Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1047 ggr
Wylde
0

Bärnstenshalsband

Hej. Lite kort om tid just nu då jobbet kallar men hittade en tråd på en annan del av iFokus där de skriver om bärnstenshalsband till hundar, dessa halsband skall tydligen göra att fästingar inte sätter sig på hunden…

Jag som inte är speciellt påläst förstår inte hur ett par "stenar på ett snöre" skall kunna hålla små blodsugare stången men kanske någon smart själ här inne kan förklara fenomenet för mig. Här finns ett exempel på sådana halsband som det är tal om…

Joppo
3

Jag har hört att stenarna påstås alstra statisk elektricitet, vilket i sin tur påstås skrämma bort fästingarna. På rak arm låter det som mumbo jumbo, men jag anser mig inte besitta tillräcklig kunskap för att avfärda det hela definitivt. Det vore intressant att få veta om det gjorts några studier där man undersökt halsbandens effektivitet.

En personlig anekdot är att min kära mor använt såna här halsband tidigare och jag vet att hundarna fick fästingar även fast de hade halsbanden på sig.

piotrr
0

Om det vore något giftigt för fästingarna, eller någon doft de inte gillade, eller om det gav hundens hud en smak som var otäck, så vore det väl en sak. Statisk elektricitet, tja, hundars päls kan alstra en hel del sådan ändå och såvitt jag vet påverkar det inte fästingen eftersom den bara sitter i hundens päls och på huden, alltså i direkt kontakt till det som blivit statiskt.

Nej, det är nog mest sannolikt en bluff.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism