Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkonsumentmakt
Läst 2649 ggr
[kvasthilda 72]
0

intressant på nyheterna

Nu ikväll när jag tittar på tv4 nyheterna ser jag ett repotage om ägglossningstest som säljs på apotek och marknadsförs att man ökar sina chanser att bli gravid med dessa.

Detta är inte vetenskapligt bevisat utan en professor rådgav att man skulle hellre använda pengarna till att köpa en flaska god vin och en middag för att bli gravid.

Man menar att ägglossningstesten stressar istället och förhindrar en graviditet..

Vad anser ni om saker som säljs på apotek och som lovar saker dom inte tydligen kan hålla???

Dvs apotek säljer saker som inte är vetenskapligt beprövat jag vet ju att vården är ju väldigt hård med att allt som används där ska vara vetenskapligt bevisat….

Tycker ni att det är ok att apotek säljer sådant?

JonasDuregard
3

"Vad anser ni om saker som säljs på apotek och som lovar saker dom inte tydligen kan hålla???"

Inte bra. Men det var kanske en retorisk fråga Glad.

"Detta är inte vetenskapligt bevisat utan en professor rådgav att man skulle hellre använda pengarna till att köpa en flaska god vin och en middag för att bli gravid.

Man menar att ägglossningstesten stressar istället och förhindrar en graviditet.."

Två påståenden som inte heller är vetenskapligt grundade? Fast Apoteket borde kanske få sälja rosévin som fertilitetsbehandling ObestämdGlad.

"Dvs apotek säljer saker som inte är vetenskapligt beprövat jag vet ju att vården är ju väldigt hård med att allt som används där ska vara vetenskapligt bevisat…."

Apoteken är väl idag så gott som helt skilda från vårdapparaten? Det säljs massvis med saker på apoteket som inte är vetenskapligt beprövade. Dels typ sexleksaker och senap, men även naturmediciner och sådana saker florerar på dagens apotek.

"Tycker ni att det är ok att apotek säljer sådant?"

Ägglossningstest, ja. Men jag anser inte att man bör få påstå saker om dess effekter utan att ha stöd för det.

groblad
1

Såg filmen Hälsoresan med Lasse Åberg igår, igen. Den var faktiskt bättre än vad jag mindes.

En kvinna i filmen hade köpt potensplåster till sin man.
-Ska jag sätta dom över ögonen? Var hans kommentar :-)

På frågan: "Tycker ni att det är ok att apotek säljer sådant?" är mitt svar att jag inte tycker någon ska få sälja saker eller tjänster med löften de inte kan hålla.

piotrr
0

Jag läste artikeln och det verkar som att kritiken mot testerna är främst att de inte är helt träffsäkra - precisionen är 24-48 timmar - och att de flesta samlevande par har större chans att få barn om de bara slappnar av och har sex regelbundet. Till exempel är det lätt hänt att man har sex för sent för att befruktning skall kunna ske, om man väntar på att få "grönt ljus" från ägglossningstestet, eftersom det tar en stund för spermierna att simma fram och ägget bara lever i 24 timmar eller så.

Detta betyder sammantaget inte att testerna är värdelösa - de användes trots allt inom sjukvården redan innan - utan att de överanvänds, och används på fel sätt, köps i större volymer än nödvändigt och att de i de allra flesta fall är helt överflödiga eller till och med ett extra stressmoment i något som fungerar bättre om man INTE försöker planera det.

Här är ett par artiklar om "nyheten", som ursprungligen är från TT:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-planerar-sin-graviditet_7468074.svd

http://www.di.se/artiklar/2012/9/3/agglossningstest-dyra-och-onodiga/

"Men Kristina Danielsson, professor i gynekologi, säger att testerna kan leda till stress och bör användas endast om graviditeten dröjer."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tester-for-agglossning-far-kritik

"– Att fokusera helt på barntillverkning är ingen bra idé, utan det bästa är att försöka må bra. Stress kan ha negativ påverkan. För de flesta är testen dyra och onödiga. Det är bättre att slappna av och inte tänka så mycket, även om det är lättare sagt än gjort."

Jag råkar själv befinna mig i en situation där ägglossningstester är väldigt praktiska, så jag kan vara lite jävig.  Men observera att det inte står något om att testerna skulle vara ovetenskapliga, för det är de.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
1

"Men observera att det inte står något om att testerna skulle vara ovetenskapliga, för det är de."

Saknas ett 'inte' där någonstans?

Hellas
2

Jag har sedan länge reflekterat över Apotekets förändring från att ha varit relativt strikt med sitt sortiment till att idag sälja både smink och alternativ medicin.

Bra eller dåligt?
Jag tycker inte det är bra, vi har idag en tro på att Apoteken säljer vetenskapligt beprövad medicin där man inte ska behöva förlita sig på placeboeffekt vilket gör att själva namnet "Apotek" lurar oss konsumenter.
Man köper och har en övertro på produkterna bara för att det säljs på ett Apotek.

#1 Jonas, Senap är en produkt som Apoteket haft sedan urminnestid. Idag säljs det nog som tradition men Senap var förr en medicinalväxt i den svenska farmakopén.

Citat från http://www.shenet.se/vaxter/senap.html

Arvid Månsson på 1600-talet hämtar från antika författare, arabiska läkare och
tyska örtaböcker många dygder hos senap: Fröna mosade eller kokta till lag och
förtjockade med honung dräper maskar i håret (löss och gnetter) och tagna
invärtes i blandningar med annat är de t. ex. bra för att rensa huvudet, mot
huvudvärk och kräkningar av huvudvärk. De senare så vanliga omslagen nämns
inte.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

chik
0

Vi har ju Hostmediciner…

Kvasthilda..Vad anser ni om saker som säljs på apotek och som lovar saker dom inte tydligen kan hålla??..

jag är väldigt uppmärksam. Men jag har med lärt mig att det i bland inte hjälper o fråga…För läsa på förpackningen kan jag göra själ o där står ju bara vad som är i..

Men det som jag tycker hjälper är ju bra för mig o det som inte fungerar bryr jag mig inte om..

Sen så mailar jag o kan få bra svar..

Fast inget mail svar från de som håller på med Biogas…Någon som har någon länk….

Vi vet ju att det är bra för miljön..Men hur påverkar det Människa?????

Lena.P är jag i verkliga livet.

ru4real
0

Men bara för att ngt var en medicinalväxt tidigare betyder inte att den fortfarande är bra eller ens har ngn funktion mot det den påstods sig ha vara bra emot. Forskning du vet…

Men jag håller lite med om att apoteket urholkar sitt varumärke en del, detta med att sälja allt från stödstrumpor till sexleksaker (iofs bra för alla kanske inte vågar gå till den typen av butiker). På vissa apotek tycker jag att det finns mer skönhetspreparat än sånt som verkligen hjälper mot ngt.

Och att det kan vara så att livsviktig medicin inte finns i lager på en del apotek eftersom de längre inte har ngn skyldighet att ha dem i lager. Eller att det finns en överkoncentration av apotek på vissa ställen/orter.

Hellas
1

Men bara för att ngt var en medicinalväxt tidigare betyder inte att den fortfarande är bra eller ens har ngn funktion mot det den påstods sig ha vara bra emot. Forskning du vet…

Jag håller med, de ska inte ha kvar produkter bara för att de alltid har salufört dem likväl som de borde vara mer restriktiva då de tar in nya produkter.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

chik
0

Medicinväxter!! ja men vissa finns kvar..fast om jag har fattat det rätt så har mycket omvandlas till syntet'''O det är ju bra..För vi skall ju värna om våra växter*_*

""Och att det kan vara så att livsviktig medicin inte finns i lager på en del apotek eftersom de längre inte har ngn skyldighet att ha dem i lager. Eller att det finns en överkoncentration av apotek på vissa ställen/orter."""

Något som jag drabbas av ofta..Så det börjar o bli en helt vanlig udda butik..

Lena.P är jag i verkliga livet.

groblad
2

#9, chick

Medicinväxter!! ja men vissa finns kvar..fast om jag har fattat det rätt så har mycket omvandlas till syntet'''O det är ju bra..För vi skall ju värna om våra växter*_*

Om du tar älgört så har den en inflammationsdämpande effekt, den är även smärtlindrande. Faktum är att den dessutom är preventiv mot stroke och troligen även mot vissa typer av cancer.

Men, den har hemska biverkningar. Det har iofs även den syntetiska och anpassade varianten ASA, alltså den verksamma beståndsdelen i Treo, Magnecyl, Trombyl med flera, dock inte alls lika kraftig.

Dessutom är den syntetisk varianten enklare att dosera, en växt innehåller inte alltid samma mängd av verksam beståndsdel, det kan skilja en hel del.

piotrr
0

#4, JonasDuregard,

> "Saknas ett 'inte' där någonstans?"

Ja. :D I slutet. Testerna är inte ovetenskapliga.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism