aurora massakern
min bror visade med detta idag, och jag kan inte fatta att jag inte tänkt på det tidigare, när man jämför polisens 2 foton, det första är när han precis gripits & identiteten avslöjats, det senare är hans mug shot…och det är ju inte samma person O.o
hans far ska oxo vara en höjdare inom politiken, så det luktar lite cover up här
You can't spell Bitchy without Itchy

Varför tror du inte att det är samma person?
Sedan tror jag du har fel om när bilderna är tagna. Jag tror en av dem är från innan brottet begicks (den där han inte har färgat håret). Sedan tror jag du enklare inser att det är samma persom om du kollar på bilder som inte manipulerats (och lär dig något om fotografering också: om du tar två bilder på dig själv i olika ljus och med olika kameror så kommer du inte se precis likadan ut).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

men om du tittar på ansiktformen, näsan & munne, och även ögonen, så ser man en del skillnad
och fotografering kan jag redan, likaså redigering/manipulation, och jag ser ingen anledning till varför man skulle ha manipulerat ngn av bilderna
You can't spell Bitchy without Itchy

"jag ser ingen anledning till varför man skulle ha manipulerat ngn av bilderna"
Du tror att bilderna togs sammanfogade?
Om du kollar på de två bilderna i sin helhet kommer du se att han har alla födelsemärken på rätt ställe etc.
"men om du tittar på ansiktformen, näsan & munne, och även ögonen, så ser man en del skillnad"
Inte mer än vad som förklaras av att det är två olika bilder.
…näsan & munnen…
Prova att ställa dig framför spegeln och gör de miner som mannen på bilden gör, näsan ändrar bredd otroligt mycket.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Den där bilden är shoppad:p Han har inte sådana blåa ögon.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#5 Sannerligen. Bilden har ändrats på flera sätt (ändrade ljusnivåer, sänkt upplösning). Allt för att göra en ärlig jämförelse svårare.
#6 Japp:p
Allt för att skapa en konspiration, right?:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Undrar när konspirationsteoretikerna inser att de flesta konspirationsteorier är konspirationer.
För en med tränat öga går det snabbt att avgöra att det självklart är det samma person. Kolla födelsemärken, öronens snibbar. Allt är lika. Förutom munnen och näsan.
Men… Prova att le brett, som olaka skrev. Dina läppar blir smalare och din näsa bredare. Det är lätt för mig att genomskåda sådana här s.k. "fotobevis", men förvisso har jag pluggat både Fotografi A och Fotografi B på gymnasiet.
Det är exakt samma person. Samma ansiktsform, mun, näsa, ögon, panna, adamsäpple, alla på exakt samma höjd. Lika långt hår till och med, likadana öron, likadana ögonlock, lika lång utsträckning på skäggstubben, nästan samma längd på skäggstubben, samma färg. Hudtonen och komplexionen skiljer sig lite åt, men det beror på att den vänstra bilden är mer lågupplöst och att vitbalansen är olika.
Jag trodde faktiskt inte att någon skulle låta sig luras av en ny frisyr, ny hårfärg och färgade linser. Men vem vet, på 50-talet lurade ju Stålmannen alla att han var Clark Kent med bara ett par glasögon.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism