Bluff och båg
Nu vet jag ju att expressen aldrig är att beteckna som en seriös tidskrift, men jag blir trots det lite ledsen på sån här reklam, så riktar sig till lättlurade människor.

Upprörande. 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
De får väl bra betalt kan jag tänka.
Så vad väntar ni på? När ska ni besöka deras Facebooksida och fylla på med några harmlösa frågor? :)
Det är ju redan så mycket som 33 st gilla markeringar än så länge
#3 Du gillar inte PLUS heller va? När de trakasserar stackars stackars näringsidkare bara för att det de säljer råkar vara bluff.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Olaka
Vad har det med Expressen eller med den reklamen att göra?
En varning på dig själv vore inte mer än rättvis

#4 Haha. 
I övrigy: Ämnet för tråden är alltså magnetarmband och oetisk marknadsföring. Låt oss hålla oss till det.
Vad räknas som oetisk marknadsföring för dig?
Vad har det med Expressen eller med den reklamen att göra?
Från http://marketnews.se/om-marketnews/:
Vi paketerar och publicerar din artikel här […] och vi säkerställer att ditt budskap blir läst genom att publicera material på Expressen.se[…], samt genom tidningsannonser i Expressen, GT och Kvällsposten.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Olaka
så .. vad har din nya länk med ditt inlägg #4 att göra?
Jag ser inte kopplingen.
#7 Vad sägs om att kränga tjänster och varor saker som inte håller vad de utlovar?
Nu är det ju dock så att tidningar aldrig behöver ta ansvar för annonsernas innehålll (så länge det inte finns något uttryckigt förbud mot just den annonstypen, som bordellannonser eller hets mot folkgrupp).
Både Aftonbladet och Expressen har ju börjat kränga den här typen av "Det ser nästan ut som en nyhet"-reklam och det går ju att ha synpunkter på.
Man kan i detta fall tycka det är beklagligt, men jag är nog ändå av den åsikten att det är sådan skit man får ta om vi vill ha ett öppet samhälle. Jag tror det vore värre om tidningar och websajter började lägga sig i utformningen av olika annonser från politiska partier, intressegrupper och liknande, av de enda skälet att de är felaktiga eller missvisande.
(Tidningar ska naturligtvis ha rätt att vägra ta in en annons. Oavsett skäl. Men de ska inte in och pilla i dem)
Man kan ju alltid som protest ge fasiken i att köpa de tidningar som väljer att acceptera sådana annonser. Det gör förhoppningsvis mest nytta.
Gant
"Vad sägs om att kränga tjänster och varor saker som inte håller vad de utlovar?"
Och vem bestämmer det?
"Både Aftonbladet och Expressen har ju börjat kränga den här typen av "Det ser nästan ut som en nyhet"-reklam och det går ju att ha synpunkter på."
Det står ju annons ovanför bilden
"(Tidningar ska naturligtvis ha rätt att vägra ta in en annons. Oavsett skäl. Men de ska inte in och pilla i dem) "
Hur pillar t.ex. Expressen i externa annonser? Eller var det inte så du menade?
"Man kan ju alltid som protest ge fasiken i att köpa de tidningar som väljer att acceptera sådana annonser. Det gör förhoppningsvis mest nytta."
Reklam finns nu nästan överallt. Kanske ingen idé att ens lämna sin bostad, slå av TV:n och radion?
[Gnäll togs bort. / Per]
Jag läste fel, sorry. Läste "Vad har Expressen med den reklamen att göra?"
Vi(iaf jag) anser att det är oetiskt att sälja en bluffvara och att detta är en bluffvara. Med bluff i detta fallet menas att de inte kan backa upp några av deras påståenden med evidens.
Kopplingen till PLUS är att de också granskar bluffvaror och -tjänster, naturligtvis på en mycket högre nivå.
PLUS finns i PS televison, Expresen är en vintsgivande tidning. Stor skillnad.
Olaka
"i(iaf jag) anser att det är oetiskt att sälja en bluffvara och att detta är en bluffvara. Med bluff i detta fallet menas att de inte kan backa upp några av deras påståenden med evidens."
Och ditt anseende stämmer in överens med den reklamen som nämndes i startinlägget?
Enda påståendet jag kan se är hur de upprepande gånger säger och visar kundernas positiva anekdoter. Då har jag bara skummat igenom förstasidan och ger ingen (inte enligt mig) ett påstående med någon bevisad effekt.
Vill du backa upp detta så får du väl själv ta personlig kontakt med kunderna. Men det är inget bevis för dig. Annars kan du alltid göra som Gesus, starta en blogg, ifrågasätt och försök provocera fram svar ;)
Nej, i den här annonsen var de väldigt städade faktiskt. Mycket på grund av privatpersoner är så uppmärksamma och anmäler alla överträdelser. Apoteket sålde till och med skräpet för ett tag sen.
oetisk marknadsföring; att sälja tjänster eller produkter som inte lovar det de utlovar. Bryter mot marknadsföringslagen bl a.
Men om man som i detta fallet säger att "våra kunder har märkt effekt" så kan man relativt enkelt kringå det hela. Ingenstans på sidan säger di själva att det har effekt, vilket är en medveten strategi. Sen kan man ju tycka att ett företag som har en .telia-adress inte ger den seriösaste känslan direkt. Men jag har dock mailat dem, får se om jag får ngt svar…
Och kopplingen till Gesus, lägg ner Zidizen, du blir bara larvigare när du håller på. Håll dig till ämnet i de olika trådarna, även om du verkar ha svårt för det.
Saxat ur marknadsföringslagen på Konsumentverkets sida;
"Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information. "
#3 Olaka: Du gillar inte PLUS heller va? När de trakasserar stackars stackars näringsidkare bara för att det de säljer råkar vara bluff.
… här måste jag erkänna ..
Jag kunde inte riktigt förstå varör Olaka vile försvara Aftonbladets Plus-bilagor …
Nu är dock polletten rättrillad.
En liten lustighet är det väl att reklamen för produkten i fråga ligger inlagd mellan #0 och #1.
#20, tyvärr ser jag inte reklamen, men det är väl passande :)

#10 "Nu är det ju dock så att tidningar aldrig behöver ta ansvar för annonsernas innehålll"
Du paratar om juridiskt ansvar nu, och det har du givetvis rätt i. Den andra sortens ansvarutkrävande (som du också talar om) där man bojkottar etc är ju en helt annan sak.
[En hänvisning till en borttagen del av ett inlägg, som dessutom var utanför ämnet, togs bort. / Per]