Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 1411 ggr
Coturnix
0

Bensin ur luft: Skeptisk tanke, tack

"http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/foretag-lyckas-framstalla-bensin-av-luft

"Tim Fox, vid Institution of Mechanical Engineers i London, är överraskad

– Det låter för bra för att vara sant, men det är sant att de gör det och jag har varit uppe själv och sett det."

Det här är en "nyhet"  som förekommer på flera ifokussajter också. är det en "nyhet" av dignitet, eller ett "aprilskämt"? Eller vad?

(Jag (tror mig ha) har förstått att "ni", sajten, företrädesvis vill tala om "icke" andar och spöken, men iaf)

[Förtydligade rubriken. / Per]

ru4real
2

För det första är väl "The Independent" knappast ngn vetenskaplig tidsskrift, de har nog sin andel av sensationsjournalister som inte är experter inom ngt område och speciellt inte avancerad teknik?

Dessutom, kommentarerna var väl det mest intressanta med hela artikeln (för jag antar att du läste artikeln som DN refererade till? Vi vet inte hur mycket energi de petar in, för att kunna ta ut det lilla som de får ut av det hela.

"Air Fuel Synthesis in Stockton-on-Tees has produced five litres of petrol since August" > idag (20:e oktober) > (räknat från 1:a aug) ca ~80 dagar/5l bensin = 0,06(dl*) / dag… Det tar ett tag innan vi har så vi kan klippa en (1) medelstor gräsmatta med den mängden de producerat hittils…

*med reservation för räknefel…

JonasDuregard
0

Tekniken låter fantastisk men är fullt möjlig.

Problemet är ju att det går åt elektrisk energi för att framställa bensinen och man har spill i varje led - vid produktion av el (i värsta fall från fossila bränslien) och sedan igen vid produktion av bensin från elen.

Det är alltså inte någon mirakellösning på något sätt - det handlar ju om att lagra elektrisk energi i bensin istället för till exempel i ett batteri. På ett långsökt sätt kan man säga att tekniken låter oss göra vanliga bensinbilar till elbilar genom att först göra om elen till bensin. I praktiken kommer det tyvärr gå åt för mycket energi för att göra så.

Geru
0

Rent teoretiskt kan du ta en sten och omvandla den till vad som helst. All materia går att transformera:p

Problemet är som många sagt tidigare hur mycket det kostar att göra det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

piotrr
3

Det är fullt möjligt, men inte speciellt ekonomiskt. Den bensin vi eldar med består ju främst av en massa kolbindningar till väte och syre, så det är en fråga om kemiska reaktioner för att "förvandla" koldioxiden i luft tillbaka till något som liknar bensin. 

Tyvärr är det lite som att bygga träklabbar av aska: Det GÅR, men är det verkligen värt det?

De två fördelarna som jag kan se det är väl att

1. Det ger en praktisk kortsiktig motivering till varför man skall filtrera bort koldioxid ur luften.
  2. Det resulterar i ett flytande bränsle som går att använda i existerande motorer.

Men som flera har påpekat, om man ändå tänker framställa vätgas under processen så kan man lika gärna strunta i alla andra delar av processen, behålla vätgasen och använda den för att driva bilar och generatorer.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism