Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: vetenskap
Läst 2753 ggr
Joppo
4

Ny batteriteknologi för elbilar

Efter att ha läst i tråden om den fria energin kom jag osökt att tänka på ett företag som håller på att utveckla en ny batteriteknologi:

http://enviasystems.com/innovation/

Om man ska tro det som står på sidan så låter det riktigt revolutionerande. Framförallt tror jag den längre räckvidden skulle kunna innebära en revolution för elbilarna. Detta toppat med ett mycket lägre pris låter ju också mycket bra.

Vad tror ni om det hela? Låter det hela realistiskt?

olaka
0

Här är Sommar i P1 med Christina Lampe-Önnerud, som också pysslar med batteriutveckling, det var ganska kul!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5126912

Batterier som inte är skarpt i produktion utan på utvecklingsstadiet och "bara ska tweekas lite" är jag skeptisk till, otaliga nyheter av det slaget florerar…

Batterier ska:

• vara små,
  • miljövänliga,
  • lagra mycket energi,
  • gå att ladda fort samt
  • ha lång livslängd

Om ett framtidsbatteri inte uppfyller ALLA dessa kriterier(eller åtminstone kan uppfylla), så är de i stort sett värdelösa, tyvärr… SGU pratar ganska ofta om det här ämnet, men jag har inte något specifikt program i bakhuvudet.

Men man kan ju hoppas!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

ru4real
0

Det finns väl nya kamerabatterier som laddar mycket snabbare än dagens har jag för mig… Hittar såklart inte länken när jag behövde den. Så det kan vara ngt som jag sett i ngt pressmeddelande. Återkommer…

[Gesus]
0

Jag har läst att Hellas inne på SpIf "healar" batteri, och tror att fler "där" kan det.

Det måste ju vara det ultimata, att bara hela alla batterier, energikrisen löst… Ännu 1 gång gör dom "paranormala" 1 insats för mänskligheten.

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f54b76288f4726c11002f44-ladda-batterier-med-healing

**Hellas
**"Healing är ren energi och om man skickar energi till ett dåligt batteri så laddas det också."

Vi "skeptiker" får dock finna oss i att bara dom gör det, enligt Jane the almighty:

Jane-Lyzell
"Det är inte så svårt som healer - men svårare som skeptiker"

Magi-cat
"har provat. Och det funkar"

Neutralis
3

Det var bland det mest dummaste jag läst, suck. De antar som vanligt och helt utan mätinstrument, att de kan avgöra om något laddas eller inte. Ursäkta, men så urbota korkat.

Antar att kontrollerade test med mätinstrument inte rekommenderas på grund av att delfiner inte ställer upp på test utformade av människor, utan kräver en mer lugn och trygg tillvaro på 3000 meters djup, utan stress. Hur logiskt som helst, ur alla synvinklar. Förvånad

Klass
0

Ibland måste väl ett Guilt by association-argument vara giltigt, va?
Jag menar när det handlar om hur verkligheten är beskaffad, inte politiska åsikter och liknande.

Har man en gång visat sig okunnig inom t.ex. fysik, kemi, biologi så bör man ha bra mycket på fötterna nästa gång man gör ett kontroversiellt påstående inom samma genre.

[Gesus]
0

Sorry Joppo mfl om jag kom in i tråden lite OT

Men var fan tvungen att ta upp det. Det har legat i baknacken på mig sen jag läste det för 1 bra tag sen, och jag tyckte det var ovanligt korkat även för att komma från "dom"…

Joppo
0

Hehe :) No worries. Det var ett roligt litet sidospår.

[KosmosBill]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 Intressant batteri.

På 80-talet fanns ju en prima elbil som kom till då Carlifornien skulle införa skärpa regler för utsläpp från bilar.

Man fick dock inte köpa dessa bilar, bara hyra, så när tillverkaren beslöt att ta tillbaka dessa utmärkta fordon så hade folket inget att säga till om. Man protesterade förstås, men till ingen nytta.

piotrr
0

Vad hette den bilen? Vad hade den för räckvidd?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
2

Om Kosmobill hade bemödat sig med att googla lite mer, så finns det en dokumentär som heter "Who killed the electric car" som handlar om GM's EV1, med en räckvidd enligt uppgift: "The first-generation, or "Gen I" car, which would be powered by lead-acid batteries and had a stated range of 70 to 100 miles"

Edit: Den dokumentären finns tydligen i en bukt nära dig, men jag tänker inte länka till den där!.

[KosmosBill]
1

#10 Vad menar du ?

Jag la upp filmen Who killed the electric car i #8

ru4real
3

Men inga förklarande länkar, eller text eller annat. Bara en film. Som iofs var rätt.

Men, ibland orkan man inte kolla filmen, eller kan pga man sitter på mobilen, så liter mer än att bara kasta in ett filmklipp kan vara ok. Iaf ngn mer info om vad det är, det kan ju var en länk t hårdporr eller katter som gör dumma saker. Och bildrutan till filmen är textad på grekiska, det gör iofs mig tveksam till att klicka på den.

Och vi har ju haft diskussionen tidigare om YT som trovärdig källa. Nu säger jag absolut inte att att wiki är trovärdig…

Joppo
0

http://www.dn.se/ekonomi/svenska-forskare-gor-hela-bilen-till-batteri

Volvo håller på och utvecklar en ny teknologi där de använder karossen för att lagra energin. Ett av problemen med elbilar är att batterierna blir väldigt tunga, vilket i sig slukar en hel del energi när bilen ska förflyttas. Genom att bygga karossen i kolfiber som är "indränkt" i litiumjoner så är det tänkt att man ska motverka detta problem.