Stolligheter
Är med på ett annat forum här på iFokus. Där diskuterades dagis/förskolor och om de är bra eller inte. Hursom… En deltagare hade sin egen lilla teori om att det är inte bra, eftersom det kan ge upphov till adhd hos barnen. Varför kollar man inte upp sånt innan man kläcker ur sig dumheter?
Eller, på ett annat forum var det ngn person som var så otroligt irriterad på att tvättmedlen i handeln var miljömärkta, enligt den personen så var det ju bara kemikalier, farligt och usch i största allmänhet. Samma sak där, kolla upp saker först, en snabb googling iaf. Kemikalier i sig är ju inte farliga, det är ju typen av kemikalie som är farlig.
Men vi har väl haft den diskussionen tidigare, kemikalier kontra "naturligt".
Trams i största allmänhet.
Ack ja …. ADHD har man väl från födseln, om man nu har det. Det kanske beror på att föräldrarna har gått på dagis?
Angående kemikalier så vet väl alla att det är skillnad på naturliga och konstgjorda kemikalier? Eller hur det nu var …
Min syster som har någon form av ospecificerat autismspektrum, fick hör att det finns en ärftlighetsfaktor, att det ärvs från far till dotter. Min fars reaktion var "Jaaahaaaaaa" som att det förklarade en hel del av hans egna upplevelser.
Det KAN finnas skillnader mellan "naturliga" och "konstgjorda" ämnen. När man vet vilket ämne man vill ha kan man framställa just precis det ämnet och inte andra ämnen som brukar följa med "naturligt" som man antingen inte behöver, eller som skulle kunna innebära nackdelar och risker. Å andra sidan, när man tillverkar "konstgjorda" ämnen kan man också få spegelvända molekyler, samma innehåll men med olika kiralitet, vilket kan påverka effekten. Oftast känner man dock till detta, och kompenserar för det genom att efter framställning sortera ut endast de molekyler man ville ha.
I "naturliga" ämnen har alla molekyler "rätt" kiralitet från början. Eller ja.. Ett gift med "rätt" kiralitet är giftigt. Ett gift med "fel" kiralitet är kanske inte det, eftersom det inte passar in i och förstör den process som giftet verkar på. Och vice versa. :D
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Intressant detalj: Doften av mynta och kummin kommer från två isomerer av samma ämne:
http://fof.se/tidning/2001/8/kemi-full-kontroll-over-kemiska-spegelbilder
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Samma länk jag först fick upp när jag efter ditt första inlägg googlade "kiralitet neurosedyn" :-)