Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 1909 ggr
[kvasthilda 72]
2012-08-26 22:23
1

Hyllad psykos

Jag fick en bok av en väninna förra månaden som heter Änglar i mitt hår av Rhonda Byrne.

Denna bok skulle vara väldigt vacker och många skrev väldigt positiva ord om denna så jag satte igång att läsa boken och blev förfärad….

Denna kvinna skriver om sitt liv med änglarna och på det sätt hon skriver så funderar jag på om hon inte varit i psykos emellanåt för när jag jobbat i vården och haft patienter med pågående psykoser så talar dom ofta om att det sker en strid mellan ont och gott, gud och jävulen…

Det jag förstått vad det gäller änglar och universum är att djävulen inte finns och inte heller demoner och jag tror inte själv att detta finns för vilken kärleksfull gud skulle skapa djävulen? Ne det är vi själva med vår fria vilja som skapar sådana saker…

Iallafall så skriver hon om att änglarna visar henne som barn en händelse som hon ska observera och då är hon inne i en affär och ser hur en liten baby får sitt öga utslitet av en galge i reakaoset på affären, eeeh änglar är kärlekens budbärare och vart var kärleken i detta???

Hon skriver även om att djävulen prövar henne och att djävulen övervakar henne vilket känns som paranoia….

Blir fundersam när så många hyllar denna bok och jag blir aldeles ifrån mig….

ru4real
2012-08-26 22:40
0

Personligen har jag ju jättesvårt med denna typ av böcker, det enda de verkar ge läsaren är ngn form av ångest för att man antingen inte ser eller inte gör ngt åt det man ser.

Tror nog att man bör sortera in denna bok under fantasy eller annan lämplig genre, har svårt som du att se varför en bok av denna typ hyllas. Hyllas för vad? Ngn som skriver om sina vanföreställningar? Om det är ett led i den personens terapi, helt ok. Om inte, så behöver nog den personen profesionell vård.

Antagligen kommer ngn att trigga på djävlarna och änglar och komma med en lång, trist och förvirrad utläggning om detta, men motbevisa mig gärna.

Men om man skall tolka mytologin, så är väl änglar varken eller, de tar inte sida eller bryr sig speciellt om oss, de har sitt att pyssla med och vi är en ointressant del i det hela. Så jag förstår inte heller varför änglar alltid sägs vara så snälla osv. Men, jag tror inte på att det finns, det är bara vår indoktrinering i den "kristna tron" så har gett oss änglar, djävlar, himmer och helvete. Finns inte i många andra "religioner". Så vilken "religion" har rätt?

[kvasthilda 72]
2012-08-26 22:46
0

Det jag förvånas av lite är det sunda förnuftet, visst ska jag erkänna att när jag var ung och läste något i en bok så trodde jag på det för det stod ju i en bok, nu vet jag dock bättre…

Jag tror inte på någon speciell religion eftersom dom flesta religionerna har skrämseltaktik att gör du inte som vi skriver/säjer så kommer något hemskt hända och sånt kan jag inte acceptera…

Biblar och koraner osv är ju skriven av en människa med ego så jag tror inte på en bok som kommer direkt från gud eller universum.,,

För mig är änglarna kärleksfulla och hjälpande men jag respekterar er som inte tror på detta.

olaka
2012-08-27 05:05
0

[Tog bort tvillningtråden/ medhjälpar-Ola]

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Starman]
2012-08-27 13:13
1

Rhonda Byrne har förmodligen inte alls upplevt alla de här fantastiska sakerna, utan hittat på i syfte att tjäna pengar. Godtrogna idioter finns det gott om, och det utnyttjar Byrne i sina böcker "Hemligheten" och "Kraften" i vilka hon tutar i sina fans att man bara behöver önska och så ska "Universum" uppfylla. Synd att det inte funkar för miljarder svältande människor liksom, men Rhonda Byrne skrattar hela vägen till banken.

Edit: Om hon däremot på allvar tror sig ha mött änglar etc, så handlar det nog rimligtvis om psykos. Med stort P. Psykos.

[kvasthilda 72]
2012-08-27 15:09
0

#4 ja jag har läst the secret och håller inte med det som står i den boken…

Saga85
2012-08-31 11:52
0

Tog mig en titt på boken i fråga, och fastnade för följande beskrivning av den: I hennes värld finns det miljontals arbetslösa änglar som svävar omkring.

De får akta sig så de inte blir fast i att många särskilt äldre som arbetat och varit utbildade i vissa branscher har satts att göra helt andra och mer primitiva uppgifter i fas 3 (citat från wikipedia om fas 3-kritik). Änglar borde ju vara riktigt gamla, så kanske borde de ta och förtidspensionera sig?

Jag kanske borde ta och skriva en bok om mitt liv med neonkrypen. De var ytterst verkliga för mig.

piotrr
2012-08-31 22:49
0

Jag tror att det kan vara lockande för en viss sorts människor att lyssna på och läsa böcker av någon som verkligen verkar ett hundra procent stensäker på vad de säger, speciellt om det är fantastiska och positiva saker de berättar om, trösterika saker. Vi lever i en värld med många osäkerheter, eftersom vi lärt oss så mycket på bara de senaste hundra åren, de senaste femtio åren. Då kan det säkert vara en tröst, eller åtminstone en paus, att för ett ögonblick sjunka ner i en bok skriven av någon som är fullständigt tvärsäker på de sagor de berättar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism