Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2243 ggr
devadatta
0

Thomas Quick, falska minnen och SRA

Imorgon (30 augusti) kommer det vara en föreläsning i Stockholm arrangerad av Vetenskap och Folkbildning som handlar om Thomas Quick, falska minnen och satanic ritual abuse (SRA). Även Eva Lundgrens forskning om SRA kommer tas upp. Mer info här.

Föreläsaren är docent i medicinsk psykologi Rickard Sjöberg som kritiserat "minnesexperten" i Quick-rättegångarna Sven Åke Christianson.

Det här ställer ju en del frågor om vilka experter i rättegångar man kan lita på. Låter det som skrönor bör man nog se upp.

radio
0

Tack för tipset devadatta! Tyvärr för mig så kan jag inte gå, men kanske föreläsningen dyker upp på VoF:s Youtubekanal småningom?

Ni som kan, gå dit! Kan det verkligen vara så illa att kunniga inom rättsväsendet är så lättlurade som det verkar, eller har de koll?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

chik
0

radion..Vet inte..

Men det som jag har sett av Tomas Quick. Så har han inte gjort alla dessa barrbar grejerna.O då lullar det runt en galning till i vår lilla land, o det känns ju tryckt…lite här

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
1

Jag tror att det handlar om flera galningar, och det har gått lång, lång tid nu sedan polisen slutade leta efter de riktiga galningarna som är ansvariga för de saker som Quick påstått att han var skyldig till.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
0

O i min värd så är det rätt ruskigt. Någon som kan gå runt o vara en galning..Hemsk tanke…Man vill ju gärna att människan skall vara lite vanligt tokig..

T,Q, är väl en människa som har sökt uppmärksamhet.O inte förstått konsekvensen av vad han säger eller gör..Mina tankar ut i från det jag sett o läst.

chik
0

O nu har ju denna historia fått ett helt annat perspektiv.

groblad
0

Här lite till:

[Övergrepp i 

terapisoffan](http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/118196?programid=1316)

chik
1

groblad.Tack,Tack.Vilken intressant Länk.

O sitta o bedöma människor är ett ansvarsfullt arbete.Skrikandes

HypnosFörvånadI all ära.Men som en lördags lek.