Telefonlinjer
Lagt in följande post på Spiritualism och ÖN:
Av rent upplysningshänseende skulle jag vilja höra vad ni som besöker denna sajt anser om just detta med betallinjer.
Inslag från Plus i SVT från 27/9 (börjar ca 11:30 minuter in)
Plus tittar också närmare på fenomenet telefonlinjer med spådamer. Mathias Andersson undersöker vilka råd om framtiden man får från en telefonsierska? Vad kostar det jämfört med att gå till en psykolog och vilka knep använder spådamerna för att få dig att prata längre?
http://www.svt.se/plus/se-program/article319895.svt
Uppdelat i två delar. Del två startar 40:10 in.
Finns även lite mer med mina uttalanden på webb-tv:
http://www.svt.se/plus/artiklar/trollkarlen-forklarar-spatjanster
Ber redan nu om ursäkt ifall något av denna post anses stötande på denna sajt och bryter mot någon regel. Givetvis respekterar jag ifall ni vill radera denna tråd men jag vädjar till er öppenhet.
Det är o lura människor .
Lena.P är jag i verkliga livet.
Mitt intryck är att de troende på diverse forum anser att telefonlinjer som dessa är oseriösa, men jag tror jag förstått varför. Om det har att göra med att de "drar ut på tiden", för det kan väl inte vara att de misstror just dessa medium.
Ber redan nu om ursäkt ifall något av denna post anses stötande på denna sajt och bryter mot någon regel. Givetvis respekterar jag ifall ni vill radera denna tråd men jag vädjar till er öppenhet.
Skit dig i näven, en medalj ska du ha! Det var ju dretbra inslag ju.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Jag såg det plötsligt nyss på TV på någon repris. Jättebra inslag.
Jag visste att de tog bra betalt men inte att det handlade om så mycket pengar
/Maria
En anna grej där jag uttalar mig om cold reading http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/storseans-i-indal
#3 Detta skrevs ju för paranormalistforumen där man inte får säga något negativt i stort.
Ah, nu såg jag det. Oh well, du förtjänade en liten värmländsk förolämpningsuppskattning likväl.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#7 Värmländskt <3
Rekommenderar att alla tar en titt på trådne om telefonlinjerpå ÖN.
Oerhört intressant och fascinerande:
Tycker det mest fascinerande är att dubbelmoralen/hyckleriet ständigt lyser igenom. Som när sajtvärden skriver ett inlägg kantat med sarkasm för att sedan ett par-tre inlägg senare skriva att sarkasm inte över huvud taget tolereras på den sidan. Var denne sarkastisk med den tillsägelsen, eller gäller det alla utom just denne själv? För inte kan man väl vara allvarlig och seriös när man menar att någon på jorden kan precis allt om allt.
Sedan att hon inte bemödat sig att läsa på om cold reading innan hon tar på sig ansvaret att bli Sajtvärd för en sajt, dit med största oundviklighet människor som använder sig av dessa tekniker kommer för att marknadsföra sina tjänster… nej, det är bara så synd. :/
Citat fjäril (#52 & #55);
"Jag vet vad "cold reading" är och jag vet hur man "läser av" personer via intuitionen/en annan kanal. Vad jag menar är att det kanske är samma sak - men begreppet cold reading är skapat av okunskap då man inte vet hur det fungerar, egentligen."
_"Jag vet tyvärr inte hur jag ska förklara det närmare, förutom att det egentligen kanske handlar om att man "läser av" en person via intuitionen oavsett, om det kallas cold, hot reading eller medialt för att vi inte vet bättre :)"
_Fjäril hävdar att hen vet vad CR är. Det är ett begrepp som skapats för att man inte _förstår_ hur medium får fram information om vad mormor hade för känsla i bröstet när hon dog, att man har en låda med osorterade fotografier hemma, att man har ett ärr på ena knäet och något om ett namn som börjar på A (eller möjligen E. om inte A. ringer en klocka).
Varför inte kalla cold reading för hot reading därtill? Det är ju tydligen samma sak. Spelar ingen roll, så länge det kommer "via intuitionen" så kan det ju faktiskt bero på något övernaturligt. Eller bara omedveten cold/hot reading, men det är ju samma sak som sagt, bara tomma ord.
"Fjäril hävdar att hen vet vad CR är."
Man kan hoppas att det går upp ett ljus den dag hen bemödar sig på att ta reda på vad vi faktiskt redan vet och om fullt normala metoder som värligt många använder sig av dagligen, medvetet eller omedvetet.
Jag tror dock, att när en troende väl förstår, då är hen så insyltad i andetron, och mer eller mindre all bekantskap är där, all fritid går dit, så det är en personlig katastrof att inse man hela livet troligen haft fel.
Enklare att vara kvar och låtsas.
#10 Du har så rätt i din iaktagelse. Det är därför jag drog mig ur debatten. Att t ex försöka locka tillbaka mig i debatten med sådana låga poster som börjar med "Blev det för mycket John så att du var tvungen att be medlemmar på en annan sajt att hjälpa dig?" säger väl allt. Att sedan ha en Sajtvärd som sprider halmgubbar om skeptiker är konstigt då hon skriver att skeptiker "inte är intesserade av sanningen och att testa" när sida upp och sida ner är fyllt av skeptiker (de som nu inte är persona non grata där) som inget annat än ber om att låta påståenden testas. Suck. Det är lite synd att det är så låg debattnivå på sajten. Mer seriositet hade ju inte skadat men de vet väl att seriositet innebär att folk ifrågasätter och det är, som sagt, förbjudet att inte tro blint på den sajten (fast gärna tro på oseriös eller illa utförd forskning). Konstigt nog seglar Sprititualism upp som mer positiva till seriös och mogen dialog. Kommer detta fortsätta är jag oerhört glad. En dialog behövs men inte med sajter vars "ledare" är uppenbart superfrustrerade och bittra. (Nu räknar vi sekunder innan denna post dyker upp på ÖN med syrliga kommentarer därom)

Jag orkar inte logga ut för att kunna läsa tråden på ÖN - tror jag får veta tillräckligt i denna tråd.
Även om de verkligen kunde prata med döda/se in i framtiden, eller vad det nu är de påstår sig göra, dessa telefonlinjer, så är det ju fortfarande ett bedrägligt beteende när de beter sig som de gör med att dra ut på samtalen.
#14 Vad de på paranormalistforumet inte fattar är ju det att OM det finns någon som kan styrka sin äkthet och verkligen KAN se in i framtiden, så är det ju inget problem. Hade säkert själv lagt ett par tusenlappar i telefonkostnader om jag får veta om Apple-aktien går upp mer eller sjunker. Tänk vad Polisen och rättsväsendet hade betalat för alla mordfall som skulle klaras upp på ett kick. Och vad man skulle tjäna resurser och pengar att hitta en person på ett exakt kordinat. Förbannat lustigt att siare och påstådda medium kommer med så vaga uttalanden i så fall hela tiden. Och bra betalt tar de också.

Är det så att de alltid undvikier att vara konkreta, tro? För om de skulle påstå något konkret som sedan inte stämde, så borde man ju kunna reklamera, tänker jag.
Men iofs, jag tror ju inte heller att man kan reklamera ett samtal till en sexlinje heller ifall man inte skulle "få ut" något av det.
Telefonlinjer - och mediumbranschen - har kunder som aldrig skulle klaga. De skulle skämmas då de förstår att de är lurade eller besvikna över att siaren/mediet har fel.
Det är det de lever på "Äh, det var ju bara ett par hundra kronor"… eller "siaren/mediet hade bara en dålig dag…".
Självbedrägeriet är stort både hos siaren/mediet och deras kunder (förutom den största delen av alla; de som VET att de uppenbart bedrar sina kunder).
Sedan vet de också att de sitter säkert med sina små trupper som skriver på forum och försvarar dem. Som vägrar att ta till sig rationellt tänk utan förbjuder det t om i sina regler.
Värst är de paranormalister som låtsas "kunna vetenskap" och är "öppna" för studier inom vetenskap då det är uppenbart att de inte alls är intresserade av undersökningar där inte deras vidskepelse bekräftas. De anser siig "öppna" men är så stängda när det kommer till objektivitet att det är pinsamt.
Enda sättet de kan hålla näsan över ytan är att försvara sina siare/spåtanter/medium de är fotsoldater för, ofta genom att gå på skeptiker (helst personligt) och måla upp skeptiker som "onda" inför sina undersåtar.
Detta öppnar fältet fritt för telefonskojare/medium etc så att de kan fortsätta sin tvivelaktiga verksamhet; för visst är barnumuttalanden "bevis" för andra sidans existens?
Jag undrar om någon av "spågummorna" såg att de i framtiden skulle bli granskade av Plus? Med tanke på utfallet i reportaget verkar det inte som det
Man kan ju undra vad det beror på? Blev de möjligtivs blockerade av de negativa "energierna" som granskarna bra på? Eller stod kanske Merkurius i fel läge? Lurigt alltså…