Vitamin väkelsemöte
I onsdags blev jag uppringd av en dam som sett en artikel om mig i tidningen och ville bjuda in mig till en föreläsning om ett företag som tillverkar vitmainer, hon ansåg att jag skulle kunna passa för detta eftersom att jag har mitt mål som änglaorakel att alla ska må bra….
Jag åkte iväg på detta möte och blev förfasad och frustrerad.
Företaget heter PM och dom hävdade en massa strunt att tex
Det är för att vi äter sämre och minder med vitaminer som vi får canser, hjärt och kärlsjukdomar och alla andra sjukdomar som har kommit senaste årtiondet….
För att vi ska må bra så måste vi äta minst 6 frukter eller olika grönsaker om dagen enligt dom..
Jag ville fråga hur i helskotta överlevde man innan då folk åt kött, gröt och potatis???
Vidare så påstod dom att man gjort tex a-vitamin vattenlöslig så vitaminen tas upp lättare i kroppen och man kissar ut resten….
Ööööh feeeeel!!! A-vit är fettlösligt och ska till levern för att omvandlas, det är ju därför vi blir gula när vi äter för mycket a-vit….
Vidare så sa man att när vi druckit en vitaminblandning så ska man få en sk "flush"
Jag har sett en sådan "flush" och det beter sig som ett nässelutslag som lägger sig efter 15 min..
Det är helt galet att man ska stoppa i sig något som ger en sån alarmreaktion i huden att man får nässelutslag och dom menar på att det är huden som syresätts, tusan heller!!!
Sen rekomenderar dom att man ska ge detta till sina barn vilket jag aldrig skulle ens tänka på!!!
Jag var så arg när jag sträckte upp handen för att ifrågasätta allt detta men dom totalignorerade mig och valde dom som tydligen varit med förr och antagligen hade uppgiften att berömma denna produkt.
Jag fick verkligen en utmaning att lära mig hålla tyst och sitta still..
Det hela kändes som ett Väckelsemöte och folk satt och nickade och trodde på allt detta, tragiskt!
Vart tog det sunda förnuftet vägen???
När det äntligen blev paus så drog jag snabbare än blixten därifrån!!!
Men jag är samtidigt tacksam över denna utmaning att hålla tyst fast det skrek i hela mitt inre, jag hade helst velat ställa mig upp och fråga vad tusan dom håller på med, dessutom är dessa produkter skitdyra…
Sen hade dom makeup som skulle vara sååå bra och jag tänkte att om det är så bra och hälsosamt så är det naturligtvis ekologiskt och inte djurtestat, men man sa inte ett ord om detta så jag fick bilden klar för mig…
Detta vore ett fall för Uppdrag granskning!!!
Jag vill tillägga att innan 50 talet då man skapade margarinet så var hjärt och kärlsjukdomar och canser (kräfta som man sa då) inte så vanligt och det är min teori att vi äter för mycket kolhydrater och för lite riktigt fett som gör att vi blir sjuka.
Men jag är samtidigt tacksam över denna utmaning att hålla tyst fast det skrek i hela mitt inre, jag hade helst velat ställa mig upp och fråga vad tusan dom håller på med, dessutom är dessa produkter skitdyra…
Det enklaste är väl ändå att sitta tyst? Det hade däremot varit starkt om du hade rest dig upp och frågat vad tusan de håller på med, eller?
#2 att resa mig upp och fråga vad tusan dom håller på hade inte lett någonstans kände jag utan bara till negativitet…
Hade nog blivit utkastad så det visslade om det och jag kände inte för den förödmjukelsen…
Tänk dig att vara med på ett väckelsemöte med Livets ord och ställa sig upp och fråga vad tusan dom håller på med, det hade inte hjälpt någon utan den som hade gjort detta hade blivit idiotförklarad minst!
Hmm, ja kanske idiotförklarad av de mest ingrodda följarna men vad gör väl det? Det sitter förmodligen andra som tänker som dig och kanske hade känt sig lättad att det inte bara är nickedockor som sitter där.
En reaktion som kommer utifrån sin egen övertygelse leder omöjligen till negativitet… Snarare en stolthet att "jag" vågade reagera. Det påminner om vissa medium som får härja fritt med sin svada utan att bli ifrågasatta. Så fort någon deltagare börjar ifrågasätta det mediet säger, så är det startskottet för övriga att ställa "jobbiga" frågor.
#3 jo det är sant :)
Var det Fitlineprodukter föredraget handlade om? Jag har för mig att det tillverkas av ett tyskt företag som heter PM International.
Jag har tidigare debatterat lite med en försäljare av nämnda märke och jag fick inte heller något bra intryck. För det första verkade de använda sig av MLM-försäljning, vilket redan där gör att en massa varningsklockor börjar ringa.
Dessutom kom de med en massa konstiga påståenden som det där med de vattenlösliga vitaminerna, 10 gånger snabbare upptag mm. Den där "flush"-grejen har jag också läst om tidigare. Om jag förstått det hela rätt så är det en helt naturlig och verkningslös effekt av något specifikt ämne… Jag har ett svagt minne av det kanske var folsyra, men det är möjligt att jag minns fel.
Dessutom verkade priserna vara helt bananas om man jämförde dem med liknande produkter. Iofs är väl det inte så konstigt om man väljer att använda sig av en så pass ineffektiv distrubitionsmetod som MLM :)
#6 du har aldeles rätt att det var Fitline och detta gjordes i Tyskland.
#7 Där ser man
Då var det nog bra att du inte nappade på deras erbjudanden. Jag är ytterst skeptisk till att de har några vetenskapliga studier som ger stöd åt deras påståenden och jag är som sagt också ytterst tveksam till deras affärsmodell som verkar vara uppbyggt som ett pyramidspel.
Statistiskt sett är det löjligt låg chans att man lyckas tjäna några pengar i en sådan affärsmodell. I många av de här bolagen är faktiskt chansen under en procent att man lyckas generera någon vinst överhuvudtaget: http://mlm-thetruth.com/research/mlm-statistics/shocking-stats/
Dessutom är det väl knappast moraliskt försvarbart kränga på nära och kära en massa produkter med tveksam effekt.
Med lite kritiskt tänkande och en liten miniräknare borde man ju ganska snabbt kunna avfärda sånt här som omöjligt, det finns helt enkelt inte tillräckligt många människor för att man skall kunna tjäna pengar på det.
kvasthilda 72, du skriver:
"Jag ville fråga hur i helskotta överlevde man innan då folk åt kött, gröt och potatis???"
Man gjorde inte det, inte en enda av dom lever i dag.
(sorry, kunde inte låta bli)
#11 hahahaha!!! Nu var du rolig!!!
Men jag har faktiskt kvar min mormor som är 94 år och som under många år i tidigt 1900 tal inte fick tag på grönsaker och frukt för det var både dyrt och svårt att få tag på…
Förr så dog man av andra sjukdomar och många dog när dom fick en höftfraktur…
#12 Man dog av cancer (kräfta) och hjärtinfarkter och många av dagens sjukdomar förr också.
Diabetes som inte gick att behandla särskilt bra innan insulinets tid t.ex
/Maria
#13 ja sjukdomarna fanns men dom var inte lika vanligt förekommande som idag och efter 50 talet då vi skulle smälla i oss margarin och mer kolhydrater.
Angående MLM så tror jag att det är ett fint alternativ att tjäna pengar på men då ska produkterna vara bra för hälsan och miljön…
När jag köpte sommarstuga i Dalsland för många år sen så hittade jag Aftonbladets läkareskrifter tror jag hittade 7-10 små böcker och den tidigaste var från 1910 som jag gillade att läsa eftersom jag är gammal undersköterska och vad jag fattade så var inte hjärt och kärlsjukdomar och Kräfta särskilt vanligt, inte heller diabetes typ 2 men typ 1 fanns och då dog man snabbt…
"…och vad jag fattade så var inte hjärt och kärlsjukdomar och Kräfta särskilt vanligt…"
Alla de sjukdomarna drabbar äldre, och ju äldre befolkningen blir, desto fler som drabbas av det du nämner.
Nu sitter jag lite upptagen, men den som vill kan gräva lite i statistik gällande dödsorsaker.
http://www.scb.se/Pages/Product____6936.aspx
Vill man jämföra med medellivslängd så tror jag det finns här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____25830.aspx