Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 6665 ggr
PerOla
6

I total sanning?

Mycket snart finns min bok i handeln - I total sanning? -Falskt och äkta i den mediala världen. Redan nu går den att förbeställa. Blir det hurrarop eller kattbajs i brevlådan? Eller både och? Läs mer på min hemsida; www.loveit.se

Per Ola Thornell

ru4real
1

Den självklara kommentaren på en sådan bok, i detta forum, måste ju vara att kapitlet som handlar om det äkta i den mediala världen måste vara det kortaste va?

:)

PerOla
0

#1 Självklart :)

ru4real
1

Men jag tror du har en intressant bok där, faktiskt. Den verkar intressant, just med en "insider"-granskning av en bransch som verkar som det står, väldigt sekteristisk och har problem med att bli granskad.

PerOla
1

#3 Ja, även om en hel del av skeptikerna kommer att tycka att en del av boken är "snömos" pga att jag är troende och verkar inom det mediala och andliga, så är jag övertygad om att de flesta vassaste knivarna, precis som vid avslöjandet, kommer från mina "egna" led. Men det kommer i så fall bara visa att boken behövs. Visst är det så att något måste ske för att det ska bli någon form av sanering. För en renodlad skeptiker så förstår jag att det inte finns en gråskala, att man ser oss som skojare hela högen. Själv försöker jag stå med en fot på varje sida, inte minst för att kunna bygga broar mellan "sidorna" där det är möjligt. Vi får se. I vilket fall lär boken inte gå spårlöst förbi :)

[trumman]
0

*poff*

JonasDuregard
1

Intressant, kanske till och med köper ett exemplar.

#4 "För en renodlad skeptiker så förstår jag att det inte finns en gråskala, att man ser oss som skojare hela högen."

De flesta av oss kan se nyanser även om spektrumet kanske "bara" sträcker sig från självbedrägerier till vanliga (o)hederliga bedrägerier.

piotrr
0

PerOla har fått mitt tillstånd att lägga ut reklam för sin bok.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Gesus]
0

Hej Per Ola Först, starkt att gå ut med "Åkessonaffären"

Kommer det mer om just det i boken, som inte kommit ut innan?

Har du haft ngn kontakt med Anders mer efter dert?

Det var just denna händelse som fick mig att kolla runt mer om medium mm ;-]

Neutralis
1

Hmm, kommer du inte att namnge Åkesson i boken? Verkar lite lamt i så fall.

PerOla
1

#6 Det finns självbedrägerier i den mån att man lurar sig själv, men den är i så fall omedveten. All annan bedrägeri medveten och förstås ohederlig.

#7 Tack!

# 8 tack! Ja, det kommer mer om det i boken. Jag har ringt Anders i samband med boken då jag ville han skulle vara med, men inte annars.

#9 Jo det gör jag. Inte minst för att han själv varit offentlig med detta på forum, tidningar och radio.

Neutralis
4

Ahh, vad bra… Då låter det genast mycket bättre.

Ljus och kärlek… så se till och få ut det långhåriga mähät i rampljuset som den bedragare han är.

Joppo
1

Det låter som en intressant bok P.O. Några frågor:

Vilken roll fyller Houdi i din bok?

Hur pass pass hårt granskar du de andra medierna som medverkar? Till exempel Pierre har ju blivit anklagad för att få fram mycket av sin information genom att använda internet.

PerOla
4

#12 Jag ville att John skulle medverka av flera skäl. Dels så visade han respekt i dialogen med mig, både på forumen och på Skeptikerpodden när det var som mest "liv i luckan" vilket gjorde att jag kunde öppna upp för en mer kritisk hållning själv (tack John). Därför fick jag också idén att ha med honom i boken och bjöd sonika in honom att medverka i boken som en "motvikt" till delar av övriga innehållet, men också med en förhoppning att Johns sätt att resonera ska få bort rädslan eller ilskan hos troende som bara tycker alla skeptiker är elaka människor. Det är inte så länge sedan jag själv gick i fällan (lätt hänt) att dra alla skeptiker (eller troende) över en kam när irritationen slår på och det är så förbaskat onödigt. Det är känslan att vilja slå tillbaka när någon eller några är nedlåtande som kan få igång mig. Jag får jobba på det :)

Jag vill förmedla en skeptikers syn i boken så att troende bättre ska förstå den skeptiska synvinkeln på något sätt, och hoppas att det kan öppna upp för en bättre, mer respektfull dialog framöver. Jag är medveten om att John, och ingen annan som medverkar i boken (inte ens jag själv) representerar någon annan individ eller någon grupp.

Övriga medverkande har också en skeptisk syn, även om de är troende och verkar inom det mediala och andliga. Och det är lite av poängen, att oavsett var man står att hitta ett skeptiskt förhållningssätt.

Bokens syfte har inte varit att granska (utifrån din frågeställning om de medverkande), utan att låta andra medium komma till tals, inte minst för att höra deras syn på etik, moral, bedrägerier osv. Var och en representerar sig själva, även John H.

PerOla
0

Camilla Elfving (fd Persson) har en hel del att säga om boken.

http://elfvinginstitute.org/2012/06/20/ny-bok-i-total-sanning-tar-upp-viktig-etik-men-underminerar-overlevnadsforskning/

Eftersom Camilla valt att inte ta in vårt senaste svar i sin blogg, så kan ni läsa det på www.loveit.se

[Olaf]
7

#14 Ja buss på bara!

Får jag fråga hur långt detta krig ska gå?

Finns det inte risk att hela den mediala branschen mest börjar framstå som en hord stridslystna tuppar som alla slår sig för bröstet och säger sig inneha den högsta moralen och därtill det allra minsta men ödmjukaste egot.

[Solenn]
1

Bra Per Ola, ut med skumrasket i ljuset. Medskribenten Camillas text bör översättas för ingen förstår hennes bladder i din bok. Bra svar av er på hennes obegripliga texter  på hennes blogg. Är det nåt som är mossigt är det hennes idéer och inte förlaget som är mossiga och inte hjälper det att tro sig vara Norden ljus för att bättra på den imagen.

http://www.youtube.com/watch?v=B4On7QA5wPM&feature=related Bevis på äkta fenomen.Skrattande

ru4real
0

Intressant följddebatt där. Och kul att läsa kommentarerna på camillas forum. Men det är ju kul att se att en person som fått utrymme i en bok komma och gnälla i efterhand, svamla om undersökningar som bara de redan troende tror på, där det vetenskapliga få stiga åt sidan för totalt ovetenskapliga metoder.

Trams från hennes sida tycker jag. Och ett löjligt gnällande.

LisaKanin
5

Camilla E/P är en mycket fulare och värre fisk än jag någonsin hade kunnat tro efter att ha läst hennes böcker och haft lite småkoll på vad hon sysslar med. Jag är själv absolut ingen "skeptiker" på så sätt att jag avvisar alla paranormala fenomen, utan anser mig veta att paranormala fenomen finns. Jag har haft en bunt egna upplevelser av allt möjligt som jag funnit övertygande. Däremot anser jag mig vara en sunt och självständigt tänkande människa som dels beter sig hyfsat schysst och dels är kapabel att skilja uppenbara osanningar från fakta och att ta in och acceptera olika människors syn på saker och ting.

Jag tycker det är och har varit helt rätt av PO att avslöja och beskriva AÅs fusk på det sättet som han har gjort. Det är enormt allvarligt tycker jag att lura och bedra människor på det sättet, och ännu mycket värre när man som han dessutom är något slags "andlig lärare" för andra. Vilket Camilla också ska föreställa vara och vilket tydligen är ett stort skämt när man ser hur hon agerar i den här frågan.

Först frågar hon aktivt efter svar på sin sk "kritik". När hon får svar så tar hon inte in dem. Säkert eftersom svaren är så pass trevligt hållna och dessutom påpekar en massa förvrängningar och rena lögner hon dukar upp, till exempel att Scole skulle vara en "avhandling avhandlad av professorer" (!). Det hon själv skriver får henne att framstå som både oärlig, okunnig och dessutom elak och oschysst. Hennes anklagelser om "diktaturer" är rena projektioner. Det är hon själv som uppenbarligen har sin egen lilla diktatur, precis som "Anette" skriver på hennes sida.

Hon kommer med en hel bunt befängda anklagelser om boken trots att hon själv har varit med i den och fått säga precis vad hon tycker helt fritt. Dessutom kommer hon med hotelser om repressalier, vilket är helt sjukt. När hon inte har något mer att komma med så sjunker hon till att börja babbla om den stackars AÅ som har barn och barnbarn och som blir "mobbad" och att hon själv har ett moraliskt övertag. Man kan fråga sig hur det går ihop med att hon själv medverkar i boken.

Den "stackars AÅ" som Camilla undrar hur han ska kunna börja om, började om med sina fysiska seanser i stort sett direkt efter avslöjandet och fortsätter med både dem och sin verksamhet precis som om ingenting hade hänt. DET är förjävligt. Att låta den här historien falla i glömska och sopa den under mattan vore ett svek mot alla dem som redan har blivit och i fortsättningen antagligen kommer att bli lurade av honom. Jag blir mörkrädd när jag tänker på att jag själv tex hade kunnat vända mig till honom som något slags "kursledare" eller "andlig lärare". För att inte tala om ifall man hade hamnat hos Camilla.

Heja Per Ola säger jag!

chik
0

Total sanning!! …

Lycka till PerOla….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Neutralis
1

Camilla E/P är en mycket fulare och värre fisk än jag någonsin hade kunnat tro efter att ha läst hennes böcker och haft lite småkoll på vad hon sysslar med.

Jag tappar hakan, vilken skräll! Förvånad

LisaKanin
1

#20 Begriper inte vad du menar. Är det ironi? Ja, kanske korkat av mig. Jag borde kanske ha förstått bättre tidigare. Inte för att försvara mig men jag tyckte hennes böcker var jättedåliga och orkade inte läsa ut dem, men jag trodde inte hon var ute efter att förvränga verkligheten till den milda grad och att hon kunde vara så ful att först vara med i en bok och sen spy galla över den och över författaren. *kräks litegrann*

Neutralis
1

Ja, bara lite lite ironi. Flört

LisaKanin
1

Aha OK :-). Ja, lite korkat av mig. Jag trodde att hon åtminstone var såpass vettig att hon skulle kunna ta till sig enkla övertydliga fakta och inte bli helt rabiat över att PO "dristar sig" att ställa frågan i sin bok om det är en slump att de fysiska fenomenen är så lika överlag i fysiskt mediumskap. Nehepp. Det fordrar tydligen repressalier.

JoHo
1

När tråden på ÖN började handla om Camilla Persson stängdes tråden illa kvickt i sann ÖN-känsla.

Het potatis?

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4fdca316d3b4fd57040193b2-i-total-sanning-del-2?discussions-2

ru4real
1

Som vanligt verkar de rädda för debatt på den forumet, så tolkar iaf jag anledningen till att de stängde tråden. Just som den började bli intressant.

Väldigt lågt i tak därinne tycker jag.

piotrr
1

Jag funderar själv över att redigera en liten bit av ett inlägg här där någon kallas för en ful fisk. Jag funderar inte över att låsa tråden och förbjuda diskussion.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Gesus]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske denna kan vara intressant att höra på för dom som inte gjort det? Eller en uppdateringa för dom som gjort det… (korspostar den)

LisaKanin
2

Man orkar inte ens lyssna på hans bortförklaringar. Frun har varit sjuk, jaha. Och det har VAD med saken att göra närmare bestämt? Han stoppade in lera i byxorna utan att tänka på att fuska?? Ska man skratta eller gråta?? Att någon kan köpa det är mer än vad jag kan begripa.

Om man är slutkörd och pressad av diverse sjukdomar i familjen eller whatever, så vore väl den naturliga reaktionen på det att dra ner på sin verksamhet. Inte att anstränga sig till det yttersta för att fabricera fenomen, och inte vilka fenomen som helst utan de mest "avancerade". Det är ju ingen enkel sak att hålla på och forma andehänder av självlysande lera och se till att ingen kommer på det i mörkret.

Nej, alltihop är fullständigt ologiskt och inte trovärdigt någonstans. Personligen är jag övertygad om att AÅ fuskar från början till slut, har en stol som han kommer ur precis som i ritningarna i POs bok. Och att hans lilla fru är med på det.

Dessutom är jag övertygad om att både David Thompson och Stewart Alexander fuskar. För att inte tala om Duncan, som kräktes upp gammal gasbinda som kammarjungfrun sen fick tvätta upp.

Och jag är faktiskt ingen skeptiker. Jag är till och med övertygad om att fysiska fenomen finns och förekommer. Men allt det här med "fysiskt mediumskap" och ektoplasma är som Dawkins uppenbarligen sa efter att ha varit med och deltagit i Scole (tror jag det var) - A bunch of crap.

JoHo
1

Får en sådan lustig känsla när det kommer till Anders Åkessons fusk och hur en del påstådda medium slutar diskutera, trådar stängs etc. Har fått höra bakvägen att det för tillfället samlas in material i massor gällande vad som sagts om Anders Åkesson och detta vet en del påstådda medium som därför drar sig bakåt. Det handlar allttså om materialinsamling för eventuella stämningar för förtal etc. Kan inte säga vem som ligger bakom men om vi säger att denne person är med i Humanism & kunskap och hjälper en persson som påstår sig vara humanist och som intervjuat ett påstått engelskt medium som i sin tur intervjuat Anders Pkesson som fått snyfta ut i sin tidning…. Nåhot är på gång och jag tror att det har med en attack mot "de hemska skeptikerna som förtalar på nätet" eller liknande. Använder jag min ASTRALRESA och ser i REMOTE VIEWING-glasögonen så var det jag som SASSådana saker som det. Mark my words

[Gesus]
0

#29 Intressant

Du/ni såg att Sasser Air utbildar fler piloter nu, va?

Sasserssons astralresor – pilotutbildning

Jag håller på att uppdatera mig om Anders fusk, och hittde denna godbit/gammalt inlägg ;-]

GesusBloggen

[Gesus]
0

#29 Glömde

Ser fram emot hjärnornas krig mellan Peratt och Lyzell Ska gå och handla micropopcorn redan idag…

LisaKanin
1
#29 det var det löjligaste jag hört. Vem och vad ska de stämma? Herr Åkesson har ju själv erkänt hela baletten, vilket dessutom finns på flera olika bandinspelningar och i tryck. Förtal av sig själv då, möjligen. Otroligt alltså, ska någon som ljuger på det här sättet och lurar människor på ett så viktigt område få komma undan med precis vad som helst? Man blir kräkfärdig.

vet inte varför ovan text blev fet, fick inte bort det.

**Förtal – 5 kapitlet 1 § Brottsbalken

**_”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt
levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta
denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn
till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken,   
och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig
grund för den, skall ej dömas till ansvar.”_

Snipp snapp snut.

Om någon får för sig att anmäla något i samband med avslöjandet av AÅ för förtal, så tycker jag att AÅ själv omedelbart ska anmälas för någon form av bedrägeri. För någon sorts lagstiftning borde vara tillämplig i det här fallet. Någon som kan något närmare om det?

[Gesus]
2

#32 Du vet vilka Peratt och Sassersson är väl? (humanismens (deras egen humansism, ej att förväxla med riktig humanism) egenutnämnda Kling och Klang)

Dom har nog inte stämt någon på ett tag nu, så det kliar väl i fingrarna på dom

LisaKanin
0

Jo TS vet jag men Peratt känner jag inte till.

ru4real
0
[Gesus]
0

#34 Eller gå in på min blogg här för en som Torbjörn säger, aha-upplevelse i flera nyanser, om denne ofriska man + astralreseexperten själv ;-]

(börja "nerifrån")

Varning för upprepat facepalmande…

LisaKanin
0

Suck… *tar mig för pannan*.

[Gesus]
0

#37 Varnade dig…

[Solenn]
0

Låt dom leta, vem vinner på det? Den som har bedragits eller bedragaren? Mörklägg hela rättsalen, placera trollkarlar i främsta ledet, låt dom först undersöka ALLT, och då menar jag ALLT, får vi se hur äkta fysiska seanser är. Häftigt om människans historia måste skrivas om. Tror nån det kommer att behövas? Skrattande

PerOla
5

En del så kallade "andliga" tycker jag är knäpp som vill få stopp för krimskrams och värdelösa produkter. De menar att det som inte är bra försvinner av sig själv. Och vem är jag och veta att de inte fungerar? Nä just det, hur kan jag veta det? Och det kommer ju nya fina produkter som förgyller vår tillvaro! Så det är bara att hala upp 1 480:- och prova denna eminenta, vetenskapligt testade produkt. Inte nog med att du sparar 280:- den kanske kan den rädda livet på dig om blixten slår ner i sängen! Har du tur får den desstom i gång tankeverksamheten samtidigt.

Och är du en Alien som ser detta fantastiska erbjudande någonstans på Plejanderna, så kan du inte nyttja detta erbjudandet. Det gäller bara jordbor!

Är det försent att anmäla sig till skeptikernas årsmöte?

http://www.earthingpeople.se/sv/styled-3/index.html

http://www.earthingpeople.se/sv/styled-2/index.html

Oj, jvad jag raljerar så här en lördagskväll. Men det är bara att förlåta mig och skicka lite ljus och kärlek så blir jag snäll igen. Allt är total sanning!

olaka
0

O_o

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Gesus]
0

#40 :-]

LisaKanin
0

#40 SkrattandeSkrattandeSkrattande

[Gesus]
0
[Alienna]
4

Jag köpte boken i förrgår, och har nu läst halva…

Det finns bara ett ord som beskriver min syn: RESPEKT!

Jag blir alldeles matt vid tanken på vad författaren gått igenom, och faktiskt gett sig i kast med. En äkta svensk riddare …    Kyss

LisaKanin
0

#45 Håller med!

PerOla
0

#45 och #46

Kyss

(med lite röda blossande kinder) Glad

Det jag kännmer nu är att dialogen och framåtskridandet tappar fart. Jag skulle så gärna vilja att vi tillsammans hittade vägar att arbeta med utvecklingsfrågor, etiken, forskningen osv. Hur skulle vi kunna göra?

Joppo
5

#47 Angående forskning så finns ju VoF:s testkommitté. Jag har haft lite kontakt med Jesper Jerkert som håller i det hela och du och han skulle säkert komma bra överens. Såhär skriver de btw:

"Liksom flera av VoF:s systerorganisationer i andra länder bedriver VoF numera en testverksamhet av personer som framträder med påstådda paranormala förmågor och samtidigt är villiga att underkasta dem en vetenskaplig prövning. Syftet är att med vetenskapligt stringenta metoder testa påstådda förmågor som enligt dagens kunskap vore paranormala, eller som på annat sätt strider mot nuvarande vetenskaplig kunskap."

Du själv kanske är intresserad av något slags test?

LisaKanin
2

Jag tycker man skulle samla namnunderskrifter för att AÅ ska bli utesluten ur styrelsen i SMF. Det är verkligen tragikomiskt att han fortfarande sitter kvar där.

Klass
1

#49 LisaKanin

Ett annat alternativ, som nog är lite svårare och kanske kräver lite mer engagemang, är att gå med i föreningen (kanske till och med i styrelsen) och påverka därifrån.

ru4real
2

#49, tycker nog att de som arbetar/pysslar inom den sfären skall göra det. Om skeptiker drar igång ngt sådant blir det bara ett j*vla liv om det tror jag.

[Gesus]
0

Ja jag håller med #51 det ska nog göras av "troende"

Har för mig det finns siter som man kan starta en egen "lista" och göra namninsamlingar på.

Det kunde ju vara fränt att starta en sån, kan ju inte skada.

Eller en Facebook grupp/sida som folk kan skriva på och sen kanske "lämna över" till föreningen..?

[Gesus]
1

Per Ola, och ni andra, jag kom att tänka på, hur hade det varit om Anders inte blivit avslöjad. Och är det så mycket annorlunda nu än om han inte blivit det?

Vad har hänt, vad har ändrats liksom, förutom lite tjafs på forum (och boken)?

LisaKanin
0

#50 jo, då måste man väl syssla med någon form av medial verksamhet själv antar jag.

Jag håller för övrigt med om att det inte är någon större mening med att "aktiva skeptiker" startar någon namninsamling, det skulle till och med kanske bidra till "stackars-AÅ" kören.

Men jag tycker att det definitivt vore en mening med att starta en sådan namninsamling. Om inte annat kunde det kanske visa AÅ själv och de andra i denna "förening för kvalitetssäkring" eller vad de tycker att de är, att det faktiskt finns dom som tar det här området på så pass mycket allvar att de kräver att någon som har gjort bort sig så mycket inte kan sitta i en sådan styrelse. Det är ett hån och helt löjeväckande för hela området tycker jag. Det gör det till ett stort skämt.

#53, det verkar vara business as usual för AÅ och verkar ha varit det mer eller mindre direkt efter avslöjandet också. Helt vansinnig är det.

Denna kommentar har tagits bort.
PerOla
0

#48 Kanske det, men det får i så fall bli senare. Jesper får väl kontakta mig så får vi se. Rent generellt är jag enbart intresserad av tester och forskning som görs och kontrolleras av så neutrala forskare som möjligt där syftet är att hitta verktyg som låter sig göras i de här sammanhangen och där man är ute efter att utveckla forskningen än att se om enskilda personer har eller inte har paranormala förmågor. Vad jag säger är att forskningen är viktigare än att jag personligen ska bevisa något för de som inte tror. #53 Inte mycket. Men jag är inte färdig ännu…

PerOla
0

Om Ipaden hänger sig en gång till i redigeringen av mitt inlägg så går det kanske från "inte ett skit" till "inte mycket" till "försumbart"? :)

[Gesus]
0
ru4real
11

Hahahaha (från smf's hemsida):

A. Svenska medial förbundets definition för att räknas som medial

Person som på evidensbaserade grunder kan påvisa kontakt med andevärlden.

Så, det finns inga meddlemmar då?

[Gesus]
0

Den spiritualistiska filosofin grundar sig på 7 principer.

1.      Gud är vår fader

2.      Syskonskap mellan alla människor

3.      Andlig gemenskap och guidad ledning

4.      Andens odödlighet

5.      Personligt ansvar

6.      Återverkan av alla våra handlingar

7.      Vägen för framsteg är öppen för alla som vill gå den

Eller

http://www.miaottosson.se/Spiritualismens-7-grundprinciper.htm

[Gesus]
0

Fick boken idag, plöjer nu…

LisaKanin
0

#58 tack!

LisaKanin
0

#61 Vad säger du om boken Gesus?

[Gesus]
0

#63 Snart klar med den

Blir nog en ny tråd…

Har du läst den?

PerOla
0

#64 Hmmmmmm, intressant att läsa vad du kommer fram till. Eller kanske inte…:)

[Gesus]
0

#65 Inte klar med den än. Men där är ju en del…

Du ska få dina fiskar varma Per Ola ;-]

Där är många frågor, får c om du kan (inte klarar) svara på dem sen…

Intressant är att Anders Åkesson säger att Colin Fry var en "bedragare" vad säger Jane om det, hon gick väl i Anders cirkel ellevedehetter?

LisaKanin
0

#64 ja, jag har läst den. En av de där sällsynt riktigt bra och meningsfulla böckerna på det "andliga" området tycker jag.

PerOla
0

Kan man välja sushi? ;-)

Återkom med frågorna. Klarar jag dem inte så får vi blanda in "låtsasforskarna" på det andliga området. Det finns gott om sådana…

Tack :)

[Gesus]
4

Jag har inte läst klart hela boken än och har det lite körigt med annat + att jag fått din (Per Olas) kompis, Camilla Elfving Persson "på halsen" på min blogg ;-]

Men jag kan ta upp en fundering jag fick när jag läste/läser boken.

"Pete" den ena av andarna berättar väl att "den självlysande handen" kallas kärlekens ljus (detta ur mitt minne, så inte 100 att det stämmer helt)

Om Pete säger detta, då vet han, en ande från andevärlden som tydligen är med på alla Anders seanser, inte om att det är fusk med handen och leran!

Men om Pete "vet" om det, så är Pete med på fusket… (jag "vet" såklart att ALLT bara är fubb, men ni greppar va)

Om man då utgår från att "Pete" är "fusk" och ingen ande från andevärleden, då "rasar" väl ALLT som Pete är inblandad i?

Han/Pete snacker väl med/om Simon och Simon om Pete tex?

Då kan inte Simon heller vara en ande, om inte han då också skulle vara lurad av Pete och inte veta att Pete inte är en ande..?

Pete "förklarar" väl även en hel del hur och vad som ska hända under seansen också…

Så, vet "Pete" om att det är självlysande lera eller "tror" han att det är ectoplasma och andevärlden osv..?

Neutralis
0

Återkom med frågorna. Klarar jag dem inte så får vi blanda in "låtsasforskarna" på det andliga området. Det finns gott om sådana…

Ja, Jane har en förmåga att påstå sig veta saker… som egentligen har talats om för henne eller har förekommit i allt för gamla & naiva böcker.

PerOla
6

Du får kalla mig woo-woo fast jag inte gillar det. Du får kalla mig självbedragare. Du får kalla mig vad fasen du vill utom att jag skulle vara kompis med Camilla Persson. Jag kan inte bevisa det vetenskapligt, men det kanske räcker med att jag påstår det ;-)

Jag ber att få gratulera till dina tankebanor. Jag hoppas till min gud (ok att skriva så?) att fler har samma funderingar som du har. Det spelar ingen roll vem som pratar om "kärlekens ljus" eftersom;

1. Utifrån resonemanget att andevärlden finns, så skulle de (andevärlden) inte acceptera ett fuskande medium. Och utifrån tanken att det är guider som kommer igenom…no way…så, ja då är svaret självklart.

Det finns förstås medier som pratar om busandar och lägre stående energier. Det är ju bra att dra till med när någon blivit påkommen med brallorna nere. Blir man inte påkommen, så påstår man att de som kommer igenom i det fysiska mediumskapet är de renaste energier man kan tänka sig…

Tröttsamt? På fråga A svarar vi "vet inte" och på fråga B svarar vi "Halland".

2. Utifrån resonemanget att andevärlden inte finns, ja det svaret ger sig själv direkt…

Med andra ord - hur man än vrider på sig, så sitter arslet där bak.

LisaKanin
4

#69, på vilket sätt har du fått CPF på halsen på din blogg? Jag hittade inga kommentarer av henne. Eller har hon skrivit om dig på sin egen? Vill helst inte gå in på hennes och läsa eftersom jag nästan får hjärtinfarkt av hennes olidliga självgodhet, uppenbara projektioner och manipulativa ordbajs. (Och jag är inte någon skeptiker).

Joppo
1

#72 CEfP härjar runt i kommentatorfältet i detta inlägg: http://gesusbloggen.wordpress.com/2012/07/14/varfor-fortsatter-dom-tro-pa-detta-trams/

[Solenn]
2

Camilla Elfving skriver om sig själv att hon är en respekterad andlig lärare med gåvor som ”står ut” eller nån tycker det men det står så på hennes sida Om Camilla. Var och en kan därför dra den slutsatsen att det är hennes omdöme om sig själv.

Tänk att jag håller helt med, hon har en exceptionell förmåga att beskriva sin forskning på ett obegripligt sätt. Ordbajseri var rätta ordet LisaKanin!

Boken I total sanning har jag nu läst och den var skitbra. Kan bara inte begripa hur så många lät sig luras av taskspeleriet. Låta sig luras in i ett mörklagt rum på det viset. Sen är frågan varför ni inte avslöjade bluffen direkt, på stört, utan satt där och lyssnade på storskojarn ytterligare en dag. Begriper mig inte på folk. Vad mer behövs för att fatta att ni gått på världens nit än att hitta en självlysande lerklump? Chockad? Konstig reaktion att inte göra nåt alls på direkten! Sinnesnärvaro? Kanske det! Få erkännandet på band var inte direkt feltänk förstås. Smart? Ja!

[Gesus]
1

#72 Nja jag menar lite på skoj, fått på halsen. Hon är jättevälkommen där.

Men av någon anledning försvann hon utan att svara på frågorna hon fick…

Särskilt den om hon är medlem i H&K eller inte, vilket hon hon inte riktig vill svara på (erkänna) tydligen, utan snackar runt ganska bra. (hon var med där senast 8 juni jallafall, det vet jag)

Men det är klart, om man påstår att folk förföljer och mobbar med mera, så är det svårt att medge att man är med i 1 förening där ordförande m.fl håller på med just det!

Jag "vet" att Torbjörn Sassersson är "inblandad" i hennes webbplats, eftersom han skriver där som admin, så jag är inte så förvånad över att hitta textrader som:

"jag gör kontinuerliga effektmätningar och utvärderingar vilka tyder på att många människor har kvalitativa andliga upplevelser"

"En kvalitativ intervju som gjordes 2011 visade att många haft omfattande, andliga insikter och djupa transformerande upplevelser"

Luktar det inte "skribenten" och rykteshanteraren med mera lång väg ;-]

[Gesus]
1

Smaka på denna från hennes webbplats:

"Camilla Elfving (ex Persson) is a highly gifted and unique Spiritual teacher who has been a channel for higher vibrating dimensions for more than 20 years." + "However, she had, and still has, a very earthly life as well and, without a conflict, a fascination for Science and critical thinking."

Det är ganska skoj + underligt att jag inte har hört talas om denna fanstistiska människa alls under min lite mer än 1 års tid som "grävande skeptiker" :-]

Fast det kanske visar på att jag är en usel grävande skeptiker iofs. Eller är det för att jag inte grävt i "higher vibrating dimensions". Jag har hållt mig mest till internet…

Och vad är det med påstådda medier, att dom alltid ska påpeka att dom är typ "skeptiskt inställda"? ("for Science and critical thinking")

Tror alla (?) påstådda medium som uttalar sig i Per Olas bok säger det.

LisaKanin
0

#76 *kräks på självförhärligandet* särskilt i kombination med att man beter sig som en särdeles otrevlig person i allmänhet och väldigt långt bort från "andligt utvecklad" på något sätt i synnerhet, när man läser hennes blogg och böcker. Någon som kommer ihåg all galla hon spydde över just Sassersson i sin bok "Resan inåt?" Han var en människa utan någon som helst intuition, en "vilsekommen guru" och hade fiskögon, med mera. Nu är dom tydligen bästisar.

[Gesus]
0

#77 Jasså mot lilla Torbjörn… Ja dom har inte så långt minne i den branchen, särskilt inte om det handlar om att kunna dra in deg.

Det måste jag försöka kolla upp, fast kommer INTE köpa någon bok kan jag väl säga ;-]

Ska försöka hinna kolla lite om CEP och hennes "forskning" och plita ihop 1 inlägg så fort jag hinner…

http://www.vibrosense.se/kunskapsbank/medicinsk-bakgrund/vibrationsskador-havs

[Gesus]
0

Har kommit över 1 ex av Resan inåt ;-]

Imponeras direkt av att dom "räknat ut" att 5% av alla vuxna människor har haft en nära-döden-upplevelse..!

Inte illa, undrar hur dom gjort den undersökning world wide?

[Gesus]
1

#77 Har kollat lite snabbt i boken… Ojojoj det är aliens, resor till andra planeter, döda som snackar genom människor, sädesfältscirklar, astrologi, dimensioner, frekvenser, vibrationer, astrala plan med mera och denna nya för mig, paranormal hörsel!

Shiiit asså…

Det är då "Peter" som är Torbjörn Sassersson alltså, han med ögon som en död fisk! Som bara stjäl energi från CEP och helt utan någon intuition och bara gjorde "fel" grejer…

En del stämmer ju iofs på TS ;-]

Men var CEP och TS ett "par"? Verkar lite som ett kärleksdrama där när Johnny kommer in i bilden osv.

Var det tom CEP som TS var hemma och kysste på pannan när han gjorde sin 1:a astralresa kanske?

Att dom 2 umgåtts förklarar en hel del ju..!

Har inte kollat upp det, men hon skriver ju om någon film dom spelade in. Någon som vet om den finns att c på?

groblad
0

Vem är CEP, och är TS trådskaparen eller Torbjörn Sassersson?

[Gesus]
0

#81 Camilla Elfving Persson och Torbjörn Sassersson (c #76 + #77)

chik
1

Puttar..

Håller på o läsa boken.Intressant…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.