Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 2509 ggr
JoHo
2

Ateist får religiös uppenbarelse

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett mycket intressant TV-program som gick i England i fredags. Derren Brown visar bl a hur han kan omvända en ateist till att få en religiös upplevelse.

Skulle vara oerhört intressant att höra vad alla anser. Har lagt ut samma klipp på ÖN, OF och SiF.

Derren brilliantly uses emotional elicitation to provoke a religious experience in an atheist. In this episode he employs auditory, visual, emotional as well as spatial anchoring and explains to the audience what he is doing as he demonstrated his NLP mastery. If you've ever questioned the power of NLP (Neuro Linguistic Programming) or wondered where God really comes from simply watch and learn.

chik
2

Derren.B är ju så bra..

Han fick mig o tämka om..

Lena.P är jag i verkliga livet.

JonasDuregard
0

#0 Han använder pseudovetenskap (NLP) för att motbevisa religion? Obestämd

(Jag har inte sett hela programmet)

En sak som jag omedelbart tänker är att hela "religiösa erfarenheten" skulle kunna vara riggad. Jag tror det är viktigt att skeptiskt granska Derrens påstådda förmågor. Jag vet inte om han själv någonsin påstått att han använder NLP men hans namn verkar utnyttjas friskt av olika NLP-sekter. En del av de saker han "avslöjar" om hur han gör tror jag är en slags meta-bluffar där han ökar sin trovärdighet genom att slå hål på vissa myter samtidigt som han planterar andra.

JoHo
1

Derren påstod sig använda NLP i början av sin karriär men blev tvungen ta tillbaka det påståendet. I dag nämner han sällan NLP men väl suggestion och inplantering av tankar och känslor.

Men det var egentligen inte ateist-grejen jag tyckte var bra i programmet (hade den rubriken för att locka woos att se programmet) utan det var det andra i programmet jag gillade.

JonasDuregard
0

Hittade den här:

http://www.straightdope.com/columns/read/2272/does-nlp-work

Tydligen tar Brown avstånd från NLP i sin bok (från länken ovan): “I now have a lot of NLPers analysing my TV work in their own terms, as well as people who say that I myself unfairly claim to be using NLP whenever I perform (the truth is I have never mentioned it)." He adds that he does what he does using a mixture of "magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship.

Det är inte en glasklar dementi men han säger att de analyserar "in their own terms" i alla fall. Tydligen är klippet i #0 upplagt av just en sådan NLP-ivrare. Jag kunde önska att han markerade tydligare mot kvacksalvare som utntttjar hans namn.

JonasDuregard
0

#3 Jag får titta på det någon gång när jag har 45 minuter över Glad.

JoHo
1

Ja, kolla. Det är oerhört intressant.

Precis som klippet jag snart lägger upp, om placebo.

Astell
4

Såg den inne på Oförklarade fenomen och har kommenterat där…

Kan skriva här också: Den upplevelsen hon fick är iaf äkta..som hon sa: Den kärlek som alltid funnits där men som hon/vi puttat bort…Heja Derren.. forts att finta in människor till sin egen kärlek Glad

piotrr
2

Så om han istället lurar deltagare att de träffat Satan så betyder det att…?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
2

# 8 Vi har alla delarna inom oss och går själen med på det så händer samma sak åt det hållet…alltså ner i dyn..lyckligtvis testar han inte åt det hållet…

piotrr
2

Så om resultatet blir åt ett håll så bevisar det att allt du redan tycker är sant. Och om resultatet blir åt det motsatta hållet så bevisar det också att allt du redan tycker är sant.

Låter lite för praktiskt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
2

#10 Jag utgick ifrån att kan det ena ske så kan det andra…

piotrr
2

Och om inget av dem kan ske?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Astell
5

Ja då sker inget…gissar jag :)

Denna kommentar har tagits bort.