Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 1629 ggr
JoHo
1

Placeboeffekten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Derren Browns tv-program om placebo. Oerhört intressant.

DEL 1 - PLACEBO EFFECT
The first part of a two-part event, Fear and Faith is a fascinating view into the "Placebo Effect" and how much a human brain can effect ones neurology through the power of beleif. This show is however an episode on to itself, and really more of a documentary. 
This is the foundation in which Neuro Linguistic Programming (NLP), co-created by Dr. Richard Bandler and Dr. John Grinder, is all about. As a side note, hypnosis or guided mental imagery is often used in a therapeutic way to help those interested in real human 'change-work'. A huge thanks to Derren Brown for making this information available to the general public!

JonasDuregard
3

Mer NPL-reklam i texten ser jag Obestämd.

Jag tycker det är extremt oetiskt av Derren Brown att antyda att man kan behandla sjukdomar med NLP-liknande metoder. Han blandar dessutom verkliga begrepp som placebo med vad jag antar är rena riggade bluffar (som hans "snap induction" i 40:18).

Det vore intressant att veta om någon av personerna i "studien" är verkliga eller om alla är skådespelare. I det senare fallet förstår jag inte vad som är intressant. En av personerna som finns med Katie Kneen verkar finnas på riktigt men hon arbetar också som skådespelare så det säger inte så mycket… Jag skulle tro att man skrapar lite på "Nick Duffy" så kommer man hitta en amatörskådesperlare där med. Den riggade fighten på puben (runt 25:00) känns väldigt dubbel-riggad.

Jag tycker på sätt och vis den här sortens program är värre än rena bluffprogram som det okända och sådant, för här blandar de sanning och lögn på ett sätt som kan lamslå det kritiska tänkande som de flesta människor ändå har.

(reservation för att jag inte sett hela programmet än)

JoHo
0

Ja, textklippen är taget direkt från perosnen som la upp klippen. De liknar de officiella men de oficiella var mer spartanska som lät så här:

In these special shows, psychological illusionist Derren Brown demonstrates his unique and almost uncanny ability to misdirect, manipulate and mesmerise…

Tror knappast Derren skulle våga gå ut med så många "skådisar" som är vidtalade.

Men du kanske ska se programmet…

JonasDuregard
1

#2 Om vi går in på specifika detaljer då, tror du att hans "snap induction" är äkta? Vore inte det en vetenskaplig sensation om han hade sådana krafter? Är vi i så fall inte skyldiga att kräva att han upprepar dem under kontrollerade former så som vi gör med andra otroliga påståenden?

Om det inte är äkta, då är ju åtminstone Katie Kneen med på bluffen vilket ju kastar tvivel över om inte de andra är det med.

Så låt oss titta närmare på Katie Kneen. Här kan man höra vad jag antar är samma Katie sjunga offentligt redan i Januari: 
http://www.youtube.com/watch?v=8m_PRf1guA4

En till sjungande Katie Kneen, uppladdad 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=m_kTQEDY9lo&feature=related

Det finns också ett antal videor där hon framför egna låtar till piano.

Såvida det inte finns två sjungande Katie Kneen i Liverpool, så har hon alltså sjungit offentligt både i kyrkor och på klubbar i flera års tid. Ändå säger hon i videon att hon ombetts sjunga på ett par castings, och att hon blivit helt förskräckt av det…

JoHo
0

Hmmm… intressant och bra observerat. Måste följa detta med intresse. Vet att Derren Brown fick anklagelser att Apocalypse var också en skådis.

Men jag är tveksam till hans "snap induction" som han kör med. Det går liiiiite för fort alltså.

Vi får se.

Över lag så är det ett intressant program som egentligen bekräftar de kända föreställningarna om placeboeffekten.