Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 4120 ggr
DarkAngel
0

Tänk vad stark trons makt är.

Tänk vad stark trons makt är.

Min dotter kom er nyss och hade så ont mellan tårna. Så där ont att det kom tårar i ögonen. Hon ville ha salva och plåster.
Så hon fick det och nu har hon inte lika ont längre.

Undrar hur många gånger man tänker bort obehag?

DA

DA

radio
1

Plåster är många föräldrars första kontakt med placebo till sina barn. När barnen blir vuxna byter man ut dessa plåster mot akupunktur, och se… De nu vuxna barnen tror fortfarande. Sött :-)

(därmed inte sagt att plåster och nålar kan ha annan effekt, plåster kan stoppa blödningar och nålar kan aktivera kroppens egen smärtlindring).

Salva kan för övrigt ha en klådstillande verkan. Kanske det var typ zink i? Och/eller någon stärkelse?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

BlackBox
0

Trons makt är enorm. Se bara på alternativvårdsindustrin. Homeopati handlar ju bara om placeboeffekt.

Glad

DarkAngel
0

radio: Helt vanlig Idomin salva. Ja, det är zink i.

DA

Hellas
1

Underskatta aldrig vår egna förmåga att "läka" pga. tron, placeboeffekten är fantastisk, jag älskar den

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

radio
0

Absolut, men om något saknar verkan utöver placeboeffekten då har ämnet eller behanlingen ingen egen effekt.

Anna-Helga
0

#5 Klart det har effekt om det funkar`? Obestämd

Trilobite
1

Placebo är inte fungerande behandling eftersom verkan inte håller i sig. När du börjar med en ny medicin, terapi eller behandling som du är positiv till, minskas symptomen av placeboeffekten, men den går snabbt över.

Nä man testar nya mediciner testar man ju mot t ex sockerpiller också.

Om 10% blev bättre av sockerpillren och 45% av medicinen är 35% verkan av medicinen eftersom 10% bara var placeboeffekt. Placeboeffekten läker inte heller, men kan mildra symptom.

piotrr
1

Vi mår också mycket bättre när vi får omtanke och uppmärksamhet, både mentalt och kemiskt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Anna-Helga
0

#8 Absolut!

sven-g
0

Enligt den gamla tron kan man stoppa (stilla) blod dvs vissa personer har förmåga att stoppa blödningar, hos sig själv och andra personer. Hur förklarar ni detta fenomen, är det även placebo effekt. Vissas healing är enligt min mening enbart placebo, men det finns några få som har den förmågan att bota, och då äger dom även kraften att sota. Vad som är märkligast med dessa är att dom tror förmågan försvinner om dom utnyttjar förmågan för egen vinning.

piotrr
1

Enligt den gamla tron får man otur om vägen korsas av en svart katt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
1

Eller snarare såhär: Det är ganska orättvist att förvänta sig att någon skall förklara en händelse som man inte ens visat att den faktiskt förekommer. Först måste man givetvis utreda om det som man talar om existerar på riktigt, först därefter kan man försöka sig på att förklara den.

Att fundera över möjliga förklaringar på möjliga problem är inget annat än hjärngympa. :) Kul, man känner sig duktig, men man har egentligen inte lärt sig något.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Trilobite
1

Kunde dom stilla blod då? Om det bara var skrock är ju frågan poänglös.

Om nu någon tror att Krösa-Maja kan stilla blod och det slutar blöda efter ett tag tas det ju som "bevis" av de inblandade. Men blod stillar sig ju själv.

radio
1

Klipper lite från mitt förra inlägg: "om något saknar verkan utöver placeboeffekten då har ämnet eller behanlingen ingen egen effekt."

Om ett homeopatiskt piller och ett vanligt sockerpiller jämförs mot någon krämpa, och det homeopatiska pillret har en bättre effekt än sockerpillret, då har man visat att homeopatika är bättre än placebo.

Om det homeopatiska pillret har samma effekt som sockerpillret så saknar homeopatikan verkan utöver placebo.

sven-g
0

#12 Jag känner till två som kan stilla blod men ska försöka prata med en av dem, om han går med på någon form av test av förmågan hör jag av mig.

orsakverkan
1

Det är en ganska utbredd "myt" att placeboeffekten verkligen kan bota ditten och datten. Det forskning har visat är istället att placeboeffekten genererar subjektiva förbättringsupplevelser, men i princip inte har någon effekt på sjukdomförlopp. Känslan av en ond tå kan alltså avta, men själva orsaken till smärtan lär inte påverkas av placebon (plåstret).

Analogt finns det forskning som visar att folk med positiva inställning kan hantera cancer bättre, men en positiv inställning har ingen effekt på cancern i sig.

radio
1

Jag vill gärna tro att en positiv attityd ändå kan påverka tån. Eller kanske i alla fall ett virusangrepp. Lite att mår man bra så mår även kroppen bra, man frisätter roligare hormoner om man är positiv, och dessa i sin tur kanske påverkar immunförsvar eller hur det nu skulle gå till.

Hade inget fiffigt att söka på Pubmed med, någon kanske har förslag eller vet mer? Alternativt kan såga min teori direkt?

Trilobite
1

# 12

Undrar hur man skall testa. Man måste ju fixa ett sår först Rynkar på näsan

Eller egentligen flera sår, som skall blöda så lika som möjligt.

Grejjen med att stilla blod är ju knepig - blod slutar ju att blöda av sig själv. Hur vet den som stillar att det verkligen slutade blöda p g a förmågan?

Maria
0

Lägger in en länk där vi diskuterade Placebo inne på Hälsa iFokusGlad

/Maria

orsakverkan
0

#17 Förstår din tankegång, men såvitt jag vet visar forskningen inte på någon objektiv påverkan på sjukdomsförlopp.

radio
0

"Lägger in en länk där vi diskuterade Placebo inne på Hälsa iFokus"

Bra :-)

Var inne i forumet och konstaterade snabbt att det fanns en del woo-woos där också, haha. Så det lär bli återbesök.

Som sagt i bland annat trådrubriken: Tänk vad stark trons makt är.

Anna-Helga
0

Var inne i forumet och konstaterade snabbt att det fanns en del woo-woos där också, haha. Så det lär bli återbesök.

Vilken märklig inställning? Obestämd

radio
0

På vilket sätt var det en märklig inställning? Jag är dålig på att gissa.

killershrew
0

#23 Märkligt för den som bara vill diskutera med likasinnade misstänker jag…

Maria
0

Det är nog en ganska stor blandning av alla typer av människor på de flesta sajter.

Framför allt sajter som är mer "allmänna"Flört

/Maria

piotrr
0

#22, Anna-Helga,

Har jag uppfattat dig rätt - tycker du att det är en "märklig inställning" att vilja återbesöka ett forum där det finns gott om woo-woos?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

DarkAngel
0

Om jag får göra en gissning om det Anna-Helga skrev.

Det lät/låter som om radio tänker återbesöka det forumet bara för att det finns woo-woos där och inte för att han är intereserad av ämnet.

Och jag undrar också: Är det bara därför?

DA

DA

Maria
1

Nu är jag lite nyfiken på uttrycket woo-woos. Jag kan gissa betydelsenFlört men är det något nytt begrepp eller har jag helt missat något?

Jag kan tycka att en sajt där det är en blandning av männidkor egentligen är de bästa av sajter för då blir det inte bara "ryggdunk" och "hålla med om trådar"Glad

Nu är jag ganska stolt över min sajt just på grund av dettaOskyldig

Personligen kan jag känna att jag har ett ben på vardera sida (ungefär som vi har två block i politiken) då jag arbetar i en forskargrupp på universitetet men samtidigt är troende och har ett ben i Woo-Woo.

Jag ser heller ingen motsättning i detta utan det kompletterar varandra mycket bra.

/Maria

piotrr
0

Ännu en tolkning innan DA aslöjar hur hen tänkte är att DA vill bidra till en blandning av olika åsikter på sajten ifråga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
1

Om jag får göra en gissning om det Anna-Helga skrev.

Det lät/låter som om radio tänker återbesöka det forumet bara för att det finns woo-woos där och inte för att han är intereserad av ämnet.

Och jag undrar också: Är det bara därför?

DA"

Oj, anledningarna är flera. Bland annat är jag intresserad av medicin, alternativa behandlingar som homeopati och akupunktur, och örter mm - speciellt historia och hur de användes inom folkmedicinen förr.

Jag är även skrämd över den utveckling mot icke evidensbaserad sjukvård som sker (Wetterstrand och andra okunniga) och gör gärna något för att få andra, om kanske inte byta tro, så för att förstå att en satsat krona på en behandling som saknar bevisad effekt betyder en förlorad krona på behandling som har effekt.

Men visst, att läsa vad vissa troende skriver är underhållande. Barns tro på jultomten är riktigt rationell i jämförelse med vad en del andra tror. Men inget ont om tro, sådan får man gärna ha, bara man inte börjar påstår att saker som saknar evidens är bevisade av ditten och datten utan att ha på fötterna. För vi ska väl inte ljuga för varandra på forumen, eller hur!

Så "ja", kommer någon med ett sensationellt påstående så kommer jag även i fortsättningen vilja se något som stödjer det.

DarkAngel
0

Jag förstår inte riktigt. Skrev jag något fel?

Jag gjorde en tolkning av vad AH kunnat mena.
Sedan när jag tänkte efter undrade jag om det är bara därför, vilket jag hade svårt att tro (även om det lät så).

Om någon besöker ett annat forum bara för att det finns tex woo-woos, är inte det en konstig inställning?

radio: det var inte meningen att försöka få en förklaring från dig.
Rätt fråga hade nog varigt: Inte kan det vara bara därför?

DA

DA

Pallasita
0

#31 Jag tycker inte det är konstigt. Själv dras jag ideligen till sajter där det kryllar av stollar, för att jag är fascinerad av själva fenomenet.

Liston
0

Så många som tror att de vet nått om placebo och uttalar sig tvärsäkert. Osakverkan va har du fått för skola? Förstår att Pallasita drogs hit. Radio: Dark Angels dotter lura sej själv mena du?

Plottr e du förvirrad eller fixar du förvirring me avsikt?

radio
0

"Radio: Dark Angels dotter lura sej själv mena du?"

Ta gärna och läs mitt inlägg #1 och förklara sedan hur du fick ihop det ovan. Tack.

piotrr
0

Förlåt, DarkAngel, jag fick för mig att det var du som hade besökt Hälsa iFokus och skrivit "Var inne i forumet och konstaterade snabbt att det fanns en del woo-woos där också, haha. Så det lär bli återbesök."

Liston: Varför låtsas du vara oförmögen att stava?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Liston
0

Dåli på stava. Vill betre men ja lär av å lesa. Skolka skolan hela högstadjet. Men ja vet en och kan en del så ja blir tröt på de som para pratar inget kan inget gör.

piotrr
0

Nej, jag tror inte det. Du stavar nämligen fel på samma sätt varje gång.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

anundi
0

Har vi vårt första troll här?

Anna-Helga
0

#31 Tack att du förtydligar, Ber om ursäkt att du får problem för att du förklarar åt mig.

bumleboo WooWoo är ett öknamn på oss med tro på det övernaturliga.

#32 Och här ser man att det finns fler som delar radios inställning, gillar att diskutera med "stollar"… Det tycker jag är märkligt. Att man vill duskutera med sådana personer som man anser vara stolliga…

Liston
0

#38 Många troll. Trons makt vet du. Troll e värsta helare. Men kan oxå köra vodoo. Du vet sätta skit på folk. Men ja tror Dark Angel ville prata hur man helar sej geom tro. Så schookt så man undra va folk inte fatat.

radio
0

"WooWoo är ett öknamn på oss med tro på det övernaturliga."

"Och här ser man att det finns fler som delar radios inställning, gillar att diskutera med "stollar"… Det tycker jag är märkligt. Att man vill duskutera med sådana personer som man anser vara stolliga…"

Håller inte med dig Anna-Helga, om att woo-woos skulle vara tokiga. Varför tycker du att de är det? Tänker du på någon eller några speciella, eller generellt?

Pallasita
1

Anne-Helga: Ja, familjeliv.se är proppfullt av stollar. Väldigt fascinerande som fenomen. Ibland får man in ett uns folkbildning också, då blir det win-win, så att säga.

orsakverkan
0

#33 Vad jag gått för skola är irrelevant. Det som spelar roll är vad forskningen säger.

Liston
0

#43. Så va vet du om forskning? E du en sån där platt tänkare om x så Y. Tror du på att allt handla om orsak verkan? Å samma sak ska upprepas i oädnlighet så e de sant.

orsakverkan
0

#44 Är troligtvis en platt tänkade enligt många. Själv anser jag mig vara en kritisk tänkare. Och ja - allt handlar om orsak och verkan. (I kvantmekaniken är dock situationen knepigare.)

Liston
0

#45 "Och ja - allt handlar om orsak och verkan. (I kvantmekaniken är dock situationen knepigare.)"

Kvant orsak - verkan.

- Hur får du ihop det?

- Big Bang. Va e orsak - verkan?

- Va e slump? orsak - verkan?

- Va e tid? orsak - verkan?

- hönan och ägget  orsak - verkan?

- cell mutationer orsak - verkan?

piotrr
0

Anna-Helga, #39,

Radio har inte skrivit att hen gillar att diskutera med "stollar". Du introducerade det ordet i samtalet, inte Radio. Tillskriv inte andra deltagare åsikter de inte har uttryckt och om det är tvetydigt - utgå ifrån att personen menar gott.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#46, Liston,

Dina frågor skulle bli en väldigt bra start på en ny diskussionstråd. Jag vet att jag själv gärna skulle delta i en sådan tråd.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pallasita
0

#47: Det var jag som introducerade "stollar" vilket Anna-Helga refererade till helt korrekt.

Liston
0

#48, Håller med. Då så Plottr har ja fixat en ny tråd. Får stå ut med min dyslexi orkar inte änra allt rött då blir inge skrivet.

piotrr
0

#49, Pallasita,

Visst var det du som införde ordet, men Anna-Helga uttrycker sig som att din åsikt och radios åsikt är densamma, att ni håller med varandra. Men radio använde inte det ordet, uttryckte sig inte på det sättet och Anna-Helga är därför skyldig till att ha påmålat radio en åsikt hen inte har givit uttryck för.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Liston
0

#40 Plottr jorde som du sa men har fått en konsti en som verka helt ute så de e väl ba å lägga ned.

Cougar52
0

Har en fråga.

Jag vet på ett ungefär vad placeboeffekten är. Den får en "patient" att må bättre av den behandling h*n får just därför att h*n är så övertygad om att behandlingen har god effekt. Men vad kallar man den effekt som verkar sas åt andra hållet?

Har hört att urbefolkningen i Australien kan kasta en förbannelse på en annan människa genom att peka på denne med ett ben från en viss ödla. Den "utpekade" personen har en så stark tro på besvärjelsen att h*n dör. Är det en skröna eller finns det belägg för att sådana dödsfall har förekommit och vad kallar man isf den "omvända placeboeffekten"?

piotrr
0

#52, Liston,

Jag har svarat dig i den nya tråden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
0

#53, Cougar52,

Nocebo heter den negativa motsvarigheten till placebo.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Cougar52
0

#55 Aha, tack! Då kan man anta att en person som är negativt inställd till konventionella läkemedel känner av eventuella biverkningar litet mera än en person som är positivt inställd.

Liston
1

Man tar hänsyn till både placebo o nocebo i dubbelblind test, En del blir sjuka av sockerpiller.

jaerven
0

Intressant tråd.

Om det räknas som belägg eller inte, men Thor Heyerdal skrev i sin bok Fatu Hiva om en som dog efter att ha ätit banan, vilket var tabu för honom. Han dog när han fick veta att rätten han ätit inehållit banan.

Jag är intrsserd av forskning om placebo. Finns det någon om dess effekt?

ru4real
0

Har du kollat dessa 2? http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo samt http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo-controlled_studies. Det finns ju dessutom en hel del länkar i botten på varje sida för vidare studier.

groblad
0

"Jag är intrsserd av forskning om placebo. Finns det någon om dess effekt?"

Du bör kunna hitta en hel del här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed