå till att diskutera verkligheten nu?

walter
10

#57 Mr X Du har helt klart inte läst i VAERS så jag tycker du ska ta och läsa lite i deras register sen kan du länka till specifika fall. När du läst så ser du att det finns flertal där dödsorsaken inte har med gardasil att göra. Så siffran 103 stämmer inte.

Jag har bara läst första sidan på det man får upp och detta är bara några få.

Två stycken hade hjärtproblem sen förut. Nu står allt på engelska så inte hundra på att jag säger rätt. En hade blåsljud (heart murmur) som hade upptäckts långt tidigare, men det hade inte följts upp. En hade för stor höger vertikel och för liten vänster vertikel.

En person dog till följ av diabetes. På engelska diabetic ketoacidosis.

En person testade positivt för flertal olika droger. methadone, benzodiazepines, benzoylecgonine (from cocaine), cannabinoids, nicotine, diphenhydramine and naproxen Så en kvalificerad gissning så var det den blandningen som gjorde att personen avled.

En person dog som jag redan tidigare nämnt som möjlig dödsorsak. Anafylatisk chock.

Några finns det ingen angiven dödsorsak på. Så du kanske ska ta och läsa lite.

När det gäller länkar så testa själv gärna de länkar du lägger in. För länken unga tonårstjejer leder inte till någonting.

När det gäller jaquline så hoppas jag att hon verkligen blivit ordentligt utredd, vilket jag tvivlar på när jag läser hennes historia. Det finns faktiskt annan medicin som som sällsynt biverkning kan ge skakningar.

hej

[Starman]
4

Vaccin är i regel bättre än bra. De är geniala.

Det är inte bra att rusa ut vaccin på marknaden. De måste testas rigoröst.
Jag tror Big Pharma har lärt sig sin läxa efter Pandemrix-tragedin.

[Starman]
12

MrX. Läs lite på skolverkets "Kolla källan". Läs sedan dina vaccin.me-artiklar igen, och passa på att använda dina nyförvärvade färdigheter i kritisk granskning.

Och kom sedan tillbaka hit och be om ursäkt för att du någonsin länkat till sådant uppenbart skitsnack.

Att länka till vaccin.me i vaccinfrågor är som att länka till The Onion i omvärldsfrågor; det gör att man framstår som ofantligt blåögd.

MrX
4

Olaka, du kan blunda för sannolikheten att vaccinet orsakade Jaquelines skakningar hur mycket du vill. Jag har iaf ingen respekt för det du skriver.

En pojke i Carlifornien fick nästan en miljon dollar för den autism som vaccinet orsakade.

Inte ens domstolarna kan inte längre blunda för den fasa vaccinerna ställer till med.

http://vactruth.com/2013/01/18/mmr-vaccine-causing-autism/?utm_source=The+Vaccine+Truth+Newsletter&utm_campaign=b1613f28e8-01_17_2013_court&utm_medium=email

ru4real
2

Mrx, vad anser du om att mha vaccin har polio i stort sett utrotats i världen?

MrX
2

Polio skapas idag av vacciner.

Nigeria är ett land där detta skett.

Vaccinerade barn har 5 ggr större risk för sjukdom än ovaccinerade

http://www.naturalnews.com/038647_vaccinated_children_disease_risk_unvaccinated.html

ru4real
4

Nja, verkligen inte. Men du får ju tro på dina sagor om du vill.

Joppo
12

#71 Kosmos,

Man räknar med att det finns en risk på 1/1.000.000 att drabbas av hjärnhinneinflammation pga mässlingvaccinet. Dock är risken att drabbas av denna följdsjukdom ca 1/1.000 om man drabbas av mässlingen. Du kan nog själv räkna ut vilken alternativ som är ger dig bäst odds.

Dessutom verkar inte ni antivaxdårar förstå att mässlingen är en synnerligen farlig sjukdom för Jordens fattiga/svagare befolkning. År 2000 räknar man att det dog ca. 500.000 personer pga av denna sjukdom. Denna siffra har dock kraftigt minskat tack vara vaccin till ca.150.000 i dagsläget(källa:papperstidning från UNICEF).

olaka
14

Olaka, du kan blunda för sannolikheten att vaccinet orsakade Jaquelines skakningar hur mycket du vill.

Raka motsatsen faktiskt, jag beräknar sannolikheten utifrån den information som finns(och då menar jag inte foliehattstrams från skrupellösa galningar á la vaccin.me utan faktisk information från riktiga forskare)

Jag har iaf ingen respekt för det du skriver.

Det trodde jag inte heller, jag skriver mest för att visa för andra läsare hur oseriös och verklighetsfrånvänd du är, hittills är jag supernöjd.

MrX
4

#76 "Raka motsatsen faktiskt, jag beräknar sannolikheten utifrån den information som finns.

Och hur bedömer du den sannolikheten? 1% eller 10 eller vad ?

Informationen från Jaqueline själv…har den ingen relevans?

Ser du ingen korrelation mellan hennes skakningar och hennes vaccinering ?

#75 "Man räknar med att det finns en risk på 1/1.000.000 att drabbas av hjärnhinneinflammation pga mässlingvaccinet

Jaså , det säger du. Man räknar också med att månen är gjord av ost.

#74 2009 så rasade en polioepidemi som härrörde från vacciner i Nigeria

http://usatoday30.usatoday.com/news/world/2009-08-14-nigeria-polio_N.htm

http://www.pbs.org/newshour/updates/health/july-dec09/polio_08-24.html

blombuketten
3

En sak jag undrar över. Ni som skriver och är så emot vacciner, är ni själva vaccinerade? T ex mot polio?

olaka
8

Och hur bedömer du den sannolikheten? 1% eller 10 eller vad ?

Den bedömmer jag utifrån de kvantitativa studier som gjorts och finns i PubMed.

Informationen från Jaqueline själv…har den ingen relevans?

Ser du ingen korrelation mellan hennes skakningar och hennes vaccinering ?

Naturligtvis finns det en korrelation, hennes åkommor uppkom enlig henne efter hon tog vaccinet.

Men korrelation är inte samma som kausalitet, jag föreslår att du läser på lite. Men enkelt kan sägas:

Korrelation: A hände innan B.

Kausalitet: A orsakade B.

OM å andra sidan kausalitet kan konstateras så är det en väldigt tragisk men mycket mycket ovanlig biverkan som då skall vägas mot att kraftigt reducera livmoderscancer och kondylom.

Jag har förstått att du tycker man ska injecera folk med askorbinsyra och knapra aprikoskärnor istället, vilka evidens har du för att detta skulle vara nyttigt mot vare sig livmoderscancer eller kondylom?

Kryddis
4

Jag tycker det är tragiskt när man använder människor i Nigeria, som drabbades av polio i huvudsak p g a konspirationsteorier, för att försöka ange belägg för egna konspirationsteorier…

ru4real
8

#77 läste du artikeln i sin helhet eller?

"Vaccine-derived cases of polio have been seen in 12 countries with a total of 383 cases reported worldwide over the last 10 years, according to Rotary figures. In that same period, some 10 billion doses of the vaccine were given to children, according to Scott."

Dvs att på 10 billioner doser (tusen miljoner doser) har 383 fall rapporterats in i 12 länder. Antagligen är siffran större, rapporteringen i den delen av världen funkar oftast inte, menm faktum kvarstår: 0,000000383 dödlighet av icke-vaccinerade är en väldigt liten siffra. Antagligen dör det fler människor av biverkningar orsakde av treo per år än det.

och, det finns inget annat sätt att ta död på en aktiv sjukdom (fritt översatt), när man lyckats med det kan man övergå till ett sprutinjicverat vaccin baserat på dött virus, när man fått ner antalet fall i en given population.

Läs vad du länkar till.

Tack vare vaccin har man lyckats utrota polio i 99.9% av världen och det finnns bara 4 länder kvar där det finns. Detta tack vare vaccin. Så du kan f*n inte komma och säga att vaccin är dåligt…

MrX
5

"OM å andra sidan kausalitet kan konstateras så är det en väldigt tragisk men mycket mycket ovanlig biverkan som då skall vägas mot att kraftigt reducera livmoderscancer och kondylom.

Finns inga som helst bevis på att Gardasil skulle reducera livmoderhalscancer.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att hennes skakningar är orsakade av Gardasil. Ännu ett offer för giftvaccinerna!

Varför förgiftar man Gardasil med aluminium ???

Att vaccinorsakad polio fördubblats de senare åren är ingen bra trend.För varje konstaterat fall så finns där hundratals som sprider vaccinsmittan vidare dessutom.

So when WHO officials discovered a polio outbreak in Nigeria was sparked by the polio vaccine itself, they assumed it would be easier to stop than a natural "wild" virus.

They were wrong.

In 2007, health experts reported that amid Nigeria's ongoing outbreak of wild polio viruses, 69 children had also been paralyzed in a new outbreak caused by the mutation of a vaccine's virus.

Back then, WHO said the vaccine-linked outbreak would be swiftly overcome — yet two years later, cases continue to mount. They have since identified polio cases linked to the vaccine dating back as far as 2005.

It is a worrying development for officials who hope to end polio epidemics in India and Africa by the end of this year, after missing several earlier deadlines. "It's very disturbing," said Dr. Bruce Aylward, who heads the polio department at the World Health Organization.

This year, the number of polio cases caused by the vaccine has doubled: 124 children have so far been paralyzed, compared to 62 in 2008, out of about 42 million children vaccinated. For every case of paralysis, there are hundreds of other children who don't develop symptoms, but pass on the disease.

Joppo
10

#82, "Varför förgiftar man Gardasil med aluminium ???"

Du förefaller vara dåligt påläst inom ämnet Mr X. Aluminium är en vanlig sk adjuvans, dvs ett ämne som tillsetts för att öka effekten av vaccinet. I de otroligt små mängder det handlar om finns det mig veterligen inget stöd för att det skulle vara farligt. Varför sprider du helt ofiltrerat en massa dumheter utan att granska dem först?

ru4real
3

Om du citerar saker, ange gärna källa så det går att kolla upp, för ibland tror jag du har lite otur när du läser saker…

Dessutom, de som är vaccinerade hjälper även till vaccinering av de ännu ovaccinerade mha så kallad passiv immunicering;
http://www.pbs.org/newshour/updates/health/july-dec09/polio_08-24.html

olaka
7

Finns inga som helst bevis på att Gardasil skulle reducera livmoderhalscancer.

Du fortsäter med dina lögner. Många i denna tråden har visat på bevis, men du fortsätter med en dåres envishet att upprepa samma falska mantra om och om igen.

Här är fler exempel:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20647284

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23331518

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23199956

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22778297

blombuketten
7

….och inget svar på om du/ni som är emot vacciner själva är vaccinerade mot t ex polio.

Jag hade inte väntat mig något svar heller. Jag antar att de flesta är vaccinerade mot diverse, redan som barn och därför undrar jag varför man är emot att andra ska få samma skydd som man själv fått. Är inte det en aning taskigt?

gant
2

#71 MrX:

_En pojke i Carlifornien fick nästan en miljon dollar för den autism som vaccinet orsakade.  _Inte ens domstolarna kan inte längre blunda för den fasa vaccinerna ställer till med.

Jag antar att MrX också läste vad domslutet handlade om.
Är det rätt antagit av mig?

Anser MrX därmed att denne domare är pålitlig och trovärdig?

MrX
4

Nancy Banks :

Nyligen har Merck och ett annat läkemedelsföretag börjat marknadsföra ett vaccin mot livmoderhalscancer. För det första finns det inga bevis för att humant papillomvirus orsakar livmoderhalscancer. Samband är inte detsamma som orsak. Det finns inga bevis för att detta vaccin har effekt. Det har bara testats i fyra år innan man släppte ut det på marknaden. Kvinnor drabbas inte av livmoderhalscancer förrän i 40-, 50-, eller 60–års åldern. Ska man vaccinera en 13-årig eller 9-, 10-, 11-, 12-årig flicka för något som hon kan tänkas drabbas av 50 år senare? Vi har haft ett antal dödsfall efter detta vaccin. Vi har haft barn som drabbats av långvarig sjukdom, och vi vet inte om de någonsin blir friska. Vi ger ett vaccin som är fullständigt värdelöst utan bevis att det har effekt. Men vi har gedigna bevis för att det är skadligt.

83 #"mig veterligen inget stöd för att det skulle vara farligt.

Och hur har du kommit fram till det? Varför sprider du disinfo?

Nytt europeiskt multipelvaccin för barn har mycket allvarliga biverkningar

Utmärkande uppgifter i rapporten

• Det finns 73 dödsfall bland barn rapporterade, 36 under de två år som rapporten innefattar och 37 innan den tiden.

• De flesta dödsfallen inträffade mycket snart efter vaccination.

• I rapporterna nämns även autism och plötslig spädbarnsdöd. Tiilstånd som myndigheter förr sammankopplade med barnmisshandel snarare än skador från vaccin.

• Om underrapportering beakta överskrider antalet plötsliga dödfall bland barn det som förväntas av andra orsaker [och det innebär bland annat plötslig spädbarnsdöd i samband med andra vacciner].

• Andra allvarliga biverkningar omfattar ett brett spektrum av 825 olika slag, som påverkar alla system och organ i kroppen: cirkulationssystemet, det kardiovaskulära systemet, nervsystemet, immunsystemet, lungor, hud, men också sinnesorgan (syn, hörsel, etc), ben och leder, urinvägarna, matsmältningssystemet och hormonsystemet,

http://newsvoice.se/2013/01/26/nytt-europeiskt-multipelvaccin-for-barn-har-mycket-allvarliga-biverkningar/

MrX
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en ny  bok:

Boken innehåller många förbluffande fakta. Så var autism ytterst sällsynt i USA före 1943. 1950 hade ett av tiotusen barn det. 2009 var man uppe i en på 91 barn. När kikhostevaccinet infördes var det bara barn till högutbildade som hade råd med vaccinet som drabbades. Nu ingår det i obligatoriska vaccinationsprogram. En barn på ett och ett halvt år i USA har fått 38 vaccindoser. I Sverige rekommenderas 21 doser tills dess.

De biverkningar som beskrivs blir då tröttande lika: astma, allergi, förlamningstillstånd, blödningar, neurologiska skador, sviktande inre organ, inflammation i hjärna och ryggmärg, spädbarnsdöd och annan snabb död. Fallbeskrivningarna är många. Tonen är strikt resonerande utan utbrott. Eftersom svenska myndigheter är lika infiltrerad och faktadöljande som i USA är boken en välbehövlig motinformation för föräldrar.

http://newsvoice.se/2013/01/24/bok-om-sjuka-vacciner-vaccinationer-risker-och-skador/

http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/88

MrX
6

Farligaste epidemin - vaccindöden!

Amerikanske VAERS - vaccinskaderegistret - visar nu över en tjugoårsperiod att antalet dödsfall bland barn ökar ju fler vaccinationer de fått.

Därmed bör vidare sakdiskussion om vaccinernas nytta och risker vara rätt överflödig. Det som återstår är den s k insiktströgheten, dvs den process som slutligen kommer att utmynna i att dagens vaccinationsmyter spricker som troll i morgonsol, makthavare utan förmåga att ta till sig information byts ut,  åtalas och tvingas ersätta offren för sitt maktmissbruk.

http://www.alternativjournalen.se/nyheter/farligaste-epidemin-vaccindoden-3801362

Maria
7

#89 Det beror snarare på att det inte fanns någon diagnos kallad Autism före 40-talet.

/Maria

ru4real
8

Alltså, MrX, vi har redan talat om för dig att du sprider felaktig (om inte lögnaktig) information. Men det vill du inte ta till dig.

Den bok du så varmt rekommenderar, innehåller felaktigheter, den utelämnar fakta och den rent ut ljuger (http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/another-anti-vaccine-book/). Att hela tiden peka på VAERS utan att nämna att  de fall som den pekar på oftast inte har bevisats vara direkta orsakande av vaccinationer osv.

Och newsvoice är redan i sig en källa med högst tveksam rapportering…

Att fler barn diagnosticeras med autism idag än för 40 år sedan beror på flera faktorer, men ingen har med vaccination att göra. Den forskare som hävdade har senare fått ta tillbaka sina uppgifter då det framkommit att han förfalskade data och rent ut sagt ljög. Mer om det kan man läsa här: http://theconversation.edu.au/do-more-children-have-autism-now-than-before-4497 samt här http://theconversation.edu.au/mondays-medical-myth-the-mmr-vaccine-causes-autism-3739

Så, kortfattat: Antingen ljuger du medvetet, eller så har du helt feltokat det du läst.

MrX
5

En bok till:

Har du någon gång funderat på varifrån vaccin härstammar? Detta är historien om hur vaccinet växte fram i Europa på 1700-talet och hur vi människor sedan dess har utsatts för dess framfart. Boken ger en djupdykning i vilka intressen som skapat en världsomspännande vaccinationsindustri och hur samma intressen förvanskat delar av medicinkunskapen. Informationen som presenteras är både skrämmande och intressant och ger okonventionella förklaringar till epidemier och sjukdomar som förekommer och förekommit i vår historia. Om du verkligen vill veta hur vaccin fungerar och skapa dig en insikt på ett område som berör större delen av världens befolkning, då är detta en bok för dig.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174651544

olaka
9

MrX:

Läs igenom det här för att förstå varför det är meningslöst att försöka föra en dialog med dig, du är inte ens i närheten av att komma förbi första rutan.

Silvestris
4

Om man verkligen är intresserad av hur vaccin fungerar bör man läsa på inom immunologi och man bör då använda sig av vetenskaplig litteratur.

Kunskap är det bästa botemedlet mot rädsla.

Joppo
6

Det är så sjukt irriterade med antivaxare som med en dåres envishet fortsätter att sprida myten om att autism skulle ha med vaccin att göra. Frågan är ju totaldebunkad.

Jag skulle uppskatta om Mr X läste denna danska studie som innefattade över en halv miljon barn: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa021134

Dess slutsats är: "This study provides strong evidence against the hypothesis that MMR vaccination causes autism."

Kryddis
0

"Förlag: Books on Demand"
(http://books-on-demand.com/start.html) Säger väl en del… :D

gant
3

MrX

Skulle du kunna tänka dig att svara på de enkla frågor du får (t ex #87) istället för att klippa och klistra från alla antivax-sidor du hittar?

Zidizen
3

Joppo:

Kan du kanske tala om hur studien var utförd, främst hur många års uppföljning det var för respektive vaccinerade och icke-vaccinerade?

------------------

#37 skrivet av epithet

#36 Injicera? Hur är det skillnad? Tas det om hand annorlunda i kroppen menar du, om man äter det respektive får det injicerat muskulärt?

Du insåg inte vilket snedsprång du gjorde?
JonasDurengard kommenterade att det kan väl vara skillnad, vilket du sedan medger att det naturligtvis möjligt kan vara skillnad MEN vill ändå att jag ska berätta för dig om dessa skillnader?

Annars kan du väl själv visa skillnaderna och inte bara egna spekulationer på hur påtaglig skillnaden är när det istället injiceras intramuskulärt

Zidizen
2

Förresten…

Ni pojkar som förespråkar HPV vaccin till flickor, skulle ni själva ta det?

Joppo
2

#99 Studien innefattade barn som var födda mellan 1991-1998. Jag är lite osäker på hur jag ska tolka texten, men jag tror uppföljningen innefattade hela den aktuella perioden, dvs som mest 8 år. (Enligt denna .pdf kan man i många fall säkerställa diagnosen vid 2-3 års ålder)

JonasDuregard
5

#100 Jag skulle inte säga att jag "förespråkar vaccin" till någon, jag förespråkar medicinvetenskap som medel för att bekämpa sjukdomar - vilket indirekt innebär att jag ställer mig bakom medicinvetenskapens bedömning att vaccin är bra.

Men jag kan ändå svara på din fråga: Jag tycker inte man ska ta mediciner om man inte har medicinsk orsak, dels för att det alltid finns en liten risk för biverkningar men främst för att det är slöseri.

Om det är för att mildra vaccinskräcken i befolkningen och det skulle ha en effekt så kan någon få sticka en nål i mig. Men skulle det övertyga dig?

Zidizen
2

Joppo

Om du förstår min fråga så är det väldigt intressant att veta hur många års uppföljning det var från när barnen blev vaccinerade samt barnen som inte blev vaccinerade.

Jag ser mest att de har adderat ihop alla barnåren och på så vis har räknat ut statistiken. Jag kan inte se några fördelar med denna metod om än att det bara är lättare att föra in datan i statistiken. Upplys mig gärna.

Jag misstänker att i studien följde de upp de vaccinerade under en kortare tid än jämfört med de icke-vaccinerade för att upptäcka och jämföra autism biverkningarna.
Om så är fallet så är det lite vilseledande då autism för de vaccinerade barnen kan upkomma ännu senare.

Deras slutsats tycker jag också är väldigt vilseledande då det inte är en 100% bevis på att så är fallet för precis alla i hela världen.

Tycker du den slutsatsen för deras studie är helt korrekt och har du ingen alls mer kritik än det jag framförde med uppföljningen som du också därefter hade en frågeställning för, trots ditt gissande svar på hur det kan ha varit?

JonasDuregard
8

"Deras slutsats tycker jag också är väldigt vilseledande då det inte är en 100% bevis på att så är fallet för precis alla i hela världen."

Nej, bara 95% Tungan ute

Allvarligt talat: den här påstådda effekten är alltså så liten att den inte syns i en studie på en halv miljon barn? Förvånad

Om du skulle ställa så orimliga krav åt andra hållet skulle det inte finnas någon konstaterad biverkning av någon medicin någonsin. "Det är inte 100% bevisat att neurosedyn orsakar fosterskador, bara 99!", tycker du det är en relevant invändning?

Zidizen
2

JonasDurengard

Du gav ett väldigt lustigt allmänt svar om vaccinering med ny fråga som jag tycker egentligen inte är relevant för mig att svara på.

Din motivering till att kunna ta sprutan för att på något sätt bevisa någonting tycker jag falerar på många punkter. Så därför skulle det inte övertyga mig, nej.

Joppo
1

#103 Jag antar att jag förstår din fråga. Hur lång uppföljningen är påverkar ju möjligheten att upptäcka eventuella biverkningar som uppstår långt efter att man tagit vaccinet. Right?

Var någonstans läser du att man följt de vaccinerade barnen en kortare tid? Jag kan inte minnas att jag sett att det stod så. Jag kan dock hålla med dig om att det vore en metodbrist om det stämmer.

Sen kan jag väl till viss del hålla med dig om att slutsatsen inte går att applicera på hela Jordens befolkning(teoretiskt sett kan människor med andra gener påverkas annorlunda), men samtidigt kan man ju knappast blunda för att den eventuella korrelationen mellan vaccin och autism förefaller ytterst osannolik om man utgår från denna studie. Tar man också med i beräkningarna att den senaste forskningen pekar på att autism har genetiska orsaker så anser jag att slutsatsen blir ännu mer sannolik. Dessutom är det ju också så att barn som är ovaccinerade också drabbas av sjukdomen.

JonasDuregard
2

"Din motivering till att kunna ta sprutan för att på något sätt bevisa någonting tycker jag falerar på många punkter. Så därför skulle det inte övertyga mig, nej."

Varför skulle jag ta den då? Risken för livmoderhalscancer är obefintlig.

Jag uppfattade det som att poängen med din "utmaning" var just att ta sprutan för att bevisa något.

Zidizen
2

JonasDurengard

Tyvärr uppfattade du utmaningen helt fel, vilket inte ens var i närheten av en utmaning.

Men risken för att du bär viruset är inte obefintlig, eller?

olaka
3

Jag tänker se till att min dotter tar det om några år när hon är i rätt ålder, om det besvarar din fråga.

Som jag har förstått det så diskuterar man att även vaccinera pojkar mot HPV och då skulle jag definitivt kunna tänka mig att ta det, men jag tror inte att jag tillhör målgruppen rent åldersmässigt…

JonasDuregard
1

#108 "Men risken för att du bär viruset är inte obefintlig, eller?"

Det är ju bland annat därför vaccin är meningslöst.

Zidizen
4

Joppo

Ja du uppfattade korrekt. Fast jag var osäker först om du förstod allvaret i det.

Det var en misstanke om att de inte har uppföljt de vaccinerade barnen lika länge. Mestadels för att det inte står så tydligt.
Du skriver att du inte kan minnas att det står så, men du kan väl heller inte minnas att det stod någonting annat om att det inte ska vara så?

Bara för att den studien visar ett resultat betyder inte att alla andra studier som visar det motsatta automatiskt är överbevisade… för man kan ju heller inte blunda för de studier som också visar det motsatta, eller hur?

Angående forskningen som pekar på att autism har genetiska orsaker… ok, men hur vet du med säkerhet att vacciner inte kan ändra vårt DNA som kan ge upphov till liknade genetiska orsaker? I så fall är man tillbaka till ursprungsfrågan

Joppo
3

#111 Ur min synvinkel förefaller det väldigt märkligt att man skulle följa barnen olika länge. Det finns liksom ingen logik i det, eftersom det potentiellt skulle göra resultatet missvisande. Om du vill fortsatta diskutera detta får du nog försöka hitta något stöd för ditt påstående i rapporten annars blir diskussionen ganska poänglös.

Ärligt talat har jag aldrig sett någon seriös studie som visar på någon korrelation mellan vaccin och autism. Jag vet också att det finns flera andra studier förutom denna danska som också styrker teorin om att det inte finns något samband.

Jag kan såklart inte säga någonting med 100% tvärsäkerhet, men utifrån den kunskap jag har så förefaller det mycket rimligt att följa den rådande konsensen att MPR-vaccin inte har något med autism att göra eller förändrar vårt DNA. Som sagt, även icke vaccinerade barn drabbas ju i samma utsträckning som ovaccinerade. Enkel logik.

Zidizen
2

Joppo

"Som sagt, även icke vaccinerade barn drabbas ju i samma utsträckning som ovaccinerade. Enkel logik."

Vart kan jag ta del av denna statistiken?

Lustigt nog, i samma länk som du postade finns det också kommentarer till studien. En person vid namn Michael E. Mullins kritiserade också studien på dess sammanslagna år på barnen och antal års uppföljning som han kunde räkna ut ett medeltal på där uppföljningsåren skiljde sig mellan de båda grupperna.

En intressant kritik som jag inte tänkte på det där med sammanslagna barnålder är att det påverkar statistiken på senare drabbade autistiska barn. Risken för utveckling av autism är lägre för barn vid låg ålder än barn vid högre ålder. Unga barn som inte hade tid nog att utveckla autism höjde därför också statistiken till studiens fördel.

Edit:

Han räknade förresten ut års uppföljningen för de vaccinerade var i medel 3,7 år, medan de icke-vaccinerade var 5 år.

(Om han nu räknade korrekt, vilket jag får anta till en början med tanke på hans titel)

Zidizen
1

Men tillbaka till HPV igen, då det är väldigt intressant.

Som jag tidigare frågade, ska pojkar också vaccineras? Ni som förespråkar HPV vaccin, skulle ni vaccinera er? (.. med gissning de som förespråkar vaccinet här inne inte är av kvinlig kön)

Joppo
4

#113 Jag menade att denna slutsats kan dras av den danska studien. Av de dryga 500.000 barn som ingick i studien så var andelen barn som drabbades av autism procentuellt sett likvärdiga i båda grupperna.

Angående din sista kommentar så svarar forskarna bakom studien såhär: _"With regard to Dr. Mullins's comments: it is important to note that we did adjust for both age and calendar period in the analysis. Vaccination was treated as a time-dependent covariate, and the vaccinated children contributed risk time in the unvaccinated group until they were vaccinated. Thus, calculating the mean years of follow-up the way Dr. Mullins suggests is not possible."

_Detta förklarar varför den ovaccinerade gruppens genomsnittliga uppföljningstid var kortare. Om jag tolkar det hela rätt så ingick alltså även perioden när de vaccinerade barnen var ovaccinerade i den ovaccinerade gruppen.

blombuketten
0

#114. Hade jag varit ung idag, hade jag helt klart tagit vaccinet….och jag är kvinna.

db-2
0

Du har redan fått ett svar i #109. Du får ett av mig också. Har 2 döttrar som vaccinerades 2012. Tillhörde jag målgruppen för ett vaccin för män skulle jag också vaccinera mig.

ru4real
2

Säger som flera andra, jag vill att min dotter tar vaccinet när hon är i passande ålder, och om jag själv hade varit det hade jag med tagit det. Att jag inte säger att hon skall ta det, beror på att jag och mitt ex har delad vårdnad och vi måste diskutera detta tillsammans.

Men, frågan om autism orsakad av vaccin, är väl ganska väl länkad till i denna tråd, flera olika länkar påvisar att det inte finns ngt samband mellan autism och vaccin, så det är uttjatat vid detta laget.

walter
3

#88 Mr X och du fortsätter dra upp det med ålder fast jag redan talat om att även yngre får det. Likaså fortsätter du bortse från de som får cellförändringar. Det kommer i olika åldrar inte bara äldre som får dom. De med cellförändringar kommer vara största vinnarna i sverige då det är största gruppen.
Ca 20 000 kvinnor per år får cellförändringar av dessa är det ca 12 000 som det läker ut självt, men dom får gå på extra kontroller. Ca 8 000 kvinnor per år får genomgå ingrepp för att få bort förändringar och får sen gå på extra kontroll under nästföljande 5 år. Dessa siffror gäller bara sverige. Behandlas inte dessa 8000 kvinnor så kommer förändringarna utvecklas till till cancer.

Du glömde även läsa dessa länkar så du får dom en gång till.

Livmoderhalscancer och är 25.
33 år + livmoderhalscancer.
Orken vad används när den försvinner.
Livmoderhalscancer.

Du kan ju i alla fall läsa om denna tjej. Om hon fortfarande lever så är hon inte 30 än. Hennes egen blogg. Om jag förstår artikeln rätt så har hon påse för både urin och avföring. Dessutom det som står i artikeln så har hon en konstgjord slida så egna barn är ju uteslutet för henne hon kan väl knappast ha vanligt sexliv.

Så du kan ju göra alla en tjänst och hoppa över det där med åldern.

Du har ännu inte visat på något bekräftat dödsfall.

Sen får jag utgå ifrån att du bara vill "rädda" svenska kvinnor från vaccinet och inte hela världen eftersom du bara upprepar sådant som rör svenska kvinnor. Att medelåldern för livmoderhalscancer i sverige ligger så högt som 55 år är tack vare de cellprovskontroller vi har. Den sortens provtagning finns inte i alla länder så i många länder är kvinnor yngre när dom får cancer än de svenska.

hej

walter
3

#109 Olaka det du tar upp att det även diskuteras att pojkar ska få. det har jag också sett. Tyvärr hittar jag det inte nu, men om jag kommer ihåg rätt så har dom börjat fundera över cancer som man får i mun/svalg. Det kan vara rätt logiskt då HPV-viruset är sexuellt överfört, så oralsex kanske då också kan vara en riskfaktor (eller hur jag uttrycka mig) för cancer i mun/svalg. Det är väl om jag minns rätt inte säkertställt att det är så utan det ligger ännu på misstankestadiet.

Om det ligger något i misstankarna så är det ju inte bara livmoderhalscancer och cellförändringar som kan minska utan även cancer i mun/svalg då hos både män och kvinnor. Vet inte hur många som får den sortens cancer och jag antar att det finns flera olika anledningar till den sorten, men. Har inte läst på något om den sorten så vet inte hur många som drabbas per år och hur många som dör resp överlever idag.

Också om jag kommer ihåg rätt så ska dom börja vaccinera pojkar i australien. Kommer inte ihåg om det var nu vid årsskiftet, men att de svenska myndigheterna vill vänta lite till med att vaccinera pojkar.

hej

walter
5

# 114 Zidizen jag undrar varför du antar att det bara är män som är för vaccinering. Jag är kvinna och jag skulle utan tvekan ta vaccinet om jag varit i den åldern. Jag har själv haft cellförändringar och fick genomgå ingrepp för att få bort dom. Sen den oro som följer efter den kommer alltid finnas kvar. För har man haft förändringar så har man en ökad risk att få ytterligare förändringar och ev cancer i framtiden.

hej

Maria
2

Jag är också kvinna och hade absolut tagit vaccinet om jag varit i rätt ålder. Hade jag haft en dotter så hade jag inte tvekat heller.

/Maria

[Blodpudding]
2

Men det har väl även talats om att vuxna kvinnor ska få ta vaccinet? Jag hade gjort det då.

olaka
0

Det tycks skydda mot analcancer också och det låter ju inte så festligt.

walter
2

#123 Jo även vuxna kvinnor kan ta det om dom vill, är nog redan så idag. Vet dock inte om dom kommer rekommenderas ta det för man har troligen inte så stor nytta av det. För vaccin ska ju tas innan man smittats så därför som det ska ges innan man haft sexdebut.

#124 Det kom jag inte ihåg inatt när jag skrev, men även det är logiskt. Vet inte hur lång tid det tar för att utveckla mun/svalg- eller analcancer. Är det lika lång tid som livmoderhalscancer så tar det ju tid innan man ser något. Är det kortare tid så kanske på de sorterna man först märker förändringar.

hej

epithet
6

#99, Zidizen:

Du insåg inte vilket snedsprång du gjorde?
JonasDurengard kommenterade att det kan väl vara skillnad, vilket du sedan medger att det naturligtvis möjligt kan vara skillnad MEN vill ändå att jag ska berätta för dig om dessa skillnader?

Annars kan du väl själv visa skillnaderna och inte bara egna spekulationer på hur påtaglig skillnaden är när det istället injiceras intramuskulärt"

Gjorde jag ett snedsprång? På vilket sätt?

Du uttryckte dig så självsäkert och raljerande om skillnaden mellan att äta glass och att injicera att jag antog att du hade fakta bakom, och då gott kunde berätta om dem istället. JAG vet inte hur det ligger till, kan därför bara spekulera. Men om du påstår att skillnaden är så självklar att det verkar som du tycker det är löjligt enkelt, kan du väl visa varför det är så. Varför ska jag visa något jag inte vet? Jag förstår inte vad du vill ha från mig.

epithet
4

Zidizen: Ni som förespråkar HPV vaccin, skulle ni vaccinera er? (.. med gissning de som förespråkar vaccinet här inne inte är av kvinlig kön)

Varför gissar du att förespråkare är av manligt kön? Antar du kanske att skeptiker är väl män allihopa? Flört

Här är iaf en kvinna till som skulle tagit vaccinationen. Men jag är nog lite för gammal för att det ska var så stor idé.

ru4real
2

Som svar på (om nu ngn undrade) så har jag fått följande vaccinationer, utan synliga men än idag :)

• Gula febern
  • Kolera
  • Polio
  • stelkramp
  • tuberkulos
  • Tyfoid / Tyfus (om det är samma).

Förutom de man får som barn inom den svenska sjukvården & det ¨är möjligt att jag glömt ngn, då de flesta togs i sjuårsåldern el däromkring, hittar inte mina gamla "gula" böcker just nu.

Så, ja. Jag är vaccinerad och för mig är det en självklarhet.

Klass
4

Vill bara inflika att jag verkligen önskar att jag hade fått vaccin mot kikhosta när jag var barn.
Jag fick nämligen kikhosta när jag var ca 15 år. Varenda gång jag har blivit förkyld efter detta har jag fått en hosta från helvetet, och jag skojar inte - det har varit månader med hosta när jag inte har kunnat gå på bio, åka kollektivt, vara med på möten, sova m.m.
Detta är alltså biverkningar av kikhosta (som inte alla drabbas av, förstås, och tack och lov). 

olaka
4

Trots anektdotstagen(du avslutade den inte korrekt btw, hihi) så är det en viktig poäng du gör, det är definitivt inte bara dödsfallen man bör titta på när man bedömer ett vaccins nytta. Lidande, utebliven eller nedsatt möjlighet att arbeta etc. är nästan lika viktiga parametrar.

ru4real
3

Det blev märkvärdigt tyst, krititerna insåg väl att de hade tänkt lite fel kanske? Svårt att värja sig för fakta när det presenteras på ett evidensbaserat vis.

Howliten
2

En man har dött i svininfluensa. Obduktionen är klar.
Han var tidigare frisk och tillhörde inte någon riskgrupp.
Han hade dock inte vaccinerat sig mot influensan i år och inte heller 2009 då det massvaccinerades mot svininfluensan.

Jag är glad att jag har vaccinerat mig.

Jag är glad. Är du?

chik
0

# 66 ru4real."och #63, chik, hur gör du om du reser utomlands, till länder där man kräver vaccination för att ens få komma in?…

Viskar. har bara varit så långt ner mot söder som Danmark o Norr Norge.Trivs i Sverige.

Sen De vaccinerna,är nog mer testade än Svinvaccinet.

När jag tänker på vaccin så är det de nya som kommer som har blivit snabbt framställda..Så tänker jag.

MrX
5

Att vacciner orsakar hjärnskador är ingenting nytt.

Kolla denna historia från Norge:

Norska staten medger att kikhostevaccin orsakar hjärnskador – familjer får ersättning

http://vaccin.me/2013/01/31/norska-staten-medger-att-kikhostevaccin-orsakar-hjarnskador-familjer-far-ersattning/

walter
7

#134 Jag utgår ifrån att du inte själv sett videon du länkar till. Jag har inte sett just den, men hittade en kortare som verkar ta upp det viktigaste. Norge ska nog vara glada att inte alla barn som vaccinerades blev skadade.

Tittar man på denna korta på ca 10 min så ser man att tillverkningen skedde under helt förkastliga förhållanden. Nu är inte min norska så bra. Bland annat så pågick djurförsök i samma lokaler som det tillverkades vaccin. Fanns inte heller någon sterilitet som jag uppfattar det. Var något mer som togs upp.

Norge la ner sin egen tillverkning av vaccin i mitten på 80-talet och då sjönk biverkningarna ner till nästan 0.

Nu är inte jag medicinskt kunnig, men för mig säger det sig självt att läkemedel (oavsett slag) som är förorenat också kan ge skador. Så utifrån filmen går det inte att säga att det faktiskt var själva vaccinet som orsakade skadorna för att kunna säga det så hade det varit tvungen att varit tillverkat under helt andra förhållanden.

En sak som jag tycker är lite märklig. Detta borde det finnas mer om på nätet. När jag söker så hittar jag istort sett bara till sidor som har med vaccin,me och hans andra sidor att göra och sen till filmen.

hej

ru4real
4

Och vaccin.me är extremt vinklade, det finns inget positivt m vaccin enligt dem, kritiskt granskande av källor och liknande är obefintligt.

Men visst är det så, och underligt om det nu var så. Att man tillverkar läkemedel i samma lokaler som man har djur (det skulle man ju inte ens komma att tänka på i ett restaurangkök). Underligt och skrämmande.

Men, Mr.X vill ju inte ta till sig saklig information, utan har fastnat i propagandaträsket. Då går det inte heller att ha en vettig diskussion el dialog.

MrX
2

Intressant länk med 8 goda skäl att undvika vacciner.

Bl.a. om hur ingredienserna utgör en skrämmande samling kemikalier som man tveklöst bör undvika.

En ökning av missfall och dödsfödslar med 4250% som rapporterades till VAERS under svininfluensa-pandemibluffen 2009-2010.

Gravida kvinnor uppmanades av CDC att ta dubbel dos, vaccin med 25 mg kvicksilver.

Vad säger skeptikerna om att det injiceras kvicksilver (50mg) på gravida kvinnor. Är det något som tilltalar er ?

Narkolepsi, är ett annat skäl….nog så välkänt här i Sverige.

Vaccintillverkarna har ansvarsfrihet från alla dödsfall och skador som orsakas av vacciner.

Risken att man sprider influensa ökar när man använder sprayvaccin….

Risken att man själv får influensa ökar markant om man låter sig vaccineras. (känner 2 st som blev sjuka av vaccinet)

I pdf-filen så kan man se ingredienser i olika vacciner.

http://vactruth.com/2013/02/01/8-damn-good-reasons/?utm_source=The+Vaccine+Truth+Newsletter&utm_campaign=16d5f37174-02_01_2013_8_reasons&utm_medium=email

ru4real
7

1) Allt är kemikalier, din kropp består av kemikalier om man bryter ned den i sina beståndsdelar. Så att tycka att kemikalier är farliga är att inte veta vad man pratar om.

2) Procentökningen du nämner, 4250%, ser extremt övervärderad ut i mina ögon. Du måste mena ngt annat. Annars skulle det vara en ökning på 10 milj om ursprunget/startvärdet var 500.

Om jag letar i filer från vaers och söker på ordet död får jag 226 träffar (varav flera på samma rad i en .csvfil). Inte helt statistiskt korrekt, men jag lär inte komma i närheten av dina fantasisiffror. (VAERS 2010)

När du pratar om dubbel dos av vaccin t gravida kvinnor har jag inte hittat ngt som talar för det du säger, lägger en länklista i botten på detta inlägg (men det orkar du ju inte läsa i alla fall).

resten av dina "argument" orkar jag inte bemöta just nu och jag tror dessutom det är ganska fruktlöst eftersom du inte verkar ta till dig fakta och sanning.

http://www.cdc.gov/h1n1flu/vaccination/pregnant_qa.htm#g

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6132a3.htm

http://www.who.int/csr/resources/publications/swineflu/h1n1_guidelines_pharmaceutical_mngt.pdf

[Starman]
10

Du vet att thiomersal är på väg att fasas ut väl?

Men det beror inte på att det faktiskt har kunnat kopplats till något fall av autism eller liknande. Nej, något sådant har det faktiskt INTE kunnat kopplas till oavsett hur mycket Wakefield har fuskat. :)

Anledningen att det fasas ut är just för att idioter* som du själv sprider desinformation som skrämmer upp massorna helt i onödan. När ämnet blivit smutskastat så pass länge, och till och med av väldigt kända människor (för kändisar kan ju inte ljuga eller ha fel, eller?), så blir allmänhetens konsensus att det är farligt, oavsett om det finns vetenskapliga evidens för sådana påståenden eller inte! Och då går det inte att använda längre eftersom att ingen vill ha det. Grattis, ni lyckades! … med att få bort thiomersal.

Men det finns tusentals andra ämnen som kan användas som konservering så "fighten" fortsätter väl från ert håll. Oavsett om det finns eller inte finns vetenskapligt stöd för det ni påstår, så kommer ni att fortsätta att påstå att vaccin är skitfarligt och borde kriminaliseras.

Oavsett om ni har rätt eller fel, så kommer ni fortsätta att påstå, och påstå, och påstå. Och ni kommer fortsätta att ha fel så ofta att ni alltmer kommer framstå som det skämt ni är. Som med truth-rörelsen, ingen bekänner väl sig längre på allvar till de irrläror som de spred?

Att det skulle vara lättare att bli sjuk av ett virus som man gjort sig immun emot genom vaccination är nog det mest korkade jag någonsin sett någon skriva. Grattis, du knep förstaplatsen i idiot-VM.

* Med idioter menar jag i det här fallet människor som saknar all förmåga att förhålla sig kritiska till det de läser på obskyra bloggar runtom på nätet. So sue me.

MrX
5

#138  " Allt är kemikalier, din kropp består av kemikalier om man bryter ned den i sina beståndsdelar. Så att tycka att kemikalier är farliga är att inte veta vad man pratar om.

Sa jag att alla kemikalier är farliga. Nix. Då är frågan varför du hittar på någonting sådant? Prova sanningen någon gång ! You might like it !

"Procentökningen du nämner, 4250%, ser extremt övervärderad ut i mina ögon. Du måste mena ngt annat. Annars skulle det vara en ökning på 10 milj om ursprunget/startvärdet var 500"

Kanhända att uppsåt påverkar matematiken, för siffran du kommer fram till verkar vara önsketänkande. Rätt siffra är ca. 21.000 om startvärdet är 500.

#139 "Du vet att thiomersal är på väg att fasas ut väl?"

Aha, ungefär som om man kommer på att neuresedyn var fasansfullt…." vi ska bara sälja slut på lagren så ska väl missbildningarna kanske börja minska lite så småningom"

Man borde ju givetvis omedelbart upphöra med att sälja produkter som ska injiceras, med kvicksilver i.

" Grattis, ni lyckades! … med att få bort thiomersal.

Tack Tack, det är bara början !

"Som med truth-rörelsen, ingen bekänner väl sig längre på allvar till de irrläror som de spred?

Hahaha….vilken planet har du varit på…sanningsrörelsen vinner alltmer mark…det går inte att hejda.

Rätt intressant taktik faktiskt. Verkar lite desperat. Att låtsas som att truth-rörelsen är i avtagande. De flesta begriper att det är en egen konstruktion av dig och andra likasinnade, ett påstående som inte har någon förankring i verkligheten.Blir väl lätt så när man inte har något verkligt att komma med….och det blir allt svårare att hävda skeptikerns ståndpunkter i de flesta frågor.

"Att det skulle vara lättare att bli sjuk av ett virus som man gjort sig immun emot genom vaccination är nog det mest korkade jag någonsin sett någon skriva.

Jo, men när det nu visar sig att folk får influensan av vaccinet, trots att den påstås verka för motsatsen, och dessutom göra de vaccinerade mer mottagliga för följande års influensor så kanske det inte är så korkat när allt kommer omkring.

"So sue me."

Tror du övervärderar din betydelse litegrann starman.

[Starman]
16

Eftersom att thiomersal aldrig i seriöst utförda studier har påvisats vara upphov till autism (eller något annat över huvud taget för den delen, i de doser som används i vaccinen såklart) så är det ingen brådska att sluta sälja vaccin innehållandes thiomersal.
Anledningen till att det fasas ut är som sagt för att er skräckpropaganda har lyckats; människor vill inte ha det längre eftersom de lyssnat på skräckmånglare hellre än på människor med verklig kunskap i ämnet.

Kvicksilvret i thiomersal ansamlas inte i kroppen utan förs ut med hjälp av kroppens egna reningsprocesser inom några dagar efter vaccinationen.

Autism-fallen i Amerika har fortsatt att eskalera bland barn sedan 1999, när thiomersal togs ut ur vaccinen i Amerika. De barn som fötts efter -99 har alltså fått ett vaccin helt fritt från thiomersal, men autism-fallen ökar ändå. Det om något borde få dig att förstå att där inte finns någon kausalitet. Men det är förmodligen för mycket begärt av dig att förstå.

Det är roligt också att du tror dig kunna tala för "de flesta", med tanke på att det räcker att kolla här i tråden för att se att de flesta faktiskt inte håller med dig (eller truth-rörelsen för den delen). Riktigt jubel-idiotiskt faktiskt.
Så är det också med truth-rörelsen; de har sina huvuden alltför långt upp i sina egna ändlyktor för att inse att de flesta faktiskt inte står på deras sida.

Du får gärna delge en studie där man funnit att vaccinet kan ge sjukdomen!
Men det kan du ju inte, eftersom ljugmedia har mörkat alla seriösa studier så att rymdödlorna ska kunna fortsätta avbefolkningen! Ja, fantastiskt att du har kommit till den insikten i din mammas källare.

ru4real
8

Jag räknade säkerligen fel på matten, helt klart. Men, faktum kvarstår; du har inte visat var dina siffror kommer ifrån, du har bara presenterat dem.

Ingenstans har jag hittat ngt om gravida kvinnor och dubbeldosering.

Du har inte bemött ngn av de länkar jag gav dig. Vilket är ganska typiskt för personer som bara stoppar huvudet i sanden som du gör.

Ming
1

# 0

Vaccin är bra…inte tu tal om annat!!

Klass
4

20101208 påstod Sanna Ehdin att det s.k. svininfluensavaccinet gav en ökning av missfall med 700 %.

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/vaccination_gav_missfall

I dag kan man läsa att hon hade fel (som den förvillare hon fortfarande är):

http://www.medicalnewstoday.com/articles/255093.php

MrX
3

#141"Kvicksilvret i thiomersal ansamlas inte i kroppen utan förs ut med hjälp av kroppens egna reningsprocesser inom några dagar efter vaccinationen.

Jaså minsann, låter inte särskilt troligt. Dessa hittepå-uppgifter verkar rätt osannolika.

47 500 personer i Indien fick polio av poliovaccinet år 2011

Blandat om Gardasil:

Tre av sex experter var kopplade till industrin vid vaccininköp

Tre av sex experter har tydliga kopplingar till vaccinindustrin. Trots det kan Socialstyrelsen inte redogöra för hur problemet med jäv hanterades när myndigheten tog ett av sina dyraste beslut någonsin, att införa HPV-vaccinering mot papillomavirus för 262 miljoner kr om året.

Barnen förgiftas av läkarnas och myndigheternas okunskap – vaccinet Gardasil har inte förhindrat ett enda cancerfall

Det är chockerande att se hur ensidigt mainstream media rapporterar i vaccinfrågor, allsidig information censureras effektivt bort. Vi får nog väldigt snabbt veta om ett barn har insjuknat i mässling i södra Finland men vi får till exempel aldrig veta att 47 500 personer i Indien fick polio av poliovaccinet år 2011. Vill man ha allsidig information får man söka den själv, precis som Sörhannus också har märkt. Vi ska invaggas i en falsk trygghet där den enda information vi får om vacciner ska stärka oss i tron att de är vältestade och säkra. Att de skyddar mot sjukdom tas förstås för givet och vi får aldrig läsa i dagstidningarna om epidemier där nästan 100 procent av de drabbade varit fullt vaccinerade.

Vi är så enormt vaccintroende att det nationella vaccinationsprogrammet kan utökas med fler och fler vacciner i allt snabbare takt utan att någon ifrågasätter. Vi är redan uppe i 24 vaccindoser (26 med influensavaccin) innan barnen ens blivit ett och ett halvt år gamla, och snart lägger man säkert till vaccin mot vattkoppor och hepatit. Ja, varför inte vaccin mot karies och övervikt också? De är under utveckling.

Åldringar och barn förgiftas

I USA får barn nu hela 38 vaccindoser innan de blivit ett och ett halvt år gamla. Man glömmer fullständigt bort att vacciner är läkemedel och att alla läkemedel har biverkningar. Det talas ständigt om att åldringarna övermedicineras och får mediciner för att lindra biverkningar av andra mediciner -men det samma händer ju med barnen! Enda skillnaden är att vaccinerna är så heliga att myndigheterna oftast förnekar att de orsakar några allvarliga biverkningar eller sjukdomar alls, trots att vaccinernas bipacksedlar berättar motsatsen. Jag har till och med hittat autism och plötslig spädbarnsdöd i en bipacksedel, något som myndigheterna totalt förnekar att har något samband med vacciner.

Till min förtvivlan läste jag i Vasabladet att regeringen nu beslutat att lägga till hpv-vaccin (mot livmoderhalscancer) i vaccinationsprogrammet från och med nästa år. Detta är helt ofattbart för mig, för då man läser lite mer om vaccinet ser man med lätthet att nackdelarna överväger fördelarna flera gånger om. Hpv-vaccinet marknadsförs som ett vaccin som skyddar mot cancer. Punkt. Om man som jag, tycker att det låter lite för bra för att vara sant och börjar läsa det finstilta, inser man att så inte är fallet. Falsk marknadsföring brukar det väl kallas.

Nästan alla får hpv utan problem

Det är mycket man ”glömmer” att informera om, till exempel att vaccinet bara kanske, möjligen, skyddar mot fyra av de fler än 100 olika stammar humant papillomvirus som kan orsaka hpv-infektion. Två av dessa fyra stammar är kopplade till genitala vårtor (varför man ibland också rekommenderar vaccinet åt pojkar), och endast två av stammarna sätts i samband med precancerösa cellförändringar.  Det är alltså mycket troligt att man smittas av någon annan stam än de två som finns i vaccinet.  Vad man också ”glömmer” att informera om är att hpv inte är cancer, utan en virusinfektion som är så vanlig att de flesta kommer att ha den någon gång under livet och att kroppen oftast klarar av att bekämpa infektionen helt naturligt, utan att man vet om det. Därför har de flesta redan bildat antikroppar på naturlig väg. En finsk studie som pågick i två år visade att endast 2,6 % av familjerna inte exponerats för hpv, och har man redan blivit utsatt för de stammar som ingår i vaccinet är vaccinet inte bara verkningslöst, utan ÖKAR sannolikheten att man utvecklar livmoderhalscancer. Undrar om regeringen blivit informerad om det?

Effektiv sterilisering?

Vaccinet Gardasil, som är det mest använda hpv-vaccinet, innehåller bland annat aluminium som har en lång historia av väldokumenterade hälsorisker och är allmänt erkänt som neurotoxiskt. Det innehåller även polysorbat 80 som bland annat är känt för att orsaka infertilitet. Hur man vågar injicera det i en serie av tre doser (till att börja med, det kan behövas fler boosterdoser i framtiden), i en hel generation unga flickor övergår mitt förstånd.

Biverkningar som hittills har rapporterats är bl.a. anfall, kramper, artrit, andningssvårigheter, synstörningar, ihållande kräkningar, allvarliga hudutslag, förlorat medvetande, Guillain-Barrés syndrom, svullna kroppsdelar, störningar i hjärta och njurar, genitala vårtor, cellförändringar och hpv-infektion (det främsta skälet till att vaccinera sig!). I USA har just nu 24 188 biverkningar rapporterats till myndigheternas databas VAERS på grund av vaccinet Gardasil. 111 av dessa var dödsfall. Lägger man till det andra hpv-vaccinet som finns på marknaden, Cervarix, blir siffrorna förstås ännu större.

Desperata föräldrar och privata organisationer försöker informera om riskerna med vaccinet och vädjar till myndigheterna att de ska sluta vaccinera. Men inget händer. Själv skrev jag just på ennamninsamling som ska skickas till president Barack Obama och den amerikanska kongressen i hopp om att de då ska uppmärksamma och utreda alla skador och dödsfall som hpv-vaccinet har orsakat. I skrivande stund har insamlingen 16 788 underskrifter.

Hur kan det få gå till så här? Jag undrar hur många flickor som får dö eller skadas av vaccinet här i landet innan myndigheterna reagerar? Det har inte gjorts några långtidsstudier på hpv-vaccinets påstådda skyddseffekt så man kan inte med säkerhet säga att det har räddat en enda person från livmoderhalscancer, medan dödsfalls- och biverkningsrapporter till vaccinet fortsätter att trilla in världen över. Genom att låta hpv-vaccin ingå i vaccinationsprogrammet har våra politiker således gett sitt samtycke till att låta en halv generation vara försökskaniner åt läkemedelsbolagen. Skrämmande, minst sagt.

Spår efter HPV-vaccin i hjärnan hos två döda flickor

För första gången i historien finns det en biologisk mekanism som kan koppla ett vaccin till en allvarlig biverkning. Två tonårsflickor, båda döda innan deras tid var kommen, från motsatta ändar av världen, hade båda ytterligare två saker gemensamt. Båda tog Gardasil för att försöka förebygga livmoderhalscancer.

Sammanställning: Marina Ahlm / Bild: Freedigitalphoto

Fragment av HPV-16-L1-antigen har även påvisats i deras hjärnors blodkärl. Detta antigen används i både Gardasil och Cervarix och är ett främmande ämne tänkt att starta en immunreaktion i kroppen. Rent teoretiskt ska dessa antigener inte korsa hjärn-blodbarriären. Men enligt en nyligen avslutad fallstudie är detta inte fallet.

http://vaccin.me/?s=Gardasil

walter
14

Mr X att du saknar sunt förnuft och logiskt tänkande vet vi sen förut. Vet också att du inte lär ta till dig något av det jag skriver, så jag skriver så att andra kan del av det.

Börjar med socialstyrelsen. Dom visste om att några av experterna var jäviga eftersom dom inlämnat jävsdeklartion i förväg. Experterna får säga sitt sen går det ut på remiss innan socialstyrelsen tar beslut. Beslutet tar då socialstyrelsen på egen utan att experterna är närvarande. Hade de experter som inte var jäviga haft annan åsikt så skulle jag tro att deras röst hade vägt tyngre just för att dom inte var jäviga. Finns väl ingen myndighet som vill lägga ut pengar om dom kan slippa. Så det socialstyrelsen gjort fel är att dom inte dokumenterat det hela på rätt sätt.

Du skrev själv förut att det finns många olika HPV stammar, så ja många (alla?) blir smittade och många blir friska helt på egen hand beroende på vilken stam man blivit smittad med.

Med tanke på att livmoderhalscancer har lång inkubationstid så går det inte idag att säga att det inte förebygger cancer. Det beskedet får vi vänta ytterligare några år innan man kan säga något definitivt om.

Du skriver att om man redan är smittad och tar vaccinet så ökar risken för cancer. Nej det finns inget som tyder på det, om inte annat så går inte heller det att se ännu då just inkubationstiden är så lång. Så bara där faller det. Jag antar att det också är något du läst på vaccin.me (din bibel) Ta och läs det PDF dokument som det hänvisas till i så fall så ser du att det inte stämmer. Det som händer är om du redan är smittad med någon av de stammar som finns i vaccinet så är du inte skyddad mot just den utan har samma risk som en ovaccinerad att få livmoderhalscancer av just den specifika stammen. Därför som man ska vaccinera före sexualdebuten så man får så bra skydd som möjligt.

En sak som nämns i din text polysorbat80 jag har redan talat om att det även ingår i mat. Så ska man undvika det som du nämner (sterilitet) så får man även sluta äta mat.

Sen får du ta och börja tänka på upphovsrättslagen. Att det står på vaccin.me (och hans andra sidor som säkert tillåter spridning) betyder inte per automatik att det är ok, det beror på vart deras text kommer ifrån. Är det egna ord eller har dom tillstånd eller har dom "stulit" den någonstans ifrån. Även om dom fått tillstånd så inte säkert att det tillståndet gäller vidare spridning i så stor utsträckning utan kan bara gälla att dom får publicera.

Söker jag på nätet så jag hittar vad som verkar vara din text så står en författare, men i din text så står en helt annan person. Se åtminstone till att ange de skribenter som står för texten så att rätt person anges. För det är ju inte dina egna ord utan du kopierar andras texter.

Generellt när det gäller det sista du lagt ut så blandas det hej vilt fast man får intrycket att din långa text ska handla om gardasil, så ta dela upp det så man tydligt ser vad som hör ihop.

hej

vallhund
2
Zidizen
4

Walter

okej, du är en kvinna. Svårt att se det med ett nick som är maskulint och jag ser inget feminint i ditt skrivsätt :)

Du nämnde om att du själv har haft cellförändringar och fick genomgå ingrepp för att få bort dom. Tror du att du hade blivit helt fri från detta om du hade tagit vaccinet? För tror du att du får 100%-ig skydd? Du måste ändå genomgå regelbundna kontroller och det är det som är avgörande då vaccinet inte ersätter just de kontrollerna, eller hur?

Du skrev även tidigare detta:
"Börjar med socialstyrelsen. Dom visste om att några av experterna var jäviga eftersom dom inlämnat jävsdeklartion i förväg. Experterna får säga sitt sen går det ut på remiss innan socialstyrelsen tar beslut. Beslutet tar då socialstyrelsen på egen utan att experterna är närvarande. Hade de experter som inte var jäviga haft annan åsikt så skulle jag tro att deras röst hade vägt tyngre just för att dom inte var jäviga. Finns väl ingen myndighet som vill lägga ut pengar om dom kan slippa. Så det socialstyrelsen gjort fel är att dom inte dokumenterat det hela på rätt sätt."

Sedan läste jag detta
"Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm säger att det hela låter bedrövligt och att han ska ta upp det med de ansvariga. Han känner inte till hur vaccinbesluten fattades och säger sig inte ha tillfrågats."

Men Walter känner sig ändå betryggande hur beslutet togs? Jag känner mig helt förtvivlad när Socialstyrelsens generaldirektör inte hade någon aning om beslutet. Sedan att Anders Tegnell som är vaccinernas förespråkande förespråkare SOM också ledde vaccinarbetet på Socialstyrelsen vore isåfall inte konstigt om det nu var han som ledde till det avgörande beslutet.

Zidizen
4

Så låt mig sammanfatta för att se om jag har uppfattat er korrekt…

Angående Gardasil, eller är det Cervavix som används?
Jag blir inte klok på det när jag läser från år 2010 att det är Cervavix som har valts till fördel för att det var 50% billigare än Gardasil.
Men enligt länken i mitt förra inlägg så nämns det om Gardasil var det som används.

Ni tycker det är logiskt att det kostar 262 miljoner kronor om året för att:
- massvaccinera alla flickor som kan ge allvarliga biverkningar
- ge ett 70%-ig skydd.
- ett skydd mot två virustyper som orsakar 70% av fallen till livmoderhalscancer.
- majoriteten av HPV-infektioner (90%) är tysta, övergående och självläker
- ändå vara tvungen att gå på kontroller då vaccinet inte ersätter dessa kontroller.

När viruset och cellförändringarna ändå relativt enkelt kan förhindras genom att bara undvika ofta oskyddat samlag med flera olika partners, gå på regelbundna kontroller för en snabb upptäck och åtgärd.
….. Är det logiskt att staten ska punga ut 262 miljoner kronor om året för vaccinet?

vallhund
1

# 149

Källa till dina påståenden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JonasDuregard
8

#149 "Så låt mig sammanfatta för att se om jag har uppfattat er korrekt…"

Har bara följt tråden på håll, men var det där ett seriöst försök att beskriva din moståndares argument på ett sätt som de ska hålla med om?

I så fall är du dålig på det. Jättedålig Glad.

Om inte, vad var då meningen? Någon slags invecklad retorisk poäng? Jag tror den kommer gå om intet när andra här påpekar att du inte alls "uppfattat dem korrekt", alltså att det du skriver inte alls är en sammanfattning av vad "förespråkarna" har sagt.

walter
6

Zidizen när myndigheter ska ta beslut så gör dom det oftast med tankar på pengar. Sådant som kostar mycket det försöker dom in i det längsta undvika. När det tas beslut oavsett om det är en myndighet eller bara ett företag så brukar inte utomstående personer finnas med. Sen om det finns förespråkare går inte att göra något åt, det brukar finnas åt båda hållen.

Din länk säger en del av det jag redan jag sagt. Här är en annan länk till där en från socialstyrelsen talar om det.

När det gäller vilket vaccin som finns i sverige så vad jag vet så är det gardasil som gäller i hela sverige idag. Har för mig att under en period fanns båda, men det var innan det hade fattats beslut om att alla ska få det så varje landsting tog då egna beslut. Andra länder kan ha ceverix.

När det gäller cellprovskontroll. Ja naturligtvis ska man fortsätta gå på dom. Livmoderhalscancer är i ett avseende som annan cancer att det kan uppkomma även av andra orsaker. Nu ska jag inte säga säkert, men tror även livmodercancer (om den kommit en bit på väg) upptäcks via cellprovstagningen. För det är skillnad på livmodercancer och livmoderhalscancer.

Du skriver att det förhindras genom att inte ha många partners. Det är fel, du kan bli smittad vid första samlaget. Enda sättet idag att undvika att bli smittad är att använda kondom och det varje gång. Vilket i sin tur innebär att jordens befolkning utrotas för det blir inga barn om man använder kondom.

Vet inte om du formulerar dig fel när du undrar om jag hade blivit fri från cellförändringar om jag varit vaccinerat. Vaccinet är inte en medicin som tar bort förändringarna som redan uppstått utan vaccinet ska förhindar att dom uppkommer. Om jag tror att jag hade sluppit cellförändringar om jag varit vaccinerad det vet jag inte, men jag hade åtminstone haft en chans att slippa dom. Nej jag tror inte heller att vaccinet ger ett 100% skydd om inte annat som sagt så finns det andra varianter på livmoderhalscancer.

hej

Zidizen
4

JonasDurengard

Jag förstår inte vitsen med ditt inlägg.

Hade jag uppfattat något fel så får du specifikt tala om vad det är och skriva det korrekta istället. Men eftersom du bara har följt tråden på håll och kommer med egna gissningar så är ditt inlägg inget mer än bara onödig upptagen plats.

Walter

Men vänta nu… så du tycker det är inget fel när ett beslut om så mycket skattepengar på flera hundra miljoner tas i bruk OCH ingen dokumentation om det finns tillgänglig? Samt att flera inom socialstyrelsen, inkl. generaldirektören inte hade en aning om beslutet?? En generaldirektör är ingen utomstående!
Varför så mycket husch-husch?

"När det gäller vilket vaccin som finns i sverige så vad jag vet så är det gardasil som gäller i hela sverige idag. Har för mig att under en period fanns båda, men det var innan det hade fattats beslut om att alla ska få det så varje landsting tog då egna beslut. Andra länder kan ha ceverix."

Så varför tror du det beslutades om Gardasil? Gardasil är ju dubbelt så mycket dyrare och det var på tal om att välja cervarix för flera år sedan p.g.a. just detta.

"Enda sättet idag att undvika att bli smittad är att använda kondom och det varje gång. Vilket i sin tur innebär att jordens befolkning utrotas för det blir inga barn om man använder kondom."

Nu gillar du att överdriva, ser jag.
Ska jag också överdriva så kanske det borde skapas ett vaccin mot brutna penisar vid häftiga samlag.

JonasDuregard
5

#153 "Hade jag uppfattat något fel så får du specifikt tala om vad det är och skriva det korrekta istället."

I förhoppningen att du inte "missförstår" det också?

Jag står över.

olaka
8

#149 skrivet av Zidizen:

…undvika ofta oskyddat samlag…

Lysande förslag, att ingen har tänkt på det tidigare!? Din revolutionerande idé borde ju även eliminera HIV och alla andra sexuellt överförbara sjukdomar samt oönskade graviditeter. Jag kan för min del inte förstå varför denna underbara idé inte satts i bruk!

Zidizen
2

JonasDurengard

"Jag står över."

Synd att du inte tänkte på det innan du skrev första inlägget ;)

vallhund
2

# 155

Tänkte samma, men du hann före mig.

KL

Ang vaccinationer så har vi ju även Tuerkulos som är en förödande sjukdom, som fått nytt grepp om världen.

Jag lyckades få min son vaccinerad då när han var liten, det ingick inte i vaccinationsprogrammet, men eftersom jag arbetade med högriskgrupper så fick han vaccinet, lyckades få honm vaccinerad mot smittkoppor oxå.Oskyldig

Zidizen
3

Vallhund

Vaccinerade du din son mot tuberkolos? Hoppas det inte var samma typ som de i Sydafrika fick

JonasDuregard
1

#155 Skrattande

Lysande.

vallhund
1

Självklart lät jag honom bli vaccinerad, vilken sort det var har jag ingen aning om, mycket vatten under broarna sen dess.

När jag var i 8:e månaden så blev jag nerblodad av en person med öppen TB i lungorna, som dessutom hade Syfilis, gissa BVCs reaktion när jag krävde nytt Wasserman prov. Foten i munnen

Min mormor hade TB som ung, som satte sig i skelettet (ryggraden), hon fick tillbringa 2 år i gipsvagga o sen lära sig gå igen, var det något mer?

Fö är mitt nick vallhund.

walter
1

Zidizen att det inte finns dokumentation är ju fel, frågan är vilken dokumentaton som fattas. Är det hela processen eller bara en bit. Att generaldirektören inte visste ser jag inte som något konstigt. Högsta chefer i företag brukar sällan ha full information. Ju större företag, myndighet eller organisation desto mindre brukar högsta veta om. Skulle gissa på att samma gäller i regeringen. Departementen sköter sig själva och reinfeldt vet väldigt lite. Så ska man få veta något så ska man aldrig gå till högsta.

Varför man valt gardasil istället. Det vet jag inte, men gissar på att det är för att gardasil innehåller vaccin mot 4 specifika stammar (6, 11, 16 och 18) medan cervarix bara innehåller mot två (16 och 18).
Nu är det möjligt att jag översätter fel och då får någon gärna korrigera mig. Läser man på cervarix så står det att det "Additionally, some cross-reactive protection against.." för mig låter det som att 16 och 18 ev också kan ge visst skydd mot två ytterligare stammar. Det står inte på gardasil, men det borde gälla samma i gardasil då 16 och 18 ingår i det.

Nej jag överdrev inte. Vill man inte bli smittad så gäller kondom på hela tiden och då blir det inga barn.

hej

Zidizen
3

Valhund, så det spelar ingen roll för dig att vaccinet inte skyddar mot lungtuberkulos? … Även nu i efterhand?

Walter

Att det ens fattas någon ynka bit dokumentation på någon handling som stiger över 200 miljoner kronor är bara det en allvarlig brist, samt när generaldirektören inte hade någon kännedom av handlingen är ta mig fasen inte en liten grej.

Är du på allvar och tycker det inte är något konstigt alls är mig en riktig gåta. Även om du blandar in andra former av företag, regering och Reinfeldt så var det ändå viktiga personer inom socialstyrelsen som inte hade en aning, där beslutet ändå sammanfattades

walter
1

Zidizen så nu hakar du upp dig på beslutsprocessen.

Nej jag ser inte det som något konstigt att högsta inte vet. Det är ofta så att de inte vet. Ofta är högsta bara en sorts galjonfigur. Det kan också vara ett sätt att skydda högsta att inte informera den. För går något fel så kan högsta sitta kvar medan underhuggare får sparken.

hej

Zidizen
3

Walter

Nästan alla tycker det är väldigt konstigt men inte du? Hur ska jag kunna diskutera vidare med dig när du inte ens inser allvaret i det här… helt otroligt.

Tycker ni resterande HPV-vaccin förespråkare, likt Walter, att det heller inte är så konstigt att det saknas dokumentation för beslutet som berör över 200 miljoner kronor och att socialstyrelsens generaldirektör tycker det är bedrövligt att han varken kände till hur vaccinbesluten fattades och inte ens blev tillfrågad?

walter
1

Zidizen om du tittar på det jag skrev så tycker jag det är fel att det fattas dokumentation.

För dig har det tydligen blivit viktigaste hur beslutsprocessen varit. För mig är vaccinet det viktigaste och hur bra/dåligt det är kommer vi få vänta ytterligare några år innan vi får besked om.

hej

Zidizen
4

Walter

Jag blev bara väldigt förvånad att du inte tyckte det var konstigt. Därför reagerade jag extra på det. Man kan ju då verkligen undra hur hårt vaccinet har lobbats in och försökt hålla det tyst och diskret och inte låta någon ifrågasätta då det redan har blivit konsensus.
Men det är tydligen inget berör dig, bara så länge myndigheterna och läkemedelsföretagen säger det är bra, en mycket bra grej.

vallhund
2

# 162

Hur vet du att det inte skyddar mot olika sorters TB?

Fö övrigt så är det inte olika stammar som ger olika slags tuberkulos, det är samma bakterie, o sätter sig där den lyckas. Naturligtvis sker det mutationer o bakterien förändras

walter
6

Zidizen Det är synd att det är så lång inkubationstid på livmoderhalscancer så att det inte går att se tidigare som med många andra sjukdomar.

Det gardasil vaccinerar emot är de HPV virus som anges som största orsak till livmoderhalscancer och där har man ju sett att det har effekt.

Just för att det är så lång inkubationstid så kan man inte göra som vanligt och ha en testgrupp som man sen kollar av efter en viss tid för att se effekten. För på bara 10 år så kommer runt 2 milj kvinnor dött. På 20 år ca 4 milj kvinnor.

Varför har ni som är emot vaccinet så svårt att se att det handlar om så enormt många kvinnors liv.

Jag vet inte om det kommer ha så stor effekt som sagts, men bara man får ner antalet rätt rejält så vinner man mycket. Sen har det ju börjat funderats även över andra cancerformer som ev kan vara kopplade till just dessa HPV stammar så man kan kanske vinna än mer på det än vad som är tänkt från början.

hej

piotrr
0

#41, Mr X,

Om det inte "räcker" med en komponent, utan kräver två, så kan du ta bort den ena komponenten och förhindra problemet från att uppstå.

Enkel matematik.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
5

#47, Mr X,

> "Varför eliminerar man inte orsakerna till cancer i stället?"

Du har precis erkänt att du känner till att HPV är en orsak till cancer, men den vill du tydligen inte eliminera.

Tycker du inte själv att det är motsägelsefullt av dig?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
6

#145, Mr X,

> "Tre av sex experter var kopplade till industrin vid vaccininköp"

Det här argumentet slår mig alltid som väldigt märkligt. Det man invänder emot är alltså att EXPERTERNA faktiskt har ARBETAT inom läkemedelsbranschen, eller känner någon som arbetat inom läkemedelsbranschen eller har studerat eller kan något om farmakologi.

Det är inte fruktansvärt. Det är tvärt om fruktansvärt att det bara är hälften av experterna som har någon som helst koppling till den enda industri som tillverkar medicinerna som behövs.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

MrX
4

[Raderat /Jonas]

Om man intar sund föda så tror jag inte att dessa virus kan orsaka någon cancer.

Varför eliminerar man inte gifterna i mat och miljö ???

Det finns många orsaker som tillsammans påverkar utfallet.

Varför ska man utsätta flickor för dessa ohälsosamma biverkningar då nyttan är inte bara tvivelaktig men också minimal.

ru4real
7

#172 Tror du verkligen på vad du själv skriver? Att bara inta sund föda är i dagens verklighet inte praktiskt möjligt, förr eller senare kommer du få i dig ngt "osunt".

Och virus har alltid funnits, om jag inte missminner mig är det den äldsta "livsformen" på jorden, ibland lever vi med dem, ibland lever de i oss och ibland arbetar de mot oss (om man nu kan tänka ngt sådant om en organism som enbart gör det den är programmerad att göra). Kankse är fel att kalla dem "levande" dock.

Din naivitet må var underhållande, men tragisk. 

Många kvinnor har säkerligen en extrem "nytta" av dessa vaccin, de slipper cancer och liknande, cellförändringar som kanske inte blir cancer, men kan vara nog så jobbiga antar jag.

MrX
3

#173 För dig verkar biverkningarna inte vara ett problem.

Hur kommer det sig?

JonasDuregard
2

MrX får en varning för personangrepp. 

Den som vill diskutera varför kan göra det här.

piotrr
5

#172, Mr X,
> "Om man intar sund föda så tror jag inte att dessa virus kan orsaka någon cancer."

Och du tror fel.

> "Varför eliminerar man inte gifterna i mat och miljö ???"

Varför vill du inte eliminera viruset?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
4

#174 så klart är biverkningarna ett problem, men fördelarna överväger nackdelarna flera ggr om…

Och mha forskning kan man nog minimera biverkningarna allt eftersom.

[Starman]
3

Sluta anklaga människor för att hysa åsikter som du inte har en aning ifall de hyser eller inte. Det är ett väldigt fult beteende.

ru4real
4

Och jag har ju fortfarande inte fått svar på de frågor jag ställt tidigare, men det hade jag inte heller väntat mig från folk som har väldigt mycket otur när de tänker…

MrX
Skrivet av sajtvärd eller medarbetare 
2

Biverkningarna är 100 ggr värre än någon påstådd nytta.

[Grälsjuka raderades då det är smittsamt. Påståendet ovan är dessutom falskt. / Per]

[Starman]
7

"Biverkningarna är 100 ggr värre än någon påstådd nytta."

Oj! Har du en studie som bekräftar det? (Det här börjar bli jävligt tjatigt.)

Förresten, vad i hela världen är det som får dig att känna dig så sjukt säker på dina saker? Vad är det som får dig att inbilla dig att du har knäckt livspusslet?

För ofta får man de där "Houlier Than Thou"-svaren från dig, men du har rätt att få veta, tycker jag, att de bara får dig att se pinsamt svarslös ut och inget annat.

ru4real
2

#180 av dig förväntar jag mig inget längre. Och du förjänar inte att tas på allvar!

olaka
4

Vad får dig att tro att du förtjänar något svar ?

Bra inställning att ha på ett forum.

Neutralis
4

Du var en ovanligt oseriös kuf må jag säga… Du har inte funderat på om du har tagit fel på vilken sida du befinner dig på… Dina inlägg blir ganska komiska med tanke på det.

Klass
4

Hej å hå. 

Nu gör jag som vissa andra: 
Jag lägger ut en länk utan att berätta något om vad den innehåller: 

http://scienceblogs.com/insolence/2013/02/25/the-price-of-antivaccine-fanaticism-2013/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

[Starman]
7

Antivaccinationslobbyn i Australien måste ta ett steg tillbaka;

http://www.smh.com.au/national/health/victory-for-vaccination-supporters-20130212-2eant.html

Zidizen
4

#186 Starman

Så här svarar dem på deras […] webbsida, som fortfarande ser ut att vara aktiv med samma namn.

[Dubbel länk till samma text på två delar av samma sajt togs bort. / Per] 

Förslag till ändring av namnet skulle lämnas in senast 21:a feb 2013. Undra hur långt ärendet har kommit.

[Verkligen, Zidizen? Du kunde hitta samma text på både deras blogg och webbsida och posta länkar till båda, men du kunde inte hitta på deras webbsida om hur långt ärendet har kommit? Vad beror det på? Försöker du kanske bara förbättra deras google-ranking? / Per]

ru4real
3
Klass
5

Det verkar finnas risk att mässling får nytt fäste i Sverige på grund av vaccinationskritiker:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article16332759.ab 

Zidizen
5

Jag länkade till två sidor för ena är en blogg och andra är väl den officiella sidan. Två sidor som må ha samma text men med olika kommentarer.

Nyheterna där tycker jag är väldigt oorganiserade och jag hade därför svårt att hitta nya artiklar som berörde min fråga.

[Delar av inlägget som handlade om modereringen togs bort. Det är inte förbjudet att diskutera moderering, men diskussion bör hållas till ämnet för tråden. / Per]

ru4real
1

Bra länk i #185, mycket intressant läsning faktiskt.

Zidizen
2

#192 Ru4real

Ja den länken är väldigt intressant läsning faktiskt, parodiskt med självförstörande effekt  😃

ru4real
4

Självförstörande? Var hittar du det i texten?

Jag tror du per automatik säger emot folk, utan att egentligen ha ngt att säga…

Zidizen
2

#194 ru4real

"Självförstörande? Var hittar du det i texten?"

… typ hela. Inkl. bloggaren

olaka
6

#195 Ingen seriös konkret kritig alltså? Bara vagt tramsigt gnäll från din sida.

Zidizen
4

Olaka… tja, inte blir jag imponerad av er heller direkt.

Får jag inte tycka att det är parodiskt med självförstörande effekt?
Ni själva har tyckanden som flamberas fritt

olaka
6

Du får tycka så om du vill, jag bara påpekar att din "kritik" är oseriös och substanslös.

[Starman]
1

"Ni själva har tyckanden som flamberas fritt"

Va?

Zidizen
3

Olaka, varför skulle kritiken vara oseriös? Och vad är det för skillnad på er "kritik". 

Starman

"Va?"

Precis

piotrr
0

Inlägg #191 av ru4real togs bort då det svarade på de delar av #190 som diskuterade moderering.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
5

#200 Zidizen

Om du kan framföra en något mer specifik "kritik" än ett påstående att du tycker att texten och författaren är "självförstörande", så skulle nog din otrovärdighet minska ett par promille.

[Starman]
1

Klass; Skrämmande att se hur puckat vaccinationsmotståndare där ute i landet resonerar (bland kommentarerna). Lyckligtvis är de som skriver aktivt inte representativa för landet som helhet.

Klass
1

#203 Starman

> "Lyckligtvis är de som skriver aktivt inte representativa för landet som helhet."

OK, det är de nog inte (om man ser statistiken på hur många som vaccinerar sig), men ibland kan man tro det.

Det är de kanske inte just nu - men jag är rädd att de kan komma att bli det. 
När t.ex. Svenska Dagbladet har en rubrik som denna blir man lite fundersam: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vaccin-van-blir-ny-statsepidemiolog_7946576.svd

[Starman]
1

Anledningen till det är ju att de kryper fram ur sina hålor så fort någon ens nämner fördelarna med vaccin på en öppen plattform. Då går djungeltrumman och snart finns merparten av vaccinationsmotståndare på plats. Det är det som gör att de ser många ut. Även fast de rent statistiskt är få. Och så hävdar de sig gärna med "Fler och fler börjar vakna nu" och liknande i försök att värva fler till antivaxsekten.

Den rubriken såg ut som hämtad från vaccin.me. Hur tänkte de där med neutraliteten? >____>

Klass
2

#205 Starman

Ja, jag hoppas att du har rätt - alltså att det är de värsta galningarna som låter mest och att de inte är särskilt många.

Det är ganska svårt att veta hur omfattande denna idioti egentligen är. Särskilt när man, som jag, mest läser om detta där det mest förekommer antivaxare och andra diverse humbugtroende.

>"Den rubriken såg ut som hämtad från vaccin.me. Hur tänkte de där med neutraliteten? >____>"

Jag tror att man kan sammanfatta det med ett namn, nämligen Inger Atterstam.

olaka
7

För att den är vag och ospecificerad. Plus att när du ombeds att konkretisera din kritik så kan du inte det utan svarar "hela, typ". Det är inte kritik, det är gnäll och trams.

herj
6

Skulle nog säga att vaccin är det viktigaste medicinska framsteget någonsin.

chik
2

Vaccin Bra eller dåligt!!!

Tänker man på allt vaccin eller något speciellt???

För i Mina tankar så är det gamla vaccinet säkert med icke så många farliga bivärkningar..

Men där i mot de nytillkomna som är kopior av de gamla.Ja med dem skall man nog tänka sig för lite..

Så tänker jag..

kan bara gå till mina mediciner.

Har prövat kopiorna som skall vara exakta….Vilket de inte är' utan jag har fått motsatta effekten. o hur lika är de då????

I dag!!! Får man nog tänka några varv med vad man tar, för penga guden är det många som till beder o inte känslan o vara behjälplig för människa…

Men upp till var o en o göra o lita på..

ru4real
1

chik, jag förstår faktist inte riktigt vad du skriver… Ngt osammanhängade.

Vaccin är bra, tyvärr så har folk fått den underliga uppfattningen att det kan leda t autism, vilket flera medicinska försök har bevisat att det är en helt felaktig uppfattning. Och det som anti-vaccarna har tagit fasta på. Och när folk börjar sluta vaccinera sig återkommer sjukdomar, som t ex mässlingen som faktiskt är en farlig sjukdom, eller röda hund.

herj
4

Är det inte den generella inställningen bland anti-vaccinare? Tänkte då på att vetenskapen är bra så länge den är bristfällig och stödjer deras uppfattning. Men då forskningen är korrekt utförd och visar på motsatsen så går den inte att lita på?

[Starman]
2

"Jag tror att man kan sammanfatta det med ett namn, nämligen Inger Atterstam."

Jag undrar hur det kommer sig att hon fick journalistpris. Jag lyssnade på en intervju med henne från P3s "Morgonpasset" nyss, och det är ju anmärkningsvärt hur dålig koll hon hade på sin vaccinhistoria.

Kanske beror det på att minnet sviker henne såhär på ålderns höst. Då är det ju förlåtligt såklart.

Kanske inte är det viktigaste att ha koll på tidslinjen förvisso, men problemet är ju att denna felrapportering kan skapa djupare misstro hos antivaxarna, om de mot förmodan skulle bemöda sig att kolla upp historien själva.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&artikel=5450542

vallhund
2

#209 mediciner o vacciner kan inte jämföras som du gör.

Mediciner kommer sso att förlora sina patent, då uppstår nya namn på samma läkemedel, ett känt exempel är Losec vs Omeprazol. Samma verksamma ingrediens.

Däremot kan fabrikörer/producenter använda sig av olika bindningsmedel.

Zidizen
4

#139 skrivet av Starman

"Men det beror inte på att det faktiskt har kunnat kopplats till något fall av autism eller liknande. Nej, något sådant har det faktiskt INTE kunnat kopplas till oavsett hur mycket Wakefield har fuskat. :)"

Detta är inget direkt svar mot dig, utan ville bara se om namnet Wakefield har varit på tal om i denna tråden. Och så var det där även du verkar vara övertygad över Wakefields fusk.

I SVT fick Wakefield skulden att vara en fusksare utan att få chansen till att bemöta den kritiken. Så mycket var det för public service och hur många fler medier kan ha vinklat hans historia under alla dessa år?

Då ska detta bli intressant att följa som står lite längre ner i artikeln:

• Dokumentären kommer att finansieras av privatpersoner – av dig – som vill ha en djupgranskning av anklagelserna mot Andrew Wakefield. Filmen ska även tangera multimiljardindustrins intressen och mörkade skador pga vaccin som överträffar den påstådda nyttan. Frågan är vem det egentligen är som har blod på händerna.
Magi-cat
8

Råkade lyssna på Nyhetsmorgon den 2/3 där Annika Linde, avgående statsepidemiolog intervjuades.

Till min förvåning var hon lite självkritisk och sade en hel del vettiga saker, särskilt på slutet, där jag helt kan hålla med.

Kanske de talar om vad de egentligen tycker, inte bara vad de tror att de måste säga, när de går i pension?

Bl.a. säger hon att de inte förde en tillräckligt djup diskussion om riskerna med svinvaccineringen och att det inte kom fram tillräckligt att den kunde finnas risker. Narkolepsin var inte en skandal, men en tragedi.

"Var och en måste få välja."

På en fråga om vi lever i en tid av vaccinationshets svarar hon bra om att vi lever i en tro att vaccinationer och medicin ska ge oss hälsa.

Men det är vi som är problemlösarna.

Vad som verkligen ger hälsa och långt liv är rent vatten, bra hygien, mat, motion osv. Vi måste satsa på folkhälsan, även socialt och psykiskt. Det ger oss hälsa och ett långt liv.

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2289666

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
9

Vad som verkligen ger hälsa och långt liv är rent vatten, bra hygien, mat, motion osv. Vi måste satsa på folkhälsan, även socialt och psykiskt. Det ger oss hälsa och ett långt liv.

Plus tillgångar till medicin inklusive vaccin. För nog ingår det väl i definitionen på "god hälsa" att inte dö eller bli allvarligt sjuk av sjukdomar som kan förebyggas?

[Olaf]
6

#216 Fast de fordom helt friska barnen som fått narkolepsi och sina liv förstörda av vaccinet kanske inte hundra håller med dig. Dom hade klarat sig gott utan svininfluense-vaccinet. Är allt som heter vaccin automatiskt bra? Finns det något vaccin som ni känner tveksamhet inför?

olaka
8

Automatiskt bra? Nej, varför skulle det vara det? När sa jag det?

Vi får som med allt annat titta på evidensen och avgöra fördelar mot nackdelar, risker med det ena kontra risker med det andra och ta beslut utifrån det.

Det är som Magi-Cat skriver en djup tragedi(som jag redan sagt sedan innan) med de fallen av narkolepsi, men om man vänder på det så skulle jag kunna fråga dig om den 11-årige pojken i Norge som nyligen avled i svininfluensan tycker om att du ni argumenterar mot vaccinering.

[Olaf]
6

Det var nog mest  en allmänt ställd fråga "ni" skrev jag, det var med tanke på rubriken. Vaccin bra eller dåligt?

Vilket vaccin är du/ ni tveksamma inför? Pandemrix? Nåt annat?

Magi-cat
8

#216 Det är väl nu inte varje dag som man fört fram Annika Lindes uttalanden som något positivt…….🙂

Jag tycker det var fint att se att hon har tänkt efter och dragit slutsatser, sansat sig lite. 

Tillgång till penicillin framhöll hon också. Där håller jag med. Problemet där är ju välkänt: det hjälper snart inte, enligt vissa kunniga bedömare.

Men det som ger hälsa, är folkhälsan med bra förhållanden fysiskt, psykiskt, socialt. Då klarar vi även kommande pandemier bättre, ungefär. 

Vilket stämmer, tycker jag. Det är hälsa man måste satsa på.

Magi-cat
8

#218 Tragedi vem som än drabbas. Tragedi för den som avlider av något som kanske kunnat avvärjas av vaccin. Tragedi för de som fått sina liv radikalt inskränkta av en sjukdom de fått av ett vaccin mot en sjukdom de förmodligen aldrig drabbats eller dött av.

Dilemma. Lätt är det inte.

Men en sådan hysteri som sågs under svinvaccineringen hoppas jag vi slipper se igen.

Det hoppas tydligen Annika Linde också. Var och en måste få välja, (vaccin eller inte), sade hon. Och att riskerna med vacciner i framtiden kommer fram bättre i diskussionen. (den diskussion som väl mest hade karaktären av propaganda, då när det begav sig.)

olaka
1

Pandemrix kommer nog inte att användas igen, om man inte konstaterar varför narkolepsin uppkom och man kan undvika den. På rak hand kan jag inte komma på nåt nu erbjutt vaccin som jag är emot.

Därmed inte sagt att alla är lika uppenbart positiva. Vissa kräver bara man tänker på sjukdomen, typ Difteri eller Polio. Andra vet man mindre om innan man sätter sig in i det, typ HPV.

olaka
0

Pandemrix kommer nog inte att användas igen, om man inte konstaterar varför narkolepsin uppkom och man kan undvika den. På rak hand kan jag inte komma på nåt nu erbjutt vaccin som jag är emot.

Därmed inte sagt att alla är lika uppenbart positiva. Vissa kräver bara man tänker på sjukdomen, typ Difteri eller Polio. Andra vet man mindre om innan man sätter sig in i det, typ HPV.

olaka
7

Tillgång till penicillin framhöll hon också. Där håller jag med. Problemet där är ju välkänt: det hjälper snart inte, enligt vissa kunniga bedömare.

Som tur är kommer vi ju inte vara tillbaka på ruta noll om/när många existerande antibiotika blir värdelöst, utan mikrobiologisk och medicinsk forskning har ju gjort enorma framsteg under de senaste åren, så vi är mycket bättre rustade att komma på nya sätt att bekämpa bakterier på.

FolkHälsa

…är bra, men det kommer ju inte att allena skydda mot sjukdomar. Det ena utesluter ju inte det andra.

**Hysteri
**

Det finns ju ett dilemma här, gör man för lite för att bekämpa en sjukdom så kommer många att dö och man kommer få kritik för detta. Gör man nog mycket får man kritik om hysteri osv och man kan inte veta vad som skulle ha hänt om man inte reagerat.

Vi vet ju att influensa kan bli sjukt mycket värre än vad vi har utsatts för i modern tid och även om hygienen och allmänhälsan är bättre nu än 1917 så skulle en ny spanska sjukan orsaka enormt lidande och död.

Magi-cat
5

#224 Nej, inte ruta noll, eftersom förhållandena inte är de samma som före penicillinet. Vi har nu ett problem med resistenta och multiresistenta bakterier

Vi har glömt sätt och medel att bekämpa sjukdom som fanns innan pc och vi har blivit vårdslösa. Antibiotika fixar ju allt! Om "vi" hade tagit bättre hand om de möjligheter pc ger skulle den här situationen inte uppstått. Det är den mörka sidan.

Den ljusa sidan är att det kan/borde bli en väckarklocka. Finner man nya möjligheter (vilket jag tror nästan alltid sker) hoppas jag man är mer varsam med dem.

Folkhälsan är själva grunden för hälsa och långt liv, inte mediciner, inte sjukvård och absolut inte vacciner. Dessa är något som ska komma in i nödfall. Som det är nu är det helt orimligt att mitt i allt vårt välstånd äter "vi" allt mer mediciner mot tillstånd och åkommor vi inte trodde fanns! Det är något som tyder på något sjukt i grunden, inte något bra.

Bra att du ser dilemmat. 🙂 

Även här tror jag att förebyggande är grunden. En faktor som inte fanns förr är den extrema djurhanteringen världen över. I djurfabrikernas trängsel frodas patogener som överlistar immunförsvar och vanliga smittvägar. (Se Döden i grytan, Ennart/Nilsson) Kanske var svininfluensan en följd av orimliga förhållanden för djuren.

Med ett sunt och livsbefrämjande förhållande till djur och natur befrämjar man hälsa - och behovet av vacciner med ev åtföljande hysteri, minskar.

JonasDuregard
6

#225 "Vi har glömt sätt och medel att bekämpa sjukdom som fanns innan pc och vi har blivit vårdslösa"

Det tror jag inte på. Varför tror du det?

Du verkar ha en minst sagt idealiserad bild av hur det var förr i tiden.

"Folkhälsan är själva grunden för hälsa och långt liv, inte mediciner, inte sjukvård och absolut inte vacciner. Dessa är något som ska komma in i nödfall."

Vad räknar du som nödfall? Vacciner är ju en förebyggande åtgärd och inte något man kan ge till den som redan är sjuk. Nödläge i bemärkelsen "hela mänskligheten riskerar att utplånas" kommer nästan aldrig inträffa. För min del tycker jag det är ett nödläge om någon människa riskerar att dö.

Och vad menar du med folkhälsa egentligen? Jag tänker att det är precis vad det låter som - att människor över lag är mer friska, mindre sjuka. Du verkar ha en mer mystisk definition där man kan exkludera till exempel effekterna av vaccin 🤔.

Maria
5

#225 Folkhälsan är själva grunden för hälsa och långt liv, inte mediciner, inte sjukvård och absolut inte vacciner.

Det är ju tack vare vacciner, förbättrad vård och även mediciner som gör att vi lever längre och kan behålla vår hälsa.

Infektioner har orsakat oändligt många dödsfall genom historien vilket penicillinet har gjort underverk emot.

Nu står vi däremot inför ett stort problem och det är de resistenta bekterierna. Det jobbas intensivt mot ett överanvändande av antibiotika.

/Maria

Magi-cat
9

Se nu till vad jag faktiskt skriver och försök inte göra det till polemik i onödan!

Min utgångspunkt och syfte när jag gick in i tråden var inte att skriva ännu en oändlig ramsa om vacciners fördärv - utan gå tillbaka och läs: det var reflektioner angående att självaste Annika Linde, Mrs Vaccin herself, hade en del eftertanke och goda tankar angående det som varit. Det var även hon som talade om folkhälsa, som jag tycker på ett bra sätt. 

Var inte det positivt? 🙂

#226 Jag har INTE en idealiserad bild av det förflutna! Det sades angående att "vi" kanske sabbat bort penicillinet och står i en besvärlig situation. Något som väl alla är överens om?

Mystisk definition? Va? Hade jag inte en aning om själv! 🤔

JonasDuregard
7

#228 "Var inte det positivt? Glad "

Jo men jag önskar att du kunde sluta utmåla det som ett undantag. Jag är personligt bekant med Annika linde och jag håller inte alls med om ditt underförstådda påstående om att hon i vanliga fall är oreflekterande, omdömeslös eller ointresserad av människors välmående.

Givetvis värnar en statsepidemiolog om folkhälsan, det är dennes främsta arbetsuppgift. Så det är inte bara positivt, allt annat hade varit helt absurt.

"Jag har INTE en idealiserad bild av det förflutna! Det sades angående att "vi" kanske sabbat bort penicillinet och står i en besvärlig situation. Något som väl alla är överens om?"

Du skrev att vi förr hade medicinsk kunskap som nu gått förlorad. Vad menade du då?

"Mystisk definition? Va? Hade jag inte en aning om själv! "

Du tycker inte att vaccinering mot smittsamma sjukdomar gynnar folkhälsan. Du tycker inte att medicinering av den som är sjuk gör det heller. Då undrar jag vad du menar med folkhälsa. Vill du inte svara på det?

Jag frågade också vad du menade med nödfall.

Jag förstår att det blir många frågor, men det är faktiskt för att jag undrar vad du menar med dina formuleringar.

Magi-cat
8

#229 …ditt underförstådda påstående om att hon i vanliga fall är oreflekterande, omdömeslös eller ointresserad av människors välmående

Så fast jag (denna gång) blev positivt berörd känner du att du måste se något underförstådd illvilja från min sida?

Jag upplevde en skillnad när hon nu som avgående tillät sig en del mer personliga resonemang än hon annars gjort i yrkesrollen.

Tråkigt om du ändå tyckte jag var orättvis. Min mening var ju att ta fram något BRA! Jag förstår inte vad det var för fel med att ta upp det positiva, att det gjorde ett gott intryck?

Därför blir jag nog lite besviken när det ändå, kanske av gammal vana, måste vinklas och vändas. Men ok då.

I övrigt: jag vill inte alls vända något tillbaka till hur det var "förr" och har inte på något sätt någon romantisk inställning att det var "bättre förr". Men  en del kunnande har kanske tappats bort. Underligt nog har vikten av hygien på sjukhusen prioriterats ner, av kortsiktiga kostnadsskäl. (det har varit mycket debatt runt det). Läkarna har för lite tid för patienten och har tappat lite av sin kliniska "blick" i förlitan på prover. Kanske har man litat för mycket på antibiotika, att den fixar allt. Kunskaper om örter glömts bort. (för att nämna några faktorer)

Man måste lyfta den mänskliga omsorgen, att bry sig om andra och varandra, till något som är viktigt för välmående och hälsa, fysiskt, psykiskt och socialt! Värna om miljön, på riktigt, inte bara i ord. Den miljö, den jord vi alla är beroende av. Om jorden mår dåligt, om djur och natur utnyttjas i materialistisk anda och själva livsessensen krämas ur - då mår inte vi bra heller. Vi har det så bra materiellt - men folk tar mer psykmedicin än någonsin. Något måste vara fel!

Men det behövs en kombination av de mjuka värdena och nyvunnen kunskap. (bl.a. den neurologiska forskningen gör snabba framsteg.)

Medicin (och liknande åtgärder) kan behövas  och användas när grunden, hälsan, inte räcker. 

Vaccinationer? Jag tycker att man måste göra som man gjort tidigare i medicinhistorien: lyssna på anekdoter, värdera och bedöma risker. Hur mycket klarar en människa av vaccin? Hur många doser ges till små barn? Hur många under hela livet? När får kroppen nog? Vid 50 år? Vid 80 år? Eller kan det tänkas att det finns känsliga som får nog redan tidigt? Känsliga som de som fick narkolepsi? Jag skulle vilja att man ställer frågorna utan prestige och värderar grundligt. Statistik är en sak - den enskilde något annat.

Och är alla dessa vacciner verkligen nödvändiga till alla? År ut och år in?

Jag tvivlar inte alls på att vaccinivrarna ville allas bästa. 

Men vad är allas bästa och till vems för- och nackdel?

Det är svårt! Det är ett dilemma!

(ursäkta att det blev långt. hoppas jag svarade. på det som önskades :-)

JonasDuregard
9

#230 "Så fast jag (denna gång) blev positivt berörd känner du att du måste se något underförstådd illvilja från min sida?"

Jag citerar dig:

"Till min förvåning var hon lite självkritisk […]"

"Kanske de talar om vad de egentligen tycker, inte bara vad de tror att de måste säga, när de går i pension?"

"Jag tycker det var fint att se att hon har tänkt efter och dragit slutsatser, sansat sig lite. "

Utifrån det tolkar jag, som jag skriver, att du "utmålar det som ett undantag" att Linde har vettiga åsikter. Är det en feltolkning?

"Jag upplevde en skillnad när hon nu som avgående tillät sig en del mer personliga resonemang än hon annars gjort i yrkesrollen."

Du spekulerade också i att hon medvetet undanhållit det här innan under något uppfattat tvång.

Har du hört till exempel hennes medverkan i Sommar i P1?

"Jag förstår inte vad det var för fel med att ta upp det positiva, att det gjorde ett gott intryck?"

Det har jag inget problem med, det var bisatserna om hur oväntat och ovanligt det är som jag har invändningar mot.

JonasDuregard
11

"Men  en del kunnande har kanske tappats bort."

Varför tror du det?

Förut skrev du "Vi har glömt sätt och medel att bekämpa sjukdom som fanns innan pc ", var det en överdrift eller är du egentligen mer säker än "kanske"?

"Underligt nog har vikten av hygien på sjukhusen prioriterats ner"

Av vem? Och har det någon koppling till förlorad kunskap?

"Kunskaper om örter glömts bort"

Nej, men man ju har insett att de flesta gamla huskurer inte fungerar. Vad menar du egentligen med "glömts bort"? 🤔 Du verkar åtminstone komma ihåg det, vad "det" nu är för något.

"Vi har det så bra materiellt - men folk tar mer psykmedicin än någonsin. Något måste vara fel!"

Jaså? Hade du väntat dig ett helt linjärt samband mellan materiellt välstånd och lycka/välmående? I så fall är det nog i dina förväntningar
som felet ligger.

"Medicin (och liknande åtgärder) kan behövas  och användas när grunden, hälsan, inte räcker. "

Exakt som det redan är idag då. Det finns ingen som förespråkar att medicin skrivs ut helt i onödan.

"Hur mycket klarar en människa av vaccin?"

Läs lite mer om hur immunförsvaret fungerar så får du nog en bättre uppfattning om det du frågar om.

Vaccin är ju egentligen bara en liten kick för att sätta igång kroppens naturliga immunförsvar. Du borde gilla det egentligen, det passar i din jargong liksom.

"Hur många under hela livet? Hur många under hela livet? När får kroppen nog? Vid 50 år? Vid 80 år?"

Att fråga "hur många doser vaccin klarar man under hela livet" är lite som att fråga hur många gånger man kan ha haft influensa eller hur många gånger man kan ha varit förkyld. Man klappar inte ihop vid 50 för att man varit förkyld ett par gånger när man var yngre, och man klappar inte heller ihop av att blivit vaccinerad.

Och varför väljer du att tillämpa sådan skepsis just mot vaccin men inte mot andra saker? Jag hör dig inte säga "hur mycket örter klarar människokroppen av egentligen?" eller "även om örter verkar ofarliga idag, hur vet jag vad som händer med min kropp om flera år?". Den enda sunda inställningen är att alla mediciner och behandlingar får genomgå samma prov på säkerhet och effektivitet, och det är i princip så det fungerar idag (givetvis inte perfekt, men bättre än vi någonsin lyckats tidigare).

[Olaf]
3

I en Kandensisk studie från 2012 kom man fram till att dom som vaccinerats  mot svininfluensan LÄTTARE blev smittade av svinunfluensan än ovaccinerade. Först trodde skeptikerna att det var ett lokalt fenomen men uppföljande studier visade på samma resultat.

http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/flu-shot-issue-may-not-be-canadian-problem-after-all-study/article4530649/

Magi-cat
10

#231, 232 Det var en bredsida det, med många lösryckta citat. 😐

Egentligen har jag sagt vad jag tycker och vill, det är bara att gå tillbaka och titta i tråden. Men eftersom du frågar, ska jag ändå försöka svara och fatta mig någorlunda kort, även om det är stora frågor.

Återigen: Se nu till fakta och bakgrund. Att jag lyssnat på en intervju med Annika Linde och framhåller det som sägs som något bra, "borde" du tycka är positivt? Att jag uppfattar det som nytt, balanserat och oväntat bra, får väl stå för mig, eller hur! Att jag inte håller med om allt vad hon alltid sagt, nej självklart. Är det nödvändigt? Är det allt eller inget som gäller? Helt svart - helt vitt?

Jag brukar se det som en styrka om jag kan enas med "motståndaren" om åtminstone något. Du verkar se det som en skymf. Jag förstår dig inte riktigt där. (Om jag tänker mig vad det kan leda till i framtiden är det att man drar sig för att ta upp bra argument och det man instämmer i hos en man vanligen inte håller med om så mycket. Det blir liksom fel i alla fall.)

Om du känner dig förorättad å Annika Lindes vägnar beklagar jag detta. Det var aldrig min mening att såra någon.

Angående hygien på sjukhus. Det är ingen större nyhet och ingenting jag hittar på, bara så där. Jag högg en länk, det finns många:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/for-dalig-hygien-pa-sjukhus/

Att hygien är oerhört viktigt för förebyggande och för att underlätta tillfrisknande är så välkänt att det inte borde behöva debatteras. Kanske har man förlitat sig för mycket på antibiotika och bakteriehämmare att grundläggande hygien nedprioriterats.

I tider av antibiotikaresistens måste det bli en ändring. Självklart!

Jaså? Hade du väntat dig ett helt linjärt samband mellan materiellt välstånd och lycka/välmående? I så fall är det nog i dina förväntningar som felet ligger.

eh…..jaha, är det mig det är fel på? (nu igen) 😐Har du aldrig själv funderat på hur mycket förskrivningen av antidepressiva läkemedel ökar? Inte heller att det gör det är ett särskilt kontroversiellt påstående. Mår fler människor mer dåligt eller sker det en överdiagnostisering? Vilken orsaken än är måste man erkänna problemet och åtgärda orsaken.

Mina förväntningar (i den mån de är intressanta eller bara används i retoriken) går naturligtvis i annan riktning: Materiellt välstånd om det innebär rovdrift på jordens tillgångar, köpvansinne, utarmning av jordar och en inre tomhet - nej, jag tror inte det är ett linjärt samband till lycka, tvärtom. Men materiellt välstånd med de möjligheter de ger till rent vatten, bra livsmedel, kreativ skolgång, kultur, berikande socialt liv och en meningsfull sysselsättning: ja, där finns grogrund för lycka och välmående.

Läs lite mer om hur immunförsvaret fungerar så får du nog en bättre uppfattning om det du frågar om. 

Tack, men jag har läst lite grann om immunsystemet. :-) Det jag lärt mig gör mig inte lugnare. Den "kicken" är som en åsnespark i ett känsligt system. De flesta klarar det, (kroppen är fantastisk) men en del verkar inte göra det. Du borde gilla det egentligen, det passar i din jargong liksom.Jargong liksom? 😃

Det jag säger är inte att det måste vara fel på alla vacciner, alltid. Men jag tror inte heller att det är rätt med alla dessa vacciner hela tiden, i denna mängd och till späda barn. Man måste tona ner prestigen och lyssna. Och man måste självfallet göra dem utan alla dessa giftiga tillsatser! Samt se till (o)rimligheten i att vaccinera mot "allt".

Och varför väljer du att tillämpa sådan skepsis just mot vaccin men inte mot andra saker? Jag hör dig inte säga "hur mycket örter klarar människokroppen av egentligen?"

Oj, vilken stor fråga! Kort: Ingen har förordat en viss bestämd ört att utdelas till alla från späd ålder. Ingen har talat om att det är osolidariskt att inte ta den örten. Ingen har påstått att man måste ta den mot även sjukdomar som i praktiken inte är något problem längre. (som difteri) Ingen har sagt att man måste fylla på med flera andra örter i megados livet igenom, insprutat i blodsystemet. 

Örter har människan "växt upp med" under evolutionens gång. Kunskapen, även den traditionella, folkliga, är ganska stor. Risken för överdosering faller ofta på sin egen orimlighet. Så är inte fallet med vaccin, som är en invasiv form av behandling. (utan att igen dra om alla vaccindiskussioner) Obs, fortfarande, jag vill inte att man lägger ner all vaccinering nu och för all framtid, men lägger ner prestigen och lyssnar på de som säger sig drabbade och använder det mycket mer varsamt och med mer respekt. I fråga om narkolepsi tror jag att man var på gång att finna något som gjorde en del extra känsliga? Kanske finner man mer sådant om man tittar efter?

Samt: förebygga sjukdom med hälsa är bra mycket viktigare och bättre än att utsätta människan för mediciner och vacciner med alla dess biverkningar. Med god grundhälsa behövs inte så mycket medicin.

(Och naturligtvis tycker jag också att kunskaper om och användande av t.ex. akupunktur är bra och viktigt för att hjälpa hälsan på ett ofarligt sätt)

JonasDuregard
9

#234 "Jag brukar se det som en styrka om jag kan enas med "motståndaren" om åtminstone något. Du verkar se det som en skymf."

Verkligen inte, jag skrev ju tilll och med att det var bra - men bisatserna var onödiga.

"Om du känner dig förorättad å Annika Lindes vägnar beklagar jag detta. Det var aldrig min mening att såra någon."

Jag är inte sårad.

"Angående hygien på sjukhus. Det är ingen större nyhet och ingenting jag hittar på, bara så där. Jag högg en länk, det finns många:"

Det står ingenting där om att det prioriterats ner. Det kanske du hittade på?

Tvärt om står det att ansträngningar gjorts för att förbättra hygienen men att dessa varit otillräckliga. Ser du skillnaden? (Vi har knappast förlorat kunskapen om god hygien eller något sådant)

"Kanske har man förlitat sig för mycket på antibiotika och bakteriehämmare att grundläggande hygien nedprioriterats."

Varför tror du det?

"Mår fler människor mer dåligt eller sker det en överdiagnostisering?"

Falsk dikotomi, det kan till exempel förklaras av bättre mediciner eller med en tidigare underförskrivning. Kan finnas många andra förklaringar också även om jag inte utesluter dina förslag.

Dock visar det INTE att "något är fel" eller att det har någon koppling till trådens ämne.

"Den "kicken" är som en åsnespark i ett känsligt system. De flesta klarar det, (kroppen är fantastisk) men en del verkar inte göra det."

Vilka ställen har du läst på egentligen 🤔.

Magi-cat
7

#235 Det ser ut som om vi inte kommer mycket längre, utan en oändlig massa citat och upprepningar.

Om vi vänder på det: I stället för att leka "Finn flest fel" - kan du se något som öht var värt att ha i åtanke i det jag skrev? (Bara så jag vet.)

JonasDuregard
8

#236 "kan du se något som öht var värt att ha i åtanke i det jag skrev?"

Ja, som jag redan skrivit flera gånger så håller jag helt med om att folkhälsa är bra. Jag håller också med om att alla realistiska möjligheter till förbättrad folkhälsa måste tas till vara.

Det är självklarheter som jag tror alla håller med om. Det är inget fel i att påpeka självklarheter, jag gör det ofta själv, men om man blandar ett par självklarheter med ett par tveksamma eller felaktiga påståenden (som jag anser att du gjorde om "bortglömd kunskap" och så vidare) så får man räkna med att den efterföljande diskussionen fokuserar på tveksamheterna och inte på självklarheterna.

Och eftersom vi är överens om självklarheterna så fokuserar jag på att försöka bena ut om det finns något annat som vi inte är överens om. Det kanske är det du uppfattar som tråkigt? Men om man ska komma någon stans i en diskussion så får man väl börja med att identifiera vad det är man inte håller med varandra om. I det här fallet verkar det inte vara helt grundläggande värderingar som att hälsa är bra eller att hygien är viktigt. Så frågan är ju om det bara är faktiska frågor (har vaccin avsevärda biverkningar och så vidare) eller om det finns några värderingar som skiljer oss åt.

Magi-cat
8

#237 Givetvis skrev jag självklarheter. Jag är i gott sällskap. Annika Linde sade också självklarheter, ovh hon gjorde det bra. 

Du frågade, jag svarade. Även om det är självklarheter, även om alla håller med. (åtminstone i ord.)

Risken med att enbart fokusera på skiljaktigheter är att man slår in öppna dörrar eller inte kommer fram till någonting att ens försöka bygga på.

F.ö. är jag inte så säker på att vi är överens om det självklara. Hygien inom sjukvård t.ex. Det är ett ämne som ständigt kommer upp. Bara under 2012 var det stor uppmärksamhet på det där man konstaterar upprepade brister, brister som går ut över patientsäkerheten. TROTS att det påtalats under en följd av år! Så självklart - men så svårt i praktiken! (En enkel googling ger träffar en masse.)

Det är gammal välkänd kunskap. Men jag TROR att bl.a. den självsäkerhet och "nonchalans" som penicillinet medförde, gått ut över den kunskapen. (samt besparingar. Jag kommer ihåg sjukhusstäderskan som berättade i SVT hur omöjligt lite tid hon hade att städa en toalett. Det gick bara inte.)

Självklart är också att man måste göra något åt antibiotikaresistensen och vad det medför. Men uppvaknandet sker väldigt sent, i för liten grad och …ja under viss press. Det är gammal kunskap, hur man skyddar sig mot att insjukna och riskera bli mer sjuk på sjukhus. (MRSA) Det förebyggande är viktigare än någonsin.

Fler skiljaktigheter? Vem litar man på? Att läkemedelsindustrin fixar allt till allas bästa? Att vaccin fixar allt? Nej, det tror jag inte. :-)

Jag är rädd för att materialistiska värderingar står i vägen för varaktiga förbättringar, god hälsa, hållbar miljö.

Kalla det orealistiskt, men utan visioner - ingen långsiktighet. (och örter är bra. :-))

Magi-cat
0

Med detta lämnar jag tråden. Tack för er tid och intresse.🌺

piotrr
3

#218, Zidizen,

> "I SVT fick Wakefield skulden att vara en fusksare utan att få chansen till att bemöta den kritiken."

Varför skulle han behöva bemöta den just i SVT??

Wakefield är en fuskare som inte egentligen hade planerat att bli del av någon anti-vaccinationsrörelse. Han tänkte först smutskasta existerande vacciner och sedan sälja ett eget.

Wakefield hade tagit patent på sådana produkter bara nio månader innan han började sin kampanj. Läs mer här:  http://briandeer.com/wakefield-deer.htm

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
3

#220, Magi-cat,

> "Men det som ger hälsa, är folkhälsan med bra förhållanden fysiskt, psykiskt, socialt. Då klarar vi även kommande pandemier bättre, ungefär. "

> "Vilket stämmer, tycker jag. Det är hälsa man måste satsa på."

Vilken tur att du lämnat tråden, annars skulle vi behöva vänta i flera år på att få något svar från dig om hur du hade tänkt trolla fram hälsa utan vårt absolut främsta preventiva vapen mot majoriteten av världens dödligaste sjukdomar: vaccinering. 

Det finns en märklig looping i det du säger här ovan, nämligen att det som ger hälsa skulle vara hälsa. Genom att satsa på hälsa så blir hälsan bättre. Detta är underbart meningslöst fluff.

Om man vill ha bättre hälsa så måste man satsa på mediciner som ger ett mätbart gott resultat, där fördelarna överväger nackdelarna. Som med den absoluta majoriteten av alla vaccineringar.

Det finns inga genvägar till hälsa, bara avvägningar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[KosmosBill]
1

Susan Humphries ger sin syn på vacciner och dess roll i världen.
Bl.a. hur man resonerade kring polio.

http://vactruth.com/2013/02/15/disappearance-of-polio/?utm_source=The+Vaccine+Truth+Newsletter&utm_campaign=088f8bdb74-02_15_2013_polio&utm_medium=email

Klass
2

Dr Paul Offit ger sin syn på vacciner och dess roll i världen:

http://media.skeptikerpodden.se/~spodden/96/96.mp3 (52 minuter in i podden, men lyssna gärna på hela.)

Kryddis
2

Om det är Suzanne Humphries som menas verkar hon ju väldigt trovärdig…

http://rationalwiki.org/wiki/Suzanne_Humphries

Det är bara att googla vidare om man vill sätta sig in i hennes stolligheter.

piotrr
5

HPV-vaccinet skyddar mot kondylom, nu bevisat.

http://www.smi.se/nyhetsarkiv/2013/hpv-vaccin-bra-skydd-mot-kondylom/

Hos flickor som vaccinerats med HPV-vaccin före 14 års ålder sjönk förekomsten av kondylom med 93 procent. Det visar en studie gjord av forskare vid Karolinska institutet i samarbete med Smittskyddsinstitutet.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[KosmosBill]
3

Bjuder på lite vaccinifo i en pdf

Håll till godo👋

Ever wonder why doctors can’t find the cause for many diseases? It’s because they are conditioned to ignore the relationship between illness and vaccines. These are some of the diseases that have documented associations with vaccines:

Allergies and eczema

Arthritis

Asthma 1

Autism

Acid reflux requiring an infant to take proton pump inhibitors, which have many side effects

Cancer

Diabetes (infant and childhood)

Kidney disease

Miscarriages

Long list of neurological and autoimmune diseases

Sudden Infant Death Syndrome (SIDS)

And many, many more

These are some known vaccine side effects, documented in medical literature and/or in package inserts:

Arthritis, bleeding disorders, blood clots, heart attacks, sepsis

Ear infections

Fainting (with reports of broken bones)

Kidney failure requiring dialysis

Seizures/epilepsy

Severe allergic reactions, such as hives and anaphylaxis

Sudden death

Many common diagnoses given for hospital admissions.

The National Vaccine Injury Compensation Program, (NVICP) has awarded more than $1.2 billion in damages to children and adults injured by vaccines.

Autism is associated with vaccines.

Autism was rare until the mass vaccination programs were accelerated in 1991, with the introduction of the hepatitis B vaccine and the HiB (meningitis) vaccine. Tens of thousands of parents will attest that autism appeared in their children very soon after they were given these, and other, vaccines.

Study the information on the website www.fourteenstudies.org. You will find the studies denying the association between autism and vaccines to be highly questionable.

Drug companies, insurance companies and the medical system get rich when you get sick.

Vaccines do not give life‐long immunity, which means booster shots are recommended.

Each booster shot increases the risk of more side effects.

Vaccine side effects can make you sick for the rest of your life. Conveniently, there are many drugs to treat the side effects caused by vaccines.

In the U.S., neither drug companies nor doctors can be sued when something bad happens from a vaccination. Both are protected by the 1986 National Child Vaccine Injury Act. This law, signed into effect by then‐president Ronald Reagan decreed: “No vaccine manufacturer shall be liable in a civil action for damages arising from a vaccine‐related injury or death.” (Public Law 99‐660)

Many doctors and health‐care practitioners do not get vaccinated and do not vaccinate their children. Why not?

They know vaccines are not proven to be safe or effective.

They know vaccines contain dangerous substances.

Klass
9

Bjuder på lite vaccininfo i en länk om vilka sjukdomar som kan förebyggas med vaccin:

http://vaccininfo.wordpress.com/2012/02/05/vilka-sjukdomar-kan-forebyggas-med-vaccination/#more-155

Håll till godo!

ru4real
3

#246, tror du verkligen på den där smörjan själv? Besitter du ngn form av kritiskt tänkande?

db-2
3

tyvärr så gör han ju det.

Nope Staffan Stolledräng tror bara på dårpropaganda.

piotrr
11

Om nu vaccin skulle ha en relation till plötslig spädbarnsdöd (SIDS), varför har Sverige både bland världens högsta vaccinationsgrader och näranog världens lägsta förekomst av plötslig spädbarnsdöd?

Är jag elak om jag använder logiska resonemang?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

kipphebel3
6

Frågan är felställd. Varje vaccin måste bedömas separat. När det gäller det vanliga trippelcavvinet (MMR) så är det fastställt att de positiva effekterna överväger eventuella biverkningar med råge.

Vad som händer då man slutar vaccinera, vilket hände i England efter "Dr" Wakefields skrämseljippo vet vi. Mässling som i stort sett var utrotad, blev igen endemisk. 1998 fanns det bara 56 fall i hela England, 2008 var siffran 1380. Av dessa dog åtminstone två patienter av följderna av mässling.

"Happy now Mr Wakefield?"

Joppo
2

Välkommen hit Kipphebel3 😉Kul att du hittat hit.

Anledningen till att jag vet vem du är beror på jag har lurkat i en del i VoF:s fora och har till exempel löst dina homeopatitrådar där du ställt Marina Szöges mot väggen. Bra jobbat!👍

kipphebel3
6

Tack! Som Martin Luther King sade: "Det är inte de onda människornas ondska, det är det goda människornas tystnad". Någon måste reagera mot intolerans och pseudovetenskap, speciellt när människors hälsa står på spel.

Ming
6

#234  🌺 Hej Magi-cat  🌺Ang hygienen på sjukhus och då främst städningen så har du helt rätt i att den är eftersatt.Här finns mkt att göra för att förebygga smittrisken.

[Starman]
2

Det där var ju det snurrigaste på länge. Stannar du någonsin upp och tänker, eller hänger du dig åt vilka stolliga fantasier som helst så länge det inte finns något sorts helst evidens som pekar på att tokigheterna skulle kunna vara sanning?

Cancer exempelvis. Tror du på fullaste allvar att cancer inte existerade innan immunisering upptäcktes?

Nej, nu får du faktiskt ta och skärpa till dig ordentligt. Du får dig själv att framstå som [inte bra] när du delar sådana länkar som uppbackning för din uppfattning.

[KosmosBill]
3

#255"Tror du på fullaste allvar att cancer inte existerade innan immunisering upptäcktes?

Vad får du detta ifrån?

Kanske vore bra om du kan visa det innan jag måste konstatera att du fabricerar.

[Starman]
2

Åter igen, sluta framställ dig själv som [i mina ögon mindre vetande]. Från ditt inlägg;

"These are some of the diseases that have documented associations with vaccines:

[…]
Cancer
[…]"

Även om autism görs insinuerandet att vacciner är orsaken;

"Autism was rare until the mass vaccination programs were accelerated in 1991"

(vaccinationsprogram har funnits i över hundra år))

[modererat/Ola]

[KosmosBill]
3

#263"inte existerade innan

Du har alltså misslyckats med att visa var jag skulle gjort något dylikt.

Jag har naturligtvis aldrig gjort gällande att cancer inte existerade innan. Låt oss se det som ett mått på din trovärdighet starman.

Även om autism görs insinuerandet att vacciner är orsaken;

"Autism was rare until the mass vaccination programs were accelerated in 1991" 

Visst finns där många starka indicier som tyder på att vacciner orsakar autism.

olaka
1

[Jag kommer att moderera tråden nu, sluta kommentera tonen vidare och börja använda trevligare ord.

Edit:

_ - Tagit bort en jättelång tondebatt. _

- Snällat till ett gränsfall, jag orkade inte tänka djupare på om det var ett regelrätt personangrepp eller inte #39GradersFeber. 

/ Medhjälpar-Ola]

herj
6

Finns det väl inte? Allt vetenskapligt som har undersökts inom ämnet har ju för fan visat att det inte finns någonting som tyder att vaccin har någonting med autism att göra?

[KosmosBill]
1

#271 Jaså, då är du väl oinformerad då.

herj
4

Kommer det verkligen från rätt person? Kan nästan förutsätta att du inte har koll på funktionerna bakom vaccin. Du verkar inte heller ha någon typ av insyn i autism. Inkompetent helt enkelt.

[KosmosBill]
0

#273 Tro vad du vill.

Nu fäster jag inget som helst värde på dina subjektiva åsikter så det är ointressant vilka illusioner du lever under.

herj
3

Det handlar inte om tro. Det handlar helt enkelt att du inte har det minsta evidens för din åsikt. För dessvärre så är inte den frågan en fråga om åsikter.

[KosmosBill]
2

😴

herj
4

Måste vara otroligt tröttsamt då dina villfarelser inte får stå oemotsagda antar jag 😛

JonasDuregard
0

#270 Bra jobbat Olaka, jag började moderera den här sedan blev jag avbruten och det kom bort 😊 (<- jag "förlägen" 😃)

Joppo
9

Jag tror Kosmos tidigare klargjort att han använder sin intuition när han avgör om något är sant eller inte. Det handlar alltså inte om att belägga saker och ting med evidens eller fakta för hans del,utan mer om en "magisk maggropskänsla".

Denna intuition har bland lät honom till att tro att vaccin är djälulens påfund, att evighetsmaskiner faktiskt existerar och att världen kontrolleras av onda rymdödlor vars agenda är att döda 85 % av Jordens befolkning.

kipphebel3
3

"Visst finns där många starka indicier som tyder på att vacciner orsakar autism."

Som?

[KosmosBill]
4

Ingen idé att posta forskning här då ni inte har en vilja att förutsättningslöst beakta ny kunskap.

Tyvärr talar tidigare erfarenheter för detta.

Varför anammar ni i stort sätt aldrig de vittnesmål om skador och dödsfall som framkommit i samband med vacciner.

Det enda ni tagit till er är sådant ni inte kan förneka såsom narkolepsi.

Det finns massor med paraleller till pandremix-historien….men ni fokuserar inte förutsättningslöst på nya uppgifter utan väljer att blunda för den alltmer massiva dokumentation och erfarenheter som numera finns.

Därför ser jag ingen mening med att delge er detta.

JonasDuregard
7

"Det enda ni tagit till er är sådant ni inte kan förneka såsom narkolepsi."

Så du medger att det går att förneka vissa saker och andra är faktum?

Det är bra! Att inse att det finns olika grader av trovärdighet är första steget mot att inte ha fel.

Nästa steg är att inse att det finns goda grunder att förneka vissa saker, och att goda grunder saknas för andra saker.

Klass
6

#281 KosmosBill

>Varför anammar ni i stort sätt aldrig de vittnesmål om skador och dödsfall som framkommit i samband med vacciner.

Därför att dessa vittnesmål inte bevisar någonting i sig, helt enkelt. Det vore vansinnigt och förmodligen ödesdigert att göra detta, det hoppas jag att även du förstår - egentligen. Man kan inte ta alla vittnesmål som sanning innan man har gjort någon slags sammanställning och jämfört dessa mot andra data.

[KosmosBill]
3

#282"Det enda ni tagit till er är sådant ni inte kan förneka såsom narkolepsi."

Så du medger att det går att förneka vissa saker och andra är faktum?

Nää, det ska nog en skeptiker till att tolka det så. Ni griper efter halmstrån.

Jag menar(vilket du förstås begriper)att när det kommit upp till ytan på ett så globalt sätt blir det svårare att förneka.

Andra mindre kända händelser där vaccin dödar och skadar folk är lättare att dölja,tysta ner och tiga ihjäl.

Linda Karlström och Anna-Lena Strand skrev en artikel nyligen i några dagstidningar. Här följer en del av den(med författarnas tillåtelse)

"I den nyutkomna boken ”Överlista din cancer” går författaren igenom de viktigaste faktorerna som bidrar till cancer. Barnvaccinationer är en av dessa. Faktum är att inga vacciner någonsin har testats för sin cancerogena potential. Däremot vet man med säkerhet att vacciner innehåller cancerframkallande kemikalier som exempelvis formaldehyd. Dessutom kan vacciner innehålla oväntade virus, som har samband med cancer. Det mest kända exemplet är sv40, ett apvirus som förorenade poliovaccinerna på 1950- och 1960-talen. Detta virus är en katalysator för många typer av cancer och påträffas i hjärntumörer, skelett- och lungcancer och leukemi. Det mest tragiska är att sv40 visat sig överföras från generation till generation. En studie fann att barn till mödrar som fått poliovaccin mellan 1959 och 1965 hade hjärntumörer på en nivå som var 13 gånger högre än hos kontrollgruppen.

Förra året avbröt de amerikanska myndigheterna vaccination med Rotarix (mot rotavirus), efter att man upptäckt att det innehöll DNA från ett grisvirus som orsakar bland annat andningssvårigheter, gulsot, magsår och plötslig död. I samband med detta gjorde man en noggrannare granskning av barnvaccinerna, och fann att RotaTeq, rotavaccinet från Merck, innehöll ett virus som liknar det cancerframkallande sv40. Även ett mässlingsvaccin visade sig vara kontaminerat med avian leukosis-virus, som orsakar cancer i hönor.

Inte nog med att alla nyfödda får en spruta med läkemedel så fort de ser dagens ljus. Vid 1,5 års ålder har de hunnit få i sig hela 27 läkemedelsdoser om de följer det nuvarande vaccinationsprogrammet, och många av ingredienserna är cancerogena. ? Läkemedelsbolagen har naturligtvis inget intresse av att studera detta närmare eftersom sjuka människor är ett drömscenario för dem.

(tror detta gäller Finland, men det är nog ingen större skillnad med Sverige)

JonasDuregard
4

""Så du medger att det går att förneka vissa saker och andra är faktum?**"
**

Nää, det ska nog en skeptiker till att tolka det så."

Så du medger inte att det går att förneka vissa saker 😂. Betyder det att du förnekar möjligheten till förnekande 🤪

Då önskar jag dig lycka till i tillvaron Kosmos 🙂

Joppo
9

"Läkemedelsbolagen har naturligtvis inget intresse av att studera detta närmare eftersom sjuka människor är ett drömscenario för dem."

Nu blev det väl ändå lite snurrigt Kosmos 🤦‍♂️. Om läkemedelsföretagen vill att vi ska bli sjuka så borde väl deras agenda vara att inte tillhandahålla vaccin. Tänk bara på hur många sjuka de skulle få behandla med en massa andra läkemedel/behandlingar om vi inte vaccinerade oss mot mässling, polio, kikhosta, livmoderhalscancer, difteri mm mm. Det vore ju värsta drömmen för en samvetslös medicinfabrikör… 

Om saker och ting fungerade som i ditt tvärtomkosmos så borde ju snarare läkemedelsföretagen fabricera studier som visar att vaccin är farliga, eftersom de då skulle tjäna mer pengar.

walter
3

#282 Du tror att detta gäller finland. Konstigt att du bara tror med tanke på att det var i vasabladet och österbottens tidning dom skrivit och att det i artikeln framgick att det gällde finland. En sak skriver du som är sant att det du lagt in här bara är en del av deras artikel. 

Det dom skrivit handlade bla om leukemi bland barn och att dom i finland verkade ha högt antal. (jag vet inte om siffrorna stämde för jag har inte kollat). Nu kommer jag inte ihåg vad som stod i ditt inlägg på hälsa, men leukemin hade dom väl kopplat till att barnen blev avnavlade snabbt efter födseln det tillsammans med nedanstående läkemedel. 

I ditt inlägg här (282) skriver du att barnen får ett läkemedel direkt efter födseln. I tråden på hälsa stod det att det var en k-vitaminspruta dom fick. 

Tråden på hälsa är borttagen så jag kan komma ihåg fel, men då tror jag säkert att värden på den sajten kan korrigera mig.

Jag försökte hitta artikeln i nämnda tidningar, men man måste vara registrerad för att komma åt artiklar. Tror det även gällde bara sökningar så hittade inte ursprunget.

hej

kipphebel3
1

"Ingen idé att posta forskning här då ni inte har en vilja att förutsättningslöst beakta ny kunskap."

Intressant! Kan du utveckla litet vad du anser vara "förutsättningslöst"?

"den alltmer massiva dokumentation och erfarenheter som numera finns."

Som?

"I den nyutkomna boken ”Överlista din cancer”

Du menar Tanya Harter Pierce's bok från 2004? Har faktiskt inte läst den, men en snabb koll av innehållsförteckningen avskräcker, bla förespråkar hon "B17" (Amygdalin) och Buruzynskis klinik…

Magi-cat
3

från #284 Faktum är att inga vacciner någonsin har testats för sin cancerogena potential

Anmärkningsvärt om det stämmer….

JonasDuregard
3

#289 "Anmärkningsvärt om det stämmer…."

Ja verkligen, KosmosBill brukar mest skriva påhitt. 😉

Magi-cat
1

.#290 Nu var det ju ingenting han hittade på själv, utan han tog det ifrån en artikel!

Nu har jag läst länk till texten till artikeln och det var flera, som man tycker, självklart upprörande förhållanden som togs upp:

Artikeln i Vasabladet baserades delvis) på: 

"Den 30 januari 2013 publicerade Dagens Medicin en artikel med rubriken ”Överdiagnostik och skadliga rutiner i förlossningsvården”, skriven av Ingela Wiklund som är ordförande för Svenska barnmorskeförbundet."

ur denna:

”Skrämmande sällan bryr sig förlossningsvård, inkluderat BB-vård, om vad evidensbaserade vetenskapliga studier publicerade i Cochrane och andra databaser kommit fram till. Man fortsätter sitt eget ’race’ därför att man tycker att man har klinisk erfarenhet som är tillräckligt stark för att ignorera vetenskapen. Det behövs helt klart en större transparens mellan forskning och kliniskt arbete inom vården.”

JonasDuregard
2

#291 "Nu var det ju ingenting han hittade på själv, utan han tog det ifrån en artikel!"

Som du sa: anmärkningsvärt. 

(Fast jag skrev ju inte att han hittat på det själv, och svaret var ju bara under förutsättningen "om det stämmer". Jag tror det är väl optimistiskt att anta det)

kipphebel3
2

"Man fortsätter sitt eget ’race’ därför att man tycker att man har klinisk erfarenhet som är tillräckligt stark"

Visst, det är ju människor vi har att göra med. Arbetet att göra vanliga läkare och sköterskor medvetna om vikten av evidens pågår hela tiden, men vad har det med vacciner att göra?

kipphebel3
9

Du kanske skulle läsa på om "Dr" Wakefields forskning? Det han skrev i sin sedermera tillbakadragna studie, stämde inte överens med de undersökta barnens sjukdomshistoria..

Från artikeln du länkade:

"År 1998 upptäckte och rapporterade doktor Wakefield tarmsjukdom hos barn med autism"

1. Alla barnen hade inte Autism, vissa hade aspbergers

2. Alla barnen hade en diagnos på detta före vaccination

3. Inget av barnen hade de tarmförändringar Wakefield påstod

Magi-cat
1

#295 1. Alla barnen hade inte Autism, vissa hade aspbergers

Svårt med gränsdragningar i diagnoser, särskilt som det inte är något vidare entydigt att gå på! Diagnoskriterierna har också förändrats över tid.

Spelar det någon roll, egentligen, om barnen fick autism, eller asperger? (OM de fick det av vaccinet?)

2. Alla barnen hade en diagnos på detta före vaccination

Stämmer det? Börjar inte barnen vaccineras redan i späd ålder, så späd att autism (eller vad det nu är) inte ännu visat sig?

JonasDuregard
3

#294 Då får advokaterna som betalade för Wakefields forskningsfusk äntligen återbäring på sin investering?

Vilken seger för rättvisan.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer