Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2430 ggr
ru4real
17

Homeopatisk humor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag menar, det måste ju vara ett otroligt potent skämt om man behandlar det enligt homeopatins regler?

groblad
2

Hoppas du förstod vad jag menade med min homeopatiska inlägg ovan.

JonasDuregard
7

#0 Skrattande

Den fungerade inte på mig, jag kan se två tänkbara orsaker:

1. De utgick inte från en tillräckligt tråkig bild.

2. De skakade inte datorn tillräckligt kraftigt mellan spädningarna.

För övrigt: borde det inte vara en sänkning med 90% i varje steg? Om de bara sänker med 10% skulle ju ~12% återstå efter 20 sänkningar.

JoHo
1
groblad
0

Hur hon kunde få det till att du indirekt erkänner att homeopati fungerar på hundar har jag inte riktigt förstått ännu.

blombuketten
1

Men alltså….hur 17 lyckades Marina tolka det så illa? Hon fattar tydligen inte grejen med att hundar gillar socker. Jösses, inte underligt att en del lyckas tro på vad som helst.

groblad
1

#5, blombuketten

Antagligen har hon övat feltolkningar på homeopatistudier, hon brukar inte ha de smartaste förklaringarna där heller.

Klass
5

Eftersom homeopati, grovt uttryckt, handlar om utspädning och något konstigt påstående om att "lika botar lika", så kan man nog komma fram till att JH verkligen påstod att homeopati fungerar på hundar.

Men be mig inte utveckla vidare, tack.

blombuketten
0

#7. Joho, nu måste du ju bara utveckla det Flört.

Klass
2

#8 blombuketten

OK, jag gör ett försök:

Det John Houdi uttryckte var något som kallas ironi. Inom homeopatin innebär det motsatsen, alltså att det man säger när man ironiserar stämmer till punkt och pricka, samt att det är utspätt till oigenkännlighet.

Allstå nej jag ger mig, kan inte göra detta längre ………

CherryLenore
5

Som barn fick jag för mig att jag skulle bli homeopat, farmor pratade om det där med homeopati. Så jag gick till biblioteket och lånade en bok i ämnet…besviken.

[Gesus]
2

"Men inte heller grabbarna på Radio Houdi kan visa hypotesen, som styrker påståendet att homeopati inte fungerar. De säger faktiskt rent ut, att det är en omöjlighet att bevisa att homeopati inte fungerar."

Hoppla, det skojar man inte bort…

[Gesus]
2

Men här är väl riktig homeopatetisk humor:

"

Det finns bra genomförda studier som visar att homeopati fungerar.

Robert Hahn, forskningschef på Södertälje sjukhus skriver följande på sin blogg: ”Det finns drygt 230 vetenskapliga studier om homeopatiska läkemedels medicinska värde. Hälften av dessa är regelrätta läkemedelsprövningar (RCT) där man genom studiens konstruktion uteslutit placebo som förklaring. En sammanräkning av dessa läkemedels-prövningar visar att homeopati är drygt dubbelt så effektivt som placebo. Det finns ingen vetenskapsman som kan påstå något annat än just detta. För så är det”

Jag vet av egen erfarenhet att homeopati fungerar och Robert Hahn som är vetenskapsman säger alltså att räknar man samma alla studier så visar de att homeopati är dubbelt så bra som placebo.

"

[Gesus]
3

Gillar när tokstollarna hänvisar till andra tokstollar

[Starman]
2

Det är sällan det ens finns en koherens inom de här föreställningsvärldarna. Men det hindrar inte alternativvurmarna från att referera till varandra, i de fall de tror att de andras påståenden stärker ens egen hållning.

När det finns så stora hål i ens föreställning om medicinsk orsak-verkan som det finns bland homeopaterna, så kanske det verkar som att man kan fylla i dessa hål med andras galimatias.
Mest för att det ska se ut som att man själv inte har fabulerat. Men vad gör det för skillnad när fabeln ändå är en fabel, fastän inte författad av en själv?
Tydligen ingen skillnad för de som inte vet hur man skiljer fabel från faktum.

Klass
2

Nästan som vi ibland säger här i Norrland: "Toke gjort som göjve sa"

robobengt
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitchell & Webb är som vanligt underbara.

vallhund
1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maria
1

/Maria

[Gesus]
1

#16 Så jääääla roligt…

Har lagt ut överallt :-]

Maria
3

Oops, märker att jag inte skrivit något i #18

Ville bara tacka för en jätterolig filmsnutt

/Maria

Zidizen
0

#16 - ja det klippet är roligt underhållande :)

Denna är också komisk som visar precis det motsatta

robobengt
1

Ännu mera roligt.

robobengt
6

#21 Ditt klipp är också väldigt roligt ja. Det blir ännu roligare när man ser minuten innan det börjar också. När två snubbar i en solkig husvagn förklarar hur de skapat den medicinska serien genom att fokusera på "drama" och inte "medicin" och dumheter som "science".

Zidizen
0

#23 robobengt

Ja, de vill väl inte riskera att bli stämda  :)