Vad tycker ni om dett?
http://www.svtplay.se/video/293856/sjukdomar-ab
Se detta svt klipp och sen vill jag veta vad ni tycker om detta där man gör allt enligt vetenskap….
Vården och medicinen är ju såååå bra, jag är säker på att den dödar fler människor än vad folk som ger healing eller alternativmedicin gör.,,
Nu vill jag ha era synpunkter efter ni sett denna dokumentär!

Efter som det gick så bra för Steve Jobs så jomenvisst, alternativ medicin funkar verkligen :P
Läkemedels branchen borde rensas upp ordentligt för dom kör bedrägerier så det bara visslar om det!!

#2 Vad är ditt syfte med tråden?
"Läkemedels branchen borde rensas upp ordentligt för dom kör bedrägerier så det bara visslar om det!!"
Håller med om att alla bedrägerier ska beivras, är det något jag tycker illa om så är det bluffar.
Jag tycker man ska ha stora krav på den behandling som erbjuds, vilket innebär att man helt tar bort exempelvis homeopatika och healing.
Och självklart ska alla bluffar inom det etablerade vården också bort, har du något specifikt exempel som vi kan gå på, Kvasthilda?
jag är säker på att den dödar fler människor än vad folk som ger healing eller alternativmedicin gör.,,
Wow va konstig måttstock. För det första så räknar du inte med hur många som använder det ena eller det andra.
Men framför allt: För det andra räknar du inte med hur många liv som räddas av det ena kontra det andra.
Bilresor dödar fler människor än heroin, alltså borde folk bli sprutnarkomaner hellre än bilister?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
"Läkemedels branchen borde rensas upp ordentligt för dom kör bedrägerier så det bara visslar om det!!"
Nu tittade jag bara på början, där gjorde man reklam för något läkemedel mot PMS-besvär. Om nu folk tror sig vara drabbade av PMS, och tror sig bli botade av detta medel - är inte det då bra?
Det är ju så ni argumenterar med era häxkonster.
Den enda skillnaden verkar vara att medlet mot PMS, om det nu är ett läkemedel, är att det har evidens för dess verkan. Det har vad jag vet inte healing i dess rätta bemärkelse, än mindre homeopatika.
Jag ber er se hela dokumentären….
Mitt syfte är att detta forum är till för skeptiker och detta ämne är jag väldigt skeptisk mot!!
Lökemedelsstudier som ska vara utförda av forskare som ska vara oberoende är köpta av läkemedelsindustrin, detta ökar inte direkt mitt förtroende för vetenskapen…

Jag är skeptiskt mot de som tror på healing och alternativ medicin, är inte jag välkommen då?
Jag ber er se hela dokumentären….
Mitt syfte är att detta forum är till för skeptiker och detta ämne är jag väldigt skeptisk mot!!
Jag kollar på dokumentären, du läser på om vad vetenskaplig skepticism är, deal?
Här jo?! Du är mer välkommen än en dosa snus på älgjakten!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
"Jag ber er se hela dokumentären…."
Du kan väl peka på vad du anser är fel istället, berätta vilket läkemedel som är bliuff och vilka studier som är fel osv.
Film kan jag se på min fritid, inte när jag får lön från BigPharma. Och då ser jag helst våld.
"Mitt syfte är att detta forum är till för skeptiker och detta ämne är jag väldigt skeptisk mot!!"
Vet att jag är pucktvåa, men tänkte ändå att jag kan länka till en liten artikel om vad vetenskaplig skeptisism är och vad forumet handlar om.
http://skepticism.ifokus.se/discussions/4dff2172d4ebea706b00c877-skepticism-vad-ar-det?discussions-1
(länken finns klistrad och man bör se den när man blir medlem…)
"Lökemedelsstudier som ska vara utförda av forskare som ska vara oberoende är köpta av läkemedelsindustrin, detta ökar inte direkt mitt förtroende för vetenskapen…"
Som sagt, jag avskyr bluffade studier säkert minst lika mycket som du, sådana studier ger inga höga poäng i skeptikerkretsar, om du nu trodde det.
Men du måste vara lite mer precis, vem har bluffat, om vad, hur…
#8 klart du får vara med :)
#9 jag ska läsa på :)

"jag är säker på att den dödar fler människor än vad folk som ger healing eller alternativmedicin gör.,,"
Och hjälper människor på riktigt gör den också.
@ groblad
Se filmen - först.
Kommentera - sedan. :)
Mycket mycket bra dokumentär. Det står att den är tillgänglig 4 dagar till, endast!
"@ groblad
Se filmen - först.
Kommentera - sedan. :)"
Varför ska jag se dokumentären, klarar du inte av att berätta vad vi ska diskutera?
Är det något inom läkemedelsbranshen du ogillar? Vad? På vilket sätt? Varför?
Du ska se dokumentären, eftersom du där får svar på frågor du ställer i dina kommentarer.
Alltså - om du ser filmen, besvaras en del av dina frågor. Om du är intresserad av svar, förståss…
Om inte intresse finns, så kan man ju undra varför du frågar… ;)
Jag är inte intresserad av vad den som gjort filmen tycker, jag vill veta vad du och ni som skriver här vill och menar.
Vad är inte bra med läkemedelsbranschen, vad kan man göra annorlunda, vad ska vi göra istället? Eller vad ifrågasätter ni?
Tycker du inget själv?
Jag har för övrigt kommit med svar på presumtiva frågor, men från dig är det inget annat än "se på dokumentären"…
Vi kan ta ett exempel, jag såg senaste avsnittet av "Torka aldrig tårar utan handskar", efter jag sett den kan jag tänka mig att diskutera massor, och jag kan tänka mig ställa frågor till religiösa, till homofober etc, utan att jag behöver ställa krav på att dom ska ha sett filmen.
Jag frågar alltså igen, VAD vill ni diskutera?

>"[…] detta ökar inte direkt mitt förtroende för vetenskapen…"
Antar att du inte menar vetenskapen och dess metoder i sig, utan vissa av de som utövar den? I sådana fall finns det nog inte särskilt många vetenskapliga skeptiker som säger emot dig.
De som fuskar är fuskare, helt enkelt, oavsett vad de håller på med - det har inget att göra med vad de riktiga forskningsresultaten säger.
#16 Trådens ämne/fråga är:
"Nu vill jag ha era synpunkter efter ni sett denna dokumentär!"
Kvasthilda..har bara sett början någon minut.O då var det om PMS som inte är en sjukdom utan ett till stånd o som medicineras av Naturmedel o skolmedicin.
Så vetenskap o natur????
Lena.P är jag i verkliga livet.
#18 Du vet om att en dokumentär inte är 100%ig sanning va? En dokumentär är bara det filmmakaren vill visa, vad den vill berätta och enbart det. En dokumentärfilmare har faktiskt möjligheten att välja bort delar av sitt matrial för att stärka sin egen synpunkt.
Det finns bra dokumentärer, det finns dåliga dokumentärer, objektiva, subjektiva, ja t o m köpta "dokumentärer". Skillnaden mellan en dokumentär är väl mest att de inblandade inte får betalt, ibland kanske inte vet syftet med den, karaktärerna har (oftast) inget manus och den sägs porträttera "verkligheten".
Men, jag skall se den, och återkomma med synpunkter, men självklart är jag redan nu "biased" eftersom de personer som propagerar mest för att man skall se den tillhör paranormalisterna och därmed aldrig tycker om läkemedelsindustrin (men har säkerligen inga problem att gå till en riktig läkare då de verkligen behöver det?).
Det verkar som om ru4real ska se den, så då kan det säkert dyka upp frågor i alla fall.
Att behöva se en dokumentär för att diskutera läkemedelsindustrin är som att behöva läsa hela lagboken för att diskutera om det är rätt eller fel att gå mot röd gubbe.
Gäller diskussionen dokumentären i sig, om den är snyggt filmad etc, så måste man nog se den i sin helhet, men den frågan har inte dykt upp.
I startinlägget finns ingen fråga, men ett påstående som kvasthilda fått svar på och möjlighet att vidare kommentera, nämligen att fler dör av den etablerade vården än av healing. Så visst kan man som kvasthilda se dokumentären och därefter välja ut saker som intresserar och diskutera det här, utan att tvinga de som vill skriva att se just det program du eller kvasthilda tycker vi ska se.
Nu började jag se den, och den verkar ju välgjord, bra intervjuer osv. Men, den är extremt partisk såvitt jag kan se. Objektiviteten lyser definitivt med sin frånvaro.
Har inte orkat se hela, men budskapet är väl att läkemedelsindustrin gör allt för att tjäna pengar, hittar på sjukdomar som inte finns och säljer då verkningslösa placebopreparat för dessa… Låter det bekant?
Skall se den ikväll kanske… Om den ligger kvar ett tag till. Och om jag orkar, måste vara på dokumentärhumör, annars tappar jag bara koncentrationen hela tiden och börjar m annat.
#22 det är bra om du ser hela dokumentären.. 
#21 Det är en förutsättning att ni som vill kommentera detta har sett filmen det har jag skrivit klart och tydligt i tråden.
Om ni struntar i att se denna film så ska ni strunta i att kommentera också för detta är följdfrågor till filmen!!
Har ni förstått??
Här har ni mera intressanta saker om vaccin,,,
Handlar dokumentären om vaccin?
Tycker du VERKLIGEN att vaccin.me är en trovärdig källa? Jag tycker det är en samlingsplats för de virrigaste och farligaste konspirationsteoretikerna i hela samhället, vidriga lögnaktiga kräk som genom sina vedervärdiga osanningar orsakar lidande och död hos våra barn.
#25 Nej Olaka den handlar inte om vaccin utan det inlägget hittade jag på FB…
Vad har du för belägg att vaccin.me inte är en trovärdig källa?
"Har ni förstått??"
Ja, jag har förstått att du skickar en länk till något, ber alla tittar på länken och sedan vill ha kommentarer. Först är det en dokumentär man ska se, sedan ska man gå till en antivaccinlänk.
Du gör det utan att ställa någon direkt fråga, utan något direkt diskussionsunderlag och du låter bara de som gör som du säger vara med att diskutera, vad man nu ska diskutera.
Kommer inte skriva något mer om jag sett dokumentären eller inte, får se vad det dyker upp för frågor. Men som det är nu, känns det mest som reklam för något du tror på men inte kan förklara i ord eller ens försvara.
#26 Kvasthilda, har du varit utomlands och tagin vaccin inför den resan?
Och hur ställer du dig till att man mha vaccin lyckats utrota den livsfarliga sjukdomen polio? Tycker du det är dåligt gjort av WHO eller?
#26 All "information" som sprids på vaccin.me bör du vara mycket skeptisk mot. De drar sig inte för skriva alla möjliga konstigheter, så länge de stöder deras egna åsikt att vaccin är djävulens påfund. Detta är djupt beklagligt eftersom vaccin i de flesta fall är ett otroligt effektivt och bra sätt att motarbeta sjukdomar.
Jag kan ge dig några exempel dumheter om du är intresserad att veta mer.
#29 Nej jag har inte tagit något vaccin inför utlandsresorna, men jag håller med dig att många vacciner iallafall dom som skapades innan läkemedelsbolagen blev för giriga var bra!!!
Jag har inte hört att dom gamla vaccinerna har haft biverkningar endast dom nyare på senare år…
Men tillbaka till huvudämnet, har ni sett dokumentären och vad har ni att säja om den?
Det är väl en klar fråga :)
Läkemedel räddar liv. Healing gör det inte.
#31, Vaccinationer är väl lagstadgade vid utlandsresor?
Alla mediciner har biverkningar. Det är ett tecken på att de har verkningar. Endast verkningslösa mediciner saknar biverkningar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Nja, snarare vid inresa t aktuellt land, men jag hittar ingen info om det just nu. Men, kontentan är ju samma sak.
Haha, vilken underbart petig kommentar. Älskar! :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
M, förlåt, d va inte meningen… 
Jo, jo, fortsätt så. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Jag har inte hört att dom gamla vaccinerna har haft biverkningar endast dom nyare på senare år…"
Det beror på att det inte fanns Internet när de första vaccinerna kom.
Kvasthillda. Nu pratar jag inte om att döda.Utan o skapa nya sjukdomar.
Vad Tycker du om det????
Där behandlingen bara är för Människor med Pengar
Kronisk är ju Bestående!!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=4935430
Lena.P är jag i verkliga livet.
Healing funkar om du själv vill att det ska funka. Det skulle inte ha någon effekt om du själv inte visste att "någon healade" dig. Annars så är det samma regler med det som "Är det någon som tänker på mig just nu"?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking