Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkänsligt-bortom-kritik
Läst 2293 ggr
Coturnix
2

Så sorgligt?!

Att någon tar livet av sig "av ekonomiska problem"…helt obegripligt, faktiskt, eftersom "pengar" endast är en "illusion" ett superfejk, som innebär…absolut ingenting…i förhållande

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15783371.ab

Geru
3

Varför inte? Alla människor tycker olika saker har olika värde. Det är det som hela våran natur går ut på. Det är det som hela marknadsekonomin går ut på.

Visst är det sorgligt att någon tar livet av sig, men det är inte mer sorgligt att någon gör det av ekonomiska själ, än av att skydda sin heder, eller att man är depprimerad.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Coturnix
0

"Skydda sin heder" Det får Du gärna utveckla. Vad innebär/betyder det?

Geru
0

#2 Om du gör någonting riktigt illa, som att göra te.x. att andra människor dör eller någonting av misstag, kan du ta självmord inom vissa kulturer för att skydda din heder. Japansk kultur är te.x. en av dom där det förekommer, men det har hänt i sverige med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Coturnix
1

Ja okej, men varför skulle du behöva begå självmord på grund av "pengar" ? Och koppla det till "heder" ?

Geru
1

#4 För att din ekonomi krashar? Du får svårt att betala dina skulder? Pengar är inte immateriella saker, datorn som du skriver med just nu har ett värde i pengar. Olika värde beroende på vilken valuta, och beroende på tillgången i olika delar i världen och efterfrågan på den.

Pengar är som sagt ett medel att betala med istället för att använda föremål, djur, tjänster eller annat kul.

-Stephen Hawking

Coturnix
2

Ja okej. men varför skulle själva "livet"  vara mindre värt, eller värt att utplåna för "pengars" värdes skull? Och vad har det med "heder" att göra?

Geru
1

#6 Det avgör du ju själv, eller hur? Du kan inte bestämma någon annans syn på vad som är värt och inte. Mår man dåligt så tycker man ju till slut att sitt liv inte är värt något. Jag har själv varit där.

Det med heder tog jag som exempel.

-Stephen Hawking

Gurky
3

#6 Olika människor har olika syn på saker. Bara för att du tänker och har vissa värderingar betyder det inte att alla andra har det. Kriser påverkar alla på olika sätt, tex bara för att du tänker som du gör nu betyder det inte att du har samma värderingar om du hamnar i en livskris.

groblad
6

"Ja okej. men varför skulle själva "livet"  vara mindre värt, eller värt att utplåna för "pengars" värdes skull?"

Om vi tar extremfall, du bor i ett land helt utan social trygghet, och inte nog med att du saknar pengar, du har dessutom skulder som gör att du inte kan visa dig någonstans.

Tror du det fungerar att få mat, någonstans att sova och trygghet bara genom att säga att pengar är materiella ting?

Coturnix
0

Nej. Men var det förhållandet för en säkerhetsvakt hos statsministern, i Sverige, i dag?

Geru
1

#10 Beror ju helt på hans psyke, hans synsätt på ekonomi och liknande.

-Stephen Hawking

Gurky
2

#10 Det kan vi inte uttala oss om eftersom vi har ingen som helst inblick i hans liv och hur han är som person.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2127414/The-suicide-forest-Japan-Mystery-Mount-Fuji-beauty-spot-100-bodies-year.html

Maria
6

Corturnix. Du menar på allvar att det är helt obegripligt att någon med stora ekonomiska bekymmer tar livet av sig?

Det innebär ju en stor okunskap om människans psyke och hur du ser på andra människors handlingar.

Människor som har blivit så sjuka av sin situation att de inte ser någon annan utväg än att ta sitt eget liv.

Varför skulle en säkerthetsvakt hos stadsministern inte kunna ha ekonomiska problem?

/Maria

groblad
1

"Nej. Men var det förhållandet för en säkerhetsvakt hos statsministern, i Sverige, i dag?"

Det vet jag inte, och så var det nog inte, men jag kan förstå att pengar kan vara så viktigt att skulder och brister på så materiella ting kan vara skäl till att vilja avsluta sitt liv.

ru4real
3

Ni pratade om heder, ingen som läst el sett ngt om Kamikaze-piloterna under andra världskriget? Där var det den yttersta hedern och uppoffringen man kunde göra, att ta livet av sig för sitt land genom att störta sitt plan mot fiendeskepp. Inte riktigt samma sak som att dö för sitt land genom att ta värvning i armen och ev kunna dö, de japanska piloterna valde att dö.

De har även möjligheten att begå seppu-ku, dvs rituellt självmord, ett sätt att bevara sin heder efter att ha gort bort sig grovt (enligt deras sätt att se på saken).

TS verkar inte kunna se saker från andra synsätt än sina egna, då har man det inte enkelt att förstå skeenden som dessa.

Geru
2

#15 Det som jag försökt berätta, människor har inte samma synsätt på saker i hela världen. Och det är samma i sverige.

-Stephen Hawking

ru4real
1

#16 precis. Alla kulturer har sina mönster, tankar och ideér om vad som är fel och rätt. Så frågeställaren har missat en del i sina tankar där…

chik
5

coturnix. Tycker inte jag är det minsta konstigt. Pengar är något som man behöver för att överleva..

Däremot tycker jag du tänker lite luddigt.

""""Att någon tar livet av sig "av ekonomiska problem"…helt obegripligt, faktiskt, eftersom "pengar" endast är en "illusion" ett superfejk, som innebär…absolut ingenting…i förhållande.""""""""""

Lena.P är jag i verkliga livet.

Coturnix
3

Det är okej, jag är okej med att jag tänker "lite luddigt" eller hur skulle jag annars hantera mitt själv… jag tänker/skriver ibland…och jag vet att jag inte alltid/eller aldrig blir förstådd eller begriplig…och jag är jätterädd…för att inte kunna hantera eventuella "elaka" svar…och ändå så skriver jag…kommer fram till att det kanske är okej, att jag skriver..fast somliga anser att jag inte är riktigt klok…och sedan ångrar mig och undrar varför jag skrev…och sedan skriver jag något igen…fråga mig inte varför, svaret är väl att jag inte är riktigt klok. Jaha? Än sen då?

Geru
1

Det är väl mest det att du gör det väldigt svårt för dig att bli förstådd. Sporadiska tankar och meningar kan sättas ihop på så många vis, det är ju därför det är viktigt att man själv formulerar sig så man själv vet vad det är för någonting man vill säga:p

Väldigt, väldigt många anser att jag inte är riktigt klok heller. Det brukar inte stoppa mig speciellt mycket.

Det som folk skriver på nätet, om någonting, borde falla in under ditt tänkande kring "illusion", "superfejk". Det betyder ingenting, om inte du gör att det har en betydelse. Ungefär som med pengar. Dom har bara ett värde för att alla antar att dom har det värdet.

-Stephen Hawking

ru4real
2

Det är väl definitionen av pengar. De har det värde alla är överrens om att de har, en tjuga är värt en tjuga just för att vi alla har kommit överrens om att den har det värdet.

Samma med guldmyntfoten, och alla andra ädla metaller man handlar med på börsen.

Geru
1

#21 Japp. I grund och botten är det väl dock tillgång och efterfrågan som sätter priser, och därför vissa saker aldrig kommer tappa värde.

-Stephen Hawking

Coturnix
2

Okej, men då kanske ni är beredda att begripa att det finns reellt värde och icke reellt?! oCH ANALYSERA SKILLNADEN!? fÖR SIMPLA MIG, ÄR FORTFARANDE  Rent guld, eventuellt diamant och JORD= det enda som fortfarande är det som besitter reelllt, VÄRDE: Att "låtsaspengar" till och med driver människor till självmord, anser jag vara tragiskt,(Stora bokstäver betyder inget annat än att jag inte hade koll på caps lock)

groblad
3

Självklart är ditt platskort i sig inte värt något, men du är väl inte dummare än att du förstår att man faktiskt kan köpa guld med det.

Vad tror du om en liten ekonomisk kurs?

Geru
2

#23 Allting har ett värde. Rent guld och diamanter är pengar.

-Stephen Hawking

Coturnix
0

Det är okej groblad. Att Du tipsar mig om en liten kurs i ekonomi. Tack så himla mycket. Fast Du säger mig endast att jag är en fullkomlig idiot som inte har lyckats "berätta" någonting. Men tack iaf.

Gurky
3

#23 Du är medveten att dom flesta butiker inte tar diamanter och guld? Du kan testa att ta med dig en ko nästa gång du ska handla mat så får du se vad du får för den i kassan. Valuta har ett lika reellt värde som guld och diamanter, visst kurserna går upp och ner men det gör den för guld och diamanter också. Allt handlar om efterfrågan och tillgång. Så länge det finns saker som folk vill ha kommer det alltid att finnas en ekonomi.

Ett exempel är konstverk. Kan vara värt hur mycket som helst och det är ändå "bara tyg som någon har kletat färg på".

Sen finns problemet med att hela världsekonomin skulle krasha om vi gick över till att bara använda guld/silver/diamanter.

Coturnix
2

Okej! Tallkottar

Mitt yttersta syfte är kanske inte min "luddiga"

fråga, utan de "fantastiska"

svar ni ger?!

Gurky
4

#28 Så det är tallkottar som du använder när du röker på?

Ja syftet med att ställa en fråga är generellt sett att få ett svar. Om du inte gillar svaren kanske du ska ställa mindre "luddiga" frågor, eller attackera problemet från andra vinklar.

Coturnix
4

Tallkottar var menat som alternativt betalningsmedel…anklagelsen väljer jag att bortse ifrån, för den var verkligt dum. förövrigt kan jag visst ta åt mig av kritiken.

Så klyftig var den "hyllade" …inte enligt mig då.

Joppo
4

@Coturnix: Jag förstår inte varför du särskiljer på saker med reellt värde och pengar om man utgår från ursprungsfrågan. Oavsett om du skulle förlora diamanter till ett värde av 100.000 kronor eller motsvarande summa i papperspengar så kvarstår ju faktumet att du hamnar i exakt samma potentiellt svåra finansiella situation.

Geru
3

Guld har ju ändå inget värde förens människor anser att det har det.

-Stephen Hawking

ru4real
5

Man kan vända på det, för en hungrig har guld och diamanter inget värde, för man kan inte äta dem. På en öde ö, omgiven av guld och diamanter blir man inte rik heller, för man kan inte omsätta dem till ngt av värde.

piotrr
3

Allt är fejk och illusion. Men om allt är fejk och illusion så är det fejk och illusion som är verklighet och det enda vi kan ta ställning till. Därför, om vi upplever att vi är i en omöjlig sitution så kommer vi att söka efter en väg ut ur denna omöjliga situation, oavsett om den är fejk och illusion. 

Du kan inse att väggarna ditt hus består av är mestadels tomrum, men du kan inte gå igenom dem för det.

Du kan inse att  vårt ekonomiska system bara är ett av flera möjliga system, och ett par omöjliga, men du kan ändå inte betala för mat med gafflar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
10

När jag läser sådant här tänker jag på de människor som tror att depression är något man bara kan rycka upp sig ur. Något man bara behöver skärpa sig ifrån. Något som "beror" på pengar eller att man är ledsen eller något sådant.

Depression är en dödlig sjukdom som nästan ingen tar på allvar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

Piotrr#35.precis. Fint skrivit.

Lena.P är jag i verkliga livet.

blombuketten
0

#35. Exakt.

ru4real
1

#35 Bland de värsta orden jag vet, är "Ryck upp dig!", känns väldigt jobbigt att höra när man är nere på botten, även om man vet att avsändaren menar väl, men det hamnar så j*vla fel.

Som "tur" är, så blir vetskapen om depressioner större och större dagligen, läkare klassar det som en sjukdom (var inte så vanligt tidigare) och det finns mediciner och terapi mot det.

Coturnix
3

#33 : "Man kan vända på det, för en hungrig har guld och diamanter inget värde, för man kan inte äta dem. På en öde ö, omgiven av guld och diamanter blir man inte rik heller, för man kan inte omsätta dem till ngt av värde."

Absolut! Och därmed kan man "vända" på det en gång till, man kan förmodlingen inte "omsätta" "icke existerande digitala "värden" heller…möjligen kan man använda plastkorten till något, gräva efter rötter med, fjälla en eventuell fisk…

Angående "ryck upp dig" så är jag ledsen att jag skriver så "luddigt" att det eventuellt kunde förstås som om jag har den "attityden"
jag menar att det är sorgligt att människor ska drivas över kanten till ett svart hål på grund av att alla drivs till att delta i "spel" ett spel om pengars värde/övervärde. vilket jag anser det vara om människor blir så trängda att inte ens evigt arbete är värt mer än det inte går att betala under ens livstid.

Därmed inte sagt att det var så i exakt just det fallet jag tog som exempel.

blombuketten
7

#39. Men ponera att pengar inte fanns. Vi måste ju ändå överleva på något vis. Vi behöver mat och vatten. Vad skulle då kunna driva någon att vilja ta livet av sig?

Kanske om det blir missväxt och ens familj svälter? Kanske för att vattnet av någon anledning sinar, torka t ex och det inte finns vatten att tillgå och det lilla som kanske eventuellt finns att tillgå, slåss alla över och vissa blir utan.

Hur man än vänder och vrider på det, är man alltid beroende av vissa saker och så länge man är det, så länge kan man drivas till att ge upp.

Coturnix
0

Ja absolut #40 men du talar om realitet,,,om reella saker, Jag försöker säga att vi drivs av "saker" som inte finns, egentligen…
du talar om saker som fortfarande existerar, i "verkligheten"
…enligt mig ligger detta mycket i linje…
med vad just…det som just den  här sajten vill diskutera.
Vad finns? Och hur kan vi vetenskapligt bevisa det? Kontra tvärtom?`!

ru4real
5

#41 Tror du missförstått tanken bakom skepticism, dvs att den är för vetenskaplig skepticism (det finns flera olika typer, som ej bör sammanblandas).

Första stycket på svenska wikipedia sammanfattar det hela bra mycket bättre än vad jag kan göra;

"Vetenskaplig skepticism är ett förhållningssätt där man ifrågasätter giltigheten i påståenden om den objektiva verkligheten som saknar empiriskt stöd"

Det finns enormt empiriskt stöd för dagens monetära system, så dina tankegångar där är svåra att bemöta på det sätt du tänker. Vi har ett monetärt system där vi gått ifrån att byta varor, där vi har gemensamt bestämt olika valutor och vad vi tycker de är värda. Sen kan man ha synpunkter på hur det bestäms och varför, men det har inget med denna diskussion att göra.

Sen när du säger att vi drivs av saker som inte finns, behöver du nog tänka igen det ett varv till, alla drivs vi väl av saker som finns i allra högsta grad.

Har du läst om Maslow's behovstrappa? Det är det som driver oss människor, inget annat. Läs den först, det är svårt att bemöta osakliga argument innan dess.

Länkar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_skepticism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

piotrr
2

#41, Coturnix.

Jag tror att jag förstår din poäng, att pengar bara har det värde vi tillskriver dem och inte egntligen har något eget värde ("intrinsical", inneboende värde). Men pengar representerar verkliga värden. För pengar får vi råd med mat och resor och boende. Utan pengar har vi inte råd med dessa saker. Så även om "pengar" inte finns, så är risken för att förlora vårt boende, vår försörjning, vår mat och värme, ändå ett existensiellt hot.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism