Homeopatika
Skrattade en hel del när jag läste denna tråd; http://alternativbehandlingar.ifokus.se/articles/4d713eb9b9cb46222d054df6-homeopatisk-beredning?discussions-1.
Ett ganska kul inlägg i tråden:
"Ja det är fantastiskt hur ngt som är så utspätt kan bli starkare. Vi har ju kört homeopati sedan min dotter var liten, men det har varit svårt att hitta rätt medel..inget har hjälpt ännu."
:-) (min fetning)

Men det är inte särskilt roligt att läsa meningar liknande denna:
"Vi har ju kört homeopati sedan min dotter var liten, men det har varit svårt att hitta rätt medel..inget har hjälpt ännu."
Edit: Äsch, du hann före!
Förutom att du dyckte det var kul.
Du har faktiskt rätt, det är inte roligt, bara sorgligt.
Just det är sorgligt, och lite snudd på barnmisshandel, el iaf lätt vanvård. Men resten är sorgligt på ett helt annat sätt…
Minst lika galet - intyg från homeopater:

Alltså denna rädsla för riktig läkarvård …
Fashinerande hur det går att komma med vilka påståenden som helst i tråden så fort man är för alternativmedicin, men så fort dessa ifrågasätts (av en skeptiker) så är det "utanför ämnet" och tråden låses.
Det handlar nog inte om rädsla för läkarvård utan att läkarvården inte har svar och hjälp,,,Därför söker nog människor annan hjälp…..
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Man bara måste ha svar på precis allt, när man inte får det så tycker man "vetenskapen" är värdelös och inte kan något.
Men homeopaterna vet, och mediumen, astrologerna och konspirationsteoretikerna - alla dom går verkligen att lita på, dom vet allt!
Vågar nästan satsa pengar på att människan som gått till flera homeopater och provat otaliga hittepåmedicine ingalunda visat den riktiga sjukvården samma tålamot utan hälsat på en stressad AT-läkare en fredageftermiddag.
Stockholmssyndromet är kraftfullt!
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#8 Eftersom skolmedicinen bygger på vetenskap kommer det alltid att saknas vissa svar. Och det man "vet" är ibland lite osäkert vilket kan leda till vaga eller försiktiga svar. Så fungerar vetenskap.
Men vissa verkar inte nöja sig med detta utan vill istället ha klara svar, vilket alternativmedicinen ibland erbjuder. Kruxet är att dessa "svar" kan vara rena gissningar och nonsens baserad på pseudovetenskap.
Minst lika viktigt som att få svar är att fråga sig hur svaret ser ut och vad slutsatsen baseras på.
Eftersom homeopati är låtsasmedicin är givetvis ett intyg från en homeopat värdelöst. Ingen skola med insikt ska acceptera sådant lika lite som de ska acceptera intyg från zonterapeuter, reikihealers eller schamaner.
En annan aspekt med tråden jag länkade till är att användaren uppenbarligen tar sitt barn till en homeopat för diagnos och eventuellt vård. Detta är inte tillåtet i Sverige vilket andra i den tråden poängterat.
Tänk om skeptikertrådar låstes lika fort som deras så fort de skulle bli ifrågasatt…
Och det verkar vara ett par olika standardsvar när de tycker att de blir emotsagda; det är en otrevlig ton, det får vara nog med påhopp eller bara trådstängning utan förklaring alls.

#5 (i andra tråden) "Det finns i tinktur med men är starkt och smakar oftast urk"
Snacka om att bara dra till med något på chans! Givetvis kan homeopatika inte smaka någonting.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Men om det är utblandat med t.ex. alkohol så lär det ju smaka - gott enligt vissa, urk enligt andra. :-)
Jag är alltid lika fascinerad av denna ovilja att tro/förlita sig på riktiga läkare, man tror inte på medicin osv. Men homeopatika sväljer (!) med hull och hår helt utan ngnsomhelst koll på vad det verkligen är för ngt. Jag vet ju inte hur min medicin tillverkas iofs, men jag litar på pillertrillarna att de verkligen vet vad de pysslar med m tanke på att en forskarutbildning är ganska lång, de får sina resultat prövade av andra och peerrevieade konstant.
Undrar vad alternativ"medicin"förespråkarna skulle välja mellan t ex antibiotika eller deras vatten?
Har hört ngt galet en gång där en person på allvar trodde att en vanlig c-vitaminbrustablett kunde ersätta t ex treo… Nästa gång jag är bakis kommer jag ta treo, varje gång.

#14 Förvisso.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#8, White lady,
Men det har ju inte hjälpt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Vad är det som inte hjälpt piotr ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Homeopati. "inget har hjälpt ännu."
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jaha, du har provat mot dina åkommor""
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag har faktiskt provat homeopatiska ginseng-tabletter. De funkade inte, och inget ginseng innehöll de heller. Ännu ett tecken på att homeopati inte fungerar alltså!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#21 vad skulle de vara bra emot?
#22 Livet, antaligen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking