Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3408 ggr
chik
2012-09-14 14:51
0

Borrelia!!

Hur farligt är det??

Någon som har koll på detta..

Ni här inne brukar ju ha bra koll på saker.

Har en bekant som nu tycks tro att borrelia ligger latent i kroppen o orsaker sjukdomssymtomer som sjukvården nonchalerar.

O vid visad Borrelia så får man tydligen inte rätt behandling!!!

Kan det vara så??

Lite här från sjukvården,o så ser jag med på Borrelia

Har sökt på nätet men finner bara skrämselpropaganda från alternativa..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Starman]
2012-09-14 15:18
4

_"Har en bekant som nu tycks tro att borrelia ligger latent i kroppen"

_Edit: Säg åt din vän att hen kan begära en ny läkarkontakt med en ny läkare. Om det skulle visa sig vara borrelia så måste behandling sättas in omgående, säg åt henom också att skriva ned på en lista vilka symtom hen upplever så blir det ännu lättare för läkaren att ta de test som anses nödvändiga.

chik
2012-09-14 15:42
0

#1.Starman, Ja så har jag med sagt..O nu påstår h-n att det får ingen hjälp…

ja jag vet inte vad jag skall tro..

Har ju själv haft Borrelia o fick pencilin o efter en kur så kände jag mig frisk.Inget konstigt med det…

Nu så är den tydligen ärftlig.o sen kan den överföras genom sex..

Fattar då inget…

[Starman]
2012-09-14 15:46
2

#2 Nej, precis. Om det är en borreliainfektion som ger upphov till din väns symtom så är en vanlig antibiotikakur vad som krävs. Men det gäller ju också att få det hela diagnosticerat ordentligt.

Maria
2012-09-14 16:31
7

Jag har haft borrelia 2005 som jag gick med länge utan att veta om det.Jag blev mer och mer sjuk. Från att från början varit smal gick jag ner 15 kilo på ganska kort tid. Fick nattlig huvudvärk och var till slut så dålig (uttorkad) att jag åkte in akut och då hade jag hjärnhinneinflammation.

Det konstaterades neuroborrelios. Borrelia som satt sig på nervsystemet.

Behandlingen var antibiotika intravenöst först och sedan en dubbel kur, dubbel tid.

Det är vissa som får bestående men men man är inte helt överens om det är borrelian som är orsaken. En del åker till Tyskland för långtidsbehandling med antibiotika vilket inte är godkänt i Sverige.

Här kommer en gammal artikel från Hälsa om just Borrelia.

Kan tillägga att mina bestående besvär som man trodde, visade sig vara en hjärntumör så min diagnos har förändrats men upptäcktes indirekt tack vare Borrelian.

/Maria

piotrr
2012-09-14 17:05
3

Tänk, om du aldrig fått allvarlig borrelia hade du kanske blivit mycket sämre av hjärntumören. Så Chiks kompis hade RÄTT! Man MÅSTE ha Borrelia!

(Nej, inte egentligen.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
2012-09-14 17:12
2

Haha.Skrattande Så kan man också se det…

/Maria

chik
2012-09-14 17:18
3

Tack Bumbleboo..Nu vet jag att sjukvården fungerar o som Piotrr säger Tur i oturen för dig…

Men jag blir skogs toki när människor inte hör på utan blir blockerade o kör sitt egna rass.O Söker sig till Dyra kurerSkäms o behandlingar. Ja fast då blir dom la sjuka..

jag tackar så mycket…Tack..För era tankar.

Howliten
2012-09-14 22:40
6

enliten rolig men verklig historia som jag bjuder på. Skrattande

Jag mådde inget vidare hade tappat basregistret på höger öra och tre dagar senare drabbades jag av en yrsel som stod härliga till. det var som om jag satt mig i världens största karusell. Det snurrade och jag spydde.

När jag kom in på akuten så tog det ngn timme så var det över. Sedan skickade jag till öron, näsa, hals för tester osv. Jag skickades också på en CT-skalle, alltså en röntgen av hjärnan. För tumörer.
Efter röntgen satt jag i akutens väntrum och väntade. Jag VÄGRADE kännas vid de känslor som for runt om tumörer och sådan skit.
Till sist var det min tur.
Jag kom in i ett rum och satt och väntade. Och väntade.
Pappersnäsduken som tvinnades runt mina fingrar var så sköra att de bröts sönder hela tiden. Jag tog nya.
Så kom Doktorn in.
En blond, lång man med finländsk brytning.
Han satte sig på stolen bredvid mig och frågade efter mitt personnummer och namn. Jag gav honom det.
Sedan sade han på Mark Levengoodsska:

- Du, behööver int vara rädd. Diiiin hjärrrna ser micket fiiin uuut!

---

När jag kom hem och berättade detta för min man så tittade han på mig under lugg och sade:

- Knappt använd då eller?

----

Skrattande

Jag är glad. Är du?

Maria
2012-09-15 08:10
6

#8 HahaSkrattande

Ungefär som när jag fick svar på en magnetröntgen av hjärnan och läkaren ringde upp och sa att man hittade ingenting, med betoning på INGENTINGFlört

/Maria

chik
2012-09-15 10:32
1

Tack för morgonens första skratt..

Fasten detta är ju inte roligt..HiiiiiiiTyst

Joppo
2012-09-15 14:50
1

haha

Howliten