Varför varna...
,,,för något som inte existerar!
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article15854435.ab
Ja!? Varför varna för något man ändå inte tror existerar?
Vad skulle driva dig att gå ut med detta?
"– Som troende kristen tycker jag att "anden i glaset" är den dummaste leken barn kan hålla på med. Med tanke på att den kan få mycket allvarliga konsekvenser för människans andliga och psykologiska välbefinnande. Det enda jag vill är att uppmärksamma föräldrar om att vara med när barnen se detta och förklara. "Anden i glaset" kan vara inkörsporten till spiritism och allt det ockulta, säger säger Zbigniew Golebiewski, kyrkoherde vid Sankta Annas katolska församling i Nyköping."
Hahahha, jag avlider lite… Han såg precis ut som jag trodde att han skulle se ut
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Självklart kan man varna för riskerna med en tro som kan vara destruktiv, utan att det de tror på behöver finnas.
Ja'Men han säger ju det."""Anden i glaset" kan vara inkörsporten till spiritism och allt det ockulta, säger säger Zbigniew Golebiewski, kyrkoherde vid Sankta Annas katolska församling i Nyköping."…
_Eller läser jag fel??
_
Lena.P är jag i verkliga livet.
Såg någon som kommenterat artikeln i AB:
Är det något man ska varna barn för, så är det katolska präster :-)

#4 Groblad! Du undviker frågan!? Varför?
#3 "LÄSER" HELT RÄTT?!
Jag undviker ingen fråga, jag svarar så vänligt jag kan i inlägg #2.
[Snipp / Medhälpar-Ola]
Ja!? Varför varna för något man ändå inte tror existerar?
Det finns lite motsägelser i ditt inlägg… Varför tror du att prästen inte tror det existerar? Kan ha fattat fel.
Vad skulle driva dig att gå ut med detta?
Ingenting. men troligen tyckte prästen att det fanns läskiga element som inte harmonerade med hans tro, men som vanlig dödlig inte är mycket att hänga i granen.

#0 Coturnix
Jag tycker snarare att det framgår ganska tydligt att han tror på sådant och att han är rädd för det. Så jag anser också, liksom Neutralis, att det finns motsägelser i ditt inlägg.
"– Precis som i paradiset där de första människorna låter sig luras av den onde. Den onde verkar än i dag i världen och använder sig av alla medel för att komma åt eventuella offer. Att just de som sköter public service vill vara den ondes hantlangare är deras sak och deras ansvar, säger Zbigniew Golebiewski."
Vuxna människor som är rädd för anden i glaset…
Ja jävlar!
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
[Tog bort lite som handlade om saker som inte hörde till tråden, håll er till ämnet / Medhälpar-Ola]
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Kyrkoherden borde nog ta och läsa på lite om den ideomotoriska effekten. Dessutom tycker jag han ska ta sig en funderare över de budskap som hans egen religion sänder ut. Jag reagerar speciellt på denna mening:
"Med tanke på att den kan få mycket allvarliga konsekvenser för människans andliga och psykologiska välbefinnande."
Att lura i barn att de kommer till en eldgrotta där de kommer att plågas i all oändlighet om de inte sköter sig enligt föreskrifterna i en flera tusen år gammal bok, tycker jag är långt mycket värre än att uppmana dem att leka "Anden i glaset".
En skrämmande anekdot i sammanhanget är att ett barn i min släkt döpt sig(på helt eget behåg) av rädslan för att hamna i helvetet. True story…
Det är väl klart att han vill benämna andra sorters hittepå än sitt eget vid djävulskap, för att hans egen dikt ska kunna skina lite mindre likt en blöt pudel@. Resultatet av hans utspel blir en otrolig fars, rolig för var och en som har vett att inse att hans eget hokus pokus angående en mind reading space man är minst lika osannolikt som att kvarvarande låtsasenergier från död materia skulle lyckas flytta runt ett pekare på ett alfabetsbräde utan någon mänsklig inverkan.
Ouijabräden är påhitt och fantasier, sånt som barn håller på med.
Vad anser du, Coturnix, om att SVT sänder bilder på barn som beblandar sig med det ockulta?
Och det ska komma från en religiös företrädare.
#0 "… inte existerar"?
Jo det gör det väl för dom som tror på bibeln, dvs tex präster. Tror dom på bibeln får dom nog tro på att man kan kontakta dödas andar också!
3 Mos 19:31 Vänd er inte till de dödas andar, och uppsök inte spådomsandar, ty ni blir orena genom dem. Jag är Herren, er Gud.
3 Mos 20:6 Och om någon vänder sig till de dödas andar och till spådomsandar och är otrogen med dem, skall jag vända mig mot den mannen och utstöta honom ur hans folk.
3 Mos 20:27 En man eller en kvinna som har en ande från en död eller en spådomsande i sig skall straffas med döden. Man skall stena dem, skulden för deras död är deras egen.
5 Mos 18:11 ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna.
Har för mig påstådda Jesus drev ut lite onda andar också…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Ja fantastiskt…
Eller som den fega Terry Evans säger om sitt bedrägeri
– "Jag behöver inte stå till svars inför någon eftersom detta är min tro, mitt sätt att tro på Gud."
http://op.se/lanet/stromsund/1.5344128-terry-evans-haller-storseans-i-stromsund