Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 3013 ggr
piotrr
0

Utomjordingar på besök?

Hur sannolikt tror ni att det skulle vara att utomjordingar kontaktar oss någon gång under er livstid? Eller någon gång under de kommande 100 åren? Eller någon gång innan mänskligheten dör ut?

Det handlar ju om jättestora avstånd bara till den närmaste stjärnan, och det lär väl inte bo någon just där (trippelstjärnesystem, mycket invecklat, mycket strålning).

Själv hoppas jag att vi får kontakt, men egentligen tror jag inte att vi kommer att få det. Jag tror till och med att vi är en av de första intelligenta arterna som hunnit uppstå under universums 13,7 miljarder år långa liv. Tyvärr. :(

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
1

Personligen tror jag inte på att vi kommer att bli besökta eller att vi har varit det, men det är en kul tanke. Läste mycket av Von Däniken när jag var yngre och tyckte det var skithäftig med alla hans teorier. I vuxen ålder tror jag inte alls på det, men som sf är det underhållande.

piotrr
3

Jag tror inte alls (längre) att vi fått besök tidigare, men egentligen är det ju nästan precis lika sannolikt att vi skulle ha blivit besökta under de senaste 1000 åren, som att vi kommer att bli det under de kommande 1000 åren.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Starman]
1

Åh, sånt här är så roligt för det ger utrymme åt fria spekulationer. Just hur sannolikt det är tror jag blir minst sagt svårt att svara på, eller så kan man ju göra det komplicerat och säga att just sannolikheten att det skulle inträffa är i det närmaste oändlig. Det kommer väl med ständig förändring, har jag antagit, och ett universum som till synes expanderar allt snabbare åt alla håll och kanter. Jag menar, det kanske finns någon äldre civilisation långt där ute i periferin som upptäckt ett sätt att skapa "maskhål" och vips så står de här på jorden. Eller kanske skickade de självreplikerande nanorobotar i kurs mot vår planet för miljarder år sedan, vilka sedan monterar ihop sig själva till kloner av den främmande civilisationens medborgare, varvid en tjock stråle laser bryter genom stjärnhavet och laddar upp spegelmedvetanden (hjärnor i kod) i klonerna. Men utan all data i handen så är det ju såklart omöjligt att bedömma sannolikheten för att vi skulle få besök. Personligen tror jag av någon anledning dock att det är osannolikt att vi skulle få besök inom vår egen livstid som art ens, med tanke på vilka enorma ytor besökarna måste ha lagt bakom sig innan de kom till våra kuster.

Neutralis
5

Dumstrutar, vi har ju redan fått besök. Formationerna i kornfälten vittnar om just det, eller? Flört

Geru
0

Jag vet inte. Dom kan ju ha skitit i oss för vi är lite… Ja, korkade, rent utsagt. Resa mellan stjärnorna är ju inte omöjligt direkt, bara drygt och jobbigt när det kommer till energin som krävs.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[kvasthilda 72]
0

Jag tror att det finns intilligent liv på andra planeter men vi människor är ju rätt aggressiva som dödar vår egen art av andra skäl än djuriket och sannorligheten är stor för mig att om det skulle komma varelser från andra planeter skulle vi snabbt döda dom, har sett en del notiser där det berättats om krachade ufon där regeringen i Usa tagit varelserna och utfört tester på dom och jag kan tänka mig att dom utfört horribla tester utan bedövning på dessa…

Så om dom är minst lika intilligenta som oss människor skulle dom hålla sig långt borta från oss…

ru4real
5

#6;

Nja, djur dödar varandra också, av andra skäl än mat. T ex revistrider, maktkamper och den enkla där lejonhannar biter ihjäl ungar från en tidigare rival hos hans nuvarande hona. Så det där är en försköning.

Jag tror ibland att man tillskriver djur ädla egenskaper som vi tycker oss sakna hos oss själva, när djur kan vara precis lika hjärtlösa som oss.

[kvasthilda 72]
0

#6 jo du har rätt att djur dödar båda varandra och andras ungar för att föra sitt blod vidare och att arten ska hållas frisk och stark. det är sant men dom dödar inte av maktbegär, hämnd, avundsjuka osv

ru4real
3

#8 Jo, tyvärr så dödar de av maktbegär, apor har ibland regelrätta krig mellan olika familjer och stammar. Teritorialstriden, revistrider och annat.

Avundsjuka finns även det dokumenterat i djurvärlden, även om det inte tar sig exakt samma form som hos oss; http://www.livescience.com/3124-dogs-feel-envy.html. I denna korta artikel (man måste betala för att ladda ner hela) har man avhandlat bl a  hämnd hos Makaker.

Så, djuren är varken bättre eller sämre än oss, tyvärr kanske.

Fler exempel:

Chimpanzee Politics: Power and Sex among Apes

[kvasthilda 72]
1

#9 ok så har jag inte tänkt???

Ja man lär sig hela tiden!! Glad

Sara D
1

Intressant tråd :) Lite tankar bara:

Även om det är långa avstånd i universum (och långa tidsrmder enligt vårt sätt att uppfatta tid), är det kanske inte säkert att det är på det traditionella "filmsättet" som ett besök skulle gå till - om vi skulle få ett. Kanske universum har "fler lager" om man säger så, dvs fler dimensioner och att ev besök inte följer vår jordsliga tidsräkning och/eller vår "vanliga" perceptionsupplevelse, och därför kan vara svåra att upptäcka. (?) Är det inte det som kvantfysiken pekar mot - eller är jag helt ute och cycklar?

piotrr
5

Sara D,

Kvantfysik har inte så mycket med det att göra, kvantfysiken handlar mer om hur vår nuvarande verklighet fungerar på mycket liten nivå och det mysterium det innebär att universum verkar fungera på ett väldigt annorlunda sätt på liten skala än i stor skala. Bortsett från ett litet experiment om ljusspalter…

Däremot får jag vibbar av kosmologi och multiversum-teorin när jag läser det du skriver, Sara.

Multiversum är tanken att vårt universum är ett av flera väldigt liknande universa, där saker bara är lite annorlunda, kanske på grund av en mycket liten skillnad som gav stora resultat.

Den tanken stöds, säger somliga, bland annat på att om du skickar EN foton genom en pappskiva med två spalter i, så kommer TVÅ ljusfläckar att dyka upp på väggen bakom. Teorin är att i VÅRT universum får man två ljusfläckar, medan i ett annat universum får man inga fläckar alls på väggen. (Egentligen tror jag att spaltexperimentet bara visar att fotoner inte är några pyttesmå "bollar" som studsar igenom hålen i pappskivan, utan istället att ljus beter sig som en våg som slår in genom två luckor i en pir och bildar två mindre vågor innanför piren.)

Hur som helst, i multiversumteorin finns tanken om att universa kan ligga som skal på en lök omlott om varandra, med lite avstånd emellan. Dessa universum är inte helt platta, de böljar sig som ett lakan som viftar i vinden, och ibland nuddar de vid varandra. Dessa "lakan" kallas i kosmologin för "ett brane, flera branes", uttalas som "brain" och "brains". Tanken är att när sådana lakan nuddar vid varandra, genomskär varandra, så kan föremål från båda universum mötas och kanske sätta igång ett big bang.

Men tänk om vad som egentligen händer är att ett andra Jorden plötsligt dyker upp intill vår egen planet? Tänk om det inte blir någon stor explosion, utan bara en slags portal som plötsligt öppnas ur ingenstans, och lämnar av ett par resenärer?

Det är i modern fysik omöjligt att färdas snabbare än ljuset. Det är … inte bara energin som går åt som skulle vara större än all energi i universum, det är också en fråga om tidsresor. Att resa snabbare än ljuset skulle nämligen betyda möjligheten att resa tillbaka i tiden och komma fram innan man reste iväg. Jag har för mig att det krävs mer än en resa, mer än en farkost, men problemet är att om man KAN resa i tiden, så kan man också vända upp och ner på orsak och verkan, och om man kan vända ner på orsak och verkan, så riskerar universum att sluta fungera. Och det vore… mycket dåligt.

Men om man inte alls reste i tiden. Om man bara passerade från ett helt annat universum som inte har samma tid som oss, in i vårt universum, så skulle ingen tidresa ha skett. Det kanske vore OK. Kanske.

Det är stora, spännande tankar att ägna sig åt.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism