Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 3546 ggr
[Gesus]
5

Förklaring till alla spöken

Igår visade vetenskapens värld på SVT ett program om hjärnan, bla vad den ser och hör som inte finns

Är det inte så enkelt att det förklarar alla upplevelser som dom som tror dom sett och hört tex spöken.

http://www.svtplay.se/video/986850/28-1-del-2-av-3-din-opalitliga-hjarna-det-du-inte-ser

JonasDuregard
7

Diskussion inne på Oförklarade Fenomen:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/50f31e39d4ebea1bb811f16e-tv-program-om-hjarnan

Ett guldkorn:

"VV har en felaktig/själlös världsbild" - KosmosBill

Det hade kunnat urarta till en rolig "intern" strid om ifall programmet bara ska misstolkas eller helt ignoreras, men misstolkarsidan verkar inte haka på.

[Gesus]
4

#1 Såg det nu, jag, trodde jag var avstängd därifrån…

JonasDuregard
5

#2 "trodde jag var avstängd därifrån…"

Jag tror du är på god väg nu.

[Gesus]
9

#3 Känns som det kvittar

Det ger ju absolut inget att försöka "diskutera" med sådan pellejönsar [Snipp/Ola]

Det är inte friskt att plocka bort inlägg och trixa med regler och annat så fort det inte passar deras hittepå Och då menar jag INTE FRISKT på riktigt

Jag skrev typ: "det visar väl att det inte finns några oförklarade fenomen" - vilket det inte finns vad jag vet, det var allt. Jag menar…

JoHo
3

> Det ger ju absolut inget att försöka "diskutera" med sådan pellejönsar

Kloka ord. Finns väl ingen som cementerar sina villfarelser så mycket som hon även om alla argument hon har slås i bitar av en 9-åring.

Ge dem inte mer uppmärksamhet. De bara tror att de är viktiga när skeptiker diskuterar med dem.

Ignorera dem.

pinku
0

Åh jag älskar såna här saker! Riktiga mind-fucks, men inte den störiga varianten (typ hur kan det här existera).

Det bästa är att man alltid tror att man är så perceptiv, och verkligen anstränger sig för att "överlista" experimenten, och misslyckas kapitalt :) Lite samma som fascinationen för illusionister.

Min polare tog en kurs för några år sedan som hette "Vetenskap och villfarelse", då de bland annat hade en illusionist som gästföreläsare (kommer inte ihåg vad han hette). Jag hade sjukt gärna gått den kursen, men jag tror inte den finns kvar längre. Hursomhelst min kompis sa att just den här föreläsningen var extremt bra, just för att illusionisten innan gick igenom exakt vilket trick han skulle göra, och exakt varenda detalj i hur det skulle gå till, och ändå kunde inte åskådarna se hur han gjorde det! Väldigt spännande.