Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettvetenskap
Läst 7118 ggr
Sara D
0

Cirkelformad våg i sjö?

Två nära vänner till mig åkte bil nära en sjö i Dalarna. När de tittade ut över vattnet såg de en cirkelformad våg på sjön. De blev mycket förvånade och stannade bilen för att se bättre. Det fanns ingen båt eller liknande på sjön. Den cirkelformade vågen var ca 1,5 m hög. När jag frågade dem närmare om det, sa de att vågformen såg ut på samma sätt som om man hade släppt en sten i vattnet (men mycket större naturligtvis). Jag skulle kunna tänka mig att det kanske är något som uppstått av ett "slukhål", men jag har inte hört dessa förekomma i Sveriges sjöar.

Vet någon här vad det kan ha varit som de såg? Vad som orsakade den stora cirkelformade vågen?

Neutralis
5

Jag tror det var Jane L som i ren ilska slängde Anders Åkessons fysiska seans-stol i sjön.Förvånad

Sara D
0

#1 Kan det ha varit Skrattande

groblad
1

Om nu någon såg en enmetersvåg och vi inte kan förklara det, så måste det vara något övernaturligt.

Alltså ett bevis för att det finns andar.

olaka
1

Pluralis av and är ju änder, inte andar…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Sara D
4

Du läste tydligen inte vad jag skrev… Det var några vänner till mig som såg det. Och var kommer andar in i bilden? Eller att det var något övernaturligt överhuvudtaget?

groblad
1

Klart det är något övernaturligt om vi inte kan förklara det, dina vänner har sett änder. Eller andar.

Ta inte min tro ifrån mig, mobbare.

jaerven
1

Tog någon av dem någon bild eller video? Kollat med seismologiska institutet om det var en liten jordbävning, eller kanske en gasbubbla? Det lär ju ska finnas gas i dalarna.

Det närmaste jag kan komma på som övernaturlig förklaring till groblad,är en ufo-landning i sjön. Men dom används väl inte av andar. Kanske en tvär-ovetenskaplig förklaring.Skrattande

groblad
2

Om ingen kan ge bevis för en förklaring, så är det något övernaturligt, punkt!

Sara D
0

Tyvärr hade de inte mobilerna med sig så de kunde filma eller ta kort (de tillhör generationen som inte har för vana att ha mobiler med sig). Det är mycket möjligt att det var gas, men isf måste det ha varit rätt mycket. Jag är rätt sugen på att höra av mig s.institutet och höra, det var ju ett jordskalv om jag inte minns fel, ett par dagar senare - visserligen var det i småland (?), och det är ju en bit från Dalarna Tungan ute

Sara D
0

Är det sånt man kallar för "en kovändning"?Flört

JonasDuregard
7

Den som vill ha en tråd (till) om Jane Lyzell, andar eller övernaturliga fenomen i allmänhet får starta en ny tråd om det, eller återanvända en gammal. Den här tråden har ett tydligt avgränsat ämne, håll er till det är ni snälla Glad.

Klass
3

Jag skulle också gärna vilja ha ett seriöst exempel på vad det skulle kunna vara. 
På sajten Oförklarade fenomen gör de åtminstone ett försök (en meteorit?).

olaka
1

Höjden på vågorna måste jag säga att jag är mycket skeptisk till, det är väldigt svårt att uppskatta såna mått på sjön, och att en våg når upp halvannan meter upp på land är nåt helt annat än att höjden på vågen.

Jag har fått för mig att kraft uppifrån ger större utslag än saker som kommer underifrån, men det kan bara vara inbillning…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

walter
0

Börja med att jag är kass på matte/uträkningar så den biten hoppar jag helt.

Några förslag. En fågel som dykt ner efter mat, är väl fiskgjuse som gör det. Visserligen bör väl inte den ge så stora vågor. Alternativt att en fågel på höjd tappat sin fångst.

Annat alternativ är det som klass tar upp meteorit.

Finns ytterligare ett, att ett flygplan tappat något. Har ju ibland skrivits i tidningar om att tex is från flygplan kan lossna och falla ner på marken. Även stått om att dom tömt sina toaletter. Eller så kan det bara vara någon liten del från ett plan som lossnat.

Som jag sa så är jag kass på uträkningar, men jag har för mig att nedslaget blir större ju högre upp det kommer ifrån. Om det är så så kan en liten bit av ett plan vara troligt.

hej

JonasDuregard
2

Om det varit en meteorit skulle man nog sett andra tecken (typ en rökpelare eller ett eldklot som slår ner) även om jag inte kan garantera att det inte finns osynliga meteoriter. En annan sak jag får för mig är att meteorer som väl når jorden gör det med avsevärt större kraft (så effekten skulle bli mer dramatisk).

Min gissning är att Sara spikade svaret redan i #0. Jag vet inte om slukhål är den korrekta termen när det är i en sjö. En sak som vi vet är att vattentrycket på botten bör ha varit ovanligt högt (för att vattennivån är ovanligt hög, se till exempel här). Min gissning är att det ökade trycket ledde till att en hålighet i marken kollapsade och den inrusande vattenmassan gav upphov till vågen.

Sara D
1

Jag pratade med dem idag igen för att vara säker på att jag hade uppfattat allt rätt. Och de sa att de tyckte att det såg ut som att det var som en virvel i mitten av cirkeln. Dianmeten var lite större än jag uppgav, de uppskattade den till ca 20-40 meter.

Jo, det låter troligt att det skulle uppstå något sådant efter att regn Jonas. Underliga saker brukar ju hända under underliga förhållanden - som extremt mycket regn…

Klass
2

Synd att de inte fotade. Det hade varit intressant att se.

walter
0

Jonas det faller ner stenar hela tiden på jorden både stora och små. Om det nödvändigtvis måste vara rök eller eld har jag ingen aning om. När det gäller slukhål så kollade jag på nätet på bilder, fanns inte många, men de som fanns visade ingen våg utan bara lite krusning på ytan.

Och jag förstår inte hur vatten som dras ner ger upphov till vågor för vattnet dras ju dit inte skickar iväg det.

Kom på ytterligare ett alternativ. Att en fågel dött medan den flög och bara damp ner.

hej

JonasDuregard
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Och jag förstår inte hur vatten som dras ner ger upphov till vågor för vattnet dras ju dit inte skickar iväg det."

Tänk på att det kastas upp en enorm gasbubbla ur hålet när det kollapsar.

Det kan också vara så att när hålet väl fyllts så "krockar" det infödande vattnet med sig självt och skapar en våg. Jämför med att med kraft trycka ner ett platt föremål i vatten, vatten rusar in från föremålets kanter och fyller "hålet" det lämnar. När hålet fyllts fortsätter vattnet röra sig innåt av den rörelseenergi det samlat på sig och det skapar ett övertryck i mitten av "hålets" yta, som i sin tur genererar en våg. Ett liknande exempel ser du när du släpper en sten i vattnet - en pelare av vatten skvätter uppåt från ytan fast att stenen trycker nedåt!

"Kom på ytterligare ett alternativ. Att en fågel dött medan den flög och bara damp ner."

Fåglar är av praktiska skäl ganska lätta varelser. Jag tror inte det finns någon flygande fågel som skulle ge upphov till en stor bvåg.

"När det gäller slukhål så kollade jag på nätet på bilder, fanns inte många, men de som fanns visade ingen våg utan bara lite krusning på ytan."

Jag vet inte om den här bilden är fake eller äkta men den är i alla fall häftig:

JonasDuregard
1

En till teori: någon fiskar med dynamit Glad. Dock måste något gått fel om det inte syntes någon båt Förvånad.

Andra mänskliga orsaker är också tänkbara, någon kanske provsköt en katapult eller något liknande hobbyprojekt Glad.

(De här förklaringarna är så klart rena spekulationer och verkar ganska långsökta jämfört med slukhålet eller till och med meteoritförklaringen)

groblad
1

"En till teori: någon fiskar med dynamit Glad. Dock måste något gått fel om det inte syntes någon båt Förvånad."

I Libanon snorklade de som fiskade, och sedan kastade dynamiten när de såg ett stim.

Man kanske ska leta efter en enarmad fiskare kring sjön med vågen?

ru4real
1

Varför alla dessa exotiska teorier? Även om de är roliga så kanske ngt långsökta. Det kan ju varit ngn som kastade en sten i sjön, ljuset låg på så att vågorna såg större ut än de var sen har deras minnesbild förskevats och det blev ufo'n och meterhöga vågor.

groblad
0

Men visst kan det varit någon lokla buse, som testat sprängmedel.

Elelr en tromb?

piotrr
0

Det går knappast att i efterhand förklara vad en tredje part skulle kunna ha sett på en sjö som jag inte vet var den ligger eller vad som hänt i området för eller efter.

Vem var det som kasta? Vem vare? Vet du?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

walter
0

#19 Jonas tack för förklaringar.

hej

piotrr
1

#19, JonasDuregard,

> "Tänk på att det kastas upp en enorm gasbubbla ur hålet när det kollapsar."

Eller tänk om det bara var en stor bubbla av sumpgaser från förmultnande växtlighet sedimenterade i lager under botten?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

groblad
0