Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkonspirationer
Läst 3299 ggr
Klass
4

Funderingar om "Chemtrails"

Det känns lite uttjatat att ta upp detta ämne igen. Men det är så svårt att släppa. (Ja, det finns fler ämnen som också är svåra att släppa … )

Hur gör man om man börjar misstänka att det ligger något i detta med dessa påstådda chemtrails, för att verkligen komma underfund med om det verkligen är så och hur det i sådana fall sker?

Hur skulle du som är vetenskaplig skeptiker göra? Skulle du acceptera vad som sägs i diverse YouTubevideor eller skulle du gå vidare? Vad skulle du undersöka först, och hur?

Jag kan nog inte själv svara på mina frågor. Men jag tror åtminstone att jag skulle försöka ta reda på så mycket jag kunde när det t.ex. gäller vilka ämnen som släpps ut (hur de skulle spridas från dessa höjder och hur man kan veta det i förväg), hur det rent praktiskt går till, vilka som skulle behöva veta detta, m.m.
Jag skulle helt enkelt vilja ha riktiga svar på de flesta frågor som de jobbiga skeptikerna brukar ställa, innan jag yttrar mig.

VeVeN
2

En liten latmansanalys:

Av alla konspirationsterorier som florerar borde den om chemtrails vara en sv de allra mest absurda.

Är det överhuvud taget rimligt at tänka sig at någon skulle släppa ut något, (vad?) högt, högt uppe i atmosfären, för att det skulle vara det bästa sättet att påverka folk nere på jordytan.

Och om man nu ville hemlighålla det, vorde det då inte det absolut sämsta att släppa ut något som syns all världens väg.

Hela upplägget är helt enkelt alldeles för vrickat för att man skall tro på det. Lägg dfärtill att det som brukar utpekas som "chemtrails" bara är vanliga kondensstrimmor.

Jag får be om urtsäkt om jag framtår som väldigt raljant hät, men historien är helt enlkelt alldeles för fantastisk.

Det enda konkreta som finns här är alltså helt naturliga kondensstrinnor..

Klass
3

#1 VeVeN

Jag håller med (kanske inte den mest absurda, det finns nog värre). Ville bara spekulera i hur jag tror att jag hade agerat om jag hade börjat tro på detta.

Men, de som tar detta för verklighet påstår bl.a. att det är skillnad på hur länge kondensstrimmor ligger kvar jämfört med chemtrails. De verkar inte ha tänkt på att detta även gäller moln.

Nu anser de sig ju dessutom ha "fått belägg" för detta och hänvisar till vädermanipulation (geoengineering), helt plötsligt.

Så nej, jag fattar verkligen inte detta.

ru4real
3

Tyvärr tror jag det är mycket svårt att motbevisa "troende", just för att de redan har bestämt sig, de vill så gärna tro att det är sant.

Spelar ingen roll om man mha nasa, smhi eller andra oberoende institut kan visa fakta på att det enbart är kondens och varma gaser, som beter sig olika beroende på t ex temperatur och luftens tjocklek.

Vill man tro är man nog benägen att blunda för fakta.

Maria
0

Jag skulle vilja veta vad syftet i så fall skulle vara?

/Maria

VeVeN
1

I praktiken är det omöjligt att motbevisa ens de mest fantastiska teorier..

(ga v exemplet i an anna tråd här på iFokus, så ursäkta)

Anta att jag påstår "Jultomten finns, och han bor nånstans vid nordpolen. Klarar du inte av att motbevisa det måste du acceptera att han finns!". Om du då säger "ja, jag har letat runt hela Nordkalotten men inte funnit Jultomten." kan jag bara säga "du har inte letat ordentligt."

Det är det som är så svårt pedagogiskt, att man inte kan leverera handfgasta motbevis, utan är tvungen att begära att det är det fantastiska påståendet som måste bevisas och inte tvärtom.

Neutralis
1

Jag har försökt diskutera med sådana här jubelidiotiska funderingar, men de är ta mig fan de mest ointilligenta varelser i detta universum.

Jag har försökt med vanlig simpel logik, men icke. De förstår inte vad som praktiskt behövs rent logistiskt för att kunna göra ett utsläpp av dessa äckliga kemikalier.

De påstår att det sker frekvent och t.o.m med passagerarflyg, hur i herrans namn sker all påfyllning av dessa kemikalietankar? Är flygtekniker som mig själv helt förd bakom ljuset av osynliga tankar? Är all flygplatspersonal totalt ovetande om dessa ohyggliga gärningar?

Jag håller med VeVeN att det är en av de mest korkade och mest ointelligenta KT… Någonsin. Vilka ärkepuckon.

ru4real
1

Var det inte nyligen ngn miljöpartiminister som motionerade om detta? Jo, så var det; http://newsvoice.se/2012/09/23/chemtrails-pernilla-hagberg-for-miljopartiet-i-vingaker-snuddade-vid-het-potatis/

Klass
1

Hehe, ja, du ser …

"Kul" källa, förresten.

ru4real
1

M, den är säkerligen heelt seriös! :)

[Gesus]
2

"NewsVoice var i kontakt med Hagberg med uppmuntran att kommentera alla dessa artiklar med en saklig replik. En väsentlig fråga att ställa till kritikerna som häver ur sig invektiv mot Hagberg är: hur förklaras det vetenskapligt uppsamlade nedfallet som gjorts i många länder där oberoende laboratorier fastställt att nedfallet innehåller: Barium, Aluminium och olika former av artificiella polymerer?"

Sassersson är världsklass på att vara helt tokig ;-]

Gillar "oberoende laboratorier". Är det inte dom i Schweisch, eller hur det stavas, som kollar alla hårschampo..?

VeVeN
3

Schweiziskt laboratorium

Ni har säkert hört tevereklam om det mystiska "vitamininstyitutet i Schweix". Läs och häpna! Det finns! se här:

http://www.swissvitamin.ch/isv.htm

De gör analyser. OM du har nåt guck tru hoppas det finns vitaminer i, kan du anlita dem, så tar de reda på det åt dig. Hittar de nåt, kan du marknadsföra ditt guck som "certifierat av Vitamininstitutet i Scweiz".

Bra va!

Geru
0

#5 Men om jag låt säga, spränger bort hela nordkalotten, skulle det räknas då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VeVeN
0

#12, Geru

Då har du ju sprängt Tomten i småbitar, och har därmed förstört varje spår av honom. Ajajaj!

Geru
0

#13 Men då finns han ju inte i varje fall :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

piotrr
1

Frågan är lite svår att sätta sig in i.

I frågan som ställs är jag fortfarande skeptiker, men jag börjar misstänka att chemtrails finns på riktigt. Men varför skulle jag då plötsligt börja tro på Youtube-filmer? :) Ingår det liksom?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism