Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3181 ggr
[Gesus]
0

Gesus undrar lite!

Detta kanske inte har på Skepticism iF att göra, men…

1. Hur är det egentligen när man döden dör.

Visst stänger ögonlocken sig själv, och inte som i filmer där dom alltid får stänga dom?

Det är väl 1 muskel som håller uppe dom och som alla andra muskler "slutar fungera" när man "drar in årorna"?

2. Vad är det som gör att vissa djur kan och vissa inte/aldrig kan bli "tama"?

Är det storleken på hjärnan eller vad..?

[fixat stavfel]

[kvasthilda 72]
0

Hej på dig Gesus!

Jag har tagit hand om många patienter som avlidit och nej jag har aldrig sett någon som stängt sina ögonlock i dödsögonblicket, jag har fört ner ögonlocken på dom avlidna när vi ska tvätta och göra iordning kroppen.

Din andra fråga kan jag inte svara på…

Geru
1

Alla däggdjur kan bli tama tror jag, frågan är hur tama. Djur kräver respekt, och är det rovdjur kräver dom mer respekt och att man pratar med dom på deras vis. Flockdjur är annorlunda, dom har en mer naturlig ledare och då så kan människan ta den rollen, i varje fall för en stund. Har du något exempel på djur som inte kan tämjas?

Reptiler te.x. är lite… ja, enkelspåriga.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Gesus]
0

#1 Hej på dig Hilda

Det är så alltså…

Jag har för mig jag snackade med en läkare för länge sen om det och hon sa att det inte var så. Men sen har jag läst någonstans att det var så, så jag undrarde.

Kan det vara så att om man ligger ner, stängs dom inte, men om man tex hänger sig eller dör "upprätt" så stängs dom?

För visst är det en muskel som håller dom öppna/uppe liksom..?

groblad
1

"Har du något exempel på djur som inte kan tämjas?"

Flatlöss och andra insekter.

Joppo
0

Kan man tämja fiskar?

[Gesus]
0

#2 mfl

Nja jag tänker tex på lejon/tigrar, dom kan väl aldrig sägas vara helt tama?

Och sen såklart reptiler, krokodiler tex

Och ja fiskar, hajar, nix, delfiner ok

Har det med "rovdjur" eller inte att göra?

Med "tam" menar/tänker jag att dom inte ska få för sig  att äta upp eller anfalla sin matte/husse helt plötsligt (det kan väl iofs tex hundar också göra men…) och hyfsat "lyda"

Geru
1

#6 Rovdjur är svårt att få helt tama, men det beror ju på vad definitionen av tam är… Men lejon och så som är tränade brukar inte attackera sin tränare. Så vida inte tränaren gör något dumt.

Jag skrev däggdjur, reptiler är lite mer primitiva av någon anledning.

#4 Läs om, läs rätt. Det är uppenbart att det är däggdjur jag menar, speciellt om du läste hela stycket.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Joppo
0

#6 Nu vet jag inte riktigt om jag tolkar din text rätt Gesus, men menar du att man kan tämja hajar? Det låter förvisso rätt fräsigt att ha en tam haj, men är det möjligt?

*Edit* Jag såg nu att du smusslat in ett "nix" i meningen, vilket svarar på min fråga Glad

Geru
1

#8 Jag vet inte. Hajar har ju ett rätt dåligt rykte, och människor står inte direkt på menyn. På många ställen i världen kan man simma med dom utan problem. Men träna dom? Njae, det är jag osäker på.

Delfiner är ju ett däggdjur, vilket får tesen om att däggdjur går att tämja att framstå som rätt solid…

-Stephen Hawking

[Gesus]
0

Iofs är ju hajar fiskar (broskfisk) och delfiner däggdjur

Men kan man tämja en Blåval då?

Finns det några fiskar man kan "tämja"?

Geru
0

#10 Inte övertygad om att någon har nånsin provat att tämja en blåval xD

Nej, tror inte det. Möjligen bläckfiskar i så fall, men inte hört om att någon försökt det.

-Stephen Hawking

[Gesus]
0

Jag menar med "tama" inte att dom ska vänja sig vid människor och ett beteende, tex att man matar hajar på ett ställe, utan att man ska kunna ha dom som ofarliga husdjur typ

Här kommer 1 ny fundering!

Simmar alla däggdjur, Delfin och Val tex, med stjärtfenen uppåner medans alla fiskar simmar med den sidledes?

(undantag kanske Rockor och Plattfiskar?)

Joppo
0

#10 Om tesen däggdjur=tämjbar är korrekt, borde man väl kunna tämja en blåval ocksåSkrattande Dock är det nog i praktiken ganska mekigt Obestämd

Geru
1

#12 Om det är bakfenan som du menar så tror jag det. Alla valtyper har så, och valar är dom enda däggdjuren i vattnet(som aktivt bor i haven då).

#13 Med tanke på att andra valar kan bli tämjda så antar jag att det är teoretiskt möjligt. Men jag menar, du ska ju få blåvalens uppmärksamhet med -_-

-Stephen Hawking

Joppo
1

Får man fråga var du vill komma med alla dessa frågor Gesus? Ska det bli ett blogginlägg eller är du bara på "frågehumör"?

Sara D
0

Gesus, du menar tämja från vårt perspektiv, dvs. människornas. Från deras, djurens perspektiv är de väl redan tama, eller anpassade efter sin flock eller art. De som inte är det förskjuts ofta - liksom hos djurarten människor.

[Gesus]
0

#15 Nej inget mer än att det är saker jag inte vet och vill veta…

#16 Tja jag menar typ att djuret blir "tamt" och kan "umgås" med människor utan att attackera eller äta upp dom.

Jag undrar vad det är som gör att "vissa" djur inte kan bli "riktigt tama" typ som våra husdjur, men andra kan.

Jag menar utan Domesticering ellevadeheter.

Tex kan man väl inte få en Krokodil "tam", men 1 varg väl?

Är det pga deras hjärnor eller instinkt eller det är kanske samma?

Geru
1

#17 Krokodiler är ju inte direkt sociala djur. Det är nog mycket lättare med djur som är sociala, och större hjärna hjälper nog med. Krokodiler är ett av dom djuren som är oförändrat sen miljoner med år… Perfekt för naturens ändamål med det. Där i mot är hjärnan nog inte direkt den bästa. Instinkter är nog det som styr där.

-Stephen Hawking

Sara D
0

Jag tror ifs inte att något djur någonsin blir helt tämjt. Tungan ute

Geru
0

#19 Beror ju på. Människor kan inte bli helt tama heller. Inget djur kan det tror jag, om det är totalt du menar.

-Stephen Hawking

[Gesus]
0

#19 Nej jag tror iofs samma, 1 hund kan ju attackera sin matte/husse osv

Kan det kanske handla om att dom ska "förstå" att dom kan ha "nytta" av att vara "kompisar" med människan..?

Fast det finns väl tex Björnar och Tigrar som växer upp med människor men blir aldrig så att dom kan knalla runt helt lösa liksom..?

Man vad jag undrar är om där är något speciellt man kan "peka på" som gör om djuret kan bli "tamt" eller inte..?

Maria
3

För att återgå till fråga ett så har alla de döda jag varit med och tagit hand om haft öppna ögon (om de inte har dött sovandes så att säga) eller så är ögonen halvöppna.

För att stänga dem innan stelheten börjar och de blir alltför kalla så lägger man ibland fuktiga kompresser på ögonen för att lättare kunna stänga igen dem.

/Maria

[Gesus]
1

Bumble och Hilda, tack för det.

Då kan vi väl säga det är klarlagt.

Jag trodde faktiskt att det var en "filmmyt", men om man dör hängande/upprätt så bör väl locken "stängas" för det är väl 1 muskel som håller dom uppe?

Väntar på "tama" djur och stjärtfenesimingen nu ;-]

Geru
0

#23 Nja, det är ingen muskel som håller dom uppe, det är bara en muskel som justerar om dom ska vara stängda eller inte. När man dör så försvinner ju all kraft och så är dom liksom i det läget som man dör i.

-Stephen Hawking

piotrr
1

"Filmmyten" du ser idag är i själva verket en rättelse av en gammal filmmyt där alla döingar hade stängda ögon.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

epithet
0

#0 Jag såg en dokumentär på tv för inte så länge sen om dometsticering som nog hade svarat på flera av dina frågor om tama djur. Tror det var den här från BBC Horizon

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00pssgh

Du kan hitta den på youtube t ex. Tror du skulle gilla den!

[Gesus]
1

Ny fundering.

Varför simmar vissa hajar med ryggfenan ovanför vattenytan, och finns ingen annan fisk som gör så väl..?

Är det kanske för att "känna" var ytan är?

Joppo
4

Jag tror det är en del av deras image. Det ser ju rätt "evil" ut.

groblad
0

Hoppas jag också får ställa en viktig fråga:

Varför är brödrostar i hotellmatsalar så långsamma?

Geru
0

#27 Det är någonting som sker naturligt när dom simmar nära ytan bara.

#29 För det är en hotellbrödrost. Den tar, pga okända naturlagar, 3-4 gånger så lång tid att rosta brödet.

-Stephen Hawking

Joppo
0

Brödrostteorier*2:

1: Kan det möjligtvis vara så att man upplever att rostandet tar längre tid eftersom man "aktivt" bevakar brödet? När man gör det hemma så brukar man väl vanligtvis pluppa i brödet och sedan greja med något annat under tiden. Detta antar jag gör att tiden tycks gå snabbare.

2: Kan det ligga någon slags ekonomisk tanke bakom den långa rostningstiden? Längre rostningstid borde ju innebära att man äter mindre bröd, eftersom det blir jobbigt att stå och vänta på att brödet ska bli klart. Denna teori tror jag dock är osannolik eftersom bröd är förhållandevis billigt. Ur en ekonomisk synvinkel vore det smartare att försöka begränsa fruktätandet eller påläggsplockandet, eftersom dessa varor är betydligt dyrare.

groblad
0

Den första hypotesen har jag också tänkt på, möjligt att den stämmer. Tvåan tror jag inte på, som du säger är bröd billigt, speviellt rostebröd.

En tredje tanke jag har är att det kan vara för att spara på brödrosten, det jag mest tror på är dock att det har något med brandsäkerhet att göra.

JonasDuregard
0

#27 "Varför simmar vissa hajar med ryggfenan ovanför vattenytan, och finns ingen annan fisk som gör så väl..?"

"Fisk" kan ju diskuteras men till exempel delfiner och späckhuggare har samma beteende. Jag antar att det måste vara ett ganska stort djur för att fenan skall sticka upp synbart över ytan.

Här kan man läsa lite allmänt om ryggfenor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dorsal_fin

[Gesus]
0

#33 Ja fast Delfiner osv simmar väl inte "på samma vis" som hajarna med fenan uppe så liksom…

och gör hajarna det inte bara när dom ska kolla något på ytan om det är ngt att äta eller vad det är typ? För när dom attackerar gör dom det underifrån väl, om det är ngt på ytan alltså?

Där är väl ingen annan "rovfisk" som agerarar som hajarna vid ytan, eller?

JonasDuregard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Där är väl ingen annan "rovfisk" som agerarar som hajarna vid ytan, eller?"

Här är ett exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indo-Pacific_sailfish

En flock med späckhuggare (nog är de ganska haj-lika):

[Gesus]
0

#35 Jo men jag menar dom simmar inte "likadant" vid ytan. Delfiner/valar simmar ju "uppåt och neråt" medans hajar simmar sida till sida med kroppen liksom

Jag tror hajarna gör det bara för att känna av var ytan är typ

Men läste på länken i ditt inlägg, att tex segelfisken använder sitt "segel" ryggfena till att reglera temperaturen.

Kanske hajarna också gör det?

groblad
0
robobengt
0

#37 Men va i hela…Det var mig en obehaglig rackare.