Skyddade yrkestitlar
Nyligen uppstod det en subdiskussion om skyddade yrkestitlar i Sara D:s tråd om "Påstådda medium". Anledningen till att diskussionen uppstod var pga att Sara D kallar sig religionpsykolog, vilket hon motiverar genom att hon forskar i detta ämne. Hon har alltså ingen psykologexamen.
Frågan som jag ställer mig är om detta verkligen är lagligt. Titeln psykolog är ju en skyddad yrkestitel, dock är frågan om den fortsätter att vara det i denna sammansatta form? Är det till exempel ok att kalla sig naturläkare utan att ha en läkarlegitimation eller hitta på en egen titel som säkerhetsväktare utan att ha väktarlegitimation?
Har vi någon lagkunnig person här som har koll på detta område? Är det någon som känner till några brottsmål där detta ämne bedömts?
Från http://skepticism.ifokus.se/discussions/500903f5d3b4fd711b012e10-pastadda-medium
#43, Bumbleboo,
> "Om man forskar t.ex inom ämnet neuropsykiatri så behöver det inte innebära att man är en psykiatriker."
Nej, det gränsar ju mellan neurologi och psykiatri. Det finns flera sådana där kors.. vahettere.. mellanvetenskapliga fält?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Mer från http://skepticism.ifokus.se/discussions/500903f5d3b4fd711b012e10-pastadda-medium
#40, Sara D,
>" #36 Du kan ju alltid skicka in dina klagomål på ordet "religionspsykolog" till IAPR - och hoppas på att de håller med dig i frågan och ändrar på det. Här är adressen: "
IAPR delar inte ut titeln religionspsykolog. De är en ganska liten lobby- och intresseorganisation för alla som är engagerade i forskningsområdet religionspsykologi och teologi. Medlemskap i organisationen betyder inte - heller - att man automatiskt blir religionspsykolog. Tvärt om finns medlemmar samlade från många olika forskningsområden inom IAPR och organisationen har inten som helst auktoritet att bestämma vem som bör eller inte bör tillskriva sig själva den svenska titeln "religionspsykolog".
Det värsta med detta tycker jag är att det inte finns en chans att du inte visste om detta. Det värsta är att du drar till med sådana här saker som om de skulle vara argument, trots att du måste veta hur det ligger till. Du kanske till och med är medlem i IAPR, och ändå tror du att du skulle kunna hänvisa till dem, inför glada amatörer, och övertyga dem med vad du vet är ett falskt argument.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Sista biten från http://skepticism.ifokus.se/discussions/500903f5d3b4fd711b012e10-pastadda-medium detta riktat till
Sara D, #39,
> "För övrigt är det lite pinsamt att behöva upplysa dig/er om det här, eftersom jag verkligen trodde att du/ni skulle göra ordentliga efterforskningar när jag skickade länken om religionspsykologi."
Du är konsekvent förminskande och nedtryckande i dina ordval: "pinsamt" att "behöva upplysa dig", "mycket skev uppfattning om verkligheten", "'hitta på' någon 'bra' föklaring". Detta genomgående bruk av maktspråk istället för rationella, objektiva argument talar sitt tydliga språk.
> "Religionsvetenskap är ett övergripande ämne, inom ämnesområdet religionsvetenskap finns det olika inriktingar; däribland religionshistoria, religionsociologi, religiondidaktik, religionsfilosofi och religionspsykologi. En som är inriktad på tex religonshistoria är religionshistoriker, religionsociologi är religionsociolog och religionspsykologi - religionspsykolog."
Som du ser tidigare i tråden har vi redan diskuterat avgränsningarna mellan forskningsområden. Men det betyder inte att den forskare som är inriktad på religionspsykologi är en religionspsykolog.
Jämför detta med en neurolog som forskar på hjärnans reaktioner under religiösa upplevelser. Du känner kanske redan till några. Dessa människor är utbildade neurologer eller neuropsykiatrer och när de inte forskar på religiösa upplevelser, är de fortfarande neurologer eller psykiatrer (inte "neuropsykiatrer", snarare har de dubbla examina i neurologi och psykiatri i så fall).
Men om du själv är utbildad religionsvetare, som är ett ämne inom humaniora, så blir du inte själv "religionspsykolog" för att du forskar på religionspsykologi, eftersom du när du slutar forska på det området, fortfarande är utbildad religionsvetare, INTE "-psykolog".
För att ta dina övriga exempel:
Religionshistoriker kan du vara, historiker inriktad på religionens inflytande och utveckling, eller en religionsvetare med fokus på historia. Historiker är inte heller en skyddad titel, det går bra att kalla sig historiker bara för att man är påläst eller intresserad av historia, till skillnad från psykolog och psykiater.
Osäker på om det går att vara religionssociolog, åter igen eftersom det mer sannolikt är en religionsvetare med inriktning mot sociologin inom eller sociologiska processer påverkade av religion - rätta mig om jag har fel (inte annars). Endast en sociolog med inriktning mot religion bör kalla sig religionssociolog, annars "religionsvetare med inriktning på (religions)sociologi".
En utbildad didaktiker skulle hypotetiskt kunna inrikta sig på religioners didaktik, men mer vanligt är säkert att religionsvetare använder sig av didaktisk analys för att bättre förstå religiösa texter och muntliga traditioner. Den som ägnar hela sin tid åt religionsdidaktik skulle kanske kunna motsvara en didaktikers expertis, men på ett så smalt område att det inte vore generellt användbart.
Religionsfilosofer finns det gott om, utan att ens vara religionsvetare. Utbildade filosofer har en hel del att säga om religioner. :) Om de är utbildade inom religion kallas de istället teologer.
Men du är fortfarande inte psykolog, och därför är du religionsvetare med inriktning på religionspsykologi, inte en religionspsykolog.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Det verkar som Sara har lagligt stöd att kalla sig psykolog. Såhär står det på Wikipedas sida om psykologer:
"För att få kalla sig legitimerad psykolog i Sverige ska man ha först ha genomgått fem års utbildning på universitetets psykologprogram och därefter genomfört ett års praktisk tjänstgöring under kontinuerlig handledning (PTP). Personen som fullgör PTP kan kalla sig psykolog. Efter godkänd PTP beviljar Socialstyrelsen legitimation och personen kan titulera sig "legitimerad psykolog". Någon form av statligt, legitimeringsförfarande finns i de flesta länder. Legitimationen avser den kliniska tillämpningen, varvid en person som kallar sig enbart för "psykolog" kan vara teoretiskt bildad men sakna just klinisk psykologisk bildning."
Men det innebär väl att man måste ha genomgått de 5 åren som utbildningen tar? Man är ju inte psykolog efter låt säga 3 terminer.
Ungefär som jag kan läsa teologi utan att bli prästvigd.
Eller tänker jag alldeles fel nu?
/Maria
Men det har väl inget med religionsstudier att göra? Du har ju skrivit "psykologiprogrammet", vilket jag tolkar som att det är väsenskilt från relgionsprogrammet?
Eller hör de två ihop?
Ingenstans här ser jag ngn kurs i psykologi (i den bemärkelsen att det handlar om människans psyke och behandling av detta): http://www.idesam.umu.se/student/kurswebb/religion/hosten-2011/
Men det verkar vara en intressant utbildning…
#5 Hrm… Bra fråga. Möjligtvis är det så att man i Saras fall kan använda titeln efter slutförd examen. Hur lång tid det är har jag inte koll på.
För att kalla sig psykolog måste man väl ha legitimationen, det räcker inte med att uppfylla kraven för att möjligen få ett, eller?
#6 Jag tolkar citatet "kan vara teoretiskt bildad men sakna just klinisk psykologisk bildning." som att man kan kalla sig psykolog utan att läsa det kliniska psykologprogrammet. Typ som i Saras fall som studerar(t?) religionspsykologi.
Vet inte Sara någon som kan bringa klarhet i detta?
Joppe#4..För att få kalla sig legitimerad psykolog i Sverige ska man ha först ha genomgått fem års utbildning på universitetets psykologprogram och därefter genomfört ett års praktisk tjänstgöring under kontinuerlig handledning (PTP). Personen som fullgör PTP kan kalla sig psykolog. Efter godkänd PTP beviljar Socialstyrelsen legitimation och personen kan titulera sig "legitimerad psykolog".

#0 Det är lagligt, men kanske inte särskilt etiskt. Man kan också komma undan med djurpsykolog och dylikt. Vad gäller bara "psykolog" (utan ordet "legitimerad") är läget tveksamt, enligt min källa så beror det på om man säljer terapeutiska tjänster eller inte, eftersom Sara inte gör det så borde det inte vara något problem.
Källa: min hustru som inte är advokat men som kan det mesta om den här frågan efter att arbetat som grävande journalist mot terapibranchen.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#11 Hon har bland annat studerat religionspsykologi. Som jag skrivit tidigare så verkar det inte krävas att man studerat vid en psykologutbildning för att få kalla sig psykolog.
#12 Tack för infon Jonas.
Känner din fru till något brottsmål där en liknande fråga bedömts?
Det är alltså "psykolog" respektive "legitimerad psykolog" som är skyddade. I texten vi har sett nu står det inget om ifall man får kalla sig "religionspsykolog" eller "kambenspsykolog".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Här har ni några andra personer som ni kan "hoppa på", dvs. de som inte är för länge sedan döda…