Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkonspirationer
Läst 5983 ggr
[vaken]
4

http://www.andlighetochkonspirationer.se/

Hej alla skeptiker!

Länken till det nya forat som Koalani skapat är följande: http://www.andlighetochkonspirationer.se/

Följande skrev hon i mailet där hon bifogade länken:

<Hej till alla!

Nu är Konspirationsteorier stängt efter ett sista försök av skeptikerna att stoppa det nya forumet, men det är nu nästan byggt och länken (www.andlighetochkonspirationer.se ) kommer att vara aktiv på helgen.

Själv har jag inte mycket tid numera, så jag hoppas att man ska skriva där lika mycket som i iFokus sajterna.

Finns det några förslag för ett logo? Vi tar gärna emot såna!

I Ljus,

Koalani>

Jag förstår inte vad hon menar med att skeptikerna försökte stoppa forat, men det kanske någon här har en förklaring till?

///mvh vaken

groblad
0

Varför står en Lennart i Hyssna som kontakt osv för domänen?

www.iis.se

Joppo
2

Lennart verkar vara nån slags konspirationsnisse. Han har en sida som heter www.happysmile.se där det bland annat publiceras en del konspirationsteoretiskt material. Här är några citat från sidan:

"Likadant med vacciner. Tänk att du får en spruta i dig utan att ens veta vad den egentligen innehåller. Har fortfarande så otroligt svårt att begripa att människor går på den här bluffen. (Givetvis fungerar mindcontrol – grupptryck). Genom att få kanske 75% av befolkningen att ta emot ämnen i kroppen, gör att majoriteten blir styrd och på så sätt kan den majoritet sanera bort dom övriga. "

"Chemtrails - medvetna sprayningar i atmosfären. Kunskapen och medveten om detta fenomen har ökat kraftigt nu de senaste åren och allt fler blir nu medvetna om dess existens.
Samtidigt har olika kartläggningar som skett under en längre tid nu börjat ge resultat. Tydligaste effekterna av detta är att nu börjar myndigheter och olika statliga organisationer tala mer öppet om dessa olika manipulationer som görs."

"Sakta men säkert blir människan mer apatisk. Säkra signaler på detta att är att vi inte längre reagerar eller rättare sagt inte gör något åt saker vi tycker är fel. Givetvis finns det mängder med undantag. Men rent generellt och man ser till majoriteten av människor har vi blivit extremt passiva.

Aldrig har så många människor i världen som nu fått diagnos depression, givetvis i förhållande till antalet människor på Jorden, nu och då. Saken blir inte bättre av att vi knaprar mediciner som aldrig förr. Men vi gör oss själva en björntjänst…

För det första vet vi inte vad de olika medicinerna egentligen innehåller, för det andra tar vi genvägar istället för att lokalisera varför man exempelvis är deprimerad. Det är väl också kanske lätt att ta genvägen när man väl är nere, istället för som sagt lösa problemet utan farmaceutiska preparat.

Men det finns andra kemiska medel som påverkar oss, kemiska medel som de flesta får i sig varje dag.
Aspartam, (E951), sötningsmedelNatriumglutamat, (E621), smakförstärkareFluorNeotame, (E961), EU godkänt sötningsmedel som är upptill 12000 gånger sötare än socker)

ru4real
6

Men va f*n… tänker inte folk själva längre?

JonasDuregard
7

Undrar om Lennart känner till att Koalani är pedofil. Han kanske tycker det är OK så länge hhon tar strid mot väderkvarnarna.

#0 Jag skulle gissa att Koalani endera yrar eller att hon syftar på den diskussion som uppstod om att hon är "stolt pedofil". Dock var det inte främst skeptiker som blev upprörda över det, nästan alla på iFokus tog avstånd från Koalani och som jag förstår det finns det bara en handfull personer som fortfarande vill ha med Koalani att göra - om ens det.

Mitt intryck över lag är att ingen skeptiker brytt sig särskilt mycket om att Koalani planerar att starta ett forum.

groblad
2

Någon som redde ut varför en Lennart med ett ovanligt efternamn står för domänen?

Vad jag förstår så har den här K försökt få kontakt med barn, om det är med uppsåt att ha sex så lär det inte vara varken första eller sista gången.

Läge att tipsa polis, eller har dom kanske redan koll på personen/personerna ifråga, och vad de skriver här på iFokus?

JonasDuregard
1

#5 "Läge att tipsa polis, eller har dom kanske redan koll på personen/personerna ifråga, och vad de skriver här på iFokus?"

Jag skulle tro att svaret är nej på båda frågorna. K bor i grekland så det skulle väl helst vara den grekiska polisen i så fall, men då får man det uppenbara problemet med att förklara underlaget för anmälan…

Joppo
1

Forumet verkar ha kickat igång nu: http://www.andlighetochkonspirationer.se/index.php

Sara D
1

# Jag håller med om att polis borde blandas in när det gäller Koalani. Är det ingen på iFokus som tar hand om sådant?

piotrr
3

Nej. Polisanmälningar kan man däremot göra på egen hand.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

medde
5

Ursäkta mig kanske en riktigt dum fråga. Hej kanske man man ska säga först. *vink vink*

Då jag var inne och kikade på det sk forumet. så läggs det in trådar som är kopierade ifrån iFokus rakt av och in dit.

Se länk. Men tittar man vidare så är ju det hon gjort över hela forumet. Fört över iFokus trådar in dit. Skulle hon ta med sig iFokus dit. Tyckte hon sa att det skulle skaffas ett "eget" forum.

Är det okey att ta över trådar och inlägg dit?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

white lady
0

# 7 Joppo   

Tack för länken.

# 10 medde

Det var ju Koalani som lagt in länkarna själv, inte iFokus.

Då borde det ju vara hens.

Vad jag förstår är det ett fristående nätverk. (det nya)

Har för mig att det var OK från Niklas.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

medde
3

#11 Okey var bara lite nyfiken, eftersom jag är värd och undrade då om medlemmar kunde komma in och kopiera hela inlägg från "min" sajt och sedan föra över dom till annat forum utanför nätverket iFokus.

Tack för ditt svar=) //Mvh

groblad
2

"Är det okey att ta över trådar och inlägg dit?"

Kan tänka mig att en enskild författare skulle kunna protestera.

medde
0

#13 Ja så skrev jag, och?

Mvh

groblad
0

Jag citerade en av dina frågor, och svarade sedan under.

[Sanna3]
1

Längst ner, på varje sida, står att läsa: "Copyright Internetfokus i Sverige AB"

Innebär inte det, att varendaste tråd i forumet, är upphovsrättsskyddad?

groblad
0

Tror inte de hur som helst kan kräva copyright på alla inlägg, foton etc som publiceras där.

Det kanske gäller sajten i sig?

Denna kommentar har tagits bort.
medde
8

#15 Aha, Då är jag med.. Skrattande

#16 Det var det jag undrade över och därav min fråga, jag skulle själv reagera om en medlem började kopiera inlägg från "min" sajt och för över dom till en helt annan sajt. Känns även lite ej okey för medlemmarna som skrivt, då dom kanske inte befinner sig på det andra stället och kan då inte svara.

walter
4

Alla artiklar är upphovsrättskyddade gäller även de som skrivs på iFokus. Man får inte kopiera en artikel i sin helhet utan att fråga den som skrivit om lov.

Foton är alltid copyrightskyddade. Man får inte använda foton man hittar om det inte står så.

När det gäller trådar så är jag mer osäker, men även de borde gå under upphovsrätten. För det är ju medlemmen som skrivit det och därmed är upphovsmannen till det.

Att niklas ska godkänt att det får tas matriel från iFokus håller jag för osannolikt. Han har då trolligen sagt att man måste fråga de enskilda medlemmarna om lov när det gäller deras inlägg.

Bästa sättet att reda ut vad man får göra är väl att kontakta datainspektionen.

hej

Klass
3

Nu har någon annan (inte Koalani) startat en tråd om pedofili där inne, som inte heller är särskilt kul att läsa.

Hen har dessutom inte fattat att det var betydligt fler än enbart skeptiker som vände sig emot detta: "Jag såg tyvärr hur den skränande flocken med voffare reagerade när ämnet kom på tal inne på konspirationer-ifokus och jag hoppas vi kommer slippa det härinne."

medde
11

Voffare. Jisses jag är endast en förtvivlad mamma, som läste den tråden med en stor avsky hur den människan hade mage att skriva på det sättet hon gjorde. För i mina tankar är det långt i från normalt. Sedan att hon hade folk som höll henne bakom ryggen gjorde inte saken bättre. Jag har varit på nätverket sedan 2007 och det som har skrivits är det värsta jag läst under mina år här.

ru4real
4

Den här länken funkar nog för att anmäla pedofilibiten: http://www.ecpathotline.se/

piotrr
10

Jag gjorde en anmälan. Egentligen ville jag göra anmälan om grooming som är olagligt i Sverige, eftersom jag tycker att det bäst beskriver vad Koalani sysslar med, men när jag sedan kom till rapport-sidan så gick det inte att välja.

Nåja, jag har rapporterat vad jag tycker mig ha sett och lämnade mina personuppgifter till ECPAT / Polisen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
0

#24 Ursäkta, men lite dumt att tala om att det anmälts. För det som kommer hända är att dom slutar prata om det. Kanske tar det till något annat ställe.

hej

robobengt
1

#20 Jag är ganska säker på att foruminlägg och trådar inte uppnår verkshöjd och därför inte skyddas av upphovsrättslagen.

piotrr
3

#25, walter,

Jag föredrar ärlighet och öppenhet framför intriger och hemlighetsmakeri. Om de "slutar prata om" att grooma små barn så vore det en enorm förbättring.

Och fy på de som klickade "anmäl" på våra två inlägg. De bryter inte mot några regler.

De fem som klickade "anmäl" på #24 och #25 får gärna berätta varför de gjorde det, så att jag kan sparka ut er från sajten permanent för att ni försöker tysta inlägg som inte bryter mot reglerna.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
1

Jag tycker nog det vore bra om iaf sitevärd(ar) kunde se vem som klickar på anmälknappen, tekniskt är det ju enkelt iom att man måste vara medlem och inloggad. Det skulle kanske även stävja missbruket (som jag gissar det är ibland) när personer klickar på saker bara för att de inte håller med men inte orkar skriva ngt om vad eller varför.

walter
11

#27 Jag är sjuk just nu och taskig uppkoppling, men ska försöka få iväg detta.

Nu är vi inne på syfte. Du tycker tydligen att det viktigaste är att få dom att sluta prata. Jag tycker inte det är viktigast utan för mig är det viktigaste att polisen får arbeta ifred för att förhoppningsvis få fast dom och det är något som troligen inte är gjort i en handvändning.

Visst bara det groblad skrev gjorde nog att koalani drog öronen åt sig, det syns på det hon skrev i tråden på nya forumet. Jonas svar tog nog udden av det, men nu är det nog kört då du återpublicerat din anmälan och lyft tråden. Det finns nog gott om personer som hållt ögonen på denna tråd.

Det som troligen händer nu är att dom endera tystnar helt på nätet och/eller byter ställe vilket som sagt försvårar för polisen att hitta och ev bygga något som kan få fast dom. För om dom fortsätter så gör dom det på annat håll. Tyvärr är det inte olagligt att prata om det hela utan det krävs mer än det som skrivits på iFokus för att få fast dom.

Är (antar jag) alllmänt känt att brottslingar som får veta att dom är polisanmälda drar öronen åt sig och börjar sopa igen spåren.

Ibland tycker då jag att öppenhet får stryka på foten.

Ja, även jag har anmält det, gjorde det rätt tidigt, Jag ringde direkt till polisen och pratade direkt med dom.

hej

JonasDuregard
3

"Du tycker tydligen att det viktigaste är att få dom att sluta prata."

Förvånad Hur kan du få för dig något sådant? Obestämd

Moonwing
4

#4 skrivetav JonasDuregard

"Undrar om Lennart känner till att Koalani är pedofil."

Hej Jonas , vill du vara snäll och länka mig till den domen/uttalandet som ledde till en polisanmälan…som bevisar ovanstående "fakta"-för du påstår väl inte endast så är fallet..det är inte tillåtet på iFokus!

Att jag ber dig är av betydelse, då jag varit frånvarande till en viss del och inte hunnit med era trådar eller eller vad som hänt egentligen-mycket olustigt att höra att en människa blivit anklagad för något sådant (och kanske på ett indirekt sätt bli inblandad).

Vill du nu vara vänliga och ge mig det jag ber om, så man slipper höra förtal ang. sajter man besöker!

(och ta nu inte detta så beklämmande personligt-utan se det som ni lyfter ljus över saken…-för det är väl det ni vill?)

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

JonasDuregard
5

#31 "Hej Jonas , vill du vara snäll och länka mig till den domen/uttalandet som ledde till en polisanmälan…som bevisar ovanstående "fakta"-för du påstår väl inte endast så är fallet..det är inte tillåtet på iFokus!"

Hej,

Det är Koalanis egna ord. Du kan läsa här till exempel: http://www.webcitation.org/6ABK4gHRD

Koalani: "Alla människor är pedofiler och det är en ära."

Hon använder ordet för att beskriva sig själv även på andra ställen som jag inte hittade precis nu men som går att gräva fram. Det mesta diskuteras här: http://skepticism.ifokus.se/discussions/503fe5dad4ebea78fd001843-konspirationsteorier

"(och ta nu inte detta så beklämmande personligt-utan se det som ni lyfter ljus över saken…-för det är väl det ni vill?)"

Givetvis Glad. Det är ju precis som du säger mycket allvarligt och det är helt befogat att fråga efter belägg för alla som inte själva höll till inne på Konspirationsteorier i fokus under slutet av dess existens.

Moonwing
3

Bra, Jonas ..det hela är mycket orevligt, det är ju allvarliga anklagelser som kommit fram.Det gäller verkligen att ha stöd för sådana-annars ses det som rent förtal, något som är straffbart, eftersom det kan bidra till sådana konsekvenser för den enskilde.

Har kopierat och skall läsa igenom.Måste ha hela bilden av det som skett (om det nu är möjligt)

Bra att du inte tog det personligt.

Tack!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

robobengt
7

Fast det är inte sanningshalten i ett påstående som avgör om det är förtal eller ej. Det är syftet med uttalandet. Ville bara säga det då så många verkar tro det.

Joppo
3

@ru4real:

"Jag tycker nog det vore bra om iaf sitevärd(ar) kunde se vem som klickar på anmälknappen, tekniskt är det ju enkelt iom att man måste vara medlem och inloggad. Det skulle kanske även stävja missbruket (som jag gissar det är ibland) när personer klickar på saker bara för att de inte håller med men inte orkar skriva ngt om vad eller varför."

Jag startade för en tid sedan en tråd med precis det förslaget inne på support:[

http://support.ifokus.se/discussions/503a54abd4ebea2033001203-det-automatiska-anmalningssystemet?discussions-3](http://support.ifokus.se/discussions/503a54abd4ebea2033001203-det-automatiska-anmalningssystemet?discussions-3)

Det funderas tydligen på att införa en funktion som gör att man blir av med möjligheten att anmäla inlägg om ett visst antal inlägg man anmäler blir återpublicerade. Om den införs så tror jag missbruket skulle minska.

walter
2

#30 Lite kort. Olycklig formulering, men konsekvensen av ärlighet, öppenhet i detta fall innebär att dom tystnar, blir osynliga och därmed svårare för polisen att utreda.

Visst är öppenhet bra för det mesta, men i detta fall var det av ondo för det är så enkelt att sopa undan spår på nätet.

Till moonwing det var den här tråden på häxor som det började i från inlägg 15. Sen fanns det några trådar på konspiratonsteorier, men dom kommer man ju inte längre åt. Vet inte hur mycket av dom som hanns cashas förutom den jonas länkade till.

hej

groblad
4

Så vid diskussioner ska vi tänka på vad vi säger, för polisen kanske jagar den vi pratar med.

Korrekt förstått?

Helemick´s
2

#36, 37 Som Klass påpekat i inlägg #21 längre upp i den här tråden så fortsätter de diskutera Pedofili på det nya forumet om än i liten skala.

http://www.andlighetochkonspirationer.se/viewtopic.php?f=12&t=10&p=11&hilit=skr%C3%A4nande#p11

Jag såg även att Koalani tagit bort en konversation hon hade i sin GB här på ifokus där hon vill komma i kontakt med ett barn samtidigt som hon uppmanade barnet att inte skvallra för sina föräldrar. Någon som minns eller kanske till och med tagit dump, det skrevs om händelsen i en annan tråd härinne. Själv hade jag huvudet under armen vid tillfället och tog tyvärr ingen dump av det hela Rynkar på näsan.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

JonasDuregard
6

#38 "Någon som minns eller kanske till och med tagit dump, det skrevs om händelsen i en annan tråd härinne."

Så här såg koalanis gästbok ut innan den senaste rensningen.

http://www.webcitation.org/6AS1i7u9i

Att hon försöker täcka igen spåren efter sig får det ju inte direkt att se bättre ut Rynkar på näsan.

#36 "Vet inte hur mycket av dom som hanns cashas förutom den jonas länkade till."

Jag har kopior av ett par andra trådar. Har sparat dem så att de som inledningsvis försvarade koalani inte skall kunna förneka det i efterhand.

Jag kanske borde samla ihop dem och publicera dem på ett ställe. Om Koalani fortsätter ragga kunder till sin exorcistverksamhet på internet kan det ju behövas en sida att länka till.

Om man verkligen skulle ta tag i problemet skulle man ju leta upp de andra ställen hon gör reklam på och informera ansvariga där om problemet. Hon verkar hänga på en del engelskspråkiga sidor också, så man kunde kanske google-översätta länkarna. Jag tror tyvärr inte att polisen kan göra något åt det Rynkar på näsan.

walter
7

# 37 Nej det är inte korrekt.

Nu finns det säkert tillfällen där det inte spelar någon roll att man talar om att det är polisanmält, Jag anser dock det dumt att man talar om det för en "namngiven" person där man endera på förhand vet eller kan räkna ut att det är svårutrett brott för polisen. Den här sortens brott hör till de som är svårutredda än värre då det involverar annat land. Nu kan koalani sopa undan allt som ev kunnat användas mot henne.

Oavset brott tänka sig för en extra gång innan man börjar prata om att polisanmäla. Bättre bara att ringa polisen lämna tips till dom och låta dom avgöra det hela.

#38 Det är den tråden som säger mig att hon dragit öronen åt sig.

#39 Jonas när det gäller länkar så kan du ju redigera tex TS i denna tråd och lägga in alla länkar där. Både de som är cashad och de trådar som finns här, den från häxor och även det från gästboken då finns allt på ett ställe och det går då bara att hänvisa till denna tråd istället för flera olika. Ja förutsatt att du menar att de är cashade med webcitiation.

När det gäller ditt sista om polisen. Utifrån det som skrivits hittills på iFokus så nej det kan inte polisen göra så mycket med då det inte är olagligt att skriva/prata om det. Det som ev skulle kunnat vara användbart är det hon skrev i gästboken, men det är ju då enligt svensk lag. Vet inte om grekland har motsvarande till grooming.

Jag tror dock det finns mer då som är åtalbart (även i grekland) som polisen hade kunnat haft en chans att hitta om dom fått jobba ifred. Att jag tror att det finns mer är för att koalani dragit öronen åt sig och börjat "städa". Hon hade inte behövt göra någondera om det inte finns något mer.

hej

groblad
3

"Oavset brott tänka sig för en extra gång innan man börjar prata om att polisanmäla. Bättre bara att ringa polisen lämna tips till dom och låta dom avgöra det hela."

Är inte säker på att det är så enkelt.

I det här fallet kanske vi avstyrde vidare brott, om det nu skett något. Man kan också fråga sig om alternativet "anmälan" verkligen skett. Någon här som anmält och till polisen var?

Jag tror faktiskt inte folk är så benägna att anmäla vad som "bara" påstås i ett forum

piotrr
3

#28, ru4real,

> "Jag tycker nog det vore bra om iaf sitevärd(ar) kunde se vem som klickar på anmälknappen, tekniskt är det ju enkelt iom att man måste vara medlem och inloggad. Det skulle kanske även stävja missbruket (som jag gissar det är ibland) när personer klickar på saker bara för att de inte håller med men inte orkar skriva ngt om vad eller varför."

Det verkade säkert så på mitt inlägg, men jag vill inte egentligen veta vem som tryckt på knappen. Anonymiteten har en funktion, det gör att alla vet att det är OK att trycka på den knappen, att man inte riskerar att drabbas av någons aggression för att man anmäler ett inlägg.

Missbruket tror jag helt enkelt att vi får leva med. Om jag verkligen retade mig på det skulle jag ju helt enkelt höja antalet inlägg som krävs för automatisk moderering till ett antal som aldrig ger resultat.

Som det är idag tycker jag att vi har fler fördelar av automatisk borttagning än vad missbruket är irriterande. Fast en gång var det ju någon som erkände att de missbrukat knappen, skröt om det till och med, och det var långt över gränsen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
3

#29, walter,

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med. Om du tillåter mig att själv beretta vad mitt syfte är:

Det viktigaste är att få dem att sluta utnyttja små barn. Utnyttjandet går till så att de kontaktar barn och övertalar dem om att möta dem (så-kallad grooming). Detta beteende är olagligt och bör anmälas och om det upphör vore det en förbättring.

Men det enda jag har gjort är att anmäla beteendet. Hur ECPAT och polisen väljer att sköta utredningen efter det är inte min sak att besluta, men jag KAN ge dem informationen så att de KAN inleda en undersökning.

Sedan väljer jag dessutom att berätta om det här för att jag får intrycket av att folk tror att det är stort och svårt och invecklat att anmäla brott. Det är det inte. Det är till och med lätt, och det är viktigt, och jag vill visa på det också.

> "Tyvärr är det inte olagligt att prata om det hela utan det krävs mer än det som skrivits på iFokus för att få fast dom."

Att kontakta barn även på internet för sexuella ändamål är olagligt sedan 2009, även om man bara "pratar om det".

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/89/12/17549cd7.pdf

> "Är (antar jag) alllmänt känt att brottslingar som får veta att dom är polisanmälda drar öronen åt sig och börjar sopa igen spåren."

Jag antar att det är allmänt känt också att ingenting riktigt försvinner från internet, och den som efter inledd utredning börjar "sopa igen spåren" efter sig precis har höjt graden av misstanke emot dem. Om man är oskyldig finns det ingen anledning att sopa igen någonting.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
7

Om mina uttalanden om att jag anmält beteendet till ECPAT gör att Koalani drar sig för att kontakta barn på sitt nya forum så är det en vinst oavsett om det försvårar utredningen av tidigare brott. Förebyggande är viktigare än påföljd (om man tvunget måste välja).

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

medde
6

#44 Från en mammas ögon: Är du en hjälte! //Tack Mvh medde

ru4real
0

#42 Du har en poäng i det du säger. Och om det inte är ett större problem än visst missbruk så är det väl bra så.

#45 Håller med, som pappa då.

walter
6

#41 Groblad jag börjar svara bakifrån. Visst finns attityden (inte bara på nätet utan i samhället) att sköt dig själv och skit i andra. Å andra sidan så vet jag inte om det finns någon statistik på vilka som anmäler, kan nog finnas fler än man tror som anmäler sådant dom ser på nätet fast man inte talar högt om det.

När det gäller ditt andra stycke så första meningen. Jag tror att det har begåtts brott annars skulle inte koalani ändrat sig.

De andra två förstår jag inte riktig så mina svar kan bli tokiga. Om du tittar på #24 och #29 så framgår det att det är anmält. Ecpat utreder inte själva (vad jag vet) utan lämnar vidare till polisen. Själv ringde jag direkt.

När det gäller din fråga så förstår jag inte heller riktigt. Går man in på polisens hemsida så går det att anmäla via telefonnummer 114 14. Så det är faktiskt enkelt att anmäla och det kan göras anonymt om man vill.

#43 Piotrr läste du de två sista stycken jag skrev i # 40. Det om grooming gäller ev hennes gästbok och då enligt svensk lag, vet inte om grekland har motsvarande.

Så du får skilja på vad som är lagligt och det hon skrev på sajterna är faktiskt lagligt att skriva (vad jag vet) hur jävligt det än är.

Skrev också att det troligen finns något mer annars hade hon inte börjat städa.

När det gäller sopa igen spår och internet, visst det som finns på nätet finns kvar och kan ibland lätt, ibland med viss möda binda person till det, men inte nödvändigtvis bara sopa igen spåren på nätet utan även andra sammanhang.

Förebygga brott. Om jag var 100% säker på att inget barn redan varit utsatt så skulle jag kunna hålla med dig. Tyvärr så har inte jag den säkerheten utan snarare tvärtom så är inte 100, men rätt säker på att barn redan har varit utsatta.

När det gäller nätet, vet inte hur det är idag, är väl svårare men inte omöjligt att vara rätt osynlig eller åtminstone svårare att knyta det till en person, tänker inte gå in på hur.

Förebygga övergrepp, jag hoppas du har rätt, men tyvärr så i bästa fall så är det nog bara att fördröja.

hej

medde
4

Ni har flera gånger undrat om Grekland och hur dom ser i lagen ang det som det talas om i tråden. Jag har bott på Cypern och många år och visst har dom lika hårda lagar i Grekland som Cypern ang pedofiler. Det anses likväl där bland både människor och enl lagen som ett avskyvärt brott, och staffas hårt, Jämnför vi med Grekland, så är vårat land en "rabbatvaruhus" att dömas.

walter
0

#48 Jag kan inte grekisk lag, försökte hitta på nätet men hitta inget. Om dom har motsvarande vår gromninglag så kanske dom kan göra något med det som stod i gästboken, men det är nog det enda som är användbart.

hej

vallhund
0

Något OT?

Den 17/9 fick jag ett PM från "snöstorm" som undrade om jag var intresserad av det paranormala (hade nog svarat i något i någon tråd, tänkte inte så mycket på det då), blev inbjuden till http://www.paranormaltforum.se/ som jag inte kollade in närmare då, eftersom jag är måttligt intresserad.

Efter allt jag läst sedan dess blir jag ganska konfunderad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

olaka
0

#50 Jag tror inte de sajterna har något med varandra att göra.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
2

#47, Walter,

> "Förebygga brott. Om jag var 100% säker på att inget barn redan varit utsatt så skulle jag kunna hålla med dig. Tyvärr så har inte jag den säkerheten utan snarare tvärtom så är inte 100, men rätt säker på att barn redan har varit utsatta."

Jag tänker på de som riskerade att i framtiden utsättas om ingen satte stopp för Koalani, och den risken fanns oavsett om koalani förbrutit sig på någon tidigare eller inte.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
7

#52 Du och jag ser helt olika på det hela.

Om ditt fokus bara har varit på koalani så har du helt fel fokus. Om koalani hade varit ensam och om hon hade varit nybörjare så hade det gått att sätta ett stort kanske för att förhindra framtida övergrepp.

Nu är inte koalani ensam (längre) och utifrån det hon skrev på iFokus så är nog inte ens i närheten av att vara nybörjare.

Även om koalani själv stoppats så kan hon vara läromästare för sina nya "adepter" och ge tips/råd hur man går tillväga med barn och det utan att åka fast för som sagt prat är inte olagligt (beroende på hur det är formulerat) och de tillsammans kommer också ge varandra tips på hur man är helt anonym på nätet så dom kan till och med prata helt fritt om det.

Så frågan är inte om det kommer ske övergrepp framöver utan frågan är när. Sen om det är koalani eller någon/några av hennes adepter spelar ingen roll.

Du kan fortsätta leva med illusionen att du har förhindrat övergrepp för vi lär inte få något facit på det hela.

Jag hoppas och ber till alla makter som finns att dom som tror på koalani och ev följt henne till nya forumet inte själva har småbarn runt sig.

hej

piotrr
2

#53, walter,

> "Du och jag ser helt olika på det hela."

Visst gör vi. Och det är ju inget skäl att vara osams. :) Jag förstår ditt perspektiv och klandrar dig inte för det, men jag delar det inte.

> "Om ditt fokus bara har varit på koalani så har du helt fel fokus."

Mitt fokus är snarare på hennes prospektiva offer än på henne. Hon är, tyvärr, en på dussinet.

> "Du kan fortsätta leva med illusionen att du har förhindrat övergrepp för vi lär inte få något facit på det hela."

Om du verkligen tror att vi aldrig får något facit innebär det väl snarare att vi båda får lov att leva i våra vardera illusioner, tillverkade av ideal.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
2

#54 Börjar bakifrån. Enda facit vi kan få är väl om det någon gång i framtiden finns på nyheter om att pedofil(er) åkt fast och det går att knyta till detta. Den sortens facit hoppas jag vi slipper se.

Tillverkade ideal vet jag inte riktigt vad du menar med. Antagligen lägger vi in olika i ordet ideal. Tillverkade stämmer nog inte heller fast det beror på vad du lägger in även i det ordet.

Jag har själv varit usatt så jag har egen erfarenhet av vad/hur pedofiler är/beter sig. (Nästa är omöjligt att formulera så det blir rätt). I processen för att läka för att få ett i stort sett normalt liv så var jag tvungen att lära mig hur pedofiler är/beter sig. Så jag basera inte det jag skrivit bara på vad jag tror utan baserar det i första hand på erfarenhet och inhämtad kunskap. Därmed inte sagt att jag har rätt hur det kommer bli.

När det gäller en på dussinet, nja jag undrar det. För oavsett hur jag vänder på det så är det inte normalt för en pedofil att gå ut öppet som koalani gjorde så bara där är hon ovanlig. Så frågan är om det även finns något annat.

Nästa blir helt egna tankar.
Inne på KiF de sista dagarna så tog geru upp om att det var sektliknande beteende bland de som tror på konspirationsteorier. Alla KiF:are slog ifrån sig, men sen ett av de sista inläggen sökerskan skrev därinne var riktat till koalani och gick i stil med att det är ju så sektledare försvarar övergrepp på barn.

Jag har ingen kunskap om sekter mer än att dom blir hjärntvättade så jag vet inte om det finns någon sanning i det som geru tyckte sig se. Finns det det så är jag glad att gunilla avslutade sitt konto så att KiF stängdes innan fler hann bli hjärntvättade.

Som jag sa så är det inte normalt att en pedofil talar om öppet att den är det, än mer ovanligt blir det hela när det fanns personer som försvarade henne och därmed visade att även dom är det.

Så en på dussinet, nja.

hej

JonasDuregard
2

"Finns det det så är jag glad att gunilla avslutade sitt konto så att KiF stängdes innan fler hann bli hjärntvättade."

Gunilla verkar för övrigt vara en av få som följde med Koalani till det nya forumet.

walter
0

Jonas jag har sett det. Förutom gunilla och ena moderatorn så har jag sett ett annat känt nick härifrån och jag vet inte om det är så att dom struntar i det eller tror samma som koalani, eller om dom inte vet om det som varit. Vet inte. Dom kanske inte heller läser här inne så dom får veta. Dom är dock vuxna så går inte att göra något åt det.

Vet inte hur många härifrån som faktiskt följt med över för man måste ju vara registrerad där för att komma åt medlemslistan.

Moowing som skrev här i tråden visste ju inte om det och när hon fick veta så verkar det som hon dragit därifrån för hon har då tagit bort sin Avatar.

Du kanske ska lägga ut dina cashade länkar i TS i denna så att dom som läser här får veta. Moonwing hade ju modet att fråga, men kanske finns andra som inte törs.

Om det finns flera som har cashat så kanske skicka länk till dig i PM så att du lägger ut de som är så kompletta som möjligt.

hej

JonasDuregard
2

#57 "Dom är dock vuxna så går inte att göra något åt det."

Man kan ju alltid ställa dem till svars för sina val.

Jag har till exempel skickat ett PM till Maikailoa som verkar vara moderator på den nya sidan, och frågat om det inte är svårt att samarbeta med någon som är "stolt pedofil". Jag har inte fått något svar. Vet inte hur jag skall tolka det Obestämd.

Skulle ju vara intressant att höra hur de som är på sidan och håller tyst om elefanten i rummet hela dagarna resonerar…

walter
1

# 58 Svaret på din fråga till Maikailoa borde vara givet, 'att det fungerar alldeles utmärkt'.

Det var ju hon som i en tråd på KiF bad dig och någon mer att tagga ner, fast hon inte hade läst vad det gällde. Hon ändrade sig inte efter hon läst. Har för mig att hon även skrev i artikeln, men kan komma ihåg fel. Så hon vet ju vad som var och har ändå valt att inte bara följa med utan även vara moderator.

Det där med ställa dem till svars, Är kluven där och blir väl motsägelsefullt med tanke på vad jag anser om det hela. Jag har inte energi att ställa vuxna till svars speciellt inte dom som bör ha reda på vad som var. Dom flesta därifrån läser nog här.

Däremot kan jag nog tänka mig om jag ser någon härifrån som jag på goda grunder kan anta inte vet vad som var att jag skickar ett pm och talar om.

hej

JonasDuregard
2

#59 "Svaret på din fråga till Maikailoa borde vara givet, 'att det fungerar alldeles utmärkt'."

Ja, det är väl den dystra sanningen Rynkar på näsan.

Nästa steg blir väl att fråga de som samarbetar med Maikailoa om de inte besväras av att samarbeta med någon som inte besväras av att samarbeta med pedofiler. Till slut blir det lite långsökt så klart men jag tycker det här är en otroligt viktig gränsdragningsfråga.

Paranormalismen (eller vad man skall kalla det) har ju en väldigt accepterande attityd mot avvikande uppfattningar (så länge det inte ifrågasätter några grundpelare i tron), två paranormalister kan ju säga rakt motsatta saker till varandra och sedan ändå bara rycka på axlarna och säga att båda nog har rätt. Jag kan förstå att sådant är tilltalande och kan tänka mig att det här är en av de främsta anledningarna att människor söker sig till dessa läror. Men det måste finnas gränser för vad man kan acceptera! Man kan givetvis inte acceptera pedofili, och lyckligtvis inser de flesta det - men man kan  inte heller (anser jag) acceptera att människor accepterar pedofili. Man måste säga ifrån och faktiskt kräva att de tar ställning!

"Jag har inte energi att ställa vuxna till svars speciellt inte dom som bör ha reda på vad som var."

Fullt förståeligt. Det här är ju egentligen ingenting som man skall behöva förklara!

walter
1

#60 Ditt stycke som börjar med "nästa steg…" där har jag haft liknande tankar. Det går ju inte att komma ifrån att en person som samarbetar med en känd pedofil även kastar skugga över andra i sin "omgivning". Det borde egentligen inte vara så, men ändå är det. Jag kan för tillfället inte komma på något annat brott som det är så med.

Sista biten i andra stycket "men man kan inte heller…". Flesta personer accepterar ju inte pedofili, men det kan nog vara svårt att ta avstånd från en person som själv inte är pedofil bara för att den även råkar vara vän med en som visat sig vara pedofil.

Jag vet inte själv hur jag skulle göra om jag upptäckte att en vän till mig samtidigt var vän eller för den delen släkt med en som visat sig vara pedofil. Min vän kan ju själv ta avstånd från pedofil, men inte ta avstånd från själva personen. Så jag vet faktiskt inte.

För en sak vi inte får glömma (även om det inte verkar vara så här när det gäller koalani) att de flesta som förgriper sig på barn är nära anhörig till barnet och då kan det vara svårt att helt ta avstånd från personen.

Det du säger om paranormalister. Som det togs upp i andra tråden så har det ju inte med det att göra, vad man tror på. Så när det gäller just pedofili så är nog paranormalister som vem som helst.

På sätt och vis tycker jag synd om många av de som var medlemmar på KiF för dom har dragits in i något tack vare koalani som dom kommer få dras med länge fast jag tror att övervägande majoriteten är precis som vem som helst av oss andra när det gäller pedofili. Ändå så kommer koalani kasta sin skugga över dom, då så många tyckte att hon skrev bra saker inom andra områden. Så koalani kommer "kasta sin skugga" över dom för lång tid framöver.

Jag hoppas att någon av dom kan ta tag i och starta upp ett annat forum. Eller vad hette det där forumet som du (jonas) skrev om inne på KiF, det kanske är något för dom som blivit "hemlösa".

Vad är det man brukar säga. Man ska inte döma hunden efter håren, men just när det gäller pedofili så gör man just det. Man på sätt och vis dömer alla runt den. Det som är den stora skillnaden här (mot hur det brukar vara) är att man vet att de är flera.

hej

JonasDuregard
1

#61 Ja, som jag så blir det långsökt till slut. Om man skall anklaga alla som samarbetat med Maikailoa och så vidare Flört.

Givetvis kräver jag inte att alla skall ta avstånd från Maikailoa på det sätt som jag "kräver" att Koalanis gamla kompisar tar avstånd från henne. Men just Maikailoa är ju lite speciell eftersom denne faktiskt gjort sig till officiell företrädare för Koalanis nya pedofil-vänliga forum. Dessutom är ju Maikailoa Medarbetare på minst en sida här på iFokus och det valet tycker jag man kan ifrågasätta. Är någon som kan tänka sig att arbeta på Koalanis forum verkligen en lämplig Medarbetare? Den frågan tycker jag man kan ställa utan att det gått för långt i ett så här extremt fall.

piotrr
3

#55, walter,

Alla ideal är tillverkade eftersom vi inte föds med något av dem. De är sociala konstruktioner och det finns flera stycken av dem som vi kan välja och vraka mellan: Likabehandling, förebyggande är bättre än reparationer, självständighet, kommunalitet, kollektivism, individualitet, konservatism, progressivitet och så vidare. Flera av dem koagulerar till vad som blir politiska idéströmmar som socialism och liberalism, andra är hittills oberoende av politik.

> "Det du säger om paranormalister. Som det togs upp i andra tråden så har det ju inte med det att göra, vad man tror på. Så när det gäller just pedofili så är nog paranormalister som vem som helst."

Det verkar inte så. Jag läste Mia Ottossons bok om den fruktansvärde "sexhealern" hon var tillsammans med, som effektivt utnyttjade hennes tro på saker som inte kan, inte behöver eller inte får styrkas eller bevisas, för att med hennes hjälp utnyttja småflickor sexuellt.

Något sådant hade inte kunnat ske i en miljö där man förväntar sig att folk kan visa att vad de påstår är sant. Inte just exakt det. Så om man utesluter paranormala förklaringar från situationer där barn kan utnyttjas sexuellt så innebär det ett sätt mindre för sexuella rovdjur att begå övergrepp. Och ett sätt mindre, är bättre än ett sätt mer.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
0

# 62 Just när det gäller Maikailoa kan jag hålla med, men inte riktigt samma anledning. Jag själv är väl mer misstänksam då hon inte tog avstånd på något sätt (vad jag kommer ihåg) fast hon skrev i de aktuella trådarna. Det är mer graverande (eller vad jag ska kalla det) för mig än att hon är moderator på nya.

#63 Återigen så har vi olika syn på saker.

Nej jag tror inte det är lättare att lura någon bara för att den tror på tex paranormal. Handlar inte om det utan det handlar om vem som lurar/uttnytjar.

Den man har lättast att bli lurad av är den person som är den som är mest närstående. Det kan vara bästa vännen eller sambon. De känner dig och vet precis vad dom kan använda för att lura/utnyttja dig.

Skulle jag utse en "bov" så är det kärlek. För väldigt många blundar in i det längsta för vad dennes kärersta gör, för den borde ju inte vilja dig något ont.

Ett relativt bra exempel på hur det brukar vara finns i denna tråd inne från relationer. Mammans nya pojkvän börjar säga olämpliga saker. Dottern talar om för mamman som inte tror henne. Det är ofta så i de berättelser man ser när offer berättar hur det var, att dom talade om för mamma, men inte blev trodd.

Just denna tjej gjorde något väldigt bra. Hon rådfrågade andra (i detta fall på ett forum) och fick förslag att spela in vad han sa. Vilket hon gjorde, men mamman trodde inte att det var pojkvännen. Tjejen gick då till sin morbror och då åkte pojkvännen ut.

Tyvärr är det alltför ofta man ser just den sortens historia, att barn talat om för mamma, men inte blivit trodd. Mamman brukar tro (då det gäller ny pojkvän) att barnet bara vill bli av med den nya.

Du kan göra ett eget tankeexpriment. Ta tre personer. En främling, en vän och din kärlek. Alla tre talar om samma historia. Vem skulle du mest tro/lita på oavsett vilken historia det var.

hej

piotrr
1

#64, walter,

> "Nej jag tror inte det är lättare att lura någon bara för att den tror på tex paranormal. Handlar inte om det utan det handlar om vem som lurar/uttnytjar."

Om man väljer att gå efter evidens och orsaker att tro på något, spelar det mycket mindre roll vem det är som försöker luras, utan främst vad det är de säger när de luras.

Om problemet vore kärlek i den situationen du beskriver så borde givetvis mammans kärlek till hennes dotter göra att hon trodde på dottern. Istället använder du kärleken till pojkvännen som ett tecken på att kärleken är problemet.

I fallet med pseudovetare är det inte alltid en fråga om närstående.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
3

Intressant i det här fallet är ju att Kolani rationaliserar sitt tyckande och handlande med övernaturligt resonemang; en syn på att hennes och barns intiution på nåt magiskt sätt alltid leder henne/dem rätt.

En icketroende har inte den möjligheten, men det är klart att denne skulle rationalisera sig själv på andra sätt.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Moonwing
18

"Dessutom är ju Maikailoa Medarbetare på minst en sida här på iFokus och det valet tycker jag man kan ifrågasätta.Är någon som kan tänka sig att arbeta på Koalanis forum verkligen en lämplig Medarbetare?"

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

FörvånadNu känner bla jag mig personligt träffad (-det kunde lika gärna stått mitt nick istf Maikailoa).

Tycker det är exteremt barnsligt och dumt att utgå ifrån att alla visste om vad som pågått på Häxsajten..!

(En del av oss hade inte "valet", ens..-att följa med eller inte pga utebliven/förljugen info!) Det här börjar likna en gammeldags häxjakt..

Flera av oss ifrån olika sajter som varit intresserade av den nya och råka slinka med dit, visste inget om bråket härinne, på slutet..(vi har andra liv utanför iFokus med-faktiskt!)

Det ni nu gör i denna fortlöpande diskussion, är att "hänga ut alla"-som varit i kontakt med den nya sajten som "peddo-vänliga"..snart får det en motsatt effekt, och det ni står för, är väl (återigen) -en skeptisk, klarsynt granskning av saker?..-var det evidens ni kallade det?

Hur många härinne på iFokus har en "försmak för sjukliga förbjudna sexuuella böjelser"? (ingen vet)

Vill man hårddra det får man ju i så fall lov att säga att man lämnar en rörelsese pga av de få, men sjuka människor som skulle kunna finnas där..tex är man Katolik, lämnar man det åskådningssättet, är man Protestant..osv..-endast för att de finns några skumma individer där..

Många av de jag känner har gjort stora uppoffringar och lämnat saker pga de inte stämt med vårt inre, när det gäller större beslut i våra liv och tar avstånd ifrån allt sådant sjukt.

..att då bli uthängd som "Pedofil-vänlig", här..-pga av det som skett är verkligen lågt.-det är ungefär som att ha bott med en pedofil, utan att veta om det -och sedan alltid få skit pga det!

Vem straffar ni egentligen?…(väx upp, skulle jag vilja tillägga till en del av er här..)

Döm inte över det ni ej vet något om,och dra inte alla över en kam är ni snälla, det vill ni väl inte att de gör med er härinne?Flört

/ Wingen

piotrr
3

#67, Moonwing,

> "Vem straffar ni egentligen?…(väx upp, skulle jag vilja tillägga till en del av er här..)"

Är du inte det minsta lilla tacksam över att du nu har fått reda på vad du tidigare inte visste? Jag tror inte kan klandra dig för vad du inte visste, men nu vet du och nu kan du välja hur du vill agera.

Jag tror inte att det viktigaste valet för dig just nu är att kritisera oss för att ifrågasätta varför människor fortfarande umgås med Maikailoa.

Du vill ju inte dra alla oss över en kam heller, eller hur.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
6

#67 Jag ser ingen som opponerar sig mot pedofilpratet på den nya sidan. Kanske vore något att ta sig för om du har några minuter över. Berätta för Koalani och de andra där att du inte tycker det är OK att ha sex med barn. För det tycker du väl inte?

"Tycker det är exteremt barnsligt och dumt att utgå ifrån att alla visste om vad som pågått på Häxsajten..! "

Vem utgår från det?

Maikailoa känner till det. Det är inget jag utgår ifrån utan något jag vet eftersom denne (ytterst försiktigt) kommenerat det.

"(En del av oss hade inte "valet", ens..-att följa med eller inte pga utebliven/förljugen info!)"

Vad menar du?

"Det ni nu gör i denna fortlöpande diskussion, är att "hänga ut alla"-som varit i kontakt med den nya sajten som "peddo-vänliga".."

Nej, bara de som känner till att Koalani är stolt pedofil men inte har något problem med det. Maikailoa till exempel. Nu kanske även du? Eller har du ett problem med att Koalani "nyanserar" sexuella övergrepp på barn?

"snart får det en motsatt effekt, och det ni står för, är väl (återigen) -en skeptisk, klarsynt granskning av saker?..-var det evidens ni kallade det?"

Ja. Har du något exempel på vad som påstås utan evidens?

Men det är egentligen inte en skeptisk fråga utan en mänsklig. Jag vet att Koalani vill få det till att det bara är skeptiker som tar avstånd från henne, men så är det ju inte. Alla tänkande människor som känner till Koalanis åsikter gör ju det.

"Hur många härinne på iFokus har en "försmak för sjukliga förbjudna sexuuella böjelser"? (ingen vet)"

Vad pratar du om nu?

"Vill man hårddra det får man ju i så fall lov att säga att man lämnar en rörelsese pga av de få, men sjuka människor som skulle kunna finnas där..tex är man Katolik, lämnar man det åskådningssättet, är man Protestant..osv..-endast för att de finns några skumma individer där.."

Nej! Det man gör är så klart att kräva att pedofilerna kastas ut! Du hittar inte en enda katolik som skulle fortsätta gå hos en präst som är uttalat pedofil! (eller så gör du det och då tycker jag de är lika vrickade som Koalanis fanclub)

Hur kan ens antyda att man skall köpa sådant?! Tycker du att katoliker skall glömma och förlåta pedofilerna i kyrkan? Att de skall rycka på axlarna och fortsätta som om ingenting har hänt?

ru4real
0

Känns lite som om Moonwing försökte försvara det som pågick på den siten, men jag hoppas verkligen jag har fel?

walter
1

Kommer bli utan uppkoppling, troligen för några dagar och passar på att ta tid för mig själv istället. Så tackar för mig i och med detta.

#65 Vi ser helt olika på det. Jag kan inte se att det handlar om vad man tror på utan det handlar om människor. Sen exakt vad som gör att vissa människor är lättare att utnyttja än andra skiljer sig nog åt.

Den som vill utnyttja någon brukar börja bearbeta/manipulera lite undan för undan tills den brutit ner eventuellt motstånd och den vet vilka "knappar" den ska trycka på för att komma dit den vill.

#66 Om du tänker på att hon skrev om karismatiskt så hamnar det inom den paranormala världen annars det hon skrev (vad jag kommer ihåg) var vanligt pedofilförsvar.

Jag har börjat undra om koalani ens är paranormalist. De troende man ser brukar tro på några saker gäller även bland konspirationister, medan koalani tror på allt och kan komma med saker som ingen annan sagt ett pip om och som är väldigt konstigt. Så undrar om det bara är en fasad.

#69 Nu vet jag inte vad moonwing menade med att man inte vet hur många sjuka det finns, men där det finns barn på nätet finns det också pedofiler. Så det finns säkerligen bra många fler än dessa här på iFokus bara det att de är som "normala" pedofiler är, "smygande". Så jag är glad att det på barnens finns tråd om att man inte ska lämna ut uppgifter om sig själv och att det finns en artikel om grooming där.

#70 Jag tror inte moonwing försvarade det på något sätt. Utan bara förklarade det. Det som skedde på KiF (om det var den du menade) så skedde det ju bara under några dagar (och nu borttaget) så finns nog dom som missat. Tråden på häxor hamnar ju längre bak så också lätt att missa. Kan ju hoppas att de som följt med över till nya också läser här så dom ser vad som var.

hej

Moonwing
24

#68 skrivetav piotrr

#67, Moonwing,

> "Vem straffar ni egentligen?…(väx upp, skulle jag vilja tillägga till en del av er här..)"

Är du inte det minsta lilla tacksam över att du nu har fått reda på vad du tidigare inte visste? Jag tror inte kan klandra dig för vad du inte visste, men nu vet du och nu kan du välja hur du vill agera.

Jag tror inte att det viktigaste valet för dig just nu är att kritisera oss för att ifrågasätta varför människor fortfarande umgås med Maikailoa.

Du vill ju inte dra alla oss över en kam heller, eller hur.

/ Per

Naturligtvis, Per!..-jag är jätteglad över att någon..-ville berätta om vad som hänt.

"Nej, bara de som känner till att Koalani är stolt pedofil men inte har något problem med det. Maikailoa till exempel. Nu kanske även du?"

FY F-N!

(ursäkta mitt starka ordval-men hur kan du säga så Jonas? Det är ju en personlig ifrågasättande anklagelse!)

Eftersom jag inte är riktig pigg hänvisar jag till mitt förra inlägg-om ni vill tolka det till min nackdel..gör det, då-det verkar ju inte spela någon roll om man vill bjuda på "fakta".

Det jag menar är att det finns oupptäckta pedofiler överallt, även här..-det gör ju inte att jag säger att alla Medarbetare borde dra, ponera om en upptäcks inom värdgruppen på skepticism, drar ni alla då?

För det sista har Walter tolkat det helt rätt..vad vet ni egentligen om hur engagerad jag är på det nya forumet? ena sidan tycker ni att jag skall engagera mig med den smutsiga byken, å andra sidan tycker ni att jag är pedofilvänlig, för att jag råkade följa med dit.

Tvi vale vilken låg nivå på samtalet det har blivit, trodde verkligen inte ni.. nu (i avsaknad på annat)-skulle slänga er på mig som en hungrig vargflock. Vilket omoget beteende!

Nej, tack för mig.

/ Wingen

JonasDuregard
8

"ponera om en upptäcks inom värdgruppen på skepticism, drar ni alla då?"

Då sparkar vi givetvis ut denne. Om det inte är möjligt så ja - då drar jag. Vad jag inte skulle göra är att "låtsas som att det regnar" och bara ha överseende med det.

En annan sak jag givetvis skulle göra är att offentligt ta avstånd från det. Kräva en förklaring från den upptäckte.

Från Koalanis vänner ser jag varken krav på hennes "avgång" eller något ifrågasättande/avståndstagande.

Din liknelse faller alltså pladask. Vi blundar inte för våra problem vi tar tag i dem.

"För det sista har Walter tolkat det helt rätt..vad vet ni egentligen om hur engagerad jag är på det nya forumet?"

Jag vet ingenting om dig förutom det du skrivit här och jag har inte heller sagt någonting om dig som jag inte vet. Du skrev om jag tolkar dig rätt att du är registrerad på det nya forumet, och kanske till och med moderator? (du skrev att det som gällde Maikailoa även kunde riktas mot dig)

Då frågade jag om du kanske hade lite tid över för att ta ställning i pedofil-frågan, eftersom ingen annan (vettig) människa på det forumet verkar ha det…

"å andra sidan tycker ni att jag är pedofilvänlig, för att jag råkade följa med dit"

Vem har sagt det? Jag förutsätter att det är som du säger att du inte kände till att forumet drivs av en pedofil när du registrerade dig.

Men nu känner du till det, så jag frågar av rent intresse: förändrar det något?

"Tvi vale vilken låg nivå på samtalet det har blivit, trodde verkligen inte ni.. nu (i avsaknad på annat)-skulle slänga er på mig som en hungrig vargflock."

Det här är skrattretande Skrattande. Ditt första inlägg här talade om förtalsbrott. Du fick ett mycket vänligt och informativt svar av mig. Sedan nämns du inte på ganska länge, förutom att walter skriver "Moonwing hade ju modet att fråga, men kanske finns andra som inte törs" vilket väl knappast kan ses som en vargattack Skrattande.

Sedan kommer du tillbaks in i tråden med bland annat följande ord:
barnsligt, dumt, häxjakt, uthängd, "verkligen lågt" och "väx upp".

Men det är alltså du som utsatts för vargflockens blodtörst. Stackars dig säger jag bara! Skrikandes

Jag noterade också att du inte besvarade något av det jag skrev. Framförallt verkar du ovillig att uttala dig om själva sakfrågan: att koalani enligt egen utsaga är pedofil och har sex med djur. Va tycker du om det? De räcker med ett enkelt "jag tycker inte det Koalani gör är OK" för att förklara din ståndpunkt. Om du inte ens kan prestera det, ja då får du räkna med att folk kommer fråga dig hur du tänker och en del kommer säkert till och med att tycka det är svagt av dig.

[stass]
0

#4 och vilken sjuk diskussion det var, undrar om man ska underätta (nya) medlemmarna på det nya forumet.

#33 om du vill ha mer underlag

http://haxor.ifokus.se/discussions/502f8b79d4ebea31bc0014a2-den-gyllende-regeln?discussions-4

Hon berättar att hon brukar tillfredställa katten bl. a

JonasDuregard
5

#74 Jag tror det kan vara svårt rent praktiskt. Jag misstänker att Koalani (eller Maikailoa - som i min mening verkar ha svårt för åsikter och information som strider mot dennes världsbild) skulle ta bort sådan information i offentliga trådar, men man vet ju aldrig.

Eftersom forumet än så länge är patetiskt litet (20 registrerade varav en del säkert inte är där för att delta) så hoppas jag att det dör ut av sig själv. Gör det inte det så borde man väl försöka sig på att sprida den här informationen.

Moonwing
8

För att få ett slut på denna (när det gäller min inblandning i tråden) diskussion och eftersom du (och kanske även andra) inte uppfattat att jag redan besvarat ”sakfrågan”..när jag skrev följande;

#67 ”att jag tar avstånd ifrån allt sådant sjukt..-jag pratar ju om pedofili (tidelag innefattat ) eller varför inte tillägga; ”alla sjuka sexuella böjelser” och bemöter sas hela trådens innehåll..

För mig är det så självklart att jag inte stödjer pedofiler,sex med djur eller allt stötande sjukt/avvikande sexuellt beteende som inte tillskrivs människans eller djurens normala norm att jag inte ens behöver skriva mer om detta..

Förhoppningsvis är du och andra nöjda nu.

/ Wingen

JonasDuregard
1

#76 Vad bra, men jag har egentligen inte trott att du förespråkar pedofili. Jag tror den enda som verkligen gör det är Koalani och kanske någon mer i henner närmaste krets.

Det jag frågar är kanske snarare om du ser det som din plikt att aktivt ta avstånd från pedofili, eller åtminsone att inte indirekt bidra till det?

Konkret: medger du att Koalani är en sådan sjuk pedofil som du talar om? Skulle du ändå kunna tänka dig att samarbeta med henne på hennes nya forum? Är du i så fall inte orolig att hon kommer använda det för att komma i kontakt med sårbara unga människor så som hon försökt här på iFokus? (även om vi så klart inte kan veta säkert om syftet var sexuellt här, jag är benägen att ta det säkra före det osäkra när en erkänt pedofil person försöker ta "hemlig kontakt" med ett barn Obestämd)

Och i dina egna ord: ta nu inte det här personligt Glad. Jag är intresserad av hur du tänker och inte ute efter att svartmåla dig. Jag hoppas du kan ta dig tid att svara på några av frågorna jag ställt.

"För mig är det så självklart att jag inte stödjer pedofiler,sex med djur eller allt stötande sjukt/avvikande sexuellt"

Vill bara inflika att problemet är kanske inte är att det är avvikande (jag har inget problem med sexuella minoriteter i allmänhet), utan att det är skadligt för andra. Men det är nog vad du menar också.

Moonwing
11

Ta nu inte svaren personligt, nu..Flört

Det jag frågar är kanske snarare om du ser det som din plikt att aktivt ta avstånd från pedofili, eller åtminsone att inte indirekt bidra till det?

*Bara!…- en en idiot skulle utgå ifrån att jag personligen eller någon annan som avskyr sådant, skulle kunna på något vis stödja några intentioner i någon form, eller på något vis ej se som sin plikt att sky allt som leder till något man inne ifrån sitt hjärta både hatar och avskyr. (något jag redan uppgett på ett flertal ställen i tråden, att jag gör)

Konkret: medger du att Koalani är en sådan sjuk pedofil som du talar om?

* Jag vet inte om hon är en pedofil, men det hon skriver i häxtråden är sjukt. Om hon är en mytoman som hittar på allt eller verkligen har sex med minderåriga vet jag inte, jag känner ju inte henne personligen. Kanhända är "hon" tom en han, med fingerat namn .Skuldbördan får en Domstol avgöra, inte jag -varför skulle man då behöva en polisutredning tex.

När jag arbetade inom mentalvården, hade vi många sk "falska sexförbrytare", som skröt om stt fabulösa sexliv-när de kom de kritan var de oskulder eller hade en väldigt traumatiserad bakgrund där de själva blivit utsatta för övergrepp.

Där fanns även de som strypt kvinnor/män/barn/djur, rakt upp och ner och verkligen var förbrytare..så jag vet inte Jonas, jag vill nog inte beblanda mig mer i ärendet heller-men ställer naturligtvis upp om polis eller myndighet behöver min assistans.

Skulle du ändå kunna tänka dig att samarbeta med henne på hennes nya forum?

*Är det inte samma fråga som den första? Jag är inte aktiv där längre, men får ändå lida för det här ..(hur sjysst är det?)

Är du i så fall inte orolig att hon kommer använda det för att komma i kontakt med sårbara unga människor så som hon försökt här på iFokus?

*Onödig fråga, då jag inte samarbetar med henne eller någon annan med "förbjudna sexuella böjelser"!

(vilket jag verkligen hoppas så är ej fallet)

MEN!..-om man *undantar ,"Är du iså fall.."

-Så naturligtvis, är jag orolig över alla ev.utsatta offer..-men vad tycker du att jag skall göra, starta en organisation och samla ihop en hoper "hitmans" och söka upp varenda peddo eller "olagligt syndiga enligt gängse gällande lands lagar", gå förbi rättssystemet och utrota dem?

Uppmanar du (*då i så fall) härmed mig till olaga handlingar?

(glöm inte sakligheten nu, det var du som ville diskutera)

Jag förväntar nu Jonas att om situationen i framtiden blir den omvända, att jag får lov att "korsförhöra" dig på ett sådant allmänt och kränkande vis (som verkar vara helt ok på IFokus)…utan att du protesterar!..-om du skulle vilja bevisa din oskuld, i vilken fråga det än månne vara!

Vi har väl alla lika värde härinne?

/ Wingen

JonasDuregard
1

#78 Tack för dina svar. Du tog det lite mer personligt än jag hade hoppats men lite mindre än jag hade befarat Flört.

"Jag vet inte om hon är en pedofil, men det hon skriver i häxtråden är sjukt."

Tack, det var egentligen allt jag ville veta. Vi verkar dela de mest grundläggande värderingarna åtminsone, och resten av våra oförrätter tror jag i hög grad beror på missförstånd. Jag är säker på att om vi kunde diskutera saken på ett sätt som inte är så "platt" som ett sånt här diskussionsforum så skulle du inte vara lika förbannad på mig Glad.

"Jag förväntar nu Jonas att om situationen i framtiden blir den omvända, att jag får lov att "korsförhöra" dig på ett sådant allmänt och kränkande vis (som verkar vara helt ok på IFokus)…utan att du protesterar!..-om du skulle vilja bevisa din oskuld, i vilken fråga det än månne vara!"

Jag tycker inte att jag korsförhört dig. Du hoppade ju in i #67 med en del ganska hårda ord, jag har bara bemött det du skriver där.

Men visst har du rätt att behandla mig på precis samma sätt som jag behandlar dig (ställa frågor etc.). Jag lovar att göra så gott jag kan för att svara på dina anklagelser/frågor/funderingar.

Förstår inte riktigt varför du medvetet skulle vilja göra något som du själv anser är "kränkande" dock Obestämd.

Moonwing
12

#79 Tack för dina svar. Du tog det lite mer personligt än jag hade hoppats men lite mindre än jag hade befarat Flört.

[Nedlåtande språkbruk togs bort. / Per]

Tack, det var egentligen allt jag ville veta. Vi verkar dela de mest grundläggande värderingarna åtminsone, och resten av våra oförrätter tror jag i hög grad beror på missförstånd. Jag är säker på att om vi kunde diskutera saken på ett sätt som inte är så "platt" som ett sånt här diskussionsforum så skulle du inte vara lika förbannad på mig Glad.

*ASG*..förbannad? Näe du Jonas, [Nedlåtande språkbruk togs bort. / Per]) -men smått irriterad kanske, hoppas verkligen du i fortsättningen inte ser den här diskussionen som ett hinder för att mötas på iFokus..Flört

Jag tycker inte att jag korsförhört dig. Du hoppade ju in i #67 med en del ganska hårda ord, jag har bara bemött det du skriver där.

Men visst har du rätt att behandla mig på precis samma sätt som jag behandlar dig (ställa frågor etc.). Jag lovar att göra så gott jag kan för att svara på dina anklagelser/frågor/funderingar.

Förstår inte riktigt varför du medvetet skulle vilja göra något som du själv anser är "kränkande" dock Obestämd.

*Uppriktigt sagt Jonas skulle jag aldrig kunna behandla dig som du gjort med mig..-det strider emot hela mitt väsen..-men jag försöker förstå dina tankegångar..[Nedlåtande språkbruk togs bort. / Per]__

/ Wingen

piotrr
2

#72, Moonwing,

> "Naturligtvis, Per!..-jag är jätteglad över att någon..-ville berätta om vad som hänt."

Bra. Då förstår du ju att det inte är frågan om osakliga, osanna anklagelser, utan om något fruktansvärt som pågått och som kanske fortfarande pågår?

Vad gör du åt det just nu, bortsett från att skriva inlägg här hos oss?

> "Det jag menar är att det finns oupptäckta pedofiler överallt, även här..-det gör ju inte att jag säger att alla Medarbetare borde dra, ponera om en upptäcks inom värdgruppen på skepticism, drar ni alla då?"

Nej, då sparkar man ut den personen. Hur gör ni?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#78, Moonwing,

> "* Jag vet inte om hon är en pedofil, men det hon skriver i häxtråden är sjukt. Om hon är en mytoman som hittar på allt eller verkligen har sex med minderåriga vet jag inte, jag känner ju inte henne personligen. Kanhända är "hon" tom en han, med fingerat namn .Skuldbördan får en Domstol avgöra, inte jag -varför skulle man då behöva en polisutredning tex."

Är det värt risken att chansa på att hon kanske ljuger?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
Hellas
4

Här skriver Koalani själv om att hon är Pedofil så Ni som stöttar och försvarar den ä-liga lilla individen kanske ska tänka om.

http://haxor.ifokus.se/discussions/502f8b79d4ebea31bc0014a2-den-gyllende-regeln?discussions-4#26

(Stycke 2 inlägg #26)

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

olaka
0

ä-liga? Den fattade inte jag.

Kan du inte skriva ut hela ordet, jag lovar att inte censurera.

Hellas
0

Äckliga

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

olaka
2

Ah…

Censurerade du det? Du får säga långt värre saker om en självutnämnd pedofil innan nån ens kommer på tanken att censurera dig på nån sajt, tror jag.

piotrr
0

#83 av Moonwing togs bort. Diskussioner av modereringar hör inte till ämnet, men kan fortsätta i därtill avsedd tråd, eller skapa en ny tråd i "Om Sajten".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.