Jesus i Fokus
Titt som tätt kommer det in folk härifrån och skriver på Jesus i Fokus. Jag tycker det är ganska uppenbart att syftet bara är att ifrågasätta och inte att lära sig något nytt, vilket så klart förnekas. Det startas egna trådar men skrivs också "skeptiska" inlägg i trådar som människor skrivit som vill ha uppmuntran från andra kristna. Joppo, Gesus och Geru har hängt inne hos oss en del på sistone, och det har varit fler tidigare. Att övertyga dessa personer om att de strider mot sajtreglerna är ett ganska svårt projekt. Dessutom är vi inte så hårda av oss mot "avvikare" men det blir tröttsamt i längden.
(Sajtregel på Jesus i Fokus: Sajten har en kristen grund och du förväntas respektera detta även om du inte delar tron)
Nu vill jag inte att någon specifik person ska känna sig alltför påhoppad, för det här skriver jag egentligen med erfarenheten av detta beteende över flera år tillbaka och då handlar det om ganska många olika personer och kanske inte så mycket just de tre som jag nämnt här.
Skulle vara intressant att höra vad er Sajtvärd tycker om det här.
Jag tror ni som skrivit inne på Jesus i Fokus vet med er att ni egentligen inte respekterar den kristna tron, och då tycker jag ni lika gärna kan hålla er därifrån eller hitta någon annan sajt där den här typen av diskussioner mellan kristna och otroende uppskattas.
Min stilla undran är om det måste tjafsas så mycket om vad som är ok inne på Jesus i Fokus och inte? Ibland när man tagit bort inlägg eller varnat någon så fortsätter ifrågasättandena i privata meddelanden. Er skepticism-kultur verkar vara ganska främmande för respekt-konceptet.
Vill också påpeka att jag inte är Medarbetare på Jesus i Fokus, har dock varit det och hängt där i många år.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag började skriva därinne eftersom jag är intresserad av hur ni kristna fundamentalister resonerar i diverse frågeställningar. Min inblick i er värld är på en tämligen basal nivå och därför önskar jag vidga den lite.
Jag har också klargjort att om ni inte vill ha mig därinne så är det bara ni säger till så lämnar jag utan att det blir något tjafs. Er Sajtvärd skrev dessutom att det var ok att posta därinne även om man var en hedning.
Sen förstår jag inte riktigt vad Piotrr har med detta att göra. Det är knappast så att han sitter och dikterar vad vi får göra och inte göra.
Men kära nån då!
Respektera att sajten har en kristen grund = håll käft och sök dig till ett annat forum om du har frågor som är för svåra att besvara för våra små, inskränkta sinnen.

Hej Theresia,
"Titt som tätt kommer det in folk härifrån och skriver på Jesus i Fokus."
Du menar skeptiker? Det är smickrande att du ser den här sidan som källan till allt skeptiskt tänkande men de som du säger "kommer härifrån" är nog människor med vitt skilda bakgrunder och om du inte talar om någon som är Medarbetare här så undrar jag var du menar.
Hur som helst, jag tror det finns en risk att det dyker upp fler personer härifrån i fortsättningen, jag blev själv väldigt sugen att ta en till på sidan och se vad bråket handlar om (jag har skrivit lite inne på Jesus men det var ett tag sedan).
"Skulle vara intressant att höra vad er Sajtvärd tycker om det här."
Jag är förvisso bara Medarbetare men kan ändå delge dig att vi som driver sidan varken har möjlighet eller intresse av att bestämma vad medlemmar gör på andra sidor.
"Att övertyga dessa personer om att de strider mot sajtreglerna är ett ganska svårt projekt."
Är det ett projekt som du driver? Vilken koppling har du till sidan förutom att du är medlem?
/Jonas
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#3 Det existerar inget bråk eller hård ton eller något…
Jag har tex bara frågat lite grejjer, men som vanligt är det tydligen känsligt för dom som tror på vad dom tror på, att deras tro inte håller Måste vara jobbiga frågor…
Theresia har även där sagt att jag inte respekterar och gör påhopp, men när jag undrat var och på vad så kommer det inget svar på det, så jag vet inte vad hon menar
Sajtvärden har även i mitt fall inte sagt ett ljud om något, mer än att jag tom fått en ;-) i PM
Ja och varför komma hit här och gnälla, vad har Skepticism med det att göra? Jag är lika mycket medlem på Jesus iFokus som här.
Svara i trådarna istället
Ingen får fråga något på forumet, men prästerna ska tvinga på folk sitt hallelulja på skolavslutningarna :-]
# 2
Nu har jag inte följt dig o dina inlägg här eller på andra ifokussajter, men jag minns ett väldigt nedlåtande inlägg du gjorde i en BARFtråd, du ansåg där att man skulle slute tjafsa o utfodra sina djur med torrfoder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ja men, vad ett par tre stycken som råkar vara medlemmar här, har skrivit på någon annan sajt kan väl knappast vara relevant på denna, eller hur? Oavsett om det rör sig om Jesus eller BARF eller något annat. Det är ju inget som den här sajtens värd har ett dugg med att göra. Inte vi andra heller.
Själv skriver jag en hel del inne på Politik. Inte vet jag om det jag har att säga, är något som passar eller inte på denna sajt och ärligt talat struntar jag i vilket.
Om TS ville göra reklam för siten så har ju denne lyckats. Själv har jag inte haft en tanke på att kolla på stolligheterna som antagligen florerar där innan, men det har jag nu. Tack för tipset, liksom.
Och det är väl lite väl övermaga att springa och ropa på Sajtvärd, det får mig att tänka på sandlådan. Om ni inte kan ta svåra eller för er obehagliga frågor får ni väl tala om det, såvitt jag vet är det ett öppet forum, även om en del har lite udda egna regler som tillämpas ytterst själsvådligt och efter eget tycke.
Och hur vet TS att de kommer "härifrån"? Spårar du folks webbhistorik eller? Du kan möjligtvis gissa dig till att det är personer som ibland hänger här som är hos "dig", men att dom kommer härifrån är ett underligt antagande som inte riktigt funkar…
Och var ngnstans står det att man inte får ställa frågor, eller ifrågasättande? Det enda du nämner är att sajten har en kristen grund och att besökare skall respektera det, vilket jag antar att de gör. Att ifrågasätta för att lära sig eller få svar är väl respekt. Att kritisera er och säga att ni tror på fantasifigurer är kanske inte det, även om det är sant. Men man får tro på vad man vill iom religionsfriheten vi har här i sverige. Men det betyder även att man får ifrågasätta saker.
Så om du tycker att tre personer har gjort ngt fel, vänd dig till dem (eller som det står en ganska känd bok, vänd andra kinden till). Om inte sajtvärden har synpunkter så har det väl inte begåtts några större fel, även om du verkar ha svårt att hantera det.
Men jag kan ha fel…
Och nu har jag skummat lite på sajten… Läskigt. Vilket svammel. Att hela tiden hänvisa till en bok som är konstruerad och baserad på löst sammansatta tankar och ideer, därefter har den reviderats och skrivits om en jävla massa gånger. Fast revisioner är bra, om de baseras på fakta.
Och jag antar att tråden http://jesus.ifokus.se/discussions/50c5e82cd4ebea10b01973eb-gud-och-adam?discussions-1 är den som TS reagerade mot. Har dock svårt att se att ngt är respektlöst där faktiskt.

Nu blir jag faktiskt upprörd på TS. Jag är Medarbetare på Jesus i fokus och råkade av en slump snubbla över denna tråd, och varken jag eller Sajtvärd står bakom detta inlägget som Theresia skrivit.
Theresia, du har absolut ingen som helst rättighet att tala om vilka som är välkomna eller inte välkomna på Jesus i fokus. Och jag ser det som oerhört oförskämt av dig att göra det. Det är upp till ledningen att bedömma vad som är acceptabelt eller ej på sajten. Hitills har vi tyckt att det varit ganska trevligt med skeptiker, när skeptiker och troende möts blir det alltid en viss problematik, men vad är en sajt utan diskussioner?
Om du tycker diskussionerna är jobbiga så låt bli att läsa dom. Svårare är det inte. Men jag hoppas verkligen inte att du skriver fler inlägg på olika sajter och talar om för folk att de inte är välkomna till Jesus i fokus.
Så, medlemmar här på skepticism i fokus, ni är varmt välkomna till Jesus i fokus, det kanske inte är en möjlighet för skeptiker och kristna att komma överens om vad som är "sant", men diskussioner är alltid nyttiga för båda sidor förutsatt att man kan respektera varandras synsätt.
Nu blev jag positivt överaskad
Jag tänkte precis posta ett citat där du skrev att det var ok för icke troende att skriva inne på er sajt, men du förekom mig.
Hursomhelst så tycker jag det är mycket trevligt av dig att bjuda in till diskussioner(som jag hoppas kan hållas på en bra nivå utan alltför mycket tjafs
)
Vänta nu, det här är inte mitt hemforum. Jag hör mest hemma på politik och relationer, inte på skepticism.
Jag pratade där en gång när någon skrev om sin osäkra sexualitet, och har varit lite ifrågasättande förut med, men det var flera månader sedan.
Jag snubblade också över den här tråden, och känner mig rätt illa vid av att bli nämnd i en tråd utan att få vetskap om det innan.
Om du inte vill att folk ska känna sig påhoppade, skriv för fan inte namn -_-
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Utifrån hur det blivit är jag glad att du skrev i tråden och gav din syn på det hela, för jag var tydlig med att jag inte är Medarbetare och du är det, så då vet de vad er hållning är.
Jag är ledsen att jag skrev det här inlägget. Det var nog ganska dumt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
# 9
Ditt inlägg får iaf mig att överväga möjligheten att titta in på er sajt.
# 6
Så vad man skriver på en nassesida är inte relevant för vad man skriver på en jesussida? Naturligtvis färgas vi av vad vi läser som en skribent skriver, oavsett var det skrivs. Självklart skall man skilja på sak o person, men ibland är det väldigt svårt, näst intill omöjligt.
Själv är jag (o har varit) adm/modde på diverse hundfora + några till. Oavsett så har jag ett "varumärke", en identitet som vallhund/Vallis på nätet, en del vet vem jag är IRL, andra inte, men jag skulle få mina fiskar varma om jag plötsligt skulle skriva att t ex CM var alla hundägares våta dröm.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#13. Aha, du blev lite putt över det jag skrev om CM. Det liksom färgar det du nu skriver här till mig.
Jag gillar CM och du gör det inte och det är väl helt ok antar jag.
"Så vad man skriver på en nassesida är inte relevant för vad man skriver på en jesussida?"
Vad menar du med det här? Skulle de som skrivit på Jesussidan vara nassar härifrån, eller vad? För det var ändå det som trådskaparen skrev om. Skeptiker inne på Jesussidan.
Eller menar du att sajtvärden ska stänga av någon för att den skrivit på en sida som inte är "riktigt passande", även om vedebörande håller sig till just skepticism?
"Självklart skall man skilja på sak o person, men ibland är det väldigt svårt, näst intill omöjligt."
Kanske det. Eller så lär man sig att skilja på sak och person.
"…. men jag skulle få mina fiskar varma om jag plötsligt skulle skriva att t ex CM var alla hundägares våta dröm."
Varför det?

#14 "Varför det?"
Vänligen diskutera den frågan och någonstans där det passar bättre.
Sajtvärden för Jesus i fokus inte vill ju inte kännas vid trådämnet, och TS har sagt att denne ångrar att tråden blev till. Därmed hoppas jag att vi kan låta tråden självdö.
Alla ytterligare kommentarer som inte handlar direkt om trådens ämne (skeptikers agerande på Jesus i fokus) kommer att raderas.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

#15. Du får gärna radera inlägg 14. Det var bara jag som märkte att CM kom in, som någon typ av svar på det jag skrivit längre upp, vilket inte har ett dugg med CM att göra. Fel av mig att svara och det förstår jag. Sen kan du radera detta inlägg också och då hamnar vi på trådämnet igen
.
Theresia,
> "Jag tycker det är ganska uppenbart att syftet bara är att ifrågasätta och inte att lära sig något nytt, vilket så klart förnekas."
Att ifrågasätta är det enda sättet att lära sig något nytt. Det tycker den här sajtvärden väldigt mycket om.
> "Jag tror ni som skrivit inne på Jesus i Fokus vet med er att ni egentligen inte respekterar den kristna tron, och då tycker jag ni lika gärna kan hålla er därifrån eller hitta någon annan sajt där den här typen av diskussioner mellan kristna och otroende uppskattas."
> "Min stilla undran är om det måste tjafsas så mycket om vad som är ok inne på Jesus i Fokus och inte? Ibland när man tagit bort inlägg eller varnat någon så fortsätter ifrågasättandena i privata meddelanden. Er skepticism-kultur verkar vara ganska främmande för respekt-konceptet."
Jag tror att du och jag har väldigt olika åsikt om vad respekt betyder. Det betyder inte att slippa bli ifrågasatt eller kritiserad. Det betyder inte att en person sitter tyst och lyssnar medan den andra berättar. Dubbelriktad respekt måste betyda att båda kan lyssna på varandra. Att skeptiker lyssnar på dig, och du lyssnar på dem, och att ni har såpass mycket ömsesidig förståelse och acceptans att det är OK att ni tycker olika.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#9, Camillhe,
Vilket trevligt inlägg! Stort tack!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism